Träningstråden

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är ju det som är grejen, jag orkar inte springa längre för det går så förbannat tungt. Nu är inte tempot speciellt högt heller skall tilläggas. Frågan är hur mycket man vågar pressa sig innan det gör mer onytta än nytta?

Felet kanske ligger i att det blir för monotomt med plan mark? Ett elljusspår skulle nog göra nytta, men nu har jag inte tillgång till detta (eller ja, två mil bort så) tyvärr.
Orkar du inte längre så kör på, går det tungt så kör på, pressa dig inte för hårt, lite press skadar inte men mer press ska man vänta med tills man är tränad för det.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Orkar du inte längre så kör på, går det tungt så kör på, pressa dig inte för hårt, lite press skadar inte men mer press ska man vänta med tills man är tränad för det.

Jo, det kanske är bäst att nöta på. Men går det tungt en längre tid måste jag ändra på något i löpningen, man tappar lätt motivation när man inte får något vidare resultat under en längre tid.

/J

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Jo, det kanske är bäst att nöta på. Men går det tungt en längre tid måste jag ändra på något i löpningen, man tappar lätt motivation när man inte får något vidare resultat under en längre tid.

/J

Det går ju köra "typ intervall" om det är enformigt.
spring 5min lugnare, och typ 15min i lite högre tempo. Sen 5min lugnare igen för att hämta andan innan du ökar igen.

Edit:
Och när man tränar kondition är tiden viktigare än tempot.

40min i okej tempo är bättre än 20 i högt.
Mycket hänger på tjurskallen, när det blir tungt ska man fortsätta en bit så brukar det släppa igen. I nödfall får man sänka tempot lite.

OBS! Tänk på att värma upp ordentligt (minst 5min) i lugnare tempo. Annars är risken överhängade att du får problem med mjälthugg etc.

Att hitta någon sträcka med backar är inte alls fel. När jag var bättre tränad sprang jag ~ milen 3ggr/vecka med två brutala backar. Man märker skillnaden när man springer med någon som bara springer plattmark :hihi

Fast långa/branta backar är ingen höjdare i början. 1km relativt brant backe när man sprungit i 30min är :död

Nu har jag kommit igång och tränat igen efter ett års uppehåll, springer 7-8km på ~40min. Grundkondis är inget att förakta. Dock känns det bedrövligt att inte ens orka milen på 45min :)

Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Ni som konditionstränar, hur långt pressar ni er vid löpning?

Jag har sprungit varannan dag i nån månad nu (ca 3-4 km), halva sträckan på grus och halva på asfalt (har inte så mycket att välja på) och det går förbannat trögt ärligt talat.
Jag kände grym skillnad efter ett par veckor men nu har det stannat vid en viss gräns eller hur man nu ska uttrycka sig. Det känns inte som att konditionen i sig är begränsningen utan att underkroppen väger bly när jag springer.
Tyvärr är hela sträckan nästan helt plan utan backar osv.

Bör man pressa sig att springa markant fortare tills man nästan kräks eller vad fan gör man? :va Vilken belastning är optimal för kroppen alltså?

Mvh J
Går du från att inte träna något alls till att träna varannan dag så kan jag tänka mig att du inte hinner återhämta dig tillräckligt mellan passen. En månad är inte heller särskilt lång tid. Man kommer alltid till en punkt då det mest känns tungt, men det går över.

Men variera tempo och sträckor lite också, testa att hoppa över en dag och kör längre och långsammare kanske 2 varv istället så det blir 7-8 km. Fartlekar och intervaller någon dag.

Intervall:
Sping snabbt, inte så att du spyr snabbt, men på gränsen, i 4x4 minuter med 2 minuters jogg mellan. Värm upp och varva ner med jogging.

Men börja med att hoppa över ett pass och vila 3 dagar innan nästa pass för att se om det hjälper.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Går du från att inte träna något alls till att träna varannan dag så kan jag tänka mig att du inte hinner återhämta dig tillräckligt mellan passen. En månad är inte heller särskilt lång tid. Man kommer alltid till en punkt då det mest känns tungt, men det går över.

Men variera tempo och sträckor lite också, testa att hoppa över en dag och kör längre och långsammare kanske 2 varv istället så det blir 7-8 km. Fartlekar och intervaller någon dag.

Intervall:
Sping snabbt, inte så att du spyr snabbt, men på gränsen, i 4x4 minuter med 2 minuters jogg mellan. Värm upp och varva ner med jogging.

Men börja med att hoppa över ett pass och vila 3 dagar innan nästa pass för att se om det hjälper.

Jo, tanken har slagit mig att man kanske borde tagit det aningen lugnare.

Ja jag kan nog inte sänka tempot som det är idag iaf, för då kommer det gå sakta. :hihi

Tack för tipsen i övrigt! :tummenupp

/J

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
jahapp då kanske man skulle blotta sig i denna tråden, om inte för min egen skull så kanske för att pusha nån annan, är 24 år nu (fyller idag faktiskt) tränade mycket o höll hyffsad form under högstadiet men under gymnasiet ballade de ur fullständigt med brännvin pizza o allmän lathet men tog tag i träningen igen vid 20 års ålder vägde väl då en 120 kg smällfet o körde på gymmet o åt som en gris så vikten stannade uppe på 130 kg ca (ännu fetare men med grym styrka :näsblod ) för ca 1,5 år sen tyckte jag att nu får de fan va nog när man hade svårt o hänga med på jobbet osv knä började göra ont om man skulle resa sig snabbt osv så började köra på stenhård diet o har gjort så med vissa avbrott de senaste 1,5 åren o nu står vågen på 93, är väl inte i nån jätteform o definitivt inte i tävlingsform men de går på rätt håll, vill inte va nån superbiff längre utan tränar för o må bra o uppskattar annat i livet i stället, men så här (gay) ser de ut för tillfället :D

dieten jag har hållt är högt protein o fett, låg eller inga kolhydrater med en slarvdag i veckan, just nu vill ja bara hålla vikten utan o balla ur igen då jag har haft o har ett jäkligt konstigt förhållningssett till mat, allt eller inget typ, men ska försöka hålla mig runt 93 nu i sommar o sen köra på en ny vända med dieten så man får lite ådror här o där till nästa sommar, nu har man ju ett bättre utgångsläge om inget annat, är 191 cm för övrigt

Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
jahapp då kanske man skulle blotta sig i denna tråden, om inte för min egen skull så kanske för att pusha nån annan, är 24 år nu (fyller idag faktiskt) tränade mycket o höll hyffsad form under högstadiet men under gymnasiet ballade de ur fullständigt med brännvin pizza o allmän lathet men tog tag i träningen igen vid 20 års ålder vägde väl då en 120 kg smällfet o körde på gymmet o åt som en gris så vikten stannade uppe på 130 kg ca (ännu fetare men med grym styrka :näsblod ) för ca 1,5 år sen tyckte jag att nu får de fan va nog när man hade svårt o hänga med på jobbet osv knä började göra ont om man skulle resa sig snabbt osv så började köra på stenhård diet o har gjort så med vissa avbrott de senaste 1,5 åren o nu står vågen på 93, är väl inte i nån jätteform o definitivt inte i tävlingsform men de går på rätt håll, vill inte va nån superbiff längre utan tränar för o må bra o uppskattar annat i livet i stället, men så här (gay) ser de ut för tillfället :D

dieten jag har hållt är högt protein o fett, låg eller inga kolhydrater med en slarvdag i veckan, just nu vill ja bara hålla vikten utan o balla ur igen då jag har haft o har ett jäkligt konstigt förhållningssett till mat, allt eller inget typ, men ska försöka hålla mig runt 93 nu i sommar o sen köra på en ny vända med dieten så man får lite ådror här o där till nästa sommar, nu har man ju ett bättre utgångsläge om inget annat, är 191 cm för övrigt

Imponerande att gå från tjockis på 130kg till 93 kilos hunk :tummenupp

*2min vatten brake i träningspasset *pust *

MikkE

Guest
Idag har jag ordentlig tränivnsvärk i bröst och triceps och det känns jävligt skönt att få tillbaka den känslan igen. Träningen har kommit igång med lite löpning, mest cykling och sedan övningar i hemmet med hjälp av det jag har (stolar, ryggtränare och magtränare). Skulle köpa hantlar och extra vikter men en krogrunda på 900 spänn satte stopp på det så de får vänta lite nu. Har också kommit igång med maten ordentligt och äter mycket. Kollar recept på nätet som är bra för träningen (ska vara billigt också, har tight som fan med pengar) och det är gott.
Har alltid vart smal i kroppen men är starkare än vad många tror och framförallt seg som satan så man får väl se hur det kommer bli framöver om man går upp något kilo eller så hehe. Är 184 cm och ligger på ~70 kg :näsblod

16-305.jpg
16-304.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
4½ dygn

Om ca 4½ dygn ska jag springa Bellmanstafetten.
Hur ska jag träna och äta fram tills dess?

MikkE

Guest
Strax öppnar ju anmälningarna till vätternrundan 2010, nån som ska köra?
Skulle ju faktistk vara ruggigt kul att se vad man klarar av för tid på 30 mil non-stop cykling. Dock skulle jag vilja göra den på en racingcykel. Cyklade förra veckan Arjeplog - Arvidsjaur - Piteå - Skellefteå - Umeå (vart ca 46 47 mil) på en gammal cykel med packning. Viseligen fördelat på 4 dagar men kul var det!

Bifogat

• 6492_273761050536_780010536_8478271_8270521_n.jpg
    6492_273761050536_780010536_8478271_8270521_n.jpg
    68.9 KB · Visningar: 64

Pips

Guest
Då har man tagit upp träningen igen efter sommaruppehållet. Har tappat från 75-76kg till drygt 71-72kg sen i början av Maj. Pondusen (magen) finns kvar, men axlar, bröst, armar och ryggen har tynat bort. Körde första passet i Fredags blev ett "allround pass" för att aktivera större delen av överkroppen igen.

Bänkpress 10x3 @ 60kg
Ryggdrag 10x3 @ 50kg
Snedbänk orkade inte riktigt så blev 10x2 + 7x1 @ 40kg ungefär här var pulsen uppe i 180 eller så
Kabelrodd 10x3 @ 50kg

sen lite bicepscurl, tricepscurl samt rygg och magövningar.

Igår Måndag upprepade jag passet ovan, samma vikter, orkade lika lite dock stack inte pulsen iväg vilket gjorde att jag orkade köra lite axlar i smithmaskinen också.

Planen för idag är ut och springa lite på gärdet.. måste få upp kondisen igen. :huvet

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
Skulle ju faktistk vara ruggigt kul att se vad man klarar av för tid på 30 mil non-stop cykling. Dock skulle jag vilja göra den på en racingcykel. Cyklade förra veckan Arjeplog - Arvidsjaur - Piteå - Skellefteå - Umeå (vart ca 46 47 mil) på en gammal cykel med packning. Viseligen fördelat på 4 dagar men kul var det!
Racer behövs inte.. körde förra året på en hybrid. Har dock skaffat mig en racer tills i år. Och målet är under 10 timmar denna gång.

Fana

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2009
Hoj
Letar
Har prövat en hel del olika sorters attityd till träning genom åren, men är nu inne på funktionell styrka för det jag verkligen behöver den till, vilket nuförtiden är klättring. Insåg att jag inte gjorde mig själv någon tjänst genom att försöka lägga på mig massa och skaffa volym i musklerna. Sen har jag alltid haft problem att behålla massa ändå (hög ämnsesomsätting och svårt att trycka i mig mängden mat som behövs) så det får vara som det vill med fåfängan nu - tror jag får bättre självkännsla av att prestera bra vid klättringen än av 5kg extra muskelmassa ändå.

Så, nu blir det gym endast 2-3ggr i veckan och kortare intensivare pass, löpning 2ggr i veckan och klättring så ofta mina partners har lust typ.

MikkE

Guest
Racer behövs inte.. körde förra året på en hybrid. Har dock skaffat mig en racer tills i år. Och målet är under 10 timmar denna gång.
Nä det vet jag. Cyklar i stort sett hela tiden på min mountainbike och nu har jag även min 28" gammlocykel att susa fram på. Även touringmountainbike har jag cyklat mkt. Dock har jag aldrig prövar en ren racing och skulle i sådana fall vilja göra det på ett sådant här lopp. 30 mil är ändå en bit och då vill jag kunna snitta 30km/h utan att behöva trampa sönder knäna =)
Vad fick du för tid förra året på hybriden?

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
<--- 12timmar 55 minuter. Hade satt upp ett mål att fixa det på 15 timmar, sen satte jag även en liten drömgräns på 13 timmar, så det var nästan så man höll på att bryta ihop av lycka dom två sista milen när man insåg att man skulle klara det! Det var ju inte helt självklart att man skulle fixa cykla 30 mil pga olyckan för 6 år sen, så från ett år i rullstol och sen 3 år på kryckor, för att sen två år senare fixa vätternrunt. Det e absolut min största bidrift, sjukt nöjd var/är jag.. :D

tills nästa år var det meningen att jag skulle satsa på under 10 timmar, men nu blir det en satsning på under 9 istället. Anmäld och betald, nu jävla ska det tränas!

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
skövde har fått storhetsvansinne...äntligen.

Snart, 16 september, öppnar den nyrenoverade simbassängen, enligt uppgift har de har slagit i 3 ton salt = mjukt att simma i och ögonen blir inte röda.:) Den 18 december öppnar äventyrsbadet.

I morgon öppnar http://www.livingroomsports.se/ 1600 kvadratmeter träningslokal med spa. Ligger nästan alldeles för bra, bara att knalla ner från lägenheten och dit :banana

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ingen som tränar längre? :va :hördu Prulle :7peta

Jag gör det iaf :banana

Har köpt pilatesbollen nu men jag tyckte den var svår att göra situps på chinsstången därimot är ju guld men fii satan vad jobbig den är :näsblod

Magen är faan svårast och jobbigast att träna :mad: hur många set kör ni mage, vad kör ni för övningar?

Slänger upp en bild från dagsformen förhoppningsvis så skall det fortsätta trilla in bilder då och då, liten sporre för att hålla träningen igång ... få skryta lite om hur duktig man är.

:rödbränd :hihi
Jag skäms men måste säga att träningen blivigt jävligt sporadisk..

Känns som jag andas genom en resperator, måste få det undersökt polares morsa som är sjuksköterska gissa på ansträngnings astma efter att ha sett mig paddla några hundra meter och sen va slut.:(

Sen är det lite av min natur att jag är explosiv och oftast startar på för högt tempo.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
årets olympia i full gång, Jay ser ut som att han har gjort en stor förändring sen sist.

_H4X2870_GQJYKHNUQX.jpg

_H4X2920_LPZRRJQAPF.jpg

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha