Träningstråden

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
De låg lite annat skit från potatisskalandet o lite matrester o så i slasken som jag inte riktigt har lust att blanda i min soppa sörru...

Okey, fan du kör hårt du, jag orkade nätt o jämt ett halvdant benpass idag.

Ja man försöker fixa en bra grundkondis innan sommarsäsongen sätter fart!

Men Hocken... Vi diskuterar näringsintag och träningsupplägg... Är vi inte i rätt forum? :confused:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ja man försöker fixa en bra grundkondis innan sommarsäsongen sätter fart!

Men Hocken... Vi diskuterar näringsintag och träningsupplägg... Är vi inte i rätt forum? :confused:

Ska sätta igång med kondisen ja me..snart...kanske :D
Nerå men tanken är väl att köra ett pass eller så i veckan om tid o ork finnes den närmaste månaden sen sätta igång på allvar även med kondisen så blir väl 10 pass i veckan 5/5 styrka kondis så gott man hinner.
Tänkte gå ut o gå idag, men blev ju en sväng på enduron så de får räcka :tummenupp

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Ska sätta igång med kondisen ja me..snart...kanske :D
Nerå men tanken är väl att köra ett pass eller så i veckan om tid o ork finnes den närmaste månaden sen sätta igång på allvar även med kondisen så blir väl 10 pass i veckan 5/5 styrka kondis så gott man hinner.
Tänkte gå ut o gå idag, men blev ju en sväng på enduron så de får räcka :tummenupp

Man kommer alltid med nya ursäkter om när och hur man ska börja... Det som många gör misstaget med är att springa milen så att lungorna brinner sen tappa suget totalt... Lite varje dag är :tummenupp Sen är det ju olika vad man tycker är snygga muskler...

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Man kommer alltid med nya ursäkter om när och hur man ska börja... Det som många gör misstaget med är att springa milen så att lungorna brinner sen tappa suget totalt... Lite varje dag är :tummenupp Sen är det ju olika vad man tycker är snygga muskler...

Jau, därför vill ja sätta igång me nå kul som badminton eller så, får se te helgen eller nästa vecka, träningskompisen fick ont i axeln i måndags o gaddade sig idag så han ville inte lira nåt.

Jag brukar kunna köra på hårt me gym o allt ett tag, men sen kommer jobb o lite annat ivägen oså helt plötsligt har man inte tränat på en vecka, sen blir de en vecka till för man inte riktigt orkar ta sig iväg o sen hux flux har man slutat träna igen :gnissla

O just nu tränar ja inte direkt för o få snygga muskler, tränar bara för o biffa till mig lite igen o reparera kroppen efter alla år som nattjobbare.
Att man får snygg kropp är bara bonus :D

Last edited:

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Jau, därför vill ja sätta igång me nå kul som badminton eller så, får se te helgen eller nästa vecka, träningskompisen fick ont i axeln i måndags o gaddade sig idag så han ville inte lira nåt.

Jag brukar kunna köra på hårt me gym o allt ett tag, men sen kommer jobb o lite annat ivägen oså helt plötsligt har man inte tränat på en vecka, sen blir de en vecka till för man inte riktigt orkar ta sig iväg o sen hux flux har man slutat träna igen :gnissla

O just nu tränar ja inte direkt för o få snygga muskler, tränar bara för o biffa till mig lite igen o reparera kroppen efter alla år som nattjobbare.
Att man får snygg kropp är bara bonus :D

Byt tänk så blir det bättre och mer hållbart resultat! Enligt min åsikt! :D Först snygg kropp sen biffa till dig, men rätt kost, självklart =)

Men jag vrider ju av mig nacken när det är simmare i närheten :drool

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Byt tänk så blir det bättre och mer hållbart resultat! Enligt min åsikt! :D Först snygg kropp sen biffa till dig, men rätt kost, självklart =)

Men jag vrider ju av mig nacken när det är simmare i närheten :drool

Jag är så jävla smal med noll underhudsfett så ja blir bara skitsnygg :rofl
Skönt o inte behöva bry sig om nåt annat än att man ska äta så mkt som möjligt o träna för fet lär jag aldrig bli hur som :D

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Jag är så jävla smal med noll underhudsfett så ja blir bara skitsnygg :rofl
Skönt o inte behöva bry sig om nåt annat än att man ska äta så mkt som möjligt o träna för fet lär jag aldrig bli hur som :D

:huvet Har du testat att forma först bygga sen? PM:a istället... Vi tar nog upp för mycket plats här... Så det blir att följa Hockenheims råd och skaffa ett "rum" :krama :)

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Bring it on!!

Hrms... ja man kanske skulle ta o prova o göra de, aldrig provat på de..
Då har man maten till imorgon kirrad, bara kvällsmaten o frukosten kvar då..
Lite sugen på varma mackor, hmm... blir inte mkt protein av lite vitt bröd me ost o skinka :S Men de får väl duga...
Säg inte det, proteinhalten ligger säkert mellan 7 - 10 gram / 100 gram för ditt bröd.

+ ost och skinka blir det en hel del protein.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
:huvet Har du testat att forma först bygga sen? PM:a istället... Vi tar nog upp för mycket plats här... Så det blir att följa Hockenheims råd och skaffa ett "rum" :krama :)

Herregud vad ni har svamlat. Hälften av maten är inte sådär super näringsrik eller annat för den delen.

Sen kan du omöjligt forma något mer än att göra det större eller mindre, totalt genetiskt omöjligt.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Proteinintag

Ni som gymtränar. Vad försöker ni hålla för dygnsintag av protein? Snackade med en snubbe på mitt gym som kör 350g/dag. Nu är ju han superseriös och har vunnit det mesta i Sverige inom BB men tyckte ändå det lät sjukt mycket.

Sin dubbla kroppsvikt i gram om man kör hårt har man ju hört. Synpunkter på det? Nu tränar ju jag knappast "hårt". Eller jag tränar väl ganska bra när jag väl är där men det är oftast bara 2 dagar, ibland 3, per vecka. Tvivlar på att jag får i mig över 100g/dag trots enstaka protteshakes emellanåt och är rädd för att träningen går till spillo lite. Borde enligt den teorin behöva ca 180g.

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Herregud vad ni har svamlat. Hälften av maten är inte sådär super näringsrik eller annat för den delen.

Sen kan du omöjligt forma något mer än att göra det större eller mindre, totalt genetiskt omöjligt.

Jag håller med dig om att det inte går att "forma" Bara att det går att utveckla och optimera det man redan har. Ligger lite psykologi bakom vilka ord man använder vid informationsbyte.

Men om vi bortser att du har tillskotskrängande som yrke. Den som tränar 3-4 ggr/v utan att någonsin ligga på en puls procent runt 70-80% av max vinner inget (har inte något fysiologiskt behov) av att ta tillskott? Självklart finns det undantag, men då kanske man ska se över sina matvanor...

Visst har vi svamlat, som de flesta här gör :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Näringslära

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag håller med dig om att det inte går att "forma" Bara att det går att utveckla och optimera det man redan har. Ligger lite psykologi bakom vilka ord man använder vid informationsbyte.

Men om vi bortser att du har tillskotskrängande som yrke. Den som tränar 3-4 ggr/v utan att någonsin ligga på en puls procent runt 70-80% av max vinner inget (har inte något fysiologiskt behov) av att ta tillskott? Självklart finns det undantag, men då kanske man ska se över sina matvanor...

Ursäkta, men du menar att om man tränar utan att nånsin få upp pulsen till ~140bpm så ska man bara äta mat, o det räcker med 2ggr om dan?

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Ni som gymtränar. Vad försöker ni hålla för dygnsintag av protein? Snackade med en snubbe på mitt gym som kör 350g/dag. Nu är ju han superseriös och har vunnit det mesta i Sverige inom BB men tyckte ändå det lät sjukt mycket.

Sin dubbla kroppsvikt i gram om man kör hårt har man ju hört. Synpunkter på det? Nu tränar ju jag knappast "hårt". Eller jag tränar väl ganska bra när jag väl är där men det är oftast bara 2 dagar, ibland 3, per vecka. Tvivlar på att jag får i mig över 100g/dag trots enstaka protteshakes emellanåt och är rädd för att träningen går till spillo lite. Borde enligt den teorin behöva ca 180g.
Ju mer protein, desto mer muskler.
Men din träningen går inte alls till spillo för det.

Du tränar inte speciellt mycket så du lär märka större skillnad av att öka träningsmängden och behålla ditt nuvarande proteinintag än att öka proteinintaget och behålla nuvarande träningsnivå.

Kosten är av underordnad betydelse.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Ursäkta, men du menar att om man tränar utan att nånsin få upp pulsen till ~140bpm så ska man bara äta mat, o det räcker med 2ggr om dan?
I det fallet är det inga problem att möta kostbehoven med de vanliga måltiderna. Om det är 2 eller 6 måltider spelar inte så stor roll, bara energimängden är den samma.

Föredelen med proteinpulver och dyl är att man kan ta med det, dra i sig direkt efter träningen. Så behöver man inte ha så brådis med att fixa till maten.

När man tränar hårt 1 - 2 timmar dagligen så blir det lite svårare att få i sig energimängder som motsvarar förbrukningen.

Energy Intake
The first component to optimize training and performance through nutrition is to ensure the athlete is consuming enough calories to offset energy expenditure [1, 6-8]. People who participate in a general fitness program (e.g., exercising 30 - 40 minutes per day, 3 times per week) can typically meet nutritional needs following a normal diet (e.g., 1,800 – 2,400 kcals/day or about 25 - 35 kcals/kg/day for a 50 – 80 kg individual) because their caloric demands from exercise are not too great (e.g., 200 – 400 kcals/session) [1]. However, athletes involved in
moderate levels of intense training (e.g., 2-3 hours per day of intense exercise performed 5-6 times per week) or high volume intense training (e.g., 3-6 hours per day of intense training in 1- 2 workouts for 5-6 days per week) may expend 600 – 1,200 kcals or more per hour during
exercise [1, 9]. For this reason, their caloric needs may approach 50 – 80 kcals/kg/day (2,500 – 8,000 kcals/day for a 50 – 100 kg athlete). For elite athletes, energy expenditure during heavy training or competition may be enormous. For example, energy expenditure for cyclists to compete in the Tour de France has been estimated as high as 12,000 kcals/day (150 - 200 kcals/kg/d for a 60 – 80 kg athlete) [9-11]. Additionally, caloric needs for large athletes (i.e., 100 – 150 kg) may range between 6,000 – 12,000 kcals/day depending on the volume and intensity of different training phases [9]. Although some argue that athletes can meet caloric needs simply by consuming a wellbalanced
diet, it is often very difficult for larger athletes and/or athletes engaged in high volume/intense training to be able to eat enough food in order to meet caloric needs [1, 7, 9, 10, 12]. Maintaining an energy deficient diet during training often leads to significant weight loss
(including muscle mass), illness, onset of physical and psychological symptoms of overtraining, and reductions in performance [8].

http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-7-7.pdf

För övrigt en riktigt bra sammanfattning av 5 års forskning inom idrottsnutrition.

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N

Men jisses Amalia! :huvet

Det jag menar är att grabsen är väldigt snabba på att trycka i sig pulver hit och dit utan att egentligen behöva det... Hur ofta mäter du din puls under ett träningspass?

Förövrigt så progarerar jag TALLRIKSMODELLEN! Och den tallriken äts 3 ggr/dag (intages under ca 14 tim) + 2 mellan mål tuggbar kost...

Och jag slutar inte tjata om den förrens alla på forumet följer den till punkt och pricka! :rolleyes:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta

Det finns inte mycket att hålla med, det är korrekt ;) att forma innan man bygger, hur tolkar du själv detta?

Jag är först och främst en kroppsbyggare, och var så i många år innan jag började jobba för min sponsor, har alltid, och kommer alltid vara ärlig och rak med frågor jag får från kunder om rekommendationer o.s.v

Jag tror inte du riktigt förstår vad protein har för funktion i kroppen. Hur tror du t.ex styrkelyftare gör vars puls inte når dit ofta alls i vissa av deras träningsperioder? Och samtidigt har en t.ex cyklist större behov av protein än någon annan då?

BoSoZoKu: 2.5-3g/kg kroppsvikt brukar jag rekommendera.

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
I det fallet är det inga problem att möta kostbehoven med de vanliga måltiderna. Om det är 2 eller 6 måltider spelar inte så stor roll, bara energimängden är den samma.

Föredelen med proteinpulver och dyl är att man kan ta med det, dra i sig direkt efter träningen. Så behöver man inte ha så brådis med att fixa till maten.

När man tränar hårt 1 - 2 timmar dagligen så blir det lite svårare att få i sig energimängder som motsvarar förbrukningen.

http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-7-7.pdf

För övrigt en riktigt bra sammanfattning av 5 års forskning inom idrottsnutrition.

Ett mycket bra inlägg Martin som berättar vilka nivåer det finns och exempel på idrotter det rör den enorma energimängd som det kräver! :yoparty

Det är detta jag har försökt ge lite mer strålkastarljus på. Vilken egentlig enorm mängd konstant träning i hjärtbelastande tempo som man måste göra innan kroppen egentligen behöver tillskott.

Kan ge ett presonligt exempel på min "back in the old days" Jag genomförde 8-12 träningstillfällen/vecka á 2-2½ timme och jag klarade mitt näringinstag (ca 6000 kcal på en tjej med längden 168 cm och vikten 56kg) på husmankost. Men jag åt enorma mängder! Det sticker jag inte undan med att det behövs. Stackars mamma hade fullt upp med sin spagetti och köttfärssås när jag själv inte tog mig i kragen och lagade maten =)

Nu ligger jag på bekväma 62-65 kg och ca 3000 kcal/dygn :yoparty

Åldern börjar ta ut sin fysiologiska rätt också... Vilket är mindre roligt och uppskattande... Men det är ett annat samtalämne :D

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fråga om kosttillskott/proteinpulver:

Tränar ofta rätt sent på kvällen och är fruktansvärt hungrig när jag kommer hem igen, vilket innebär att jag mular i mig vad jag hittar hemma. Värdelöst.

Funderar på att börja svepa en proteindrink istället. Så, vad ska jag ha?
Det är ju rena djungeln, och jag orkar inte plöja igenom alla sidor i denna tråden.

Vad är bra, till bra pris, som inte smakar apa, och som man kan köpa i Stockholm (-city)?

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM