Träningstråden

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Du tränar inte speciellt mycket så du lär märka större skillnad av att öka träningsmängden och behålla ditt nuvarande proteinintag än att öka proteinintaget och behålla nuvarande träningsnivå.

Ssch! Säg inte så ;)

Jo, när jag i vissa perioder kör lite oftare svarar jag direkt på det. 1 pass mer i veckan ger helt klart effekt.

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Det hela började faktiskt med att du inte kunde redovisa för de "kemikalier" som finns i kosttillskott och inte i mat. Detta påstående var såklart ren rappakalja utan några som helst vetenskapliga belägg eller verklighetsförankring.

Detta har ingenting med könstillhörighet att göra alls f.ö. Hade det varit en kille som trollade hade han med stor sannolikhet blivit bemött på samma sätt.

I övrigt tycker jag att du verkar ha en sund syn på träning och kost även om vissa argument inte når hela vägen fram.

// Afterburner

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Du har så rätt, jag dricker inte O´boy. Jag dricker kranvatten och kompletterar oftast med en banan efter träningen då pulsen har gått ner till ungefär vilopuls. Tidsmässigt blir det efter omklädningen. Är det ett tyngre pass så spetsar jag med lite salt i vattnet, precis så mycket så att vattnet smakar som en tårar.

Sen blir det tallriksmodellen när man kommer hem, har oftast gjort iordning allting så själva matlagningen tar 20-30 min

Det jag menar är att det finns sätt att träna, äta, gå ner, gå upp i vikt utan att behöva blanda massa pulver/drycker hit och dit. Men det är väl det som är bekvämast som bestämmer.
Men jag njuter hellre av en måltid med kokt potatis, blodpudding och lingonsylt och rivna morötter än att nöja mig med en shake som näringsmässigt täcker upp en hel måltid...

Klart det funkar fint med bara mat.. Men det funkar bättre kombinerat med kosttillskott. Finns många studier som påvisar att proteinsyntesen är kraftigt förstärkt om man t ex intar EAA före och efter träning

För oss med små magsäckar och sjuka energibehov är det dessutom jävligt bekvämt att dra en gainer efter träningen, nåt med mkt energi och lite mättnadskänsla.. Istället för ÄNNU en proppfull tallrik som mättar i flera timmar.
Det bäddar för ätstörningar när man råkar spy nån gång i veckan för man käkat för mkt

Last edited:

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Jaja, jag kanske var som en buffel i ett glashus i början, men lika bra att göra så många som möjligt upprörda nu istället för att längre fram krossa era illusioner ;) :rolleyes:

Jag läste igenom trådens 20 första sidor, sen hoppade jag med 30-40 sidors mellanrum... Kan hända att jag missade någonting därimellan :va

Om att deklarera tillskottens tillverkningssätt eller innehåll får jag be om ursäkt för, missade helt enkelt den biten.

Eftersom jag inte är en renodlad gymperson så tänker jag inte bla bla bla om det...

Jag hör väl till kategorin "multisportare" Så har ni frågor om sånt så hjälper jag gärna till! :)

Sen biten med mat och näringsintag... ÄLSKAR MAT! :D

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Men jag njuter hellre av en måltid med kokt potatis, blodpudding och lingonsylt och rivna morötter än att nöja mig med en shake som näringsmässigt täcker upp en hel måltid...

Men grejen är ju att det blir ju ingen njutning när man hela tiden äter sig proppmätt för att man måste. Och hur f-n kan man njuta av blodpudding? :zpy Dessutom är jag kritisk till näringshalten i blodpudding såvida du inte gör den själv från scratch.

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Men grejen är ju att det blir ju ingen njutning när man hela tiden äter sig proppmätt för att man måste. Och hur f-n kan man njuta av blodpudding? :zpy Dessutom är jag kritisk till näringshalten i blodpudding såvida du inte gör den själv från scratch.

Har gjort blodpudding från scratch när man gick kockutbildningen... Svårt att få tag på färskt blod pga hälsomyndighetens bestämmelser hit och dit :(

Jag är inte helt :död i skallen. Det finns de som inte klarar av att äta den mängden eller av någon annan anledning inte kan tillgodo se sig med näring.

Men vad gillar du för mat om inte inälvsmat står så högt på din lista?

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
Har gjort blodpudding från scratch när man gick kockutbildningen... Svårt att få tag på färskt blod pga hälsomyndighetens bestämmelser hit och dit :(

Jag är inte helt :död i skallen. Det finns de som inte klarar av att äta den mängden eller av någon annan anledning inte kan tillgodo se sig med näring.

Men vad gillar du för mat om inte inälvsmat står så högt på din lista?

tigerräkor 100g = 15g protein,1g fett o 0.1g kolhydrater
burk tonfisk i vatten = 25g protein, 1g fett o lika lite kolisar..

stek allt, i med lite allkrydda, vitlökspulver o chili , äts med blomkål.
måltid med ca 40g protein o nästan inga kollisar =D

Lille_Skutt

MC-Wannabe
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Drömmer om rvf400
Excel

Har inte kollat igenom hela tråden, så detta exceldokument kan finnas tidigare, men men:gnissla

Har ett litet excelprogram som är rätt så användbart för att kolla hur mycket skit man trycker i sig om dagarna:tummenupp

Lista med data från livsmedelsverket och det går bra att lägga till egna data. Bara att ställa in hur många kcal man vill ha i sig och hur detta ska fördela sig mellan protein, fett och kolhydrater. Sen matar man bara in vad man käkat och hur många gram, sen har man fina tabeller och grafer. Självklart listor för hela veckan med sammandrag hur veckan har gått.:yoparty

http://rapidshare.com/files/358956042/mall.xlsm.html

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Resultat av dagens träning =)

Ja detta kanske är lite off topic i off topicen, men det har med träningsresultat att göra iallafall :D

Bifogat

• PICT1254.JPG
    PICT1254.JPG
    51.4 KB · Visningar: 40
  • PICT1257.JPG
    PICT1257.JPG
    50 KB · Visningar: 43
  • PICT1243.JPG
    PICT1243.JPG
    41 KB · Visningar: 39

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Största problemet med blodpudding (och alla charkprodukter egentligen) är nitritet.
Men, charkprodukterna vore potentiellt farligare utan nitritet. Man kan dock försöka hålla igen lite på charketurier.

För konditionsidrottare är det bra med blodpudding, inte helt ovanligt med ett lågt hb-värde på grund av stora förluster av järn.

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Största problemet med blodpudding (och alla charkprodukter egentligen) är nitritet.
Men, charkprodukterna vore potentiellt farligare utan nitritet. Man kan dock försöka hålla igen lite på charketurier.

För konditionsidrottare är det bra med blodpudding, inte helt ovanligt med ett lågt hb-värde på grund av stora förluster av järn.

Ojsan, lät som att jag bara mumsar i mig blodpudding dag ut och dag in. Jag är lite försiktg med inälvsmat (främst blodpudding) just pga vad det är ihop mixad med, men ibland så kan jag inte hejda mig :D
Det syns tydligt och märks ännu tydligare när jag saknar något, blir lite :pangihuve :D

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Här verkar finnas många kunniga, så säkert någon som kan svara mig-
Vad tar kroppen först av? dvs om jag tränar musklerna hårt men stoppar i mig för lite, bryter jag bara ner musklerna eller blir jag av med fett och bygger muskler långsamt?
Funderar liksom på att hålla diet samtidigt som jag tränar eller ska jag skippa dieten tills jag byggt muskelmassan "klart"?

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Vad tar kroppen först av? dvs om jag tränar musklerna hårt men stoppar i mig för lite, bryter jag bara ner musklerna eller blir jag av med fett och bygger muskler långsamt?
Funderar liksom på att hålla diet samtidigt som jag tränar eller ska jag skippa dieten tills jag byggt muskelmassan "klart"?

Vad vill du uppnå med din träning? Gå ner i vikt? Sätta muskler? Kondition?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen

Är du otränad kommer du under en lugn diet med mkt proteiner gå ner i fett, och öka långsamt i styrka/volym. När man tränat ett tag blir detta mkt svårare, och man brukar få kämpa för att bibehålla muskelmassan

Dieta och gymma samtidigt du.. Men räkna inte med några större styrkeökningar förrens dieten är klar och du ligger på energibalans/överskott

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Vad vill du uppnå med din träning? Gå ner i vikt? Sätta muskler? Kondition?

I princip så är det väl beach 2010 som det handlar om.
Jag är inte helt otränad, är 175cm/68kg och bänkar 80kg.
Det jag skulle vilja åstadkomma är lite mer definierade muskler, framförallt magmuskler.

Last edited:

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
I princip så är det väl beach 2010 som det handlar om.
Jag är inte helt otränad, är 175cm/68kg och bänkar 80kg.
Det jag skulle vilja åstadkomma är lite mer definierade muskler, framförallt magmuskler.

Okej, lite lättare att ge tips och råd hur man kan gå tillväga =)

Behåll ditt matintag som det är (om det inte nu enbart består av pizza, kinamat, hamburgare osv...) Är det gymträning så får någon annan hjälpa dig med, jag har koll på min bit som jag behöver till simning/kickboxningen, men att gå och "isolera muskelgrupper" får någon annan skriva om.

Men det jag kan ge dig rådet (många tycker att det ser fjantigt och omanligt ut men wtf, svälj stoltheten för stunden, du vinner på beachen ;)) är att löpträna i vatten, magmusklerna spänns, hållning hålls och du tränar andra viktiga muskelgrupper samtidigt. En allsidig träningsform mao.

Uppvärmningssträcka är ca 200m (ca 20 min) i lugnt tempo, samma som när du löptränar på mark. Sen är det intervallträning, 5 min i lugnt tempo, sen 1½ minut (reps) med maxtempo som du orkar hålla i 1½ min! Upprepa 10 ggr(set). "Spring" av dig ca 100 - 200 m eller sålänge tills pulsen är nere.

Detta är basic, det går ju självklart att variera svårigheterna med kroppslutningen, repsen och setantal. Luta framåt (nedförsbacke), luta bakåt (uppförsbacke) Räcker att du ändrar max 5 cm så belastar du andra muskler utöver de i grundpositionen.

Hurdana definerade muskler man "skapar" sig beror på vad för träning + vilken sorts gener man har. Men personligen så är jag svag för simmares muskler :D

Lycka till!

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Du kan inte punktförbränna fett, det är en fysiologisk omöjlighet. Däremot kan du genom att bygga vissa, exempelvis mag-, muskler s.a.s. kompensera för det.

Det bästa sättet är att kombinera dina vanliga anaeroba gympass med aeroba maxförbränningspass (intervall eller åtminstone varierat) och sköta kosten. Det är långt kvar till "beach 2010", lägger du om kost och träning nu hinner du utan problem deffa ner dig ganska mycket.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Kost !

Kanske tex afterburner är tillräckligt insatt, orkar inte logga in på kollo var år och dar sedan sist.

0700 Som frukost ca 6 dagar i veckan äter jag havregrynsgröt (gjort på 1dl gryn) till det sveper jag 2st råa ägg.

0900-0930 Banan

1130-1230 Oftast ris och kyckling, ganska stora portioner då jag arbetar fysiskt och har svårt att orka med om jag inte äter tillräckligt.

1430 dricker jag vatten eller tar en banan beroende på hur hungrig jag är.

1700 tar jag en näve russin/solrosfrön för att stilla hungern innan träning.

1715-1815 tränar jag, sen proteindrink

1845 samma som lunchen ris/pasta/kyckling

På kvällen är det olika, ibland fikar man en bulle, knäckebrömacka etc man är ju inte manisk. Dagar då jag inte tränar kan jag klämma ner en shake (whey 80 2dl protein) då jag är hungrig ibland.

Det jag funderar över är äggen ? Många pratar om kolestrolen. Blir det såpass mycket kolestrol att det är olämpligt ? Har och har alltid haft perfekta blodvärden etc blodtrycket låg igår på 120/70

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Kanske tex afterburner är tillräckligt insatt, orkar inte logga in på kollo var år och dar sedan sist.

0700 Som frukost ca 6 dagar i veckan äter jag havregrynsgröt (gjort på 1dl gryn) till det sveper jag 2st råa ägg.

0900-0930 Banan

1130-1230 Oftast ris och kyckling, ganska stora portioner då jag arbetar fysiskt och har svårt att orka med om jag inte äter tillräckligt.

1430 dricker jag vatten eller tar en banan beroende på hur hungrig jag är.

1700 tar jag en näve russin/solrosfrön för att stilla hungern innan träning.

1715-1815 tränar jag, sen proteindrink

1845 samma som lunchen ris/pasta/kyckling

På kvällen är det olika, ibland fikar man en bulle, knäckebrömacka etc man är ju inte manisk. Dagar då jag inte tränar kan jag klämma ner en shake (whey 80 2dl protein) då jag är hungrig ibland.

Det jag funderar över är äggen ? Många pratar om kolestrolen. Blir det såpass mycket kolestrol att det är olämpligt ? Har och har alltid haft perfekta blodvärden etc blodtrycket låg igår på 120/70

Det är ingen fara med din mängd, men allt handlar ju om måtta och sunt förnuft. Råa ägg är... Ja en smak sak, men kokta/tillagade är lättare för kroppen att tillgodose sig med näringen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolesterol#K.C3.A4llor_till_kolesterol:_f.C3.B6da_och_syntes

Wikipedia har svar på allt! :D Jaja, nästan allt och man får vara nitisk till informationen som står där, men lite får väl hjärnan jobba :p

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Det är ingen fara med din mängd, men allt handlar ju om måtta och sunt förnuft. Råa ägg är... Ja en smak sak, men kokta/tillagade är lättare för kroppen att tillgodose sig med näringen.

Smaksak eller inte jag har helt enkelt inte tid att koka dom på morgonen. Jag måttar tom upp vattnet till gröten kvällen innan och ställer det bredvid micron för att jag ska spara tid på morgonen.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM