Träningstråden

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Det finns inte mycket att hålla med, det är korrekt ;) att forma innan man bygger, hur tolkar du själv detta?

Jag är först och främst en kroppsbyggare, och var så i många år innan jag började jobba för min sponsor, har alltid, och kommer alltid vara ärlig och rak med frågor jag får från kunder om rekommendationer o.s.v

Jag tror inte du riktigt förstår vad protein har för funktion i kroppen. Hur tror du t.ex styrkelyftare gör vars puls inte når dit ofta alls i vissa av deras träningsperioder? Och samtidigt har en t.ex cyklist större behov av protein än någon annan då?

BoSoZoKu: 2.5-3g/kg kroppsvikt brukar jag rekommendera.

Vad jag protestera (ifrågasätter tänkandet) mot är att det går att "välja" hur man vill att musklerna ska utvecklas (se ut)... Sen att man oftast väljer det som man utvecklas bäst inom är nästan en självklarhet. Jag har en allsidig uppsättning. Kan "bygga" både kompakta explosiva sprint och långa uthålliga muskler. Placerar mig själv i mellandistansfacket. La jag mer fokus på just sprint så utvecklades musklerna just för att klara den påfrestningen och vice versa.

Men det är nog bra att man debatterar olika synsätt, tänkande och utförande, det håller en informerad och uppdaterad. Idrotter och sporter utvecklas/förändras hela tiden, man vill ju inte riktigt hamna där fd headcoachen är... "Förr på min tid 1960..." :D

Bara att de andra som debatterar visar respekt för att det finns andra åsikter som kan ha en poäng. :tummenupp

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Du kan välja att försöka göra dem större eller göra dem mindre, något annat går inte. Om du sen har mest typ II muskelfibrer har helt med genetik att göra och har ingenting med hur en muskel ser ut.
Allas kroppar fungerar så som du säger att din gör, ändrar du aktivitet kommer kroppen anpassa sig efter detta, den anpassar sig till allt man "tvingar" den till.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ah sådär ja, lite hockey sen hem o fylla på me lite fil, banan o russin.. nu blire gymmet...kanon...

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Ah sådär ja, lite hockey sen hem o fylla på me lite fil, banan o russin.. nu blire gymmet...kanon...

Gott jobbat raring! Fortsätt med :banana Glöm inte andningen, flåsa på som en kalv/tjur :D Så kan du det när du släpps på grönbete om 2 månader :D

Du kan välja att försöka göra dem större eller göra dem mindre, något annat går inte. Om du sen har mest typ II muskelfibrer har helt med genetik att göra och har ingenting med hur en muskel ser ut.
Allas kroppar fungerar så som du säger att din gör, ändrar du aktivitet kommer kroppen anpassa sig efter detta, den anpassar sig till allt man "tvingar" den till.

OM man gör på rätt sätt som passar individen! :mattias

Många tror ju (har ett flertal i min omgivning) att kör man tillskott + mat + titta på en skivstång = Muskelberg a la Arnold

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
I det fallet är det inga problem att möta kostbehoven med de vanliga måltiderna. Om det är 2 eller 6 måltider spelar inte så stor roll, bara energimängden är den samma.

Föredelen med proteinpulver och dyl är att man kan ta med det, dra i sig direkt efter träningen. Så behöver man inte ha så brådis med att fixa till maten.

När man tränar hårt 1 - 2 timmar dagligen så blir det lite svårare att få i sig energimängder som motsvarar förbrukningen.

http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-7-7.pdf

För övrigt en riktigt bra sammanfattning av 5 års forskning inom idrottsnutrition.
Bra info :tummenupp

Men jisses Amalia! :huvet

Det jag menar är att grabsen är väldigt snabba på att trycka i sig pulver hit och dit utan att egentligen behöva det... Hur ofta mäter du din puls under ett träningspass?

Förövrigt så progarerar jag TALLRIKSMODELLEN! Och den tallriken äts 3 ggr/dag (intages under ca 14 tim) + 2 mellan mål tuggbar kost...

Och jag slutar inte tjata om den förrens alla på forumet följer den till punkt och pricka! :rolleyes:

Ja, det är lite så det känns.

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Om du vill inte höra/läsa någons annans åsikt eller reaktion så finns det ett bra alternativ för dig... :D

Men varför fråga/påstå något om man inte vill ha svar/respons/uppmärksamhet?
Jag har inget emot folks åsikter, har dock lite problem med folk som prompt ska ha SIN åsikt fram som den som gäller.

Jag kan inget om det sånt här, men din attityd reagerade jag på. Därför jag hade en åsikt om något som lät väldigt fel.

Men Martin hade ju fakta på det hela.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
OM man gör på rätt sätt som passar individen! :mattias

Många tror ju (har ett flertal i min omgivning) att kör man tillskott + mat + titta på en skivstång = Muskelberg a la Arnold

Vad snackar du om? Vi snackar om hur kroppen fungerar. Inte vad individen kan tänka sig göra. Hurivida du vill lyfta vikt eller jogga är jävligt ointressant i frågan rörande vad kroppen kan och inte kan göra.

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Jag har inget emot folks åsikter, har dock lite problem med folk som prompt ska ha SIN åsikt fram som den som gäller.

Jag kan inget om det sånt här, men din attityd reagerade jag på. Därför jag hade en åsikt om något som lät väldigt fel.

Men Martin hade ju fakta på det hela.

Och vilken attityd var det?
Att jag slog mig för bröstet och armbågade mig fram? Hmmm, sorry om det trampade dig på tårna eller slog dig på fingrarna... Måste vara något fel på mitt östrogen... Som tjej kan jag ju inte (får inte?) yttra min åsikt eller ha min attityd angående träningsupplägg/kost ?

Om du läste Martins fakta upplägg så har du svart på vitt vad jag menar med att många är snabba på att börja med tillskott när energiåtgången inte kräver det...

Sen vad du gör med infon är upp till dig...

Have a :tuttar day!

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Tjat tjat...

Idag lyckades jag skada polaren när jag drog bort spärren för han vid sittande vadpress, gu va glad jag känner mig nu då :gnissla
Vi hann me ett fint ryggpass innan iaf.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Att jag slog mig för bröstet och armbågade mig fram? Hmmm, sorry om det trampade dig på tårna eller slog dig på fingrarna... Måste vara något fel på mitt östrogen... Som tjej kan jag ju inte (får inte?) yttra min åsikt eller ha min attityd angående träningsupplägg/kost ?

Om du läste Martins fakta upplägg så har du svart på vitt vad jag menar med att många är snabba på att börja med tillskott när energiåtgången inte kräver det...

Skiter fullständigt i om du är tjej eller inte, störde mig på attityden än då.

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Tjat tjat...

Idag lyckades jag skada polaren när jag drog bort spärren för han vid sittande vadpress, gu va glad jag känner mig nu då :gnissla
Vi hann me ett fint ryggpass innan iaf.

Gick det bra för honom efteråt?

Gött jobbat med träningen idag... :tummenupp

Hmm, där sa du något... Har haft lite idétorka idag... Blir ju kickboxning ikväll och behöver vila benen inför det, så rygg och överkropp blir :yoparty

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Gick det bra för honom efteråt?

Gött jobbat med träningen idag... :tummenupp

Hmm, där sa du något... Har haft lite idétorka idag... Blir ju kickboxning ikväll och behöver vila benen inför det, så rygg och överkropp blir :yoparty

Det märks ikväll/imorgon...
Han kunde gå någorlunda iaf...

Ja idag blev de hyffsat på träningsfronten iaf, tyvärr orkade inte polarna spela hockey riktigt lika länge som jag ville men de blev lite iaf...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen

Fast hurvida du bygger mest Typ 1 eller 2 beror ju till allra högsta grad på träningsformen

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Det märks ikväll/imorgon...
Han kunde gå någorlunda iaf...

Ja idag blev de hyffsat på träningsfronten iaf, tyvärr orkade inte polarna spela hockey riktigt lika länge som jag ville men de blev lite iaf...

Sånt där är riktigt otäckt håller tummarna för att det inte är nånting allvarligt. Sett en gång när en medtävlandes hamstringsfäste brast från knät... Fy helvete! Värre än att se ett öppet sår och blod som sprutar...

Dina polare kommer snart ifatt med orken :tummenupp

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Sånt där är riktigt otäckt håller tummarna för att det inte är nånting allvarligt. Sett en gång när en medtävlandes hamstringsfäste brast från knät... Fy helvete! Värre än att se ett öppet sår och blod som sprutar...

Dina polare kommer snart ifatt med orken :tummenupp

Mm... extra jävla skitjobbigt när det va mitt fel :gnissla

Så lata som dom e så lär de inte komma ifatt...

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..

Fyfan så ni cheyer ska vinkla allt till det negativa hela jävla tiden.
Det där var helt och hållet ditt antagande och hade inte ett skit med saken att göra. Skärpning!

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
Fyfan så ni cheyer ska vinkla allt till det negativa hela jävla tiden.
Det där var helt och hållet ditt antagande och hade inte ett skit med saken att göra. Skärpning!

Jag försöker för fan lyfta fram att det är positivt med träning och kost! Sen att jag ifrågasätter vissa samtalsämnen(främst kosthållningen) gör väl att det sticker lite överallt hos några...
Men ska jag fortsätta vinkla det lite till så verkar detta vara en exklusiv herrklubb... En enda åsikt och kunskap gäller och kommer man med något annat så har man attitydsproblem? Därav min hänvisning till min östrogen nivå :rolleyes:

Jag är förbannat envis och håller hårt i det jag tror på! Är ju trots allt från Jönköping... :Bugar

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM