Träningstråden

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Optimum Nutritions är väl det jag använt längst, långt innan jag blev sponsrad så det är inget säljsnack direkt. Dricker det för innehållet, smaken är jävligt bra, lättblandat och den är rinnande i konsistens så det går snabbt att dricka.

Gaspari Nutritions är också jävligt god, speciellt banan i mjölk. Lite mer åt det krämiga hållet i konsistens, typ milkshake. För mig är den lite jobbig då jag gillar att det går snabbt att klunka i sig.

Dagsformen... ja känner mig fet och smal samtidigt... som vanligt då :)
Går relativt bra håller mig skadefri och kör på, dock har jag valt att väga lite mindre nu då jag bygger hus så det blir lite ont om tid att äta så mycket som ja gjorde.

Hur går det själv?

Tackar för det! Heheh jag känner igen mig där, smalfet.
Nja men de går bra för tillfället men jag har haft en ryggskada som ställt till problem stora delar av året, men nu funkar den bra efter endel naprapatbehandling. Peppar peppar att den funkar vidare!

Nåt tävlande inplanerat?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Tackar för det! Heheh jag känner igen mig där, smalfet.
Nja men de går bra för tillfället men jag har haft en ryggskada som ställt till problem stora delar av året, men nu funkar den bra efter endel naprapatbehandling. Peppar peppar att den funkar vidare!

Nåt tävlande inplanerat?

Har du testat ackupunktur? Det är jävligt bra, hade också problem med ryggen och det avhjälpte det helt (samt att träna korsryggen mer).
Vet du vad problemet vad?

Nja börjar väl funderar på att tävla nästa år, sm eller kankse lucia. Men håller på att renovera hela huset och det i sig tar ju tid. + Träningen med hunden varje dag och min egen träning. Öppnar eventuellt eget och då blir det lättare att sköta kosten.... men suget finns!

Hur är det själv? Några planer på att tävla nångång? Kanske inte byggning men annat?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Har du testat ackupunktur? Det är jävligt bra, hade också problem med ryggen och det avhjälpte det helt (samt att träna korsryggen mer).
Vet du vad problemet vad?

Nja börjar väl funderar på att tävla nästa år, sm eller kankse lucia. Men håller på att renovera hela huset och det i sig tar ju tid. + Träningen med hunden varje dag och min egen träning. Öppnar eventuellt eget och då blir det lättare att sköta kosten.... men suget finns!

Hur är det själv? Några planer på att tävla nångång? Kanske inte byggning men annat?

Nope.. De där me akupunktur är ju rätt flum, men kul att det funkar. Gör det mkt ont eller är det väldigt ytliga stick?
Jag har en kompis som har haft sömnproblem hela livet, och de enda som funkar för han är akupunktur

Jag vilade länge i hopp om att det skulle hjälpa men de gjorde det inte. Efter 3 behandlingar hos naprapat så var det helt borta. Jag har ökat träningsmängden succesivt och ligger nu på max igen, och än så länge funkar det! :) Jag kan känna mig rätt stel i korsryggen dock. Skulle behöva öka på stretchandet tror jag

Jag hade en låsning i högra delen av korsryggen. En rätt rejäl sådan då ena benet var 1,5cm längre (lika långa nu).
Om det öht var träningsrelaterat vet jag inte, det kan lika gärna ha o göra med att jag pluggat mkt

Nästa vecka ska jag förhoppningsvis gå en kurs i skadeförebyggande styrketräning.. ska bli kul

Jag tänkte tävla i thaiboxning våren 2011. Vad vikten hamnar på får vi se, men jag hoppas på 75kg stenhård

Får hoppas huset byggs klart snart då så du kan visa framfötterna :yoparty

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Nope.. De där me akupunktur är ju rätt flum, men kul att det funkar. Gör det mkt ont eller är det väldigt ytliga stick?
Jag har en kompis som har haft sömnproblem hela livet, och de enda som funkar för han är akupunktur

Jag vilade länge i hopp om att det skulle hjälpa men de gjorde det inte. Efter 3 behandlingar hos naprapat så var det helt borta. Jag har ökat träningsmängden succesivt och ligger nu på max igen, och än så länge funkar det! :) Jag kan känna mig rätt stel i korsryggen dock. Skulle behöva öka på stretchandet tror jag

Jag hade en låsning i högra delen av korsryggen. En rätt rejäl sådan då ena benet var 1,5cm längre (lika långa nu).
Om det öht var träningsrelaterat vet jag inte, det kan lika gärna ha o göra med att jag pluggat mkt

Nästa vecka ska jag förhoppningsvis gå en kurs i skadeförebyggande styrketräning.. ska bli kul

Jag tänkte tävla i thaiboxning våren 2011. Vad vikten hamnar på får vi se, men jag hoppas på 75kg stenhård

Får hoppas huset byggs klart snart då så du kan visa framfötterna :yoparty

Vågara köra hoj och thai, men vågar inte ta några nålar i huden :D
Näe då, det känns knappt att dom sätter in nålarna, dom är så minimalt små. När väl nålarna är på plats är det bara att ligga och slappna av och man känner hur blodflödet ökar på dom ställen där nålarna sitter.

Man kan säga att nålarna är en variant av djup massage. Med massage gnuggar man bara på ytan av muskeln. Med akupunktur kommer man ner på djupet och blodcirkulationen ökar på det bestämda stället.
Prova, det är gött och det hjälper i många fall.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Man kan säga att nålarna är en variant av djup massage. Med massage gnuggar man bara på ytan av muskeln. Med akupunktur kommer man ner på djupet och blodcirkulationen ökar på det bestämda stället.
Prova, det är gött och det hjälper i många fall.

Är det samma funktion som med spikmatta?

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Är det samma funktion som med spikmatta?

Näe det tror jag inte. Där ökar man ju bara blodcirkulationen på ett stort område.

Med akupunktur kan dom ju sätta in dom på specifika områden där smärtor etc etc finns och på det sättet bli av med dom.

Att jämföra dom två är ungefär som att gå och ta en helkroppsmassage när du har värk i lårmuskeln, dvs inte så givande.

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Hoj
2014 KTM Duke 690
Behöver svar från någon kunnig nu!

Kör gym 4 gånger i veckan, är vältränad men inte så vältränad som jag vill vara.. Just nu känns det som att det knappt händer någonting när jag tränar (ingen muskelutveckling).

Gör varierande övningar och försöker få ut det mesta i varje enskild övning men gym är den enda träningsformen jag utövar. Tränar biceps och axlar/rygg samt ben två pass och bröst och triceps med mage två pass. Kör med protein men har även tagit gainer förut (det gör jag aldrig mer, man blir bara "plufsig" :p) Tänker lite granna på vad jag äter men det mesta åker ju ner, även alkoholen.

Har funderat på att variera med någon annan träningsform, typ bodypump eller försöka sig på att träna lite kondition. Kan det vara så enkelt att jag behöver variera min träning mer? Vad tror ni?

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC

Kör gym 4 gånger i veckan, är vältränad men inte så vältränad som jag vill vara.. Just nu känns det som att det knappt händer någonting när jag tränar (ingen muskelutveckling).

Gör varierande övningar och försöker få ut det mesta i varje enskild övning men gym är den enda träningsformen jag utövar. Tränar biceps och axlar/rygg samt ben två pass och bröst och triceps med mage två pass. Kör med protein men har även tagit gainer förut (det gör jag aldrig mer, man blir bara "plufsig" :p) Tänker lite granna på vad jag äter men det mesta åker ju ner, även alkoholen.

Har funderat på att variera med någon annan träningsform, typ bodypump eller försöka sig på att träna lite kondition. Kan det vara så enkelt att jag behöver variera min träning mer? Vad tror ni?

jag tror att din kost och eller träning fallerar på någon punkt.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Jaha då var sommaren slut på riktigt för mitt sommar slöande är över!
Två första veckorna av träning avklarade efter ett uppehåll på ca 2 månader att man aldrig kommer ihåg hur jobbigt där att börja om!

Har liknande problem som kommit från o till över 2 år jäkligt störande och envist problem. Naprapat har hjälpt tillfälligt. Sträcker i ena sidan på korsryggen. Nästan värst när man ska sova och ligger på rygg då den känns som ena sidan är för kort!

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne

Svårt att veta hur vältränad du faktiskt är, mer än att du säger att det inte händer så mycket mer för stunden.

Har själv nu efter 20 månaders minst sagt flitig träning kommit till ett stadie där det inte händer så mycket mer. Inte så mycket man kan göra egentligen, variera övningarna mer, ändra antal reps/set, ta i mer och bara bita ihop. ;)

Finns ju en mängd kosttillskott, som antagligen fungerar av varierande grad. Men skaffa dig en pre-workout (en massa koffein och en liten dos maltodextrin) om du inte redan har det, drick aminosyror före och efter träning. Vitargo fyller på glykogennivåerna i musklerna bra under träning, så du blir mer uthållig. Rena kolhydrater så kanske dumt om du inte vill lägga på dig, men fortfarande "nyttigare" än en gainer.

Kom ihåg att det alltid är svårt att bygga, samtidigt som du vill hålla dig slimmad.

Kre-alkalyn är ju annars en form av kreatin som inte binder vätska på samma sätt som vanligt kreatin, och tas endast dom dagar du tränar, prova?

Som sagt, allt hokus pokus som säljs fungerar kanske inte så bra, men så är det ju lagligt också. Däremot gör det iaf MIN träning roligare och om inte annat så blir psyket starkare om man vet att man sköter tillskotten väl.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Till dig som behövde hjälp.

Ändra träningen, hur många set kör du per muskelgrupp, vilket repsintervall?
Att du blir pluffsig av en gainer betyder bara att du hamnar över ditt dagstotal.

Ändra kosten, ändra träningen kör fler/färre set/reps, och köp på dig kvalitets kosttillskott.

En PWO är alltid kul, bra vassle protein och eventuellt kasein. EAA kan vara att fundera på, Kreatin (vanligt är minst lika bra som kre-alkalyn som bara är kreatin och bakpulver i princip)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ryxze prova att köra en 4-split istället, t ex rygg/biceps, bröst/triceps, ben, axlar/traps/mage.. Varje muskelgrupp 1 gång i veckan, och kör slut musklerna ordentligt

Ökar du i vikt? Fettprocent? Styrka?

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Hoj
2014 KTM Duke 690
Tack för tipsen Pinky! :tummenupp

Till dig som behövde hjälp.

Ändra träningen, hur många set kör du per muskelgrupp, vilket repsintervall?
Att du blir pluffsig av en gainer betyder bara att du hamnar över ditt dagstotal.

Ändra kosten, ändra träningen kör fler/färre set/reps, och köp på dig kvalitets kosttillskott.

En PWO är alltid kul, bra vassle protein och eventuellt kasein. EAA kan vara att fundera på, Kreatin (vanligt är minst lika bra som kre-alkalyn som bara är kreatin och bakpulver i princip)

2-3 set per muskelgrupp, har på senare tid kört mer 4-6 reps än 8-12 om man säger så. Okej, jo det va en period då jag käkade mat till 2-3 personer och samtidigt tog gainer, gick dock inte upp så mycket i vikt.

Tycker bara att musklerna syns mindre nu, efter ett träningspass syns det tydligt, självklart för att musklerna är pumpade, men det blir som natt och dag på mig..

PWO?
Precis, EAA har jag funderat på! Kreatin glömde jag bort att jag kört, har dock ett uppehåll nu. En grej som kanske är värd att nämna, när jag kör riktigt tungt så känner jag inte av att det tar på samma sett som när man kör lättare vikter och fler reps, normalt eller kör jag FÖR tungt?

Ryxze prova att köra en 4-split istället, t ex rygg/biceps, bröst/triceps, ben, axlar/traps/mage.. Varje muskelgrupp 1 gång i veckan, och kör slut musklerna ordentligt

Ökar du i vikt? Fettprocent? Styrka?

Intressant, kanske ska testa! Skulle va kul om ni ligger på nån bra länk med en sida över bra övningar till olika delar på kroppen.

Längesen jag ökade i vikt, är vältränad men inget muskelberg. Väger knappt 70 kg, 1,79 lång ungefär. Fettprocent cirka 11, höger arm knappt 4 kg muskler och ungefär samma på vänster.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Om du inte ökar i vikt så ligger problemet i kosten.. Jag antar att du vill öka?
Du sa att du bara blev pluffsig förut när du bulkade. För lågt proteinintag eller för lite/fel träning om du mest ökade i fett, och kanske lite väl mkt föda om du lade på dig mkt fett fort

Jag tycker du ska prova en 4-split och köra slut musklerna ordentligt varje pass, sedan lägga på endel käk, och få i dig 150g+ protein om dagen. Justera födan så du går upp minst 1kg i månaden.. Väg dig regelbundet

Att träna musklerna halvdant 2ggr i veckan brukar funka i början, sedan vänjer dom sig och de behöver mer pisk vid varje träningstillfälle för att det ska hända något

Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
2-3 set per muskelgrupp???? Du menar inte per övning nu? Om inte så har du ett stort fel redan där som du får åtgärda. Fan jag kör iaf 12 set per muskelgrupp!

Repsen är helt olika, jag har kört dem flesta versioner i min tid på gymet och körde 4-6 i 3-4 år. Efter det har jag anpassat allt till mig själv lite mer. För mig får jag bättre svar av att ligga lite högre i reps, men jag varierar kraftigt och stegar oftast upp i vikt o ner i reps sen tillbaka.

En PWO är en drink du tar innan gymet, för pump/fokus/pigghet och för att motverka mjölksyrebildningen.

Vill inte låta dryg. Men på den vikten finns där inga 4kg muskler på armarna. Testa själv att ta 4kg fläskfile och släng ihop framför dig så förstår du.
Antar att du mätt dig på nån sån våg som säger sig mäta fett och muskler, vilket är helt omöjligt.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Tack för tipsen Pinky! :tummenupp

2-3 set per muskelgrupp, har på senare tid kört mer 4-6 reps än 8-12 om man säger så. Okej, jo det va en period då jag käkade mat till 2-3 personer och samtidigt tog gainer, gick dock inte upp så mycket i vikt.

Tycker bara att musklerna syns mindre nu, efter ett träningspass syns det tydligt, självklart för att musklerna är pumpade, men det blir som natt och dag på mig..

PWO?
Precis, EAA har jag funderat på! Kreatin glömde jag bort att jag kört, har dock ett uppehåll nu. En grej som kanske är värd att nämna, när jag kör riktigt tungt så känner jag inte av att det tar på samma sett som när man kör lättare vikter och fler reps, normalt eller kör jag FÖR tungt?

Intressant, kanske ska testa! Skulle va kul om ni ligger på nån bra länk med en sida över bra övningar till olika delar på kroppen.

Längesen jag ökade i vikt, är vältränad men inget muskelberg. Väger knappt 70 kg, 1,79 lång ungefär. Fettprocent cirka 11, höger arm knappt 4 kg muskler och ungefär samma på vänster.

här har du i princip alla övningar och du kan söka specifikt efter vilken övning som ger primärt/sekundärt på en viss muskelgrupp

http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
I måndags var jag på gymmet för första gången på nästan ett år, det funkade bra med nacke, rygg och revben denna gång, så nu hoppas jag att jag får träna utan att få ont.
Gud vad gött det är med träningsvärk, synd att det bara är första gångerna man får det :(

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Hoj
2014 KTM Duke 690
2-3 set per muskelgrupp???? Du menar inte per övning nu? Om inte så har du ett stort fel redan där som du får åtgärda. Fan jag kör iaf 12 set per muskelgrupp!

Repsen är helt olika, jag har kört dem flesta versioner i min tid på gymet och körde 4-6 i 3-4 år. Efter det har jag anpassat allt till mig själv lite mer. För mig får jag bättre svar av att ligga lite högre i reps, men jag varierar kraftigt och stegar oftast upp i vikt o ner i reps sen tillbaka.

En PWO är en drink du tar innan gymet, för pump/fokus/pigghet och för att motverka mjölksyrebildningen.

Vill inte låta dryg. Men på den vikten finns där inga 4kg muskler på armarna. Testa själv att ta 4kg fläskfile och släng ihop framför dig så förstår du.
Antar att du mätt dig på nån sån våg som säger sig mäta fett och muskler, vilket är helt omöjligt.

Sorry, menar såklart per övning. Blir tre övningar så 6-9 set per muskelgrupp.

Okej, kan du rekommendera någon? Samt kan man kombinera den med kreatin?

Tackar!

Annars får jag nog kanske testa 4-split och som ljunghusen säger köra slut på musklerna mera.

Tack för hjälpen sålänge, återkommer väl! :)

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
PWO?

PWO är alltså en förkortning av pre-workout som jag nämnde i förra inlägget. Finns mängder med olika tillverkare, me i regel innehåller dom ungefär samma sak. Koffein + lite kolhydrater. Själv tycker jag Body Science VIP-X smakar bäst och ger en hyffsad effekt. Oavsett vilken tillverkare du väljer så räkna inte med för mycket, men skönt att komma igång lite innan träningen iaf. Många PWO innehåller redan lite kreatin, men fyll du på lite extra om du vill det, tror inte du dör av det. ;)

Anledningen till att det känns som att det inte tar är för att du högst troligt kör för tungt ja. Vilket du ofrivilligt kompenserar genom att vrida och vända på dig, hoppa, luta framåt-bakåt...you name it. Sänk istället vikten och försök få kontakt med just den muskeln du vill träna, du kan ju även sänka tempot på övningen om du tycker att du inte blir trött på säg 8 reps.

Vill även jag trycka på att du kanske borde testa en 4-split och bara träna varje muskelgrupp 1gång/vecka, fast då väldigt hårt.
Jag personligen kör

Dag 1: Bröst/triceps, 5 övningar på varje muskelgrupp (3x8 set/reps)
Dag2: Biceps/rygg, även här 5 per muskelgrupp, 3x8
Dag3: Vila
Dag4: Ben, 3 framsida, 2 baksida, 2 vader, 3x8
Dag5: Axlar(försök ha så lång tid som möjligt mellan bröst och axelpassen så musklerna får vila) och mage. 5 övningar på varje, ibland mer mage.
Dag6: Vila
Dag7: Vila

Följer inte detta slaviskt, beroende på skola/jobb m.m så hamnar vilodagarna ibland annorlunda.

Började på 69kg Feb 2009 när jag mådde väldigt dåligt (bli inte ihop med Pinuppa här på SH om du vill må bra:mad:), vägde i April 2010 82kg, efter 2-3 månaders deff var jag nere på 76kg. Nu är sommaren slut och deffen likaså, försöker ändå hålla mig slimmad, 78.5 kg i nuläget. 174 cm lång.

Nämner min utveckling bara så du ska ha någonting att jämföra med, eller ha som mål. Kämpa på! :)

PS. Slarva inte med proteinintaget!

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad