PWO?
Precis, EAA har jag funderat på! Kreatin glömde jag bort att jag kört, har dock ett uppehåll nu. En grej som kanske är värd att nämna, när jag kör riktigt tungt så känner jag inte av att det tar på samma sett som när man kör lättare vikter och fler reps, normalt eller kör jag FÖR tungt?
Längesen jag ökade i vikt, är vältränad men inget muskelberg. Väger knappt 70 kg, 1,79 lång ungefär. Fettprocent cirka 11, höger arm knappt 4 kg muskler och ungefär samma på vänster.
PWO är alltså en förkortning av pre-workout som jag nämnde i förra inlägget. Finns mängder med olika tillverkare, me i regel innehåller dom ungefär samma sak. Koffein + lite kolhydrater. Själv tycker jag Body Science VIP-X smakar bäst och ger en hyffsad effekt. Oavsett vilken tillverkare du väljer så räkna inte med för mycket, men skönt att komma igång lite innan träningen iaf. Många PWO innehåller redan lite kreatin, men fyll du på lite extra om du vill det, tror inte du dör av det.
Anledningen till att det känns som att det inte tar är för att du högst troligt kör för tungt ja. Vilket du ofrivilligt kompenserar genom att vrida och vända på dig, hoppa, luta framåt-bakåt...you name it. Sänk istället vikten och försök få kontakt med just den muskeln du vill träna, du kan ju även sänka tempot på övningen om du tycker att du inte blir trött på säg 8 reps.
Vill även jag trycka på att du kanske borde testa en 4-split och bara träna varje muskelgrupp 1gång/vecka, fast då väldigt hårt.
Jag personligen kör
Dag 1: Bröst/triceps, 5 övningar på varje muskelgrupp (3x8 set/reps)
Dag2: Biceps/rygg, även här 5 per muskelgrupp, 3x8
Dag3: Vila
Dag4: Ben, 3 framsida, 2 baksida, 2 vader, 3x8
Dag5: Axlar(försök ha så lång tid som möjligt mellan bröst och axelpassen så musklerna får vila) och mage. 5 övningar på varje, ibland mer mage.
Dag6: Vila
Dag7: Vila
Följer inte detta slaviskt, beroende på skola/jobb m.m så hamnar vilodagarna ibland annorlunda.
Började på 69kg Feb 2009 när jag mådde väldigt dåligt (bli inte ihop med Pinuppa här på SH om du vill må bra
), vägde i April 2010 82kg, efter 2-3 månaders deff var jag nere på 76kg. Nu är sommaren slut och deffen likaså, försöker ändå hålla mig slimmad, 78.5 kg i nuläget. 174 cm lång.
Nämner min utveckling bara så du ska ha någonting att jämföra med, eller ha som mål. Kämpa på!
PS. Slarva inte med proteinintaget!