Träningstråden

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Nu e det dags igen, tog mig ner från nästan 130kg till 85 i lagom form, nu efter sommaren e ja uppe på 91, dock mycket vätska då jag under diet äter väldigt lite carbs så de fyller ju på depåerna igen när man väl börjar käka dem.

ska ta tag i cardion igen för det slarvades det jävligt mycket med i våras

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Kolla upp Crossfit, skippa den gamla vanliga bodybuilderspliten, med crossfit får du en användbar(are) kropp, du kanske inte blir lika en-rep-stark, men å andra sidan, när behöver du det? :tummenupp

Funkar utmärkt att köra 3 pass i veckan av dessutom.

Bodybuilding är lite fjolligt.. :tungan

en-rep-stark är ju kewlt

//Sebastian som är svag för sin storlek

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Jag tycker också 3-split är lite väl mkt kompromiss, ändå kör jag det själv för att hinna med all cardio

Äh man kan bli hyffsat uthållig av "bodybuildande" också. Jag gör 20 strikta chins och 80 armhävningar, trots att jag bara tränar lågreps..
Hur ofta "behöver" man vara mer uthållig än så..

Så länge man kombinerar med cardio så får man en rätt hyffsad allroundfysik.

Tycker 3 dagar är lite för lit, man kan liksom inte smälla ut allt man har när man ska köra t.ex ben och någon mer muskelgrupp.

4 pass i veckan funkar är bra för någon som bara vill hålla igång och även någon som satsar hyfsat.

Lör: Bröst/Utisda axlar
Sön: Ben/Vader
Mån: Vila
Tis: Armar/Mage
Ons: Vila
Tors: Rygg/Traps
Fre: Vila

Glömde du framsida axlar?

Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Glömde du framsida axlar?

Nope, träning av framsida axlar är överskattat. Aktiveras fullt tillräckligt i alla pressövningar för axlar samt väldigt mycket i bänk.
Stor skaderisk blir det också.

Däremot glömde jag skriva baksida axlar tränas med rygg.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Nope, träning av framsida axlar är överskattat. Aktiveras fullt tillräckligt i alla pressövningar för axlar samt väldigt mycket i bänk.
Stor skaderisk blir det också.

Däremot glömde jag skriva baksida axlar tränas med rygg.

Aha, du menar att pressar ligger på mellersta-axel-dagen, då förstår jag

Håller helt med om frontlyft och dyl framsidaaxelövningar

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
...Rsv4
Jag får halsbränna :zpy om jag tränar tungt, någon mer som får det? Finns det några tips att slippa skiten?

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Last edited:

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Jag har en liten fundering angående gymträning. Jag har nästan alltid varit aktiv med någon sport och sedan varvat lite smått med gymträning i klubblokalen. Var idag på en kickboxningsträning, något jag gärna skulle vilja börja med igen, men insåg efteråt att det inte kommer fungera med tanke på hur jag arbetar eftersom jag arbetar skift och kan vara borta 1-2 veckor i månaden. Därför tänkte jag nu försöka satsa allt på gymträning.

Men att endast träna på gym känns som om att man missar massa annan träning runt omkring. Jag menar, många av snubbarna man ser på gymmet är onekligen starka, men de kan fan inte röra på sig... Smidighet och spänstighet, hur tränar man det på gym? Tips och ideer?

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Jag har en liten fundering angående gymträning. Jag har nästan alltid varit aktiv med någon sport och sedan varvat lite smått med gymträning i klubblokalen. Var idag på en kickboxningsträning, något jag gärna skulle vilja börja med igen, men insåg efteråt att det inte kommer fungera med tanke på hur jag arbetar eftersom jag arbetar skift och kan vara borta 1-2 veckor i månaden. Därför tänkte jag nu försöka satsa allt på gymträning.

Men att endast träna på gym känns som om att man missar massa annan träning runt omkring. Jag menar, många av snubbarna man ser på gymmet är onekligen starka, men de kan fan inte röra på sig... Smidighet och spänstighet, hur tränar man det på gym? Tips och ideer?

Smidighet tränas ganska bra på gymet sålänge övningarna utförs korrekt och med fullt rom. T ex stretchas bröstkorgen och bröstryggen utmärkt i flyes och pull overs.
Kombinera med en halvtimme-timmes stretch framför tv´n några gånger i veckan så kommer du se resultat!

Spänst tränas bra med tunga explosiva övningar, och kör även burpees, upphopp, stående längdhopp etc så ska du se att även explosivitet och spänsten kommer :)

Och sen självfallet konditionsträning!

Tänkte jag skulle tävla i fitness five nästa sommar! (bänkpress, knäböj, bicepscurl (tävlingsvikt i grenarna är relaterad till kroppsvikt) samt chins och dips
Någon som gjort det?
Ska bli kanonkul :)

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Du ska bli medlem i Friskis och Svettis och träna i deras gym. Sedan ska du gå på deras Flex Intervall-pass! Jäkligt bra! Första halvan är intervallövningar med mycket spänst, jag hade träningsvärk under fötterna! Väldigt hög intensitet också, man blir helt slut! Andra halvan är stretch/rörlighetsövningar, helt perfekt!

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Smidighet tränas ganska bra på gymet sålänge övningarna utförs korrekt och med fullt rom. T ex stretchas bröstkorgen och bröstryggen utmärkt i flyes och pull overs.
Kombinera med en halvtimme-timmes stretch framför tv´n några gånger i veckan så kommer du se resultat!

Spänst tränas bra med tunga explosiva övningar, och kör även burpees, upphopp, stående längdhopp etc så ska du se att även explosivitet och spänsten kommer :)

Och sen självfallet konditionsträning!

Åh fan, det hade jag ingen aning om att man fick spänst och smidighet på det viset. Nu känns det bättre :banana

Du ska bli medlem i Friskis och Svettis och träna i deras gym. Sedan ska du gå på deras Flex Intervall-pass! Jäkligt bra! Första halvan är intervallövningar med mycket spänst, jag hade träningsvärk under fötterna! Väldigt hög intensitet också, man blir helt slut! Andra halvan är stretch/rörlighetsövningar, helt perfekt!

Friskis och Svettis medlemskap blev det tyvärr inte denna gången då det är överbefolkat på det gymmet. Men annars lät det där väldigt bra. Värt att tänka på till nästa gång.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Åh fan, det hade jag ingen aning om att man fick spänst och smidighet på det viset. Nu känns det bättre :banana

Friskis och Svettis medlemskap blev det tyvärr inte denna gången då det är överbefolkat på det gymmet. Men annars lät det där väldigt bra. Värt att tänka på till nästa gång.

Muskler blir stela vid träning där man inte använder dess fulla rom (rörelseomfång), t ex löpning, där varken sträcker eller böjer man benen helt.
Problemet för biffarna är att musklerna är ivägen, och ofta tränar de inte med fullt rom i övningarna...

Prova t ex smidigheten i vaderna, och sedan igen efter några set djupa knäböj så får du se vlken skillnad det är!

Styrketräning är så bra på så många sätt!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Träna biquepp är tråkigt! Hur fan ska man få fart på den? Triceps har jag inga problem att träna, känns som man kan köra hur tungt och hur länge som helst tills det bara smäller i dom men biceps är så sjukt svårt att få kontakt i och därför dötrist.

Alla andra tycker biceps är det bästa som finns att träna men inte jag. Jag vill också träna biquepp!

:mad:

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Träna biquepp är tråkigt! Hur fan ska man få fart på den? Triceps har jag inga problem att träna, känns som man kan köra hur tungt och hur länge som helst tills det bara smäller i dom men biceps är så sjukt svårt att få kontakt i och därför dötrist.

Alla andra tycker biceps är det bästa som finns att träna men inte jag. Jag vill också träna biquepp!

:mad:

De är ju mycket ballare med pheta trickar :yoparty

Hur tränar du dem?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
De är ju mycket ballare med pheta trickar :yoparty

Hur tränar du dem?

Just nu tränar jag lite hur som helst för att testa mig fram (skulle ha gjort det för 10 år sen...)

Prövar nu med att inte köra så tungt för att få lite kontakt men det går sådär som vanligt.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
fan sprang just 7km på 45 min inkl spy paus (åt för nära inpå löpningen) utan att vara helt död efter bör väll anses helt ok av en helt otränad person efter en helg med alldeles för många öl och lite sömn eller?

Brukar ha problem med tempot blir lätt för högt så jag kiknar redan efter några hundra meter men nu gick det fin fint att lunka på kunde lätt sprungit 3 km till men fick slut på gångväg.

Tänkte plocka milen (första gången nånsin) på tisdag, vad är en realistisk tid? vad är en bra tid? Känns som alla springer på under timmen?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
fan sprang just 7km på 45 min inkl spy paus (åt för nära inpå löpningen) utan att vara helt död efter bör väll anses helt ok av en helt otränad person efter en helg med alldeles för många öl och lite sömn eller?

Brukar ha problem med tempot blir lätt för högt så jag kiknar redan efter några hundra meter men nu gick det fin fint att lunka på kunde lätt sprungit 3 km till men fick slut på gångväg.

Tänkte plocka milen (första gången nånsin) på tisdag, vad är en realistisk tid? vad är en bra tid? Känns som alla springer på under timmen?

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll

Jag har precis samma problem, jag KAN inte hålla ett
lagom tempo i upptakten utan ökar alltid upp och
storknar efter en kilometer... :huvet

Brukar säga att jag är en naturlig sprinter :)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA