Träningstråden

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Har någon här tips på några övningar för att öka rörlighet samt styrkan i handleden?
Jag kör de vanliga underarmsövningarna där man "rullar" ner vikten.

Tunga hantelcurls, stångcurls och hammercurls. Riktiga övningar ska du köra, och riktigt tungt. Underarmens muskulatur kommer jobba maximalt i dessa övningar, tillsammans med biceps såklart.

Snowman89

Guest
Tunga hantelcurls, stångcurls och hammercurls. Riktiga övningar ska du köra, och riktigt tungt. Underarmens muskulatur kommer jobba maximalt i dessa övningar, tillsammans med biceps såklart.

Nu var det dock styrka/stabilitet i handleden jag ville åt. Inte underarmarna.

Jag har problem att köra hammercurls och i princip alla övningar som belastar handleden, sned belastning på handleden är värst.. Därför tänkte jag ifall det fanns något man kunde göra för att träna upp det lite

Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*

Jag har problem att köra hammercurls och i princip alla övningar som belastar handleden, sned belastning på handleden är värst.. Därför tänkte jag ifall det fanns något man kunde göra för att träna upp det lite

Ta en skivstång. Lägg underarmarna på en bänk, ha endast händerna utanför kanten på bänken, lyft stången upp och ner. Du kommer bli belönad med grispump i underarmarna, och du kommer få fina handleder.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Du tappar höften helt och den vrids bakåt (svansen mellan benen). Vilt gissat skulle jag tro att du är stel i baksidan av låren, dvs hamstrings. Du är även troligtvis lite svag i Gluteus medius (lilla/mellersta) rumpmuskeln) vilket gör att dina ben faller inåt när du ska pressa upp vikten. Du är heller ej såpass stark att du kan pressa uppåt utan måste fälla ryggen för att orka ställa dig upp. Att försöka pressa med hälen genom hela lyftet brukar hjälpa en del i detta avseende. Här ser det även ut som att dina knän är relativt långt bakåt. Om det går att skjuta fram knäna lite så hjälper det att komma ner på ett bra djup med en normal kurvatur i ryggen.

Det är svårt att bedöma allt av bara en film från sidan där man inte får så mycket information. Att vara utbildad PT säger egentligen ingenting. det är som att skaffa körkort. Man är ingen rallyförare utan har bara klarat minimikraven.

När jag tog min PT-licens så var 75% av alla där helt okunniga både innan och efteråt när det kommer till riktig träning (tm).

*edit* Och som folk har påpekat redan.. Sänk din hastighet på nedvägen till en tredjedel av vad du visade nu :)

Som sagt, PT + styrkelyftare på gymmet så det är inte bara en enda person :)

Nu kom du med rätt sorts kritik, det är sånt jag kan tänka mig ta in och reflektera över. (Sådan kritik du kom med först har jag ingen som helst nytta av). Jag är svag på utsidan av höften och knäna vill gå inåt när jag lyfter, instämmer, jag tänker alltid därför alltid på att trycka ut knäna där. (Samma sak med i marklyften). Jag kör ju frivändningar parallellt så där märker vi väl hur det utvecklas eftersom det ingår "frontböj" där jag inte kan fälla ryggen.

Skall testa att pressa med hälarna nästa gång och se om det känns annorlunda!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas

Det är underarmsmuskulaturen som ger dig styrka i handleden.

Snowman89

Guest
Det är underarmsmuskulaturen som ger dig styrka i handleden.

Okej. Mitt problem är att efter sista gången jag bröt armen så slet jag av något ledband i handleden samt slog sönder ett ben i handleden. Vilket i sin tur leder till att jag knappt klarar av sned belastning på handleden, tex när man lyfter upp hantlarna inför hantelpress eller hammercurls..

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Okej. Mitt problem är att efter sista gången jag bröt armen så slet jag av något ledband i handleden samt slog sönder ett ben i handleden. Vilket i sin tur leder till att jag knappt klarar av sned belastning på handleden, tex när man lyfter upp hantlarna inför hantelpress eller hammercurls..

Se då till att använda en vikt där du kan hålla handleden i ett rakt läge medans du tränar. Kan du inte gör det så kan du träna statisk styrka i exempelvis Marklyft. Och då ännu mer med så kallade fat grip.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Se då till att använda en vikt där du kan hålla handleden i ett rakt läge medans du tränar. Kan du inte gör det så kan du träna statisk styrka i exempelvis Marklyft. Och då ännu mer med så kallade fat grip.

Har han problem med lederna i handleden till följd av t.ex skada från hojåkande så är det rent av idiotiskt att föreslå tunga hantel/hammercurls! Fan ska han vrida och vända på en skadad led för med tunga vikter?? Leden kommer snarare ta ännu mer skada om han ska belasta den tungt... vad nu tungt är för dig i repsomfång men ändock inget man borde rekommendera.

Snowman89

Guest
Har han problem med lederna i handleden till följd av t.ex skada från hojåkande så är det rent av idiotiskt att föreslå tunga hantel/hammercurls! Fan ska han vrida och vända på en skadad led för med tunga vikter?? Leden kommer snarare ta ännu mer skada om han ska belasta den tungt... vad nu tungt är för dig i repsomfång men ändock inget man borde rekommendera.
Tack för svaret. Just nu kör jag hammercurls men dock bara en vikt som känns okej för handleden.
Enda andra övningen jag kör för handleden/underarmen är underarmscurl med hantel där jag kör låg vikt och många repetitioner istället.

Marklyft är något jag kommit igång med bra igen och jag är nästan på samma nivå som innan jag bröt handleden. Så där kan jag köra tungt utan att det känns alltför mycket i handleden.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas

Det föreslog jag innan jag fick reda på att det var en skada, som du själv kan läsa. Jag har aldrig skrivit att han skall vrida på handleden. Jag skrev ytterliggare att han skulle använda en vikt som var anpassad till handleden. Underarmscurls däremot som föreslagits av andra handlade om att vrida och vända på handleden.

*edit* För att förtydliga, så startar man en hantelcurl där handflatan redan är supinerad, dvs handflatan utåt. Uppenbarligen fungerar hammercurls också för honom.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Vad är en vikt som är anpassad för handleden? Var går gränsen för vilken smärta en led klarar i gemene mans ögon då? Du kan träna relativt tungt om det bara är en skada på en led, så hur vet någon det utan erfarenhet?
Underarmscurl håller man inte på att vrida och vända på handleden heller, upp och ner som allt annat.

Du beskriver ett sätt att köra hantelcurl, inte "standard"

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Vad är en vikt som är anpassad för handleden? Var går gränsen för vilken smärta en led klarar i gemene mans ögon då? Du kan träna relativt tungt om det bara är en skada på en led, så hur vet någon det utan erfarenhet?
Underarmscurl håller man inte på att vrida och vända på handleden heller, upp och ner som allt annat.

Du beskriver ett sätt att köra hantelcurl, inte "standard"

Näe, det är ju sant att man kan utföra en hantelcurl på tusen och ett sätt. Men får man ont av att vrida ser jag framförallt inte poängen med att man ska utföra det på ett sådant sätt. Han kör redan hammercurls och underarmscurls, och det var ju styrka som efterfrågades. Du vet mycket väl att en vikt anpassad för handleden inte är en bestämd vikt utan man får ju såklart anpassa det efter individen.

Jag tolkade vrida och vända som en rörelse helt enkelt, i vilket flexion och extension ingick. Kan ju ha varit så att jag tolkade in för mycket i meningen.

Paketmannen

Bannad
Gick med
18 Feb 2013
Hoj
Ostbåge
Skippa skorna pga hög sula -> längre lyftväg.
Jobba mer med benen du använder dom inte effektivt utan låter ryggen dra för mycket -> höften längre ner vid starten.

Hur brett står du? Går knäna i samma riktning som fötterna när du lyfter?

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Skippa skorna pga hög sula -> längre lyftväg.
Jobba mer med benen du använder dom inte effektivt utan låter ryggen dra för mycket -> höften längre ner vid starten.

Hur brett står du? Går knäna i samma riktning som fötterna när du lyfter?

Står axelbrett, knäna går i princip rakt fram, liksom tårna. Marginell vinkel utåt. Ska testa att sänka höften ännu mer!

Paketmannen

Bannad
Gick med
18 Feb 2013
Hoj
Ostbåge
Står axelbrett, knäna går i princip rakt fram, liksom tårna. Marginell vinkel utåt. Ska testa att sänka höften ännu mer!

Tårna ska peka utåt och knät ska följa tårna hela vägen från botten till toppen av lyftet. Risken är annars stor att knät viker sig inåt och det är en bra väg till rehabilitering. Det där med axlarna som h051n skrev förstår jag ingenting av. Sänk röven och arbeta mer med benen så kommer det se bra ut.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Räknas ett par timmars dans + lite strippstångdans som ett träningspass? :glömdet

(Preworkout på redbullvodka, jag glömde efterträningsdrinken...)

För övrigt, en rolig SH-fest i Hbg :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...