Träningstråden

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
De är rätt =) Ända ner. Får se om jag tar bildbevis imorgon. Jag är rätt blyg inför kameran.

Det är sjukt tungt, när det blir FÖR tungt vill man fuska lite. Tycker faktiskt att det inte känns som att jag går så djupt men filmen bekräftar ju att det duger :)

PS klart du ska ta bild/film! Jag bad YipYip filma från sidan för då ser man inte mitt bajsnödiga fejs :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ben även för mig idag, terrängmarschträning med 30kg packning, en dryg mil "fågelvägen" men ganska gott om backar för att ge lite extra ;)

Plåthinken, ser bra ut men glöm inte hålla emot på vägen ner! Explosivitet och fart uppåt och sen långsamt långsamt ner för bästa effekt har jag alltid fått lära mig iallafall :)
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Ben även för mig idag, terrängmarschträning med 30kg packning, en dryg mil "fågelvägen" men ganska gott om backar för att ge lite extra ;)

Plåthinken, ser bra ut men glöm inte hålla emot på vägen ner! Explosivitet och fart uppåt och sen långsamt långsamt ner för bästa effekt har jag alltid fått lära mig iallafall :)


Jag vet att jag borde köra det där lite långsammare men vad fan. Jag orkar inte, ärligt talat. Jag gör dock så i bänken eftersom jag stagnerar fortare där! Men jag vill se min smärtgräns i knäböjen så då kör jag på bara sådär. När jag väl failat kommer jag sänka vikten och köra som du säger så jag kan blåsa förbi den vikten jag stannade på :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Uhm, är det tillåtet att komma med något annat än positiv kritik utan att folk tar illa upp? I så fall skulle jag nog säga att du bör gå tillbaka till ritbordet asap och börja om från början för det där var jättedåligt utförda böj och du har inte rörligheten för att gå ner så djup.
Det är i all välmening jag skriver. Knäböj är jävligt kul att köra men skaderisken är betydligt högre än i många andra övningar.
 

Snowman89

Guest
Uhm, är det tillåtet att komma med något annat än positiv kritik utan att folk tar illa upp? I så fall skulle jag nog säga att du bör gå tillbaka till ritbordet asap och börja om från början för det där var jättedåligt utförda böj och du har inte rörligheten för att gå ner så djup.
Det är i all välmening jag skriver. Knäböj är jävligt kul att köra men skaderisken är betydligt högre än i många andra övningar.
Konstruktiv kritik är väl alltid okej.

På vilket sätt var det där "jättedåligt utförda böj"?
Om du har stenkoll på hur det bör vara och ser vad hon gör fel så kanske du bör dela med dig av det?


Jag har "nyligen" börjat köra böj och försöker fortfarande få in balansen och allt det. Så hittills är mitt max 50kg :crash Fast jag skyller på att det är så lågt då jag alltid kör de som sista övningen på benpassen :glömdet

Har någon här tips på några övningar för att öka rörlighet samt styrkan i handleden?
Jag kör de vanliga underarmsövningarna där man "rullar" ner vikten.
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Uhm, är det tillåtet att komma med något annat än positiv kritik utan att folk tar illa upp? I så fall skulle jag nog säga att du bör gå tillbaka till ritbordet asap och börja om från början för det där var jättedåligt utförda böj och du har inte rörligheten för att gå ner så djup.
Det är i all välmening jag skriver. Knäböj är jävligt kul att köra men skaderisken är betydligt högre än i många andra övningar.

Du får gärna komma med kritik, det är ju roligt att utvecklas, det är ju upp till mig att välja om jag vill ta till mig den eller inte dock. Men jag kan tala om att jag aldrig tar emot en kritik om den inte är konstruktiv vilken din inte var. :tummenupp
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Jag har "nyligen" börjat köra böj och försöker fortfarande få in balansen och allt det. Så hittills är mitt max 50kg :crash Fast jag skyller på att det är så lågt då jag alltid kör de som sista övningen på benpassen :glömdet

Det är ju därför man ska köra knäböj som första övning, den tränar ju hela kroppen, nästan. :tummenupp

Byt plats på övningarna så ska du se att det går bättre :D
 

ForCa

Bodybuilder
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM smc-r
Det är alltid lätt att peka ut andras fel MEN plåthinken, han har rätt i det han säger. Det var inte vackert. Squats är inget som nybörjare bör göra alls imo, fortsätter du sådär så blir det a one way ticket to SNAPCITY. Så...vad bör du göra annorlunda? Istället för att skriva en hel bok här så länkar jag till ett av de bättre klippen på youtube. Se till att kolla alla delar. Och vad 95% av folket i sverige inte förstår, är att squats inte är en nedåt rörelse med benen utan UT med knän osv för att på så sätt få med hela kroppen ner. Det är mycket mer att tänka på än vad folk tror. Som sagt, kolla på klippet...lyssna på vad som sägs och ta till dig. Eller så fortsätter du som du gör och är glad. "all this is just advice....you can do whatever the fuck you wanna do"

http://www.youtube.com/watch?v=2ME8gEN54Ao
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Tack, skall titta på det men utifrån vad du skriver så är det vad jag gör när jag böjer, förutom att jag förmodligen kan ge mer motstånd på vägen ner.

Jag har kollat av med flertal PT (det finns också SL:are där på gymmet) med tekniken och de har allihopa sagt att det ser bra ut. Jag litar på deras erfarenhet så jag kör vidare.
 

Paketmannen

Bannad
Gick med
18 Feb 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Ostbåge
Tack! Ska tänka på det. Jag är lätt svankryggig i vanliga fall nämligen så jag är medveten om att jag svankar lite för mycket ibland.

Som en parentes så behöver du INTE ha ett så högt tempo på vägen ner. Jag kan sätta ena handen på att det skulle se annorlunda ut om du lugnt och kontrollerat sänkte ner sanningen och explodera från bottenläget. Hastigheten ner gör att det blir betydligt mer kraft som måste bromsas upp och då är det väldigt lätt att ryggen inte hänger med.
 

Snowman89

Guest
Det är ju därför man ska köra knäböj som första övning, den tränar ju hela kroppen, nästan. :tummenupp

Byt plats på övningarna så ska du se att det går bättre :D

Fast då har jag ju ingen ursäkt längre :näsblod

Men jag gillar varken böj eller bänkpress då jag är orolig att inte orka och sen bli mosad under stången..:gnissla
Marklyft däremot eller andra dragövningar är roliga!
 

tkdrille

Guest
Fast då har jag ju ingen ursäkt längre :näsblod

Men jag gillar varken böj eller bänkpress då jag är orolig att inte orka och sen bli mosad under stången..:gnissla
Marklyft däremot eller andra dragövningar är roliga!

Då ska du släppa det. Sätt inte på några stopp på stånger när du bänkar och när du böjer så kastar du av stången bara.
Se så, inga fler ursäkter.
 

Snowman89

Guest
Då ska du släppa det. Sätt inte på några stopp på stånger när du bänkar och när du böjer så kastar du av stången bara.
Se så, inga fler ursäkter.

Men men..:crash

Nä men du har ju helt rätt. Känns bara så fel att göra så, vilket leder till att jag lägger mig på en vikt en bra bit under vad jag bör köra..
 

tkdrille

Guest
Men men..:crash

Nä men du har ju helt rätt. Känns bara så fel att göra så, vilket leder till att jag lägger mig på en vikt en bra bit under vad jag bör köra..

Hellre för lite än inget alls :) Så får du öva på och öva ännu mer till du är säker. De släpper när du blir bekväm med vad du gör.
Men gör du aldrig de så kommer du aldrig bli bekväm med det. Så nu har du ju en hemläxa att öva på ;)
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Som en parentes så behöver du INTE ha ett så högt tempo på vägen ner. Jag kan sätta ena handen på att det skulle se annorlunda ut om du lugnt och kontrollerat sänkte ner sanningen och explodera från bottenläget. Hastigheten ner gör att det blir betydligt mer kraft som måste bromsas upp och då är det väldigt lätt att ryggen inte hänger med.

Instämmer, inte bara ryggen utan knäna också (inte för du dunkade i botten men anyways)
Kör numer mest frontböj faktiskt, mina knän uppskattar inte dom vikterna jag vill köra i böj men i frontböj kan jag panga på!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Du får gärna komma med kritik, det är ju roligt att utvecklas, det är ju upp till mig att välja om jag vill ta till mig den eller inte dock. Men jag kan tala om att jag aldrig tar emot en kritik om den inte är konstruktiv vilken din inte var. :tummenupp

Du tappar höften helt och den vrids bakåt (svansen mellan benen). Vilt gissat skulle jag tro att du är stel i baksidan av låren, dvs hamstrings. Du är även troligtvis lite svag i Gluteus medius (lilla/mellersta) rumpmuskeln) vilket gör att dina ben faller inåt när du ska pressa upp vikten. Du är heller ej såpass stark att du kan pressa uppåt utan måste fälla ryggen för att orka ställa dig upp. Att försöka pressa med hälen genom hela lyftet brukar hjälpa en del i detta avseende. Här ser det även ut som att dina knän är relativt långt bakåt. Om det går att skjuta fram knäna lite så hjälper det att komma ner på ett bra djup med en normal kurvatur i ryggen.

Det är svårt att bedöma allt av bara en film från sidan där man inte får så mycket information. Att vara utbildad PT säger egentligen ingenting. det är som att skaffa körkort. Man är ingen rallyförare utan har bara klarat minimikraven.

När jag tog min PT-licens så var 75% av alla där helt okunniga både innan och efteråt när det kommer till riktig träning (tm).

*edit* Och som folk har påpekat redan.. Sänk din hastighet på nedvägen till en tredjedel av vad du visade nu :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top