Träningstråden

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Vänstra axeln vill inte vara med såfort jag lägger stången på ryggen, leder till snebelastning så det bara gör ont i hela ryggen.

Vansinnigt irriterande.

vart lägger du stången, vart håller du armarna, hur utför du böjen? Har du en skada i axeln sen tidigare?
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
vart lägger du stången, vart håller du armarna, hur utför du böjen? Har du en skada i axeln sen tidigare?

Precis ovanför skulderbladen, överarmarna 90 grader ut, underarmarna rakt upp. Rak rygg och böjer på knäna!

Nej inga skador sen tidigare.
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Precis ovanför skulderbladen, överarmarna 90 grader ut, underarmarna rakt upp. Rak rygg och böjer på knäna!

Nej inga skador sen tidigare.

Jag håller mina händer tätt intill axlarna så all vikt läggs på trapsen (samtidigt som jag spänner upp den), låter lite som att du har händerna lite för långt ut på stången.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Precis ovanför skulderbladen, överarmarna 90 grader ut, underarmarna rakt upp. Rak rygg och böjer på knäna!

Nej inga skador sen tidigare.

Jag har haft lite ont i höger axel och fick tips av min naprapat att börja lägga in denna övning ca 2 gånger per vecka:
http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/18

Jag kör 3*10 på lättaste vikten med bröstet "framåt" och har en stolt hållning.

Efter att ha börjat köra denna övning så har smärtan försvunnit och jag är lite mer flexibel.

Du kan använda komplettera med denna övning för bröst och axlar:
http://stronglifts.com/shoulders-dislocations/

squat-bar-position.jpg
Sådär kör jag nu och har inga problem med axlar eller rygg.. (kör dock med mina händer mer ut på sidorna än han på bilden.

Kanske kan hjälpa dig också.
 
Last edited:

Paketmannen

Bannad
Gick med
18 Feb 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Ostbåge
Dålig rörlighet i axelleden. Stretch och shoulders-dislocations med en kvast, pinne, hockeyklubba osv. Annars kör frontböj vilket ger magen en ordentlig omgång.
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Kan vara så! Nytt försök nästa gång :)

Jag hade aldrig kunnat ha 80 kg på mina axlar, den skulle sitta på en av nackkotorna också :död

Här har jag en bild på när jag knäböjer 80 kg, här ser man hur jag håller i stången.

5f399bcea25911e1ab011231381052c0_7.jpg

Jag har tidigare haft problem med ena axeln som botats med träning framförallt. Militärpressen är dödstungt för den axeln och det märks när det börjar bli tungt att jag lyfter lite snett.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Precis ovanför skulderbladen, överarmarna 90 grader ut, underarmarna rakt upp. Rak rygg och böjer på knäna!

Nej inga skador sen tidigare.

En viktig detalj, som många glömmer, är att du ska dra ihop skulderbladen och hålla de ihopdragna under hela lyftet för att stabilsera kroppen (skuldror, axlar you name it). Testa även att hålla händerna längre ut för att lägga mindre belastning på axelleden och mer av vikten på ryggen (skuldrorna, trapzen, ryggsträckarmuskeln osv).

Och börja med LÅG vikt för att känna dig fram. Ta reda på exakt i vilken vinkel du får ont och hur du bör göra för att undvika den vinkeln. Detta såklart ifall du fortfarande vill köra knäböj såklart. Annars kommer man väldigt långt med att använda sig av andra övningar.

Det smidigaste vore såklart att ta dig samman och gå till sjukgymnast.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag hade aldrig kunnat ha 80 kg på mina axlar, den skulle sitta på en av nackkotorna också :död

Här har jag en bild på när jag knäböjer 80 kg, här ser man hur jag håller i stången.

View attachment 380723


Jag har tidigare haft problem med ena axeln som botats med träning framförallt. Militärpressen är dödstungt för den axeln och det märks när det börjar bli tungt att jag lyfter lite snett.


Nej, det är ingen bra idé :D

Fint med 80 pannor! Dock, även om jag är långt ifrån proffs, så tycker jag det ser ut som att du har stången åt helvete för långt upp :7peta Kan dock vara bilden som luras :)

Militärpress gillar jag, dock kör jag den i..ehm.. schmidt? tror jag maskinen heter! Där stången sitter fast så att säga!

Tack för tipsen allihop! Självklart vill jag köra knäböj, det är en vettig övning för en stor del av kroppen om den utförs rätt. Jag fortsätter nöta teknik och förebyggande övningar så ska det sitta till slut :yoparty
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Nej, det är ingen bra idé :D

Fint med 80 pannor! Dock, även om jag är långt ifrån proffs, så tycker jag det ser ut som att du har stången åt helvete för långt upp :7peta Kan dock vara bilden som luras :)

Militärpress gillar jag, dock kör jag den i..ehm.. schmidt? tror jag maskinen heter! Där stången sitter fast så att säga!

Tack för tipsen allihop! Självklart vill jag köra knäböj, det är en vettig övning för en stor del av kroppen om den utförs rätt. Jag fortsätter nöta teknik och förebyggande övningar så ska det sitta till slut :yoparty

Tänk på att jag lutar mig där, tyvärr är inte bilden så tydlig att man ser att stången ligger på trapsen. Jag lovar, jag kan inte ha den på nacken som vissa har eftersom jag har ett mindre utskott på nackkota C7

halsrygg.jpg

Så stången ligger nedanför den och på trapetsen.


80 kg tog jag i somras ett par repetitioner. Dock inte längre med tanke på uppehållet jag haft. Men jag siktar på att lyfta ännu tyngre till sommaren :)

De har tagit bort smithmaskinen på gymmet :banana det var ett jävla sattyg det där, klarar inte av den "maskinen" :hihi
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Tänk på att jag lutar mig där, tyvärr är inte bilden så tydlig att man ser att stången ligger på trapsen. Jag lovar, jag kan inte ha den på nacken som vissa har eftersom jag har ett mindre utskott på nackkota C7

View attachment 380732

Så stången ligger nedanför den och på trapetsen.


80 kg tog jag i somras ett par repetitioner. Dock inte längre med tanke på uppehållet jag haft. Men jag siktar på att lyfta ännu tyngre till sommaren :)

De har tagit bort smithmaskinen på gymmet :banana det var ett jävla sattyg det där, klarar inte av den "maskinen" :hihi

Ahaaaa :) Smithen är väl okej, för oss amatörer kan det va vettigt att trycka några reps på den, många muskler som inte används i vanliga fall som kommer igång.

På lite över en vecka, med 2 bröstpass så kan jag numera "muskelhoppa mina bröst" :tungan

Känns lite lustigt men det är gött med framsteg :D
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ahaaaa :) Smithen är väl okej, för oss amatörer kan det va vettigt att trycka några reps på den, många muskler som inte används i vanliga fall som kommer igång.

På lite över en vecka, med 2 bröstpass så kan jag numera "muskelhoppa mina bröst" :tungan

Känns lite lustigt men det är gött med framsteg :D

Ersätt inte riktig knäböj med smithen bara.. Böja med lös stång är en grym övning!
Visst, är rätt mkt teknik och så också, men kör du i en maskin eller t ex i smithen så blir övningen mkt mer isolerad än med "lös" stång.

Jag har ett taskigt knä sen jag spelade hockey, så kan tyvärr inte böja så tungt, men kör ändå ett par set med lös stång för att få med bålen osv och sen t ex benpress för att kunna ladda på mer utan att få ont.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
aonu35.jpg


:rofl :rofl
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Använd inte Smith-maskinen för något. Använd istället mindre vikt och en skivstång. Smith-maskinen forcerar fram en "bana" i övningen som inte är normal och därmed kan skada dig istället för att stärka dig.

När det gäller knäböj i början så kan man tänka att man sätter sig på en stol, den lutningen på ryggen är optimal, när man börjar försämra rörelsen så behöver man bli lite starkare innan man lägger på mer vikt.

Allt handlar om att ha en rak rygg och en "bra" form på övningen.

Det finns två sätt att ha skivstången där bak, low bar och high bar. High bar bör man akta sig för då man kan lägga den på en kota (vilket jag gjorde för ett tag sedan) och skada ryggen. Kör man low bar så minskar man eller nästan tar bort den risken och därmed brukar få en bättre böj. Googla, det finns hur mycket som helst om de två alternativen.
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Idag har man sprungit för första gången sedan i början av oktober. Årets premiärtur blev 2,2 km på cirka 13 minuter. Alldeles lagom start. Foten höll :tummenupp

Resten av dagen tillägnas till motionering av två ponnyer :) Samt städning :D
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Marklyft idag. Fyfan va hardcore :yoparty Nack-passet var inte heller dåligt.

Tryckt i mig 1,5 dl bulgur, 200 gram kycklingfilé och 3 kvargpannkakor nu, känner mig INTE så graciös :D
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Hmmm, tror att jag har satt upp mina delmål får lågt..

Körde benpress igår 3x7 150kg.........
Underbar träningsvärk idag......

Pklanken ja, 5 min, tjeck!:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top