Träningstråden

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Idag gick det inte alls bra.

Stod rygg, nacke och biceps på schemat. Rygg gick skitbra nacke likaså, körde lika reps i alla set. Men när det kom till biceps så blev det bara fel, blev ingen pump överhuvudtaget och kände mig bara allmänt trött i armarna, inget flyt i varken reps eller vikt.

Men, det kommer säkert flera såna dagar :smasha
 

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Idag gick det inte alls bra.

Stod rygg, nacke och biceps på schemat. Rygg gick skitbra nacke likaså, körde lika reps i alla set. Men när det kom till biceps så blev det bara fel, blev ingen pump överhuvudtaget och kände mig bara allmänt trött i armarna, inget flyt i varken reps eller vikt.

Men, det kommer säkert flera såna dagar :smasha

Tråkigt när det inte blir pump, hade ryggpass idag med, gick bra som fan :)
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Idag gick det inte alls bra.

Stod rygg, nacke och biceps på schemat. Rygg gick skitbra nacke likaså, körde lika reps i alla set. Men när det kom till biceps så blev det bara fel, blev ingen pump överhuvudtaget och kände mig bara allmänt trött i armarna, inget flyt i varken reps eller vikt.

Men, det kommer säkert flera såna dagar :smasha

Att rygg gick bra är ju huvudsaken, biceps kan dra åt helvete! :tummenupp

Edit:
Jag ska förtydliga vad jag menar, för jag menade helt allvar med det lilla skämtsamma inlägget. :)
Ett par schyssta biceps är alltid najs. Däremot tycker jag många på gymmet fokuserar helt åt helvete fel och lägger energi på tex BICEPSCURL för att få ett par ordentliga "guns". Själv tycker jag att man ska lägga sin energi på stora övningar, dvs marklyft, knäböj, bänkpress, pullups, militärpress, och liknande..
När du börjar göra ordentliga pullups behöver du ingen bicepscurl längre, för du gör redan en sjukt tung och grym bicepsövning. Sen kan man ju alltid slänga in lite discoträning som bicepscurl och sånt när man kört slut på sig och har tid kvar för nån liten skitövning.

Nu skriver jag förstås vad som funkar för mig, efter att spenderat alldeles för många år med att göra skitövningar som kanske är skitbra för andra, vad vet jag :)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att rygg gick bra är ju huvudsaken, biceps kan dra åt helvete! :tummenupp

Edit:
Jag ska förtydliga vad jag menar, för jag menade helt allvar med det lilla skämtsamma inlägget. :)
Ett par schyssta biceps är alltid najs. Däremot tycker jag många på gymmet fokuserar helt åt helvete fel och lägger energi på tex BICEPSCURL för att få ett par ordentliga "guns". Själv tycker jag att man ska lägga sin energi på stora övningar, dvs marklyft, knäböj, bänkpress, pullups, militärpress, och liknande..
När du börjar göra ordentliga pullups behöver du ingen bicepscurl längre, för du gör redan en sjukt tung och grym bicepsövning. Sen kan man ju alltid slänga in lite discoträning som bicepscurl och sånt när man kört slut på sig och har tid kvar för nån liten skitövning.

Nu skriver jag förstås vad som funkar för mig, efter att spenderat alldeles för många år med att göra skitövningar som kanske är skitbra för andra, vad vet jag :)

Ja, och en annan fördel med stora övningar som de du listade är att leder, senor och annan skit i kroppen hinner med att utvecklas när man bygger upp styrkan, något som är lätt att missa när man tränar muskler isolerat (vilket iofs är ännu värre när man kör maskin än fria vikter)...
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Ja, och en annan fördel med stora övningar som de du listade är att leder, senor och annan skit i kroppen hinner med att utvecklas när man bygger upp styrkan, något som är lätt att missa när man tränar muskler isolerat (vilket iofs är ännu värre när man kör maskin än fria vikter)...

Ja jo du har helt rätt - Jag fattar knappt att det fortfarande finns maskiner i gym, så jäkla -90-tal! ;)

Klart det kan vara najs att dra lite tung rodd eller nån bencurl eller nåt ibland för att fylla ut, men ärligt, många maskiner är ju ren skit :D
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Tillbringade 5 minuter på gymmet.

Foten ville inte alls och jag tappade motivationen direkt istället för att köra alternativa övningar i SS-paus.

Ska till vårdcentralen imorgon och kika på foten. Har inga problem med rörligheten i den eller promenera/cykla. Men vid större belastning såsom löpning där jag springer på framfota är det ömt.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Att rygg gick bra är ju huvudsaken, biceps kan dra åt helvete! :tummenupp

Edit:
Jag ska förtydliga vad jag menar, för jag menade helt allvar med det lilla skämtsamma inlägget. :)
Ett par schyssta biceps är alltid najs. Däremot tycker jag många på gymmet fokuserar helt åt helvete fel och lägger energi på tex BICEPSCURL för att få ett par ordentliga "guns". Själv tycker jag att man ska lägga sin energi på stora övningar, dvs marklyft, knäböj, bänkpress, pullups, militärpress, och liknande..
När du börjar göra ordentliga pullups behöver du ingen bicepscurl längre, för du gör redan en sjukt tung och grym bicepsövning. Sen kan man ju alltid slänga in lite discoträning som bicepscurl och sånt när man kört slut på sig och har tid kvar för nån liten skitövning.

Nu skriver jag förstås vad som funkar för mig, efter att spenderat alldeles för många år med att göra skitövningar som kanske är skitbra för andra, vad vet jag :)

Ja, för att vara första ordentliga ryggpasset så blev jag väldigt nöjd :) Flöt på över förväntan.

Biceps är ju inte världsviktigt, men jag gillar att köra just Curls och liknande isolerade övningar, då det är lätt att få kontakt och känna sig nöjd över prestationen. Kan verkligen inte sluta le när man får sån pump så det inte händer ett skit när man flexar :D Bästa känslan i världen.

I slutet av månaden tänkte jag investera i en PWO, någon här som kan tipsa om en vettig? Polarn kör med Jacked XX och hävdar att det är den bästa han provat. Ska se om jag får testa den.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Ja, för att vara första ordentliga ryggpasset så blev jag väldigt nöjd :) Flöt på över förväntan.

Biceps är ju inte världsviktigt, men jag gillar att köra just Curls och liknande isolerade övningar, då det är lätt att få kontakt och känna sig nöjd över prestationen. Kan verkligen inte sluta le när man får sån pump så det inte händer ett skit när man flexar :D Bästa känslan i världen.

I slutet av månaden tänkte jag investera i en PWO, någon här som kan tipsa om en vettig? Polarn kör med Jacked XX och hävdar att det är den bästa han provat. Ska se om jag får testa den.

Om du mår gött som fan av en övning ska du självklart fortsätta köra på den oavsett vad nån gubbe på internet säger ;)
 

tkdrille

Guest
Faaan kan inte de där oseriösa "nyårslöftena" släppa snart. Kommer aldrig nånsin åt rummet med bänk så fick köra hantelpress.
Slutade på 75 kilo med rak bänk. Så var inte riktigt nöjd då vi har max 80 i hantlar.
 

dml

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2011 Street triple R
Faaan kan inte de där oseriösa "nyårslöftena" släppa snart. Kommer aldrig nånsin åt rummet med bänk så fick köra hantelpress.
Slutade på 75 kilo med rak bänk. Så var inte riktigt nöjd då vi har max 80 i hantlar.

80kg st i hantlar? Låter som ett byggargym, har bara upp till 55kg där jag kör o då har man bara nafsat lite på 45orna...
 

Paketmannen

Bannad
Gick med
18 Feb 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Ostbåge
I slutet av månaden tänkte jag investera i en PWO, någon här som kan tipsa om en vettig? Polarn kör med Jacked XX och hävdar att det är den bästa han provat. Ska se om jag får testa den.

Vet inte hur pass insatt du är i just PWO men dom funkar olika på alla vilket kan betyda att det inte ger dig någon nämnbar effekt trots att polaren känner sig som hulken. Värt att notera är även att sedan förbudet av DMA så har just PWOs blivit relativt "värdelösa" men prova dig fram.

 
Last edited:

tkdrille

Guest
80kg st i hantlar? Låter som ett byggargym, har bara upp till 55kg där jag kör o då har man bara nafsat lite på 45orna...

Tyvärr per par. Jag var nog lite otydlig. Så stark är jag ej ;). Gymmet jag är på ägs av kommunen så viss utrustning är nog iallafall 25 år gammalt.
Tråkiga på de gymmet är att de slängde ut den perfekta släden för benpress till fördel för en sådan vibratorplatta som ändå gick sönder.

Men fördelen med det är att de kostar bara 1000 kr per år så man sparar en del. Men om man blir såpass stark får man nog kolla in nytt gym där byggarpojkarna gömmer sig.
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Tyvärr per par. Jag var nog lite otydlig. Så stark är jag ej ;). Gymmet jag är på ägs av kommunen så viss utrustning är nog iallafall 25 år gammalt.
Tråkiga på de gymmet är att de slängde ut den perfekta släden för benpress till fördel för en sådan vibratorplatta som ändå gick sönder.

Men fördelen med det är att de kostar bara 1000 kr per år så man sparar en del. Men om man blir såpass stark får man nog kolla in nytt gym där byggarpojkarna gömmer sig.

Skit i benpressen, kör knäböj istället :tummenupp
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
I slutet av månaden tänkte jag investera i en PWO, någon här som kan tipsa om en vettig? Polarn kör med Jacked XX och hävdar att det är den bästa han provat. Ska se om jag får testa den.

Jag har provat Jack3d och den funkade till en början. Men när man kommit igång så försvann effekten av den tycker jag.

Nu kör jag med Assault från MP:

image_28513_450_white.jpg

Jag kallar det för liquid cocain, för det är helt galet. Kan vara placebo, MEN, kör jag inte ett hårt pass och tömmer mig helt då kan jag inte sova sen. Så nått gör det med kroppen. :crash

Men som någon annan skrev, PWO's verkar vara sjukt individuellt.

Idag blir första dagen på SS schema. Tack Plåthinken för det indirekta tipset. :tummenupp

cartman.jpg
 

tkdrille

Guest
Skit i benpressen, kör knäböj istället :tummenupp

Självklart kör man knäböj men man kunde köra mycket tyngre med en släde :). Ett par vänner kör på ett bättre gym och kan därmed lasta på rätt mycket. Tror de var uppe i 400 kilo nu. De får jag knappast på en skivstång med vår utrustning ;)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
PWO är kööng.
Men man behöver inte överskrida angiven dos. Tror jag. Man kanske inte bör.

Men man kan. :)
 

tkdrille

Guest
Fast pwo är mest dyrt. Jag hoppade över sånt trams sen de förbjöd en massa. Kött räcker för mig :)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Idag gick det inte alls bra.

Stod rygg, nacke och biceps på schemat. Rygg gick skitbra nacke likaså, körde lika reps i alla set. Men när det kom till biceps så blev det bara fel, blev ingen pump överhuvudtaget och kände mig bara allmänt trött i armarna, inget flyt i varken reps eller vikt.

Men, det kommer säkert flera såna dagar :smasha

Om du kör ett tungt ryggpass så kommer det förmodligen att ta en hel del armar också. Så då kan biceps redan vara "slut" efter ryggövningarna när du ska börja bicepsdelen av passet. Samma problem kan du få om du få med triceps om du kör tunga pressövningar innan.

Får du problem med det där så kör Rygg/Triceps samma dag istället.
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Självklart kör man knäböj men man kunde köra mycket tyngre med en släde :). Ett par vänner kör på ett bättre gym och kan därmed lasta på rätt mycket. Tror de var uppe i 400 kilo nu. De får jag knappast på en skivstång med vår utrustning ;)

Jag har tagit 250 kg i benpress. Men knäböjde aldrig mer än 80 kg.

Benpressen är ju lutande så det är aldrig safe, skulle det vara rakt uppåt är det verkligen inte 250 kg eftersom den lutar 45 grader. Knäböjen är det enda riktiga kvittot på hur stark man är. Sen får man också tänka på att i knäböjen tar man inte bara stång + vikt utan även också överkroppens vikt vilket man inte gör i benpressen.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Jag har tagit 250 kg i benpress. Men knäböjde aldrig mer än 80 kg.

Benpressen är ju lutande så det är aldrig safe, skulle det vara rakt uppåt är det verkligen inte 250 kg eftersom den lutar 45 grader. Knäböjen är det enda riktiga kvittot på hur stark man är. Sen får man också tänka på att i knäböjen tar man inte bara stång + vikt utan även också överkroppens vikt vilket man inte gör i benpressen.

man får också ta med en beräkningen att friböj och till viss del mark och bänk är mycket teknik för att förflytta stor massa och inte bara ren kraft.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top