Träningstråden

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Gräv fram ett par gamla inlines och skidstavar och leta upp närmaste asfalterade backe. Skating uppför får en lätt att känna sig som en astmatisk 85-åring i Potalapalatset i Lhasa. :tummenupp

Låter grymt.

Frågan är hur det påverkar knäna? Fått strikt förbud mot sidobelastning och stötar på knät.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Svårt att säga säkert, på dålig asfalt (och små hjul) så vibrerar det en del men det känns värre i fötterna än i knäna. Isättning sker ju mjukt så där bör inte bli någon större belastning. Sidokrafter beror nog på hur man skjuter ifrån så det går väl att anpassa. Man kan ju driva med stakningen istället och skejta utan större kraft, då blir det riktigt jobbigt men det var ju meningen :yoparty

Eller är du tillräckligt gammal för att inte behöva se hipp ut, och skaffar rullskidor i klassisk stil istället. Bättre stötdämpning än inlines och inga sidokrafter alls (när du väl kommit på hur man styr, tar ett par mil).

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Till allvaret.

Körde maxpass nr 1 idag. 87,5 kg i knäböj fick jag till :yoparty. Så jävla nära på 90 kg bara, surt. Men det är trots allt 1,4xkv och det borde jag nog vara nöjd med.

Sen körde jag militärpress, fick upp 35 kg. Sen dog axlarna och jag kunde inte ens få upp 30 kg :hihi

Hur som haver - helt ok. (Jag vet, jag har lite väl höga krav på mig själv) Nu ska jag sikta på ännu tyngre! :banana

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Till allvaret.

Körde maxpass nr 1 idag. 87,5 kg i knäböj fick jag till :yoparty. Så jävla nära på 90 kg bara, surt. Men det är trots allt 1,4xkv och det borde jag nog vara nöjd med.

Sen körde jag militärpress, fick upp 35 kg. Sen dog axlarna och jag kunde inte ens få upp 30 kg :hihi

Hur som haver - helt ok. (Jag vet, jag har lite väl höga krav på mig själv) Nu ska jag sikta på ännu tyngre! :banana

Håller du på att bygga-bygga eller? Du ligger ju på ungefär samma vikter som jag tränar på vaffan... (Jag har ifos inte som mål att bli stor, men ändå).

-------------------------------------------

Dagens lärdom är att fighting är jobbigt för benen (vem hade kunnat ana det :D) och att den träningsvärken blir ännu värre av att cykla nån dryg mil varje dag (och eftersom det är Linköping så är det konstant motvind och/eller uppförsbacke) i attacktempo eftersom jag är konstant sen.

Ska iaf ta och boka upp PT nu så jag får hjälp att lägga upp ett schema som både bygger upp den styrka jag är ute efter OCH rehabar mina förbannade knän. Var på Budo Fitness och shoppade lite idag och halva stans MuayThai-gäng var där, blev ju inte alls sugen på att komma igång med det nu :crash..

Boxningsträningen är f.ö... spännande. Reflexerna från förr satt i mer än jag trodde och det rycker i benen på mig hela tiden, jag ser läget och hela mig kropp liksom skriker efter att få trycka upp det där benet i huvet på nån eller sopa undan benen när de står i obalans.. Känner mig handikappad :( Men det är kul, lära sig lite riktig boxning och få ordning på den tekniken, jag sög hårt på det även när jag körde förut så det finns massor att lära :). Det är kul att va värdelös, inte så ofta man börjar med nåt helt nytt längre.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Håller du på att bygga-bygga eller? Du ligger ju på ungefär samma vikter som jag tränar på vaffan... (Jag har ifos inte som mål att bli stor, men ändå).

Nä, här byggs ingenting. Jag bara kör ren styrka där målet är helt enkelt en progression och att vara så stark som möjligt.
Har kört enligt programmet SS sedan i början av februari där jag äntligen varit spyfri i tre månader och kunde träna fullt ut med gott samvete så jag har inte hållit på så länge än. :)

Att träna för att bygga eller dylikt (typ få till utseendet) är uteslutet för mig även om jag inte hade tackat nej till Izahs mage t.ex men jag vill inte hålla på och bygga och deffa. Då får jag se ut som jag gör och jag tycker jag är ändå fin :tummenupp

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Pump n grows fysiologiska eller psykologiska effekt fick mig att öka på bicepsövningen och maxa benmaskinen :hihi nu är jag bara orolig för benhinnorna som jag känner av.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Sprang på lunchen, tog med mig bägge hundarna idag, varav en av dem i koppel. Hade för mig att hon var i bättre form än min hund med tanke på att hon har tervueren i sig och kräver mycket motion men hon slutade galoppera efter 3 km :3freak

Höll henne kopplad också, måste skaffa mig löparbälte med koppel om hon ska fortsätta hänga med. Ska försöka få min hund att börja dra så småningom. 4,85 km på 26,31 blev det idag, helt ok. Måste lägga om min runda så jag slipper rödljus bara, börjar tröttna på att stanna där och tappa tiden. :hihi

Har också nu satt ett mål. Springa milen innan juni är slut.

Back to tentaplugg (fy fan vad trött jag är på att tentaplugga nu alltså...)

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Satte ett 20 rep squat set, så kallat widowmaker set, med min kroppsvikt idag! Något som inte är helt enkelt kan jag tycka.

Det firar vi med en burk tonfisk! :tummenupp

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Summering:

Började den 1feb i år med LCHF + simma en gång i veckan, ville börja försiktigt då jag inte visste hur kroppen (immunförsvaret)skulle reagera.

Har nu inte haft en enda bronkit (!). Tänkte hålla på fram till påsk men kommer fortsätta då jag mår så himla bra, simtiderna pressas hela tiden neråt å när jag om en vecka går på semester kan jag simma så mycket jag vill :banana

Gått ner 13 kilo å 12 cm i midjemått "av bara farten"

Hoppas ni får en toppen (tränings) sommar, det tänker i alla fall jag ha:)

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Summering:

Började den 1feb i år med LCHF + simma en gång i veckan, ville börja försiktigt då jag inte visste hur kroppen (immunförsvaret)skulle reagera.

Har nu inte haft en enda bronkit (!). Tänkte hålla på fram till påsk men kommer fortsätta då jag mår så himla bra, simtiderna pressas hela tiden neråt å när jag om en vecka går på semester kan jag simma så mycket jag vill :banana

Hoppas ni får en toppen (tränings) sommar, det tänker i alla fall jag ha :tungan

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Vad säger ni här i träningstråden om att köra lite tävlingar på typ månadsbasis? Gärna baserat på kroppsvikt så alla kan vara med.

En kul grej kan ju vara högst powerlifting wilks-poäng. Dvs man matar in sin kroppsvikt och sin lyfta vikt (bänk+squat+deadlift) i en wilks-kalkylator och får poäng. ( http://wilkscalculator.com/kg )

En annan kan vara just det jag precis gjorde, 20 rep squat, och mäta hur många procent av sin kroppsvikt man fixar.

Procentuell ökning alt minskning av kroppsvikt?

Vad tror ni, kan det vara en kul och peppande grej, eller är det bara dåligt?

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Summering:

Hoppas ni får en toppen (tränings) sommar, det tänker i alla fall jag ha :tungan
Najs. Bra jobbat!
Vad säger ni här i träningstråden om att köra lite tävlingar på typ månadsbasis? Gärna baserat på kroppsvikt så alla kan vara med.

En kul grej kan ju vara högst powerlifting wilks-poäng. Dvs man matar in sin kroppsvikt och sin lyfta vikt (bänk+squat+deadlift) i en wilks-kalkylator och får poäng. ( http://wilkscalculator.com/kg )

En annan kan vara just det jag precis gjorde, 20 rep squat, och mäta hur många procent av sin kroppsvikt man fixar.

Kunde väl kanske vara kul. Det där att man skall se hur tungt man orkar 20 reps låter jobbigt och lite tidsödande.
Personligen föredrar jag Wilks-grejen. Kör varken 20reppar eller 1reppar men matade in vad jag uppskattar att jag skulle klara på 1rep och fick 278.4.

Ligger på ca 9-10% kroppsfett året om så minskning/ökning av kroppsvikt har jag ingen chans i :(

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Kunde väl kanske vara kul. Det där att man skall se hur tungt man orkar 20 reps låter jobbigt och lite tidsödande.
Personligen föredrar jag Wilks-grejen. Kör varken 20reppar eller 1reppar men matade in vad jag uppskattar att jag skulle klara på 1rep och fick 278.4.

Ligger på ca 9-10% kroppsfett året om så minskning/ökning av kroppsvikt har jag ingen chans i :(

Självklart kan inte alla vara med på allt. Jag själv är inte intresserad av viktökning eller -minskning men tänkte bara som exempel.
Men det kan även vara kul för att prova nya prylar och se vad man fixar. Du kan uppskatta vad du klarar, men vad klarar du egentligen? Osv :)

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009

Kul, jag e på!!!

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...