Träningstråden

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Skrev en sak i en annan tråd, sedan hittade jag till den här och har nu ägnat flera timmar åt att ta mig igenom 33 sidor fakta:fakta, pseudovetenskap? :D och annat matnyttigt!

För det första, är folk här i tråden bara ute för att bygga sig eller funkar de där träningsprogrammen även för vanligt folk utan Mr Universum-ambitioner?

Sedan den frågan jag ställde i den andra tråden:
Har kommit över ett program till datorn, är det nått att ha kanske?
http://www.nutris.com/sverige/firstpage.asp

Och sedan anledningen till att jag ställer frågan! Jag äter på tok för dåligt, ibland inget alls på hela dagen och så smackar jag i mig mat hela kvällen sedan. Anledningen heter väl skola och omotivation till att skapa mig disk, för då står den och väntar på kvällen när jag kommer hem från skolan. Så det är ju helt upp till mig själv att motivera mig till att komma tillbaka till havregröten och vällingen och stora bra frukostar!

Men jag vill ju också veta att det jag kanske får i mig är bra, så då vill jag veta om det programmet är bra eller om det faller in i någon form av atkinsfåra där man pajar njurar eller som VV som helt fördömmer vissa måltider.

För faktum är ju att man måste få leva också, äta glass, äta en chokladpudding då och då när man känner för det!

Jag har sedan hösten någon gång helt utan att följa aftonbladets moden eller viktväktarna lyckats ta mig ned från 104 till ca 89-90 kg. Det gjorde jag baserat på några få fakta om kroppen. Det enda i kroppen som bränner fett är just musklerna, det enda som gör att musklerna klarar av att förbränna fett är att de har fett att förbränna och alltså måste man röra på sig så att musklerna aktiveras osv...

Hösten blev alltså ett par kanske 5 ggr/vecka en promenad på 2,5-4 timmar kvällstid. På slutet varierade jag, löpning första dagen, promenad den andra och så började vi om med promenad igen. Innan hade jag också ett "coca-cola" beroende, men jag lyckades skära ned på allt vad läsk och godis hette under en period, nu har jag återtagit lite av det, se min mening med "leva" där uppe, så det händer, kanske någon gång i veckan.

Nu blir man ju livrädd här när man ser att "Äter jag en chokladbit så..." Inte kan kroppen reagera så snabbt negativt så att man förstör allt genom en sådan enkel sak? Det låter ju som om man tappar allt på en gång liksom och det gör det hela helt ointressant för mig! Jag vill kunna ta en efterätt när man gjort ihop en stor middag på fredagen med alla studiekamrater osv.

Men ni kanske menar att ni har sådana livsstilar och extrema krav på er att det inte ger er den där lilla extra spjutspetsen ifall ni gör så?

Så vad händer nu? jag är 185 lång, vägde som sagt 104 är nu nere på 89-90 igen. Spelade fotboll tills jag var 17 och sedan in i lumpen, måste säga att så "välbyggd" :hihi som jag var i lumpen har jag inte varit innan, jag for upp från mina 88 kg jag vägt hela fotbollstiden och började väga 93 då, antar att det var vatten även fast det var den mest träningsintensiva delen av mitt liv. :yoparty

Tyvärr gjorde jag lumpen i flottan och när man åker båt månader i streck, äter god mat och rör sig kanske 35m om dagen utan möjlighet till någon vidare träning så händer saker, jag behöll 93an och fortsatte... det var som sagt -00 jag muckade så det tog mig ett par år att "ta mig i kragen". :gnissla

Vad är nästa steg då? Jag vill ju gärna ned till kanske 85 och sedan upp i muskler eller nått liknande, men inte så jag kan slå Arnieboy, fast jag får säga att han rickard eller vad han fitnesskillen hette såg rätt bra ut! :Bugar :3freak

Just nu är det kampsportsträning tisdagar och torsdagar, skitskoj så det ska jag banne mig försöka fortsätta med trots några missade gånger nu(först ramlade jag i skidbacken och har gått på Tiparol för skadad axel och nu en djävla kraftig bondförkylning med feber). Vidare lutar det åt spinning mellan Taidopassen, dvs måndag, onsdag och fredag. Träningskortet ger även tillgång till gym(Älvhögsborg här i Trollhättan). Tips på enkla övningar som ger snabbare muskler, kanske större så man ser bra ut på stranden? :gnissla Men absolut inte för att bli arnold!

Sedan över till dieten, sorry för min novell! Känns som det blir långt det här. Men vissa ser ju helt sjuka ut, varför äta så konstigt? Duger inte vanlig husmanskost(därav frågan om det där programmet)? Och kan någon översätta vissa uttryck till vanlig svenska, har viss koll, men just nu på slutet känner jag mig lost!

Vad är det för fröer folk pratar om att man ska krossa/ha hela i gröten eller vällingen?

Näää... det får räcka för nu, det blev ju en mindre bok! :7peta

//Calle latmask och blekfet som gärna vill bli piggare och lite snabbare...
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
CalleE:

Jag har den där Hälsovakten på burken, men har inte orkat installera den än. Så kan tyvärr inte uttala mig om den. :rolleyes:

Det finns tyvärr inga snabba sätt att bygga muskler oavsett om du vill se ut som Arnold lr som en medelvältränad Svensson (om nu Svensson är så jvla tränad...). Börja styrketräna, ta kontakt med någon instruktör på gymet som kan visa dig. Med tiden så lär du dig själv vad din kropp svarar på och inte.

När det gäller kosten, så är hederlig svensk husmanskost helt ok! Du kommer förhoppningsvis märka att när du börjar träna, så VILL du ha mer mat. Och med det kanske du får ett ökat engagemang i kosten. För jag antar att du vill ha så bra resultat som möjligt? Det är alltså lite upp till dig själv att läsa och ta reda på så mycket du kan.

Angående de lite "udda" matvanor som tävlingsbyggare har...så är det inget som gemene man har någon anledning att bry sig om. Det är dieter som påbörjas 2-6 månader innan en tävling. Off season, när man inte tävlar, så äts det för vissa allt de kommer över, andra håller sig kanske till "basmat" så som kyckling, fisk, magert kött osv samt ris, pasta och en hel del mjölkprodukter.

Naturligtvis ska man kunna äta det man vill, som du skrev - godis och annat onyttigt. Men man kanske inte ska göra det till en regel, utan snarare undantag, bara för att du ska orka mentalt. Hur nöjd kan man inte känna sig efter exempelvis choklad? :) Vad jag vill säga är alltså att ät husmanskost, men öka din kunskap om kost, ät onyttigt ibland, kör hårt på träningen så kommer det gå super! :tummenupp

Psylliumfrön eller loppfrön har jag exempelvis i gröten för att sänka GI (Glykemiskt index). Det är en sorts måttabell på hur snabba kolhydrater är. Index ligger på 100. Allt över 75-80 anses vara snabba kolhydrater.

Detta har att göra med insulin. Desto högre GI desto snabbare kolhydrater och mer insulin ut i blodet. Vilket gör att kroppen lagrar in mer fett. Insulin är tveeggat, för samtidigt som det lagrar in fett så har det en anabol verkan också, dvs. en muskelbyggande egenskap. Muskler vill man ha, men inte fett.
Därav att försöka hålla GI så lågt som möjligt. Men efter ett träningspass skall man få i sig snabba kolhydrater då du har tömt kroppen på sitt lager, så a tt säga. Jag skulle kunna snöa in mer i ämnet, men jag tror vi har ngra andra som klarar det bättre... Ingen nämnd ingen glömd. :D
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Acrid skrev:
CalleE:

Jag har den där Hälsovakten på burken, men har inte orkat installera den än. Så kan tyvärr inte uttala mig om den. :rolleyes:

Det finns tyvärr inga snabba sätt att bygga muskler oavsett om du vill se ut som Arnold lr som en medelvältränad Svensson (om nu Svensson är så jvla tränad...). Börja styrketräna, ta kontakt med någon instruktör på gymet som kan visa dig. Med tiden så lär du dig själv vad din kropp svarar på och inte.

När det gäller kosten, så är hederlig svensk husmanskost helt ok! Du kommer förhoppningsvis märka att när du börjar träna, så VILL du ha mer mat. Och med det kanske du får ett ökat engagemang i kosten. För jag antar att du vill ha så bra resultat som möjligt? Det är alltså lite upp till dig själv att läsa och ta reda på så mycket du kan.

Angående de lite "udda" matvanor som tävlingsbyggare har...så är det inget som gemene man har någon anledning att bry sig om. Det är dieter som påbörjas 2-6 månader innan en tävling. Off season, när man inte tävlar, så äts det för vissa allt de kommer över, andra håller sig kanske till "basmat" så som kyckling, fisk, magert kött osv samt ris, pasta och en hel del mjölkprodukter.

Naturligtvis ska man kunna äta det man vill, som du skrev - godis och annat onyttigt. Men man kanske inte ska göra det till en regel, utan snarare undantag, bara för att du ska orka mentalt. Hur nöjd kan man inte känna sig efter exempelvis choklad? :) Vad jag vill säga är alltså att ät husmanskost, men öka din kunskap om kost, ät onyttigt ibland, kör hårt på träningen så kommer det gå super! :tummenupp

Psylliumfrön eller loppfrön har jag exempelvis i gröten för att sänka GI (Glykemiskt index). Det är en sorts måttabell på hur snabba kolhydrater är. Index ligger på 100. Allt över 75-80 anses vara snabba kolhydrater.

Detta har att göra med insulin. Desto högre GI desto snabbare kolhydrater och mer insulin ut i blodet. Vilket gör att kroppen lagrar in mer fett. Insulin är tveeggat, för samtidigt som det lagrar in fett så har det en anabol verkan också, dvs. en muskelbyggande egenskap. Muskler vill man ha, men inte fett.
Därav att försöka hålla GI så lågt som möjligt. Men efter ett träningspass skall man få i sig snabba kolhydrater då du har tömt kroppen på sitt lager, så a tt säga. Jag skulle kunna snöa in mer i ämnet, men jag tror vi har ngra andra som klarar det bättre... Ingen nämnd ingen glömd. :D
Håller med helt o hållet,bättre att koncentrera sig på träningen mer än att få i sig det allra allra senaste i dietböckerna.Dock är bränslet dvs maten det avgörande i träningsresultaten när man vill börja bygga lite.Ett tips är att inte vara så fettnojig,om jag blir tvungen att äta dagens rätt t.ex.så försöker jag välja det nyttigaste alternativet,o skulle det va feta såser till allt så brukar jag bara be dom att inte lägga på nån sås.Sen kan man ju ta knäckebröd istället för vitt bröd.Annars brukar jag bara slinka in på nån affär i närheten o köpa ett par hekto rostbiff,kan man aldrig bli less på om man e köttätare iaf.Tycker det e ett bra alternativ till dagens o hamnar på samma pris ungefär.Sen har vi ju havregryn,mycket bra o mättande samt nyttigt.Efter bara ett par veckor utan skräpmat brukar man märka att man faktiskt mår bättre,piggare.Man märker oxå på mängden "avfall" som lämnar kroppen att det mesta stannar i systemet då det för mig iaf brukar minska märkbart.(lite overkillinfo)nåväl,fibrer o protein e nyttigt,kolisar e lite trixigare.Nyttiga ibland,men för det mesta inte om man vill gå ner i fett.De flesta böcker som skrivits i ämnet finns att låna på biblioteket annars.Sätt upp realistiska mål från början,ingen ide att sikta för högt på en gång.Roligare att nå ett etappmål då o då istället. mvh//jacke
 

KIRE

Guest
CalleE skrev:
Nu blir man ju livrädd här när man ser att "Äter jag en chokladbit så..." Inte kan kroppen reagera så snabbt negativt så att man förstör allt genom en sådan enkel sak? Det låter ju som om man tappar allt på en gång liksom och det gör det hela helt ointressant för mig! Jag vill kunna ta en efterätt när man gjort ihop en stor middag på fredagen med alla studiekamrater osv.

Tjena Calle!
Om du syftar på ett inlägg från mig tidigare i tråden så beskriver jag där en extrem diettyp som man inte ska ge sig på utan att veta hur man gör.
Den baserar sig på att man tvingar kroppen att byta energikälla.
Äter man på kolhydrater som är kroppens vanliga energi(finns i choklad)
så byter kroppen tillbaka till kolhydratenergi igen och då tar det flera dagar sedan för kroppen att byta tillbaka till där man var. Under denna tid existerar inte fettförbränning. Därför förstör man flera dagar pga en chokladbit.
Under vanliga dieter eller annars i vanliga livet spelar såklart en chokladbit
ingen roll alls. Bara man inte gör det till en vana och därmed får i sig kaloriöverskott med dålig sammansättning på näringsämnen.

Var inte rädd för att du blir en Arnold. Med 90% säkerhet har du inte genetiken som krävs för att bli hälften så bra ens om du tränar exemplariskt
, äter perfekt och använder skyhöga doser steroider i 20år framåt.

Vad är ditt mål nu då? Vill du ha mera muskler eller mindre fett?
Träningen skiljer sig inte så mkt , däremot maten.
 

KIRE

Guest
SÅg nu att du ville bränna ca 10kg fett.

Då ska du koll ain följande info
(snodde den från mitt eget inlägg tidigare i tråden)


Du ska sprida ut näringsintaget på så många gånger du bara orkar.
Själv äter jag 8 eller 9ggr/dygn. Ecdysten har jag aldrig hörs talas om så det
är säker skit bara.

För att bränna fett måste man lura kroppen. Kroppen vill nämligen inte bränna utan vill komma tillbaka på 0 hela tiden. Så om du plötsligt gör något den inte är van vid kommer den kompensera det på något annat sätt. Därför ska du skynda långsamt och inte göra radikala förändringar för det är ingen mening på lång sikt.

Nu ska jag skriva mkt lättbegripligt och enkelt unegfär hur du ska göra.

För att kunna bränna fett måste du äta mindre energi än din kropp förbrukar. Alltså måste du veta ungefär vad din kropp förbrukar i dagsläget. Detta är svårt att säga men testa att
ta din kroppsvikt och multiplicera den med 30. Då får du mkt grovt räknat det antal kalorier din kropp förbrukar/dygn.
Börja att äta detta kaloriantal per dag. Men byt ut energifördelningen och råvarorna. Jag tror att du idag äter för mkt kolhydrater och fett samt förlite protein. Omfördela så du äter mkt protein, ganska mkt fett men lite kolhydrater.
1g kolhydrat=4 kalorier 1g Protein=4 kalorier
1g Fett=9kalorier.
EFtersom fett är mer energitätt måste du räkna att ungefär hälften så många gram fett har samma energi som ett visst antal kolhydrater eller protein. Du måste lära dig vad den mat du äter innehåller. Förutom energimängd(antal gram kolhydrater,fett,protein) är det intressant vilken typ av fett den innehåller samt vilken typ av kolhydrater. Proteintypen är mindre viktig för din del. Bara att börja räkna alltså.
Du ska äta långsamma kolhydrater och fleromättade fetter.
Läs en GI-lista på dina livsmedel. GI ska vara under 80 iallafall förutom just efter gym passet då det är högt GI som gäller. EN bra grundregel är att hålla dig till naturliga ej raffinerade råvaror. DOm har oftast bra GI.

SLutligen ett litet räkneexempel
Du väger 100kg
Ett bra upplägg är då(att starta med)
Totalt 3000 kalorier
300g kolhydrater
250g protein
88g fett

Så högt kolhydratintag förutsätter att 100g intas efter träningen och att resten är kolhydrater med långsamt GI.

Vad gäller träningen är den mindre viktig. Det är kosten det hänger på. Man kan bli stenhård av att ligga hemma och äta rätt men inte genom att äta fel och träna rätt.

Men kör dina gympass. 3ggr/vecka är lagom. Jag kan lägga upp ett program om du vill. Sen är det bra med någon aktivitet ett par ggr/vecka tex
promenad/spinning m.m

Ungefär som ovan. Se till att äta bra i veckorna så kan du med gott samvete
grisa på med massa kakor,glass,chips på helgen :)

Jag kan lägga uppp ett exempel på mat oxå. Har massor sparade på datorn.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
KIRE skrev:
SÅg nu att du ville bränna ca 10kg fett.

Då ska du koll ain följande info
(snodde den från mitt eget inlägg tidigare i tråden)


Du ska sprida ut näringsintaget på så många gånger du bara orkar.
Själv äter jag 8 eller 9ggr/dygn. Ecdysten har jag aldrig hörs talas om så det
är säker skit bara.

För att bränna fett måste man lura kroppen. Kroppen vill nämligen inte bränna utan vill komma tillbaka på 0 hela tiden. Så om du plötsligt gör något den inte är van vid kommer den kompensera det på något annat sätt. Därför ska du skynda långsamt och inte göra radikala förändringar för det är ingen mening på lång sikt.

Nu ska jag skriva mkt lättbegripligt och enkelt unegfär hur du ska göra.

För att kunna bränna fett måste du äta mindre energi än din kropp förbrukar. Alltså måste du veta ungefär vad din kropp förbrukar i dagsläget. Detta är svårt att säga men testa att
ta din kroppsvikt och multiplicera den med 30. Då får du mkt grovt räknat det antal kalorier din kropp förbrukar/dygn.
Börja att äta detta kaloriantal per dag. Men byt ut energifördelningen och råvarorna. Jag tror att du idag äter för mkt kolhydrater och fett samt förlite protein. Omfördela så du äter mkt protein, ganska mkt fett men lite kolhydrater.
1g kolhydrat=4 kalorier 1g Protein=4 kalorier
1g Fett=9kalorier.
EFtersom fett är mer energitätt måste du räkna att ungefär hälften så många gram fett har samma energi som ett visst antal kolhydrater eller protein. Du måste lära dig vad den mat du äter innehåller. Förutom energimängd(antal gram kolhydrater,fett,protein) är det intressant vilken typ av fett den innehåller samt vilken typ av kolhydrater. Proteintypen är mindre viktig för din del. Bara att börja räkna alltså.
Du ska äta långsamma kolhydrater och fleromättade fetter.
Läs en GI-lista på dina livsmedel. GI ska vara under 80 iallafall förutom just efter gym passet då det är högt GI som gäller. EN bra grundregel är att hålla dig till naturliga ej raffinerade råvaror. DOm har oftast bra GI.

SLutligen ett litet räkneexempel
Du väger 100kg
Ett bra upplägg är då(att starta med)
Totalt 3000 kalorier
300g kolhydrater
250g protein
88g fett

Så högt kolhydratintag förutsätter att 100g intas efter träningen och att resten är kolhydrater med långsamt GI.

Vad gäller träningen är den mindre viktig. Det är kosten det hänger på. Man kan bli stenhård av att ligga hemma och äta rätt men inte genom att äta fel och träna rätt.

Men kör dina gympass. 3ggr/vecka är lagom. Jag kan lägga upp ett program om du vill. Sen är det bra med någon aktivitet ett par ggr/vecka tex
promenad/spinning m.m

Ungefär som ovan. Se till att äta bra i veckorna så kan du med gott samvete
grisa på med massa kakor,glass,chips på helgen :)

Jag kan lägga uppp ett exempel på mat oxå. Har massor sparade på datorn.
Eller så byter man glass,kakor o chips mot gudarnas guld,öööl. :rofl
 

KIRE

Guest
ktmjacke skrev:
Eller så byter man glass,kakor o chips mot gudarnas guld,öööl. :rofl

Jepp
Alkohol är inte så farligt egentligen. Under vissa terminer när man supit en del
så har det ändå gått hyffsat med träningen. Faran är väl mera att man äter en massa skit på fyllan. Iallafall jag brukar göra det. Dock håller jag alltid proteinintaget HÖGT när jag festar samt dricker vatten och tuggar vitaminer.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
KIRE skrev:
Jepp
Alkohol är inte så farligt egentligen. Under vissa terminer när man supit en del
så har det ändå gått hyffsat med träningen. Faran är väl mera att man äter en massa skit på fyllan. Iallafall jag brukar göra det. Dock håller jag alltid proteinintaget HÖGT när jag festar samt dricker vatten och tuggar vitaminer.
He he.min fruga blir skitless på mig när jag kommer hem o e fyllehungrig.Brukar ligga halvsovandes på rygg i sängen o knapra knäckebröd o kaviar.En gång hittade jag en enkilos ostbit med ett skumt bitmärke rakt över ryggen på oxå*rodnar*kan ju inte ha varit jag,jag äter ju inte ost :D Personligen så brukar jag likt dig ladda upp med en stadig måltid innan fest,så jag blir inte så fyllehungrig,finns det plats i magen brukar jag fylla ut med en bira till istället.
 

KIRE

Guest
´

Ok :tummenupp
Jag gillar kycklingfile om ni undrar!!
Detta är bra traditionell diet. För en person runt 95kg.


Frukost:
300gr (3dl) Yoghurt, 120gr havregryn, 20 gr vassleprotein
Protein: 46 g Kolhydrater: 99 g Fett: 9 g
Kcal: protein: 184 Kolhydrater: 396 Fett: 81
Totalt: 661 kcal

Måltid 1:
Kycklingfilé 250gr, 10 gr linfröolja, 60 gr ris (1 port)
Protein: 63 g Kolhydrater: 46 g Fett: 18 g
Kcal: protein: 252 kolhydrater: 184 Fett: 162
Totalt: 598 kcal

Måltid 2:
Kycklingfilé 250gr, 10 gr linfröolja, 60 gr ris (1 port)
Protein: 63 g Kolhydrater: 46 g Fett: 18 g
Kcal: protein: 252 kolhydrater: 184 Fett: 162
Totalt: 598 kcal

Måltid 3:
Kycklingfilé 250gr, 10 gr linfröolja
Protein: 57.5 g Kolhydrater: 0 g Fett: 17.5 g
Kcal: protein: 230 kolhydrater: 0 Fett: 157.5
Totalt: 387.5 kcal

Måltid 4:
Kycklingfilé 250gr, 10 gr linfröolja
Protein: 57.5 g Kolhydrater: 0 g Fett: 17.5 g
Kcal: protein: 230 kolhydrater: 0 Fett: 157.5
Totalt: 387.5 kcal

Innan sängdags:
Kesella 250gr, 15 gr linfröolja
Protein: 32.5 Kolhydrater: 9 gr Fett: 17.5
Kcal: protein: 130 Kolhydrater: 36 Fett: 157.5
totalt: 323.5 kcal

Totalt under dagen:
2962 kcal.
Protein: 320 g Kolhydrater: 200 g Fett: 98 g

Detta är första veckorna alltså, sen måste man ända på något. Mera träning kanske eller lite mindre Kcal.

Kan ju tillägga att detta upplägg är för en person som är rädd om sina muskler
vid dieten. Är man inte rädd för att förlora muskler kan man äta mindre protein/kcal totalt.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Som ni ser är det inte billigt att äta rätt.Ändå är det där en lågkalorivariant.Tänk vad det kostar när man ska få i sig 5-6000kcal per dag.Dyyrt.
 

KIRE

Guest
I slutet på samma diet åt jag såhär :)

1 50g protec 10g olja 1 multivitamin
2 1 Kesella, 10g linfrön
3 40g protec 5g linfrön 10g olja
4 1 keso 70g avorioris 5g linfrön
För att ni inte ska tro jag e dum så tränar jag mellan mål 4-5 :)
5 50g isolatvassle 70g dextopur 1g cvitamin
6 30g protec 10g olja 200g frukt
7 1 kesella 10g linfrön
8 40g protec 5g linfrön 10g olja 1 multivitamin

Detta blir
Fett Protein Kolhydrater Kcal
76 283 143 2454

För den som undrar vad protec är så är det ett proteinpulver.
Isolatvassle är oxå ett proteinpulver men det tas upp snabbare i kroppen
än protec varianten.

Detta är ju kolhydratbaserade upplägg. Dom är inte speciellt bra för min egen del. Jag kör hellre på LITE kolhydrater eller inga alls + mycket fett och protein.
 
Last edited:

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
@KIRE

Jag tänkte bara säga att man inte bör äta mer än tre teskedar linfröolja om dagen. Linfrön innehåller två olika så kallade cyanogena glykosider (detta är sockerföreningar med cyanid), linustatin and neolinustatin. När dessa bryts ner i kroppen bildas andra sockerarter, ketoner och vätecyanid (blåsyra). Det är det sistnämnda som kan ge toxisk effekt vid för högt intag.

Det finns ju andra oljor med många bra fettsyror om du vill hålla ett högt intag, till exempel vetegroddsolja eller fiskolja.
 

KIRE

Guest
URRninja skrev:
@KIRE

Jag tänkte bara säga att man inte bör äta mer än tre teskedar linfröolja om dagen. Linfrön innehåller två olika så kallade cyanogena glykosider (detta är sockerföreningar med cyanid), linustatin and neolinustatin. När dessa bryts ner i kroppen bildas andra sockerarter, ketoner och vätecyanid (blåsyra). Det är det sistnämnda som kan ge toxisk effekt vid för högt intag.

Det finns ju andra oljor med många bra fettsyror om du vill hålla ett högt intag, till exempel vetegroddsolja eller fiskolja.

Tack för att du påpekade det!
Jag märkte det själv tidigare!! Åt mkt mer än det i schemat innan och fick gå till läkaren med massa röda utslag på kroppen, huvudvärk m.m
Men i dom mängderna som står i schemat fick jag inga biverkningar.
Men det kan ju vara individuellt så varning utfärdas.
Dina alternativ är ju minst lika bra :)
 

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Tack för svaren, ska installera "Hälsoguiden" och testa, jag har den variant som heter "aktiv".

Man ser att det kommer vara snordyrt att äta rätt, dessutom väldigt tidskrävande, hur hinner folk med?

Lägger nog upp min kost så här:
0645-8 Bra frukost, antingen havregröt eller fil/yoggi med müsli eller välling
En bit grovbröd med leverpastej
Vatten i mängder
Frukt

10 Mellanmål
grovbröd med leverpastej och frukt

12-13 Lunch
Dagens husman eller nått annat bra lunchaktigt.

Eftermiddagen mer frukt och någon mer måltid, kan inte bli så jättefel.

Efter träningarna brukar man för det mesta dra fram mer av veckans storkok och ta en portion till, alternativt ytterliggare lingongrova med leverpastej och så keso och kanske lite kalkonbröst.

Har funkat hyffsat hittils, så varför krångla till det med massa proteionpulver och grejor?

Jag levde faktiskt på Super Gainers Fuel ett tag, hon i kassan på hälsolasse sade att det:
"Det är du och bodybuildarna"
Jag hade fått ett virus på en ansiktsnerv så jag var lite förlamad och kunde inte intaga fast föda ordentligt, så det var bättre än inget tänkte jag då!

När jag skrev vatten i mängder, det har ingen tagit upp!! Jag tycker jag häver i mig enorma mängder vatten per dag och ändå när man vaknar är man törstig som tusan och pinkar gult! Det går väl åt en hel del vid förbränning?
 

KIRE

Guest
CalleE skrev:
Tack för svaren, ska installera "Hälsoguiden" och testa, jag har den variant som heter "aktiv".

Man ser att det kommer vara snordyrt att äta rätt, dessutom väldigt tidskrävande, hur hinner folk med?

Lägger nog upp min kost så här:
0645-8 Bra frukost, antingen havregröt eller fil/yoggi med müsli eller välling
En bit grovbröd med leverpastej
Vatten i mängder
Frukt

10 Mellanmål
grovbröd med leverpastej och frukt

12-13 Lunch
Dagens husman eller nått annat bra lunchaktigt.

Eftermiddagen mer frukt och någon mer måltid, kan inte bli så jättefel.

Efter träningarna brukar man för det mesta dra fram mer av veckans storkok och ta en portion till, alternativt ytterliggare lingongrova med leverpastej och så keso och kanske lite kalkonbröst.

Har funkat hyffsat hittils, så varför krångla till det med massa proteionpulver och grejor?

Jag levde faktiskt på Super Gainers Fuel ett tag, hon i kassan på hälsolasse sade att det:
"Det är du och bodybuildarna"
Jag hade fått ett virus på en ansiktsnerv så jag var lite förlamad och kunde inte intaga fast föda ordentligt, så det var bättre än inget tänkte jag då!

När jag skrev vatten i mängder, det har ingen tagit upp!! Jag tycker jag häver i mig enorma mängder vatten per dag och ändå när man vaknar är man törstig som tusan och pinkar gult! Det går väl åt en hel del vid förbränning?


Hej!
En snabb koll på maten visar att du äter på tok för lite protein. Finns ingen risk att du kan lägga på dig muskelmassa med den maten. Det är inte tidskrävande att äta bra om man planerar i förväg :) . Gör massa extra
av god, nyttig mat på helgen och frys in i portioner så kan man fixa mat
kanonsnabbt sedan. Ett exempel på bra mellanmål är proteindrink med havregryn och olja i. Svårt att hitta något nyttigare och enklare/billigare.

Gainersfuel är ingen bra ide då det är dels dyrt och har helt fel sammansättning på näring om du inte dricker det direkt efter ett
träningspass.

Yoggi/musli är defenitivt inte nyttig mat som många tror. Käka hellre en påse godis!!

Gröt är bra!! Så ät gröt på morgonen. Skippa frukt,bröd, leverpastej och lägg pengarna på något med protein i istället. Tex ägg eller helst en proteindryck.

Mellanmålen måste ha protein!! Antingen äter du kesella eller tar proteindryck.
Glöm ej nyttigt fett

Lunch: Skit i dagens och ta med en egen matlåda med kött/ris, pasta, grönsaker.

Mellanmål igen.. protein är det som gäller se förra. Glöm ej nyttigt fett

EFter träningen. Gympasset är bortkastat om du inte äter snabba kolhydrater och protein direkt efter passet.

Innan du sover så kan du äta något med protein/fett i.

Tex
Orkar inte räkna ut kalorierna åt dig men kan skriva vad du tex kan äta

Frukost
Gröt, ägg eller proteinpulver samt olja

Mellanmål
Kesella + olja + frukt eller brödbit (eller proteinpulver istället för kesella)

Lunch
Ris/pasta/potatis + kött/fisk

Mellanmål
Kesella + olja + frukt eller brödbit (eller proteinpulver istället för kesella)

Efter träning
Dextropur/godis/vitt bröd/potatismos + proteinpulver

Middag
Ris/pasta/potatis + kött/fisk

Innan säng
Kesella + olja

Sen är det bara att räkna på mängden.
Är du inte beredd att äta minst så bra som ovan så varför lägga ned tid
på att träna överhuvudtaget?

Ovan är ett hyffsat allmänt upplägg av kosten. Sen får man jusera mängden
och dra bort kolhydrater, lägga till protein/fett för att minska resp öka i vikt.


När det gäller vatten så drick lite hela tiden under dagen. Ha alltid vatten med dig. Drick ca 3 liter/dag.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Ät Billys pizza, drick pissljummen Coca och töm Panodilburken... Detta ska upprepas minst en gång per vecka, då får man muskler - se på mig :hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top