Träningstråden

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
"KIRE rular fett." :tummenupp :Bugar
Jag skall dieta oxå snart, börjar slutet av mars. :näsblod
 

KIRE

Guest
Flamma77 skrev:
Det är enkelt som attan med cambridgekuren UNDER FÖRUTSÄTTNING att man inte sparar på musklerna och försöker träna samtidigt. Men pga alla ketonkroppar så är man pigg och glad som ett litet troll... :) Men de fyra första dagarna är grymt jobbiga.


CKD= cyklisk ketogen diet
Har inget med cambridge att göra.. eller det kanske inte du menade?

Sen är den inte låg kalori utan man ligger ganska högt.

Ungefär såhär
Kcal starta på 33kcal/kg och sänk sedan...
Protein 2.2g/kg
Kolisar MINDRE än 30g/dag
Fett Xg=(33kcal x kg-(protein x 4)-(kolisar x 4))/9
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Vad äter man om man deffar? Om jag äter 4000kcal/dag - hur ska jag äta om jag vill se vidrigt smal ut?
Losar jag kalorierna går jag ju bara ner i vikt utan att bli av med underhudsfettet ju :va
 

KIRE

Guest
Mavve skrev:
Vad äter man om man deffar? Om jag äter 4000kcal/dag - hur ska jag äta om jag vill se vidrigt smal ut?
Losar jag kalorierna går jag ju bara ner i vikt utan att bli av med underhudsfettet ju :va


Kolla hur energifördelningen mellan näringsämnena är.
Går du ned i proteinkalorier förstår jag att du loosar muskler. Dra ned på kolhydraterna istället!!. Dock kommer du temporärt se mindre ut eftersom
den visuella musklestorleken beror på hur mkt glykogen du har lagrat i dom.
Men det är bara att ladda upp igen om du vill se större ut av någon anledning.
Går på 10 timmar
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
KIRE skrev:
CKD= cyklisk ketogen diet
Har inget med cambridge att göra.. eller det kanske inte du menade?

Nej, absolut inte! Cambridge är ett VLCD- måltidsersättning. Men resultatet blir likartad eftersom du lever på ketonkropppar!

Edit: Ketonkroppar bildas av kroppsfettet vid svält/kolhydratbrist och används som ersättning för blodsocker av kroppen. För er som :va
 

KIRE

Guest
Flamma77 skrev:
Nej, absolut inte! Cambridge är ett VLCD- måltidsersättning. Men resultatet blir likartad eftersom du lever på ketonkropppar!

Edit: Ketonkroppar bildas av kroppsfettet vid svält/kolhydratbrist och används som ersättning för blodsocker av kroppen. För de som :va


Ja i den bemärkelsen att man lever på ketoner är dom väl lika men dom lär ju
ruskigt olika resultat.

En CKD går ju ut på att leva på ketoner precis så länge som är lämpligt
för att inte förlora muskelmassa sedan laddar man glykogen och går ur ketosis
i ett antal timmar för att sedan återgå. Konstant ketosis är nog mindre lämplig för att behålla muskler. Speciellt om man ligger lågt på proteinet.

Men den där cambridge är nog bra för extremt överviktiga som inte tränar.
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
KIRE skrev:
Ja i den bemärkelsen att man lever på ketoner är dom väl lika men dom lär ju
ruskigt olika resultat.

Bara på den muskelsparande effekten.

Har man mycket "fläbb" så är det ett sätt att få ett snabbt resultat som man sedan kan bygga vidare på. Det kan vara lättare att vara rädd om resutlatet när man ser så snabba förändringar som man gör när man står ut med en VLCD kur i minst ett par månader!
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Kire:
Märker du av att du blir infektionskänsligare under en ketogen diet än när du äter kolhydrater varje dag?
 

KIRE

Guest
Flamma77 skrev:
Kire:
Märker du av att du blir infektionskänsligare under en ketogen diet än när du äter kolhydrater varje dag?

JA!!!
Dessutom blir man lite annorlunda när man går runt på ketoner. Man är som i en koma på något vis. Man är lite seg i skallen och seg om man ska göra
något ansträngande. Men annars är man mera pigg eftersom man har en helt stabil energitillförsel. Man blir aldrig trött och lägger sig och vilar tex under dagarna. Men man är ju konstant seg i skallen tyvärr. Sen när man laddar carbs så blir man sjukt trött och seg av insulinpeaken. Orkar knappt stå upp.
Helt klart svårare att hänga med på föreläsningarna.

Träningen går däremot skitbra. Detta eftersom jag kör tungt som fan och ingen högrep träning. Det går inte att tex ut och löpträna ifall glykogenet är slut i benen och man är djupt in i ketosis.

Immunförsvaret blir dåligt även fast jag äter multivitamin och 2g c-vitamin/dag
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Flamma77 skrev:
Kire:
Märker du av att du blir infektionskänsligare under en ketogen diet än när du äter kolhydrater varje dag?
Heter inte kire,men jag svarar ändå.Ja jag blir det iaf.Jag dietar med väldigt högt proteinintag i ung halva dieten oxå.Dieten blir ju lixom lättare o lättare med åren,det e laddningen som e det avgörande för formen vid tävling tycker jag.Har exprimenterat en hel del,men de bästa resultaten har jag faktiskt uppnått med ett minimum av hokus pokus.Kom lixom mer o mer tillbaks till att äta "mat"men nyttig sådan.
 

KIRE

Guest
ktmjacke skrev:
Heter inte kire,men jag svarar ändå.Ja jag blir det iaf.Jag dietar med väldigt högt proteinintag i ung halva dieten oxå.Dieten blir ju lixom lättare o lättare med åren,det e laddningen som e det avgörande för formen vid tävling tycker jag.Har exprimenterat en hel del,men de bästa resultaten har jag faktiskt uppnått med ett minimum av hokus pokus.Kom lixom mer o mer tillbaks till att äta "mat"men nyttig sådan.

Ja just sista laddningen är det många som faller på och drar på sig massa vatten och slätar ut. Ganska svårt det där eftersom alla är olika.
Ett tips är att i god tid testa vad som funkar för en själv så slipper man överaskningar. Själv var jag helt torr och stenhård och fylld 2 dagar efter laddningen och då hade jag käkat massa på burgerking och pizza , glass , druckit sprit, massa vatten m.m
HEHE :lol

Och det var inte riktigt den laddningen folk rekommenderat mig innan :D
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Intressant! För det är ju som så att immunförsvaret och hjärnan fungerar optimalt med glukos som bränsle!! Jag var bara nyfiken om praktiken stämde med teorin.

Jag har gått ned i vikt med hjälp av VLCD. Så jag har provat ketonkropparna. Mådde skitbra när jag väl slagit om förbränningen! Blev dock tvungen att springa för att hinna med tåget en morgon och det gick knappt. Totalskum känsla!!
 
Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
KIRE skrev:
Ja just sista laddningen är det många som faller på och drar på sig massa vatten och slätar ut. Ganska svårt det där eftersom alla är olika.
Ett tips är att i god tid testa vad som funkar för en själv så slipper man överaskningar. Själv var jag helt torr och stenhård och fylld 2 dagar efter laddningen och då hade jag käkat massa på burgerking och pizza , glass , druckit sprit, massa vatten m.m
HEHE :lol

Och det var inte riktigt den laddningen folk rekommenderat mig innan :D
Exakt,första deffen åt jag alldeles för dåligt.Gick ner mycket i massa,sen hade jag färdigkokta ägg i hotellkylen som naturligtvis vart förstörda,så efter invägning laddade man med halvruttna ägg o blev grymt magsjuk.Skitlätt att posa o hålla sig samtidigt(not).Sen började jag lyssna mer på min kropp istället för att lyssna på alla hokus pokus trick.Faktiskt funkar det med ett överdrivet fettintag i vissa lägen t.o.m.(fleromättat naturligtvis) sen får man inte va rädd för att ha ätdagar,tror dom flesta nybörjare deffar för hårt o fel första gångerna faktiskt.Vad är det för gren du tävlar i??bb eller fitness eller nåt sånt.Låter som din diet lutar mer åt fitness faktiskt,fast jag kan ju ha fel.Undrar vad flamman Tävlar i oxå(nyfiken) mvh//jacke
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Flamma77 skrev:
Intressant! För det är ju som så att immunförsvaret och hjärnan fungerar optimalt med glukos som bränsle!! Jag var bara nyfiken om praktiken stämde med teorin.

Jag har gått ned i vikt med hjälp av VLCD. Så jag har provat ketonkropparna. Mådde skitbra när jag väl slagit om förbränningen! Blev dock tvungen att springa för att hinna med tåget en morgon och det gick knapp. Totalskum känsla!!
I slutet på deffen är det tvärtom för mig,Jag blir ofta ganska sentimental o kan hitta mig själv framför tv:n gråtandes till lassie typ.Sen får jag noll närminne,missar möten,kliver på fel buss o dyl.Men på en gång laddningen börjar så släpper det o jag blir helt euforisk istället.Kan tillägga att jag har en lättare diabetes som kan tänkas påverka glukosbalansen oxå.
 

KIRE

Guest
ktmjacke skrev:
Exakt,första deffen åt jag alldeles för dåligt.Gick ner mycket i massa,sen hade jag färdigkokta ägg i hotellkylen som naturligtvis vart förstörda,så efter invägning laddade man med halvruttna ägg o blev grymt magsjuk.Skitlätt att posa o hålla sig samtidigt(not).Sen började jag lyssna mer på min kropp istället för att lyssna på alla hokus pokus trick.Faktiskt funkar det med ett överdrivet fettintag i vissa lägen t.o.m.(fleromättat naturligtvis) sen får man inte va rädd för att ha ätdagar,tror dom flesta nybörjare deffar för hårt o fel första gångerna faktiskt.Vad är det för gren du tävlar i??bb eller fitness eller nåt sånt.Låter som din diet lutar mer åt fitness faktiskt,fast jag kan ju ha fel.Undrar vad flamman Tävlar i oxå(nyfiken) mvh//jacke


Jag tävlar inte i nått. Ska satsa på AthleticFitness till nästa vår.
Skulle ha tävlat en gång innan 02 på SM-kvalet med då pajade jag ett
muskelfäste några veckor innan tävlingen. Men jag var färdigdietad då
så jag testade att tävlingsladda med en byggarpolare som tävlade
på SM det året. Därav min laddningserfarenhet.

Ketogen diet är väl inte fitness relaterat direkt. Snarare tvärtom.
En fitness diet bör ju innehålla en hel del träning av fysikmomenten
och då behövs kolhydraterna.

Körde dock ketogen diet när jag skulle tävla men då var jag färdig flera veckor innan tävlingen så jag kunde öka upp kolhydraterna i lagom tid
och få tillbaka lite styrka :)

Vad har du själv tävlat i ?
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Kire:
Den tunga träningen som du beskrev i en annan tråd, funkar den lika bra under en uppbyggnadsperiod eller är den mest optimal för att behålla muskler under en diet.
Du skrev att du orkade mer och mer för varje tillfälle, men hur går det ihop med att du nu går på "minusenergi". Kan man verkligen bygga upp sig och bli starkare då? Jag får inte ihop det. (Fast det var ju två trådar som sagt...)

Jag är lite sugen på att prova den. Men skall jag lyfta så tungt måste jag skaffa mig en träningskompis...
 

KIRE

Guest
Flamma77 skrev:
Kire:
Den tunga träningen som du beskrev i en annan tråd, funkar den lika bra under en uppbyggnadsperiod eller är den mest optimal för att behålla muskler under en diet.
Du skrev att du orkade mer och mer för varje tillfälle, men hur går det ihop med att du nu går på "minusenergi". Kan man verkligen bygga upp sig och bli starkare då? Jag får inte ihop det. (Fast det var ju två trådar som sagt...)

Jag är lite sugen på att prova den. Men skall jag lyfta så tungt måste jag skaffa mig en träningskompis...


Den funkar alltid lika bra under förutsättning att du proggresivt ökar belastningen. Sen ska man inte köra helt till failure och därför behöver
du ingen träningskompis :)

Ja jag blir starkare under en ketodiet på -kalorier. Däremot om jag äter minuskalorier med mkt protein, lite fett och ganska mkt kolhydrater då
går det illa. Tappar som fan då både i storlek och styrka.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
KIRE skrev:
Jag tävlar inte i nått. Ska satsa på AthleticFitness till nästa vår.
Skulle ha tävlat en gång innan 02 på SM-kvalet med då pajade jag ett
muskelfäste några veckor innan tävlingen. Men jag var färdigdietad då
så jag testade att tävlingsladda med en byggarpolare som tävlade
på SM det året. Därav min laddningserfarenhet.

Ketogen diet är väl inte fitness relaterat direkt. Snarare tvärtom.
En fitness diet bör ju innehålla en hel del träning av fysikmomenten
och då behövs kolhydraterna.

Körde dock ketogen diet när jag skulle tävla men då var jag färdig flera veckor innan tävlingen så jag kunde öka upp kolhydraterna i lagom tid
och få tillbaka lite styrka :)

Vad har du själv tävlat i ?
Tyckte din diet luktade lite "strängt" för en som lägger tonvikten vid att absolut inte bränna muskler.Därav min gissning(som för övrigt stämde).Fitness har ju lite andra kriterier än byggning då det inte gäller att va stor utan mer fit så att säga,har t.o.m sett killar som varit "för"stora för fitness.Fitnesskillar brukar ju vara lite mer i form hela året.Vi byggare har ju en uppbyggnadsfas som är lite mer grotesk så att säga.Därför e ju min diet t.ex 16 veckor lång,o det behövs om man ska komma iform utan att tappa nåt.Smal kan jag bli på 3-4 veckor om jag vill,men då händer det ju mindre roliga saker med musklerna oxå.Själv tävlade jag i bb mellan 91-94.Tungvikten.Nu e man bara en lönnfet liten skugga av vad man varit,men jag nöjestränar fortfarande o har inte tappat i styrka faktiskt,men man har ju inte direkt magrutor om du hajar vad jag menar.Priset för upptäckten av pilsner antar jag.
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
ktmjacke skrev:
Undrar vad flamman Tävlar i oxå(nyfiken) mvh//jacke

Hon tävlar med sig själv.
Jag pluggar till veterinär och det tar för mkt tid för att jag skulle kunna satsa helt seriöst. Men någon hobby måste jag ju ha, jag har alltid varit intresserad av kost och träning (ffa häst i unga år). När jag är klar kommer jag nog att jobba ihjäl mig, men beroende på omständigheterna, så funderar jag mkt löst på att satsa då. (AF)
Vill dessutom ha så bra fysik som möjligt för mitt blivande yrke är bitvis slitigt. (Vill jobba som distriktare/hästvet.)
Sen är det ju snyggt oxå!! :banana
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Flamma77 skrev:
Hon tävlar med sig själv.
Jag pluggar till veterinär och det tar för mkt tid för att jag skulle kunna satsa helt seriöst. Men någon hobby måste jag ju ha, jag har alltid varit intresserad av kost och träning (ffa häst i unga år). När jag är klar kommer jag nog att jobba ihjäl mig, men beroende på omständigheterna, så funderar jag mkt löst på att satsa då. (AF)
Vill dessutom ha så bra fysik som möjligt för mitt blivande yrke är bitvis slitigt. (Vill jobba som distriktare/hästvet.)
Sen är det ju snyggt oxå!! :banana
Ok,bara undrade,du verkade så kunnig att det verkade ligga på en nivå som överskrider en motionärs(komplimang).Annars brukar ju såna mest komma med frågan"om jag äter tonfisk 8 ggr om dan så kommer jag väl bli som arnold va?"eller "Jag har ätit proteinpulver i 4 veckor men har inte gått upp mer än 7 kilo i muskler,när ska det börja hända nåt?" ha ha ha
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top