Träningstråden

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Therudeboy skrev:
Någon som kan ge mig den perfekta dieten för beach 2k4? väger nära 90kg nu och skulle behöva gå ner 20-25 kilo innan sommaren :) Ska börja ut och gå lite idag för motionens skull med :)

VLCD (very low calory diet) Effektivt men plågsamt. Används bla på sjukhus för att behandla kraftigt överviktiga. Du tappar även muskler (men inte så mycket som man skulle kunna tro) och kan inte träna under kuren (promenader går utmärkt). När du kurat klart lägger du om matvanorna och tränar järnet!
http://www.cambridgekuren.se/ Detta är totalseriöst och du blir övervakad och får support under tiden och hjälp med att ändra matvanor.
vill du "plugga på" kost, är böckerna (finns i pocket)av Fredrik Paulun "allt om fettförbränning" och "allt om glykemiskt index" bra och lätta. Han har även gett ut två kokböcker...som är bra! http://www.fitnessbocker.com/
Kör hårt! :tummenupp Du är superfit till 2k5!
 
Last edited:

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
Therudeboy skrev:
Min bror gick från 93 till 68 på 2 månader, en rejäl portion till lunch och sen 2 mörka råg eller nåt smörgåsar till kvällsmat och drack bara vatten hela tiden.

Det enda jag är ute efter är att få ner magen och få upp konditionen igen som den var förr då man kunde springa hur långt som helst. Ska nog försöka göra som min bror gjorde.

Och hur mycket tror du var kvalitativ fettmängd? En stor mängd av viktnedgången bestod nog i att han förlorade en betydande ansamling vatten som kroppen håller.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Acrid skrev:
Och hur mycket tror du var kvalitativ fettmängd? En stor mängd av viktnedgången bestod nog i att han förlorade en betydande ansamling vatten som kroppen håller.

Alltså borde han inte kunna hålla den vikten och må bra?
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
d1ce skrev:
Alltså borde han inte kunna hålla den vikten och må bra?

Exakt vad menar du? Den vikten han hade lr den han fick?


Självklart kan man behålla den vikt man gått ner till...om man sköter sig. Svårigheten ligger väl i personens karaktär samt vad det eg. var han gick ner...fett? om inte..ja då går man lätt upp igen..iaf i "vätskevikt". Vet inte exakta siffror ...men 1g kolhydrater binder väl 3-4 vatten?! Rätta mig ifall jag har fel någon.
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Acrid skrev:
Och hur mycket tror du var kvalitativ fettmängd? En stor mängd av viktnedgången bestod nog i att han förlorade en betydande ansamling vatten som kroppen håller.

På svältkurer som varar en vecka är viktnedgången till största delen muskel och leverglykogen som binder vatten. Dvs totalt meningslöst. Håller man på längre tar kroppen muskelproteiner för att kunna bilda glukos. Efter ca tre veckor slår kroppen om och börjar uteslutande leva på ketonkroppar från fettvävnad, då tappar du fettvikt. Men att svälta sig på det beskrivna sättet är förkastligt eftersom det saknas protein, vitaminer och mineraler... :)
 
Last edited:

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Acrid skrev:
...men 1g kolhydrater binder väl 3-4 vatten?! Rätta mig ifall jag har fel någon.

Det är korrekt att de binder vatten, exakta siffrorna finns ej i huvudet på mig. Men det låter rimligt! :tummenupp
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
Flamma77 skrev:
På svältkurer som varar en vecka är viktnedgången till största delen muskel och leverglykogen som binder vatten. Dvs totalt meningslöst. Håller man på längre tar kroppen muskelproteiner för att kunna bilda glukos. Efter ca tre veckor slår kroppen om och börjar uteslutande leva på ketonkroppar från fettvävnad, då tappar du fettvikt. Men att svälta sig på det beskrivna sättet är förkastligt eftersom det saknas protein och näringsämnen... :)

Självklart det tycker jag med är förkastligt. Därför tycker jag heller inte den typen av "perfekt diet" är något som Therudeboy ska sysselsätta sig med. 3 gånger mat per dag är iofs för mig svält ;) Men jag anser inte att den metod som hans bror använde sig av är något att ha.
 

Therudeboy

Guest
Klart som fan han mår bra, mamma krävde ju en läkarundersökning pga att han gick ner så snabbt.

Acrid han väger 72kg idag och är hel nöjd jobbar sliter och tränar. Slarvar med maten osv men går inte upp nåt nu.... Han dricker fortfarande bara vatten inget med socker i äter mörkt bröd och äter ordentliga middagar.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Tja!Har genom mitt tävlande fått rätt så stor erfarenhet av dietande.Dock vill jag påpeka att det är högst individuellt hur olika människor reagerar på diet.Den typen av diet jag pysslade med gick ju ut på att bränna fett o driva vätska o ändå behålla muskelmassa i högsta möjliga mån.Ska nu inte skriva nån bok om det här o nu,men min personliga erfarenhet av viktminskning för överviktiga är att det oftast handlar om karaktär o motion.Tråkigt,enkelt,men sant.Man måste ha tålamod att låta kroppen ställa om sig,en del ger det hela två veckor,suckar o börjar äta grismat igen.Raska promenader,helst med pulsmätare,hyfsat nyttig kost,spola kröken,inga mellanmål.Inga kolhydrater efter ca 18.00 på kvällen,så ska ni se att det börjar glappa i bältet efter ett par tre veckor. mvh//jacke
 

Therudeboy

Guest
Acrid skrev:
Självklart det tycker jag med är förkastligt. Därför tycker jag heller inte den typen av "perfekt diet" är något som Therudeboy ska sysselsätta sig med. 3 gånger mat per dag är iofs för mig svält ;) Men jag anser inte att den metod som hans bror använde sig av är något att ha.


Antar att jag ska lyssna på er för ni verkar kunna eran sak? Med andra ord ska jag äta flera gånger i små portioner? Vad exakt ska man äta, en lista på nyttiga saker hade varit kalas. Och träning på detta så ska man med andra ord gå ner?


Har en även en annan fråga, för ett par årsen köpte jag en burk Ecdysten på nätet, det stog då att detta ska funka som anabola utan bieffekter men jag har aldrig vågat använda det då jag är osäker på vad det igentligen är, så det jag vill veta är om det finns några kända bieffekter på just dessa och tabletter och om det är klassat som anabola eller någon annan skit idag för då ryker dom rätt ner i papperskorgen.
 

KIRE

Guest
Flamma77 skrev:
På svältkurer som varar en vecka är viktnedgången till största delen muskel och leverglykogen som binder vatten. Dvs totalt meningslöst. Håller man på längre tar kroppen muskelproteiner för att kunna bilda glukos. Efter ca tre veckor slår kroppen om och börjar uteslutande leva på ketonkroppar från fettvävnad, då tappar du fettvikt. Men att svälta sig på det beskrivna sättet är förkastligt eftersom det saknas protein, vitaminer och mineraler... :)

Du kommer i ketosis mkt fortare om du vill det. Själv är jag nere på ca 35 timmar.
 

KIRE

Guest
Flamma77 skrev:
VLCD (very low calory diet) Effektivt men plågsamt. Används bla på sjukhus för att behandla kraftigt överviktiga. Du tappar även muskler (men inte så mycket som man skulle kunna tro) och kan inte träna under kuren (promenader går utmärkt). När du kurat klart lägger du om matvanorna och tränar järnet!
http://www.cambridgekuren.se/ Detta är totalseriöst och du blir övervakad och får support under tiden och hjälp med att ändra matvanor.
vill du "plugga på" kost, är böckerna (finns i pocket)av Fredrik Paulun "allt om fettförbränning" och "allt om glykemiskt index" bra och lätta. Han har även gett ut två kokböcker...som är bra! http://www.fitnessbocker.com/
Kör hårt! :tummenupp Du är superfit till 2k5!

Paulun har ingen storre koll vet du väl!!!
Dessutom har han ju öppet erkänt att han ångrar sina första böcker.
Dom är fulla med skit nämligen vilket han äntligen insett.
 

KIRE

Guest
Therudeboy skrev:
Antar att jag ska lyssna på er för ni verkar kunna eran sak? Med andra ord ska jag äta flera gånger i små portioner? Vad exakt ska man äta, en lista på nyttiga saker hade varit kalas. Och träning på detta så ska man med andra ord gå ner?


Har en även en annan fråga, för ett par årsen köpte jag en burk Ecdysten på nätet, det stog då att detta ska funka som anabola utan bieffekter men jag har aldrig vågat använda det då jag är osäker på vad det igentligen är, så det jag vill veta är om det finns några kända bieffekter på just dessa och tabletter och om det är klassat som anabola eller någon annan skit idag för då ryker dom rätt ner i papperskorgen.

Ja du ska lyssa på oss :tummenupp

Du ska sprida ut näringsintaget på så många gånger du bara orkar.
Själv äter jag 8 eller 9ggr/dygn. Ecdysten har jag aldrig hörs talas om så det
är säker skit bara.

För att bränna fett måste man lura kroppen. Kroppen vill nämligen inte bränna utan vill komma tillbaka på 0 hela tiden. Så om du plötsligt gör något den inte är van vid kommer den kpmpensera det på något annat sätt. Därför ska du skynda låångsamt och inte göra radikala förändringar för det är ingen mening på lång sikt.

Nu ska jag skriva mkt lättbegripligt och enkelt unegfär hur du ska göra.

För att kunna bränna fett måste du äta mindre energi än din kropp förbrukar. Alltså måste du veta ungefär vad din kropp förbrukar i dagsläget. Detta är svårt att säga men testa att
ta din kroppsvikt och multiplicera den med 30. Då får du mkt grovt räknat det antal kalorier din kropp förbrukar/dygn.
Börja att äta detta kaloriantal per dag. Men byt ut energifördelningen och råvarorna. Jag tror att du idag äter för mkt kolhydrater och fett samt förlite protein. Omfördela så du äter mkt protein, ganska mkt fett men lite kolhydrater.
1g kolhydrat=4 kalorier 1g Protein=4 kalorier
1g Fett=9kalorier.
EFtersom fett är mer energitätt måste du räkna att ungefär hälften så många gram fett har samma energi som ett visst antal kolhydrater eller protein. Du måste lära dig vad den mat du äter innehåller. Förutom energimängd(antal gram kolhydrater,fett,protein) är det intressant vilken typ av fett den innehåller samt vilken typ av kolhydrater. Proteintypen är mindre viktig för din del. Bara att börja räkna alltså.
Du ska äta långsamma kolhydrater och fleromättade fetter.
Läs en GI-lista på dina livsmedel. GI ska vara under 80 iallafall förutom just efter gym passet då det är högt GI som gäller. EN bra grundregel är att hålla dig till naturliga ej raffinerade råvaror. DOm har oftast bra GI.

SLutligen ett litet räkneexempel
Du väger 100kg
Ett bra upplägg är då(att starta med)
Totalt 3000 kalorier
300g kolhydrater
250g protein
88g fett

Så högt kolhydratintag förutsätter att 100g intas efter träningen och att resten är kolhydrater med långsamt GI.

Vad gäller träningen är den mindre viktig. Det är kosten det hänger på. Man kan bli stenhård av att ligga hemma och äta rätt men inte genom att äta fel och träna rätt.

Men du ska köra din gympass och eventuellt några promenader på morgonen i veckan. Men som sagt det hänger bara på kosten.
 

KIRE

Guest
Ovan beskriver det mest skonsamma sättet :)

Själv kör jag CKD dieter oftast. Det innebär att man äter bara fett och protein
under 5-6 dagar för att sedan ladda med kolhydrater i 20-40 timmar. Sen
går man på fett/protein igen. Denna diet är mer skonsam mot muskelmassan
iallafall för min egen del. Dock kräver den en del motivation.

Exempel på vad jag äter idag tex

Mål
1. Linfröolja
2.Kycklingfile, linfröolja, multivitamin
3.Proteinpulver , krossade linfrön
4.Tonfisk, druvkärnolja
5.Kesella + krossade linfrön (lite kolhydrater pga mål efter träning)
6.Kycklingfile , linfröolja
7.Proteinpulver + krossade linfrön
8.Kycklingfile + broccoli (20gram) + rapsolja
9.Tonfisk, rapsolja

Inte så j-a kul som ni ser.

Skulle jag tex äta en cholkladbit kommer jag ur ketosis och ett antal dagar är förstörda så det existerar inget fusk här.
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
KIRE skrev:
Paulun har ingen storre koll vet du väl!!!
Dessutom har han ju öppet erkänt att han ångrar sina första böcker.
Dom är fulla med skit nämligen vilket han äntligen insett.

*ohmydearmygod* Vilka var första böckerna?? De jag läst stämde då överens med mina kunskaper i biokemi... :va Hans hemsida är väl iaf uppdaterad. Och om man inser sina misstag är man för mig mer trovärdig än om man inte gör det!! :)
 

KIRE

Guest
Flamma77 skrev:
*ohmydearmygod* Vilka var första böckerna?? De jag läst stämde då överens med mina kunskaper i biokemi... :va Hans hemsida är väl iaf uppdaterad. Och om man inser sina misstag är man för mig mer trovärdig än om man inte gör det!! :)

Jepp tror han e bättre nuförtiden. Men dom första böckerna är inte dom bästa!
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
KIRE skrev:
Ovan beskriver det mest skonsamma sättet :)

Själv kör jag CKD dieter oftast. Det innebär att man äter bara fett och protein
under 5-6 dagar för att sedan ladda med kolhydrater i 20-40 timmar. Sen
går man på fett/protein igen. Denna diet är mer skonsam mot muskelmassan
iallafall för min egen del. Dock kräver den en del motivation.

...

Skulle jag tex äta en cholkladbit kommer jag ur ketosis och ett antal dagar är förstörda så det existerar inget fusk här.

Det är enkelt som attan med cambridgekuren UNDER FÖRUTSÄTTNING att man inte sparar på musklerna och försöker träna samtidigt. Men pga alla ketonkroppar så är man pigg och glad som ett litet troll... :) Men de fyra första dagarna är grymt jobbiga.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top