Träningstråden

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Flamma77 skrev:
Word! Jag och min biokemibok kunde inte ha sagt det bättre själva... ;)


Jag undrar en annan sak??
Hur mycket träningsvärk skall man ha efter ett optimalt träningspass??
Jag tränar styrke 3 dagar i veckan, mån= ben, tis=mage rygg ons=armar axlar bröst. Som jag har det nu med vikt/set/reps blir jag stel ett par dar. Räcker det?
:hej
Finns massa prepparat som hindrar att musklerna skadas(träningsvärk), eller iaf hjälper dem återhämta sig... alla prepparat är nog inte så farliga som de låter :tummenupp
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Tack snälla KIRE för det uttömmande svaret!! :)
Lite gammalt och lite nytt!
Jag drar slutsatsen att när jag byter övningar så får jag räkna med "lemlästningen"( :död ....jag gillar att vara rörlig) men att det räcker att vara lite stel "till vardags". Tack och lov kan jag säga att teorin redan stämmer med praktiken...jag skyndar långsamt, det är så jobbigt att skada sig i onödan. :huvet
Feedback är bra!!
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
KIRE skrev:
Jepp jag vet. Man kan läsa mera på www.forskning.nu eller vad sidan hette!

Intressant! Jag var in och kollade... Och genast ploppade det upp samma fråga igen. Har man tränat mer effektivt om man har mycket träningsvärk, dvs enligt artikeln pressat muskeln att förstärka sarcomererna mer/fler av dem. :va Nåväl, det visar sig med tiden, då nya forskningsrön brukar förklaras vidare i någon litteratur någonstans...

Fast jag har inte riktigt greppat det där med excentriskt och koncentriskt arbete.
Är i tex en bicepscurl, koncentriskt arbete när man lyfter hanteln mot axeln och excentriskt nedvägen?

I sådant fall är det ju som det sägs, att man skall vara noga med att släppa tillbaka vikterna långsamt kliniskt bevisat... :hihi
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
Flamma77 skrev:
Intressant! Jag var in och kollade... Och genast ploppade det upp samma fråga igen. Har man tränat mer effektivt om man har mycket träningsvärk, dvs enligt artikeln pressat muskeln att förstärka sarcomererna mer/fler av dem. :va Nåväl, det visar sig med tiden, då nya forskningsrön brukar förklaras vidare i någon litteratur någonstans...

Fast jag har inte riktigt greppat det där med excentriskt och koncentriskt arbete.
Är i tex en bicepscurl, koncentriskt arbete när man lyfter hanteln mot axeln och excentriskt nedvägen?

I sådant fall är det ju som det sägs, att man skall vara noga med att släppa tillbaka vikterna långsamt kliniskt bevisat... :hihi


Koncentriskt (con= med/mot): du för hanteln upp mot axeln
Excentriskt (från/bort): bort från toppläget till startläge

2sek konc. 4 sek. exc. brukar va en bra regel :tummenupp
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Acrid skrev:
Koncentriskt (con= med/mot): du för hanteln upp mot axeln
Excentriskt (från/bort): bort från toppläget till startläge

2sek konc. 4 sek. exc. brukar va en bra regel :tummenupp

Se där ja!! :hihi
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Acrid skrev:
Var det ngt mer du inte redan visste... :kocko :rolleyes: :näsblod :tungan :7peta :3freak :rofl

Ja faktiskt!
Tex att du är så rysligt trevlig! Är du säker på att det inte skall vara Acid för din del?
Fast nu håller jag mig inte heller till ämnet...
 

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
Det stämmer ganska bra det där med ovana rörelser, jag brukar sällan ha träningsvärk men har denna vecka jag om mitt mitt tränings upplägg, jag har tidigare kört varje muskelgrupp 2ggr pr vecka 3x8-10 rep och tre övningar. Nu kör jag varje musklelgrupp 1 gång pr vecka på samma antal dagar men kör 4x4-6 och 4 övningar, så nu har jag lite värk. det handlar väl om att chocka muskeln och göra nya saker hela tiden på såsätt vänjer inte muskeln sig och blir starkare och större :tummenupp


ps. det blir väl några veckor med lite värk nu då, hehe .ds
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Jarle skrev:
Det stämmer ganska bra det där med ovana rörelser, jag brukar sällan ha träningsvärk men har denna vecka jag om mitt mitt tränings upplägg, jag har tidigare kört varje muskelgrupp 2ggr pr vecka 3x8-10 rep och tre övningar. Nu kör jag varje musklelgrupp 1 gång pr vecka på samma antal dagar men kör 4x4-6 och 4 övningar, så nu har jag lite värk. det handlar väl om att chocka muskeln och göra nya saker hela tiden på såsätt vänjer inte muskeln sig och blir starkare och större :tummenupp


ps. det blir väl några veckor med lite värk nu då, hehe .ds

Ja, man får ju tima in bytena till de perioder man inte behöver kroppen till annat. :) Det är ju så knepigt med finmotoriken när man knappt kan lyfta armarna... :D
Är det därför kosttillskotten är flytande, för att man skall kunna inta dem med sugrör?? :hihi
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Efter ca 6 månaders uppehåll har jag äntligen börjat träna (för förra veckan) Det känns såååå skönt. Har äntligen hittat någon att träna med. Känns så jäkla bra bara!
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
KalleKulspruta skrev:
Efter ca 6 månaders uppehåll har jag äntligen börjat träna (för förra veckan) Det känns såååå skönt. Har äntligen hittat någon att träna med. Känns så jäkla bra bara!

jaha, o vad hittade du då?

Själv ska jag springa till Landskrona imorgon :banana
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
Flamma77 skrev:
Ja faktiskt!
Tex att du är så rysligt trevlig! Är du säker på att det inte skall vara Acid för din del?
Fast nu håller jag mig inte heller till ämnet...

Funderade på om jag skulle Pma istället...men nu blir det här. Varför jag framstår som "acid" i dina ögon kan bero på dina inlägg.....

Flamma77 skrev:
Är det därför kosttillskotten är flytande, för att man skall kunna inta dem med sugrör??
m.fl.

Jag uppfattar dina inlägg som tvetydiga. Å ena sidan framhäver du att du inte har ngn koll...för att i sista meningen ironisera? håna? :hihi ? Precis som att du vet exakt vad du snackar om..då anser jag att det inte finns någon mening att skriva en massa BS-inlägg.


Men...som sagt...det kan ju vara att jag tolkar dina inlägg på ett sätt som du inte menade när du skrev...my bad i sådana fall. :tummenupp
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Acrid skrev:
Funderade på om jag skulle Pma istället...men nu blir det här. Varför jag framstår som "acid" i dina ögon kan bero på dina inlägg.....

m.fl.

Jag uppfattar dina inlägg som tvetydiga. Å ena sidan framhäver du att du inte har ngn koll...för att i sista meningen ironisera? håna? :hihi ? Precis som att du vet exakt vad du snackar om..då anser jag att det inte finns någon mening att skriva en massa BS-inlägg.


Men...som sagt...det kan ju vara att jag tolkar dina inlägg på ett sätt som du inte menade när du skrev...my bad i sådana fall. :tummenupp

Jag menar: :hihi = HIHI ...Att jag fnittrar... för att jag skämtar lite...
Om jag inte vet vad jag snackar om så brukar jag fråga...
God Jul på er alla! :tomten
 
Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Idag mår man fint :jisses

Igår: Löpning(3km), simning 1h, löpning(3km), roddmaskin 20min, styrketräning och cykling 1h.
 

KIRE

Guest
Mavve skrev:
Idag mår man fint :jisses

Igår: Löpning(3km), simning 1h, löpning(3km), roddmaskin 20min, styrketräning och cykling 1h.

Mkt träning :3freak
Vad har du för mål då?

Själv har jag grym träningsvärk i ryggen idag efter TUNG stångroddträning igår.
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Nån som känner sig drabbad av "nyårslöftesrusningen" på gymmet än? :hihi
Trångt och förrvirrat...

Jag stålsatte mig, men ännu har inget hänt! Det har varit mindre folk än vanligt?? :va
Det kommer väl...
 

Fnutten

Född med glid
Gick med
27 May 2003
Ort
Grundämnet?
Hoj
SVulstig
Mavve skrev:
Idag mår man fint :jisses

Igår: Löpning(3km), simning 1h, löpning(3km), roddmaskin 20min, styrketräning och cykling 1h.

Gött att se att du tar sporthojsfesten på största alvar. Så tränad som du är kommer det gå åt mycket spånken innan du tappar orken. :fyllisar

Skönt att ha kommit igång med innebandyn igen efter juluppehållet.
Ska delta på Annchuas aerobicspass framöver också.

Trångt på gymet? Kan det ha att göra med att folk inser att beach 2004 närmar sig med stormsteg?

/Julskinkan badar i vassen
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top