Träningstråden

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Acrid skrev:
Din kompis kanske syftade på de anala bieffekter som kan uppstå vid "förhöjt" proteinintag.... :fart

Nej! :) Min kompis sa att om man börjar med att äta protein så får man problem med tarmarna och mage efter att man har slutat.

Han litar inte riktigt på dig KIRE,,, :rolleyes:

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Conrad skrev:
Nej! :) Min kompis sa att om man börjar med att äta protein så får man problem med tarmarna och mage efter att man har slutat.

Om man skulle börja vräka i sig xtrmt mycket protein skulle man möjligtivis få problem med levern (enligt viss forskning). Men tarmar och mage...nä då är det bara :fart som gäller :tummenupp

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Acrid skrev:
Om man skulle börja vräka i sig xtrmt mycket protein skulle man möjligtivis få problem med levern (enligt viss forskning). Men tarmar och mage...nä då är det bara :fart som gäller :tummenupp

Bra... Jag litar på er. :)

KIRE

Guest
Conrad skrev:

Ring en läkare och fråga!
Jag har aldrig hört talas om det iallafall därav drar jag slutsatsen att det inte är farligt. Jag har inte gjort nån djupgående undersökning och kan inte lova 100%
säkert :tummenupp

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
KIRE skrev:
Det stämmer. Och nivån av insulin bestäms av kolhydratens GI. Eller egentligen av allt du har i magen samtidigt:s totala GI. Tex äter du bara en snabb kolhydrat (tex bakad potatis)kanske det ger 115 GI. Men äter du samma kolhydrat tillsammans med fett eller/och protein, fiber så kommer GI sänkas. Eller egentligen snabbheten på upptaget ändras.

Efter att läst lite om fruktos så beror helt enkelt frånvaron av insulinspik på att
fruktos GI ligger på 20-30. Det är grymt lågt. Förmodligen bland det lägsta som finns. Detta beror på att fruktos måste gå genom levern först för att kunna
omvandlas till glukos. Detta är en långsam process. Därav det låga GI värdet.

Glukos är den enda användbara kolhydraten och därför måste alla kolhydrater(socker/stärkelse) brytas ned till glukos. Monosackarider tas lätt upp i tunntarmen rakt ut i blodomloppet medan polysackarider måste klyvas genom smältning i tunntarmen innan upptag. Och som nämnts ovan fruktos genom levern. En liten grundförklaring till varför olika livsmedel har olika GI.

Dock måste det finnas nackdelar med fruktos. Tex att det är skadligt för levern att under längre perioder bryta ned stora mängder fruktos(spekulation). Annars hade ju alla kosttillskottstillverkare använt det i måltidsersättare tillsammans med protein och mct-olja tex. Skulle bli en grym måltidsersättare om man är ute efter viktminskning eller iallafall stabil blodsockerkurva.

Stämmer väl på det hela taget!
Fruktos finns naturligt i frukt,som monosackarid, ett annat namn är fruktsocker... Det kan bli kämpigt för levern att hantera extremt stora mängder fruktos, men om man använder det som ersättning för vanligt socker som sötningsmedel är det långt kvar till överbelastning. Om fruktos ackumuleras i levercellen leder det till att det fria fosfat som finns i levercellen är upptaget med att binda till fruktos. Bildningen av ATP förhindras och dess förstadier bryts istället ned. Detta ger i slutänden ett överskott av urinsyra som kan fällas ut i lederna och orsaka artrit. Att det inte används i kostillskott tror jag beror på att det är billigare och lika effektivt med komplexa kolhydrater. Fruktos används i "sockerfria" livsmedel till diabetiker och säljs utan varningstext på ICA så någon risk för förgiftning föreligger nog inte. :) Det är en större belastning på levern med ett för högt proteinintag! :fakta
För att förhoppningsvis reda ut begreppen lite; :mattias
Det finns tre monosackarider i mat som konsumeras av människan; glukos, fruktos och galaktos.
Disackarider är tex Laktos som består av en galaktos och glukos, sucrose (eng. kommer inte på det svenska namnet...sackaros kanske) som består av en fruktos och en glukos.
Polysackarider är ex. stärkelse(växter) och glykogen(djur) som är en lagringsform av glukos. dvs glukos i längre kedjor.
Det som absorberas av tunntarmen är i huvudsak och så gott uteslutande monosackarider. Dessa går till lever där de i olika reaktionsvägar blir till antingen glukos och vidare till glykogen, eller direkt (glukos, fruktos) alt. via glukos (galaktos) till pyruvat vidare till energi, beroende på vad kroppen behöver. *pust*
:hej

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Flamma77 skrev:
Stämmer väl på det hela taget!
Fruktos finns naturligt i frukt,som monosackarid, ett annat namn är fruktsocker... Det kan bli kämpigt för levern att hantera extremt stora mängder fruktos, men om man använder det som ersättning för vanligt socker som sötningsmedel är det långt kvar till överbelastning. Om fruktos ackumuleras i levercellen leder det till att det fria fosfat som finns i levercellen är upptaget med att binda till fruktos. Bildningen av ATP förhindras och dess förstadier bryts istället ned. Detta ger i slutänden ett överskott av urinsyra som kan fällas ut i lederna och orsaka artrit. Att det inte används i kostillskott tror jag beror på att det är billigare och lika effektivt med komplexa kolhydrater. Fruktos används i "sockerfria" livsmedel till diabetiker och säljs utan varningstext på ICA så någon risk för förgiftning föreligger nog inte. :) Det är en större belastning på levern med ett för högt proteinintag! :fakta
För att förhoppningsvis reda ut begreppen lite; :mattias
Det finns tre monosackarider i mat som konsumeras av människan; glukos, fruktos och galaktos.
Disackarider är tex Laktos som består av en galaktos och glukos, sucrose (eng. kommer inte på det svenska namnet...sackaros kanske) som består av en fruktos och en glukos.
Polysackarider är ex. stärkelse(växter) och glykogen(djur) som är en lagringsform av glukos. dvs glukos i längre kedjor.
Det som absorberas av tunntarmen är i huvudsak och så gott uteslutande monosackarider. Dessa går till lever där de i olika reaktionsvägar blir till antingen glukos och vidare till glykogen, eller direkt (glukos, fruktos) alt. via glukos (galaktos) till pyruvat vidare till energi, beroende på vad kroppen behöver. *pust*

mycket prat det där...jag åt just ett maxmål jag, då behöver man inte fundera så mycket vad man äter då vet man att det är onyttigt

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Twosaint skrev:
mycket prat det där...jag åt just ett maxmål jag, då behöver man inte fundera så mycket vad man äter då vet man att det är onyttigt
Så sant som det var sagt! Men jag får ont i magen av sådan mat... skulle kunna bidra till den ovanstående "skit- debatten"...*asg*

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KIRE skrev:
Nej det stämmer inte. Kanske kan det ha några negativa effekter i extremfallet. Men isåfall pratar vi om minst 700gram/dag eller liknande. Det finns ändå ingen anledning till så högt intag eftersom kroppen inte kommer kunna tillgodogöra sig proteinet ändå. Har själv konsumerat 500 g protein/dag under vissa kortare perioder med hård ketogen diet. Har inte märkt några problem med det förutom att man eldar för kråkorna(ketogen diet=diet på endast fett och protein).
Anledningen till 500g prot/dag var att få upp kalorimängden eftersom kolhydraterna var minimerade. Ca 10g /dag alltså långt under rekommenderat bara för att hålla hjärnan vid liv(100g) :tungan . Men även för att försöka minimera muskelförlusten när jag låg på - kalorier. Men det var jobbigt och jag mådde skit faktiskt. 15 måltider per dygn med ca 35g prot i varje :) .
Så håll det på en normal nivå så är det ingen fara! Ät normalt hela dagarna förutom att du kompletterar med en frukt och proteindrink ibland. TYp mellanmål + efter träningen. Beräka hur mkt du får i dig i din normala kost och anpassa pulvermängd efter det sen. Räkna med att ligga på 2-3g protein per kg kroppsvikt.
Lycka till!

Word! Jag och min biokemibok kunde inte ha sagt det bättre själva... ;)

Jag undrar en annan sak??
Hur mycket träningsvärk skall man ha efter ett optimalt träningspass??
Jag tränar styrke 3 dagar i veckan, mån= ben, tis=mage rygg ons=armar axlar bröst. Som jag har det nu med vikt/set/reps blir jag stel ett par dar. Räcker det?

Last edited:

KIRE

Guest
Flamma77 skrev:

Jag tränar styrke 3 dagar i veckan, mån= ben, tis=mage rygg ons=armar axlar bröst. Som jag har det nu med vikt/set/reps blir jag stel ett par dar. Räcker det?

Flamma vad pluggar du?

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KIRE skrev:
Flamma vad pluggar du?
Har läst 2,5 år biomedicinsk analytiker och nu 1,5 år veterinär. Biokemi ingår i båda. Dessutom detta kostintresse... frivilliga egenstudier. Jag är skadad är jag rädd :D

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
Flamma77 skrev:

träningsvärk är individuellt, vissa personer får bara en lätt smärta medans andra kan ha riktigt ont trotts att de har tränat lika hårt.

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Jarle skrev:
träningsvärk är individuellt, vissa personer får bara en lätt smärta medans andra kan ha riktigt ont trotts att de har tränat lika hårt.
Ja men... menar du att de har tränat lika länge och ofta då. Annars är det ju självklart att det är olika. :7peta
Jag efterlyser något sorts mått på effektivitet...
Jag inser att allt är relativt och att hur man upplever smärta är mycket individuellt. :) Men man skall väl inte vara lemlestad fram till nästa träningstillfälle??
Vad är "normal" återhämtningstid för ett optimalt pass? Ska man ha lite ont eller bara vara stel?
Endel anser att inget mindre än rörelsehinder duger. Men jag har inget behov av att "tuffa mig" :näsblod

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Flamma77 skrev:
Ja men... menar du att de har tränat lika länge och ofta då. Annars är det ju självklart att det är olika. :7peta
Jag efterlyser något sorts mått på effektivitet...
Jag inser att allt är relativt och att hur man upplever smärta är mycket individuellt. :) Men man skall väl inte vara lemlestad fram till nästa träningstillfälle??
Vad är "normal" återhämtningstid för ett optimalt pass? Ska man ha lite ont eller bara vara stel?
Endel anser att inget mindre än rörelsehinder duger. Men jag har inget behov av att "tuffa mig" :näsblod

Varför måste du då veta?

DU svarar ju på frågan själv...det är individuellt. I dessa sammanhang finns inget "normalt". Det finns "tendenser" möjligvis...tex. att träningsverken är som värst den andra dagen...

Jag kan få träningsverk samma kväll jag tränat, men ibland dröjer det till kvällen efter själva träningstillfället och vissa gånger får jag ingen träningsverk alls (sällan dock). Hur lång tid verken sitter i är olika oxå; från 2 dagar upp till 5! Om det kan variera så hos en individ....så finns det väl ingen anledning till att vilja ha ett normalitetssvar?!

Det är bara du själv som kan svara ärligt på hur effektiv du är när du tränar.

Edit: "-verken"----jhahhaha ja kommer från 08 :rolleyes:

Last edited:

KIRE

Guest
Flamma77 skrev:

Intressant fråga!! Så jag snobbe lite olika texter och fixade ihop.
Håll tillgodo :)

Om musklerna utsätts för överansträngning eller om otränade muskelgrupper plötsligt tvingas arbeta hårt svarar kroppen med träningsvärk. Den kan dröja några timmar upp till ett par dagar. Överansträngda muskler ömmar och känns utmattade. Träningsvärken upplevs oftast som besvärligast efter en till tre dagar och kan hålla i sig upp till en vecka innan den gradvis försvinner. Under den perioden är risken för att drabbas av kramper i överansträngda muskler ganska hög. Träningsverk är helt ofarligt och läker alltid helt men det kan vara surt att få begränsad rörlighet osv.

Tidigare var den allmänna uppfattningen att smärtan berodde på syraöverskott, genom ansamling av laktat, en slaggprodukt som bildas i musklerna vid energiproduktion. Men eftersom såväl elitidrottsmän som ovana motionärer producerar laktat, och träningsvärk dessutom är vanligare bland otränade och i samband med nya övningar, övergavs den teorin. I dag tror forskare istället att smärtan orsakas av små skador på muskelceller vid högintensiv belastning eller långa perioder av kontinuerlig ansträngning som vid långdistanslöpning. Skadorna uppstår där cellerna är som svagast och värken dröjer eftersom nervcellerna är lokaliserade till den kringliggande vävnaden. Smärtan beror delvis också på att inflammation och svullnad bildar tryck mot nervceller och blodkärl i musklerna. nedbrytningen tilltar i början av läkningsprocessen, vilket är en förklaring till varför inte smärtan gör sig påmind omedelbart.

Vad beror träningsvärk på?
Träningsvärk är ett vanligt resultat av dålig muskelsamverkan, ofta:
1. När musklerna inte är vana vid belastningen de utsätts för, som hos otränade eller idrottsmän efter längre uppehåll från fysisk aktivitet. :tungan
2. I samband med nya rörelser
3. Vid mycket hård belastning.

Träningsvärk uppkommer ofta i särskilt påfrestande situationer för musklerna.Den höga belastningen på muskelfibrerna gör att bristningar lätt uppstår.

Risken för att drabbas av träningsvärk minskar allt eftersom kroppen vänjer sig vid nya rörelsemönster. Koordinationen blir bättre och utsatta muskelgrupper överbelastas då inte lika lätt. Några grundregler är att undvika tung träning i samband med nya övningar, värma upp ordentligt, stretcha och gradvis öka träningsintensiteten. Allt detta bidrar till bättre muskelkoordination och förebygger därmed både träningsvärk och skador.

Kosten har också stor betydelse. För att musklerna ska kunna arbeta optimalt behövs tillräckliga mängder av kalcium och magnesium. Eftersom inte kroppen själv klarar att producera mineralerna måste de tillföras via mat och dryck. Brist på kalcium och magnesium kan ge problem med muskelkoordinationen och risken att drabbas av såväl kramp som träningsvärk ökar.

Mejeriprodukter (mjölk, yoghurt, ost m.m.) innehåller mycket kalcium. De som inte får dagsbehovet tillgodosett den vägen kan dricka mineralvatten (minst 150 mg kalcium per 100 ml vatten) eller äta kalciumberikad mat som frukostflingor och särskilda energibars.
Eftersom idrottsmän och aktiva svettas mer töms också mineralförrådet snabbare. Därför måste de vara särskilt uppmärksamma på att förlusterna kompenseras. Mineral- och vätskebrist ökar nämligen risken för kramp och problem med muskelkoordinationen, så det är viktigt att dricka mineralberikade sportdrycker före och under träningen, särskilt om det är varmt och träningen intensiv.

Flera studier har gjorts vad gäller förmågan hos vitaminerna C och E att förhindra träningsvärk utan att kunna fastslå någon förebyggande effekt. Däremot ger regelbundna intag av karnitin under längre period ökad blodcirkulation i musklerna som i sin tur kan förhindra träningsvärk. För att uppnå en mildrande effekt krävs dock ett intag på 3 gram karnitin per dag (motsvarande 500 gram kött) :yoparty
Förebygg träningsvärk genom:
· Välbalanserad, mineralrik kost (mjölkprodukter och mineralberikade sportdrycker)
· Regelbunden uthållighetsträning (gärna flera gånger i veckan)
· Utsätt inte otränade muskelgrupper för intensiv eller alltför långvarig träning
· Öka intensiteten gradvis
· Kom ihåg att värma upp ordentligt före träning och stretcha efteråt

När träningsvärken är ett faktum
Om träningsvärken redan satt in går det trots allt att lindra smärtan och påskynda läkningsprocessen genom att öka blodcirkulationen.
* Bastubad brukar hjälpa, liksom massage, gärna med oljor som innehåller arnica, rosmarin eller kamfer för ökad effekt
* Salvor som stimulerar blodcirkulationen dämpar värken
* Lätt träning hjälper också, liksom
* Joggning i lugn takt

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Såg på nyheterna att några svenska forskare hade hittat en ny förklaring till träningsverken som motsade det där med att musklerna får små skador/brister.

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Idag när jag var och tränade så hade atletklubben KM. Var en kille som gjorde 400 i benböj och hade ett riktigt bra försök på 420. Där kan vi prata om belastning, vilka tokar.

KIRE

Guest
berggren_martin skrev:
Såg på nyheterna att några svenska forskare hade hittat en ny förklaring till träningsverken som motsade det där med att musklerna får små skador/brister.

Jepp jag vet. Man kan läsa mera på www.forskning.nu eller vad sidan hette!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln