Träningstråden

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
Såld.
Jarle skrev:
Man kan säga så har att om man äter ofta så vet kroppen att det är ok att förbränna mkt medans om man äter sällan typ 2 ggr om dagen så blir det så att när man väl äter tror kroppen att det blir länge till nästa gång och sparar all mat i kroppen så länge som möjligt.

Lite invecklat men ungefär så :tummenupp


Var det där jag ville komma fram till.. lite vims i nattmössan tror jag :D
:Bugar :Bugar
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Ställde mig på vågen idag... -4,5Kg :yoparty

Fan va de e kul att simma, blev 8Km förra veckan och det blir det denna veckan med.
 

KIRE

Guest
Flamma77 skrev:
Jag har med stort intresse följt kosttillskottsdebatten... många duktiga människor och vettiga inlägg! Roligt! ...och träningsfreak och till viss del kostfreak som jag är kan jag tillägga om protein att; proteiner med högst biologiskt värde kommer från mjölkprodukter och ägg! Kesella!!! Keso! Minimjölk.
Jag har ett smaskigt recept på proteinrikt godis. Kom på själv, men har säkert upptäckts av fler!!
Vispa två eller tre äggvitor tillsammans med lite(ca 20g) fruktos (finns i affären inge konstigt... men har ingen inverkan på insulinutsöndringen.) eller vanligt socker (som ger en höjning av blodets insulinnivåer, insulin är kroppens mest anabola hormon!) beroende på om du bygger eller dietar.... OK... Vispa så det blir som marängsmet, FAST. Blanda ner en burk kesella 1% fett och bär (om de är frysta blir det lite åt glasshållet) Detta ger ca 400 kcal 41g protein 4g fett och 50 g kolhydrater....

Sen kan jag tipsa om www.paulun.com (igen). Där finns det massa intressant om kosttillskott och träning.
Ha det :)


Härligt att det finns andra kostfreak här :)
Du verkar ha koll på näringsläran!
Receptet ska jag defenitivt prova.

Varför påverkar inte fruktos blodsocker/insulinnivån ?
Detta måste jag helt ha missat.
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
KIRE skrev:
Varför påverkar inte fruktos blodsocker/insulinnivån ?
Detta måste jag helt ha missat.


Skulle jag oxå vilja veta.

Har för mig att bukspottkörteln sätter i gng med insulinutsöndringen så fort vi äter ngt och då framför allt kolhydrater (så även glykos som fruktos).
 

Joker

Bra skit är bra skit..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha R6 -09 Black/Gold Yeah Baby!
maverick_750rr skrev:
E detta träningstråden?

Muahahahahahahahha

750RR
mago tvingade mig till det :(


Schysst!
Men ärligt talat så ser det bara ut som en kanelbulle, har du inte tränat resten av armen?

:)
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Joker skrev:
Schysst!
Men ärligt talat så ser det bara ut som en kanelbulle, har du inte tränat resten av armen?

:)

Man kan inte undgå att träna "resten av armen" om man tränar armar.....

Shows what U know :dummer

750RR
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Aj var första känslan i benen när jag dagen efter min och Annchua's simningslektion. Hon lärde mig crawl och peppade mig även att simma fort som en jagvetintevad. Vi simmade inte länge direkt, men satan vad det tog.

Tack för den dagen AC! Det var lärorikt! Nu har jag fått bra motivation och träningsanda till nästa gång jag skall simma :)

:yoparty
 

KIRE

Guest
Acrid skrev:
Skulle jag oxå vilja veta.

Har för mig att bukspottkörteln sätter i gng med insulinutsöndringen så fort vi äter ngt och då framför allt kolhydrater (så även glykos som fruktos).


Det stämmer. Och nivån av insulin bestäms av kolhydratens GI. Eller egentligen av allt du har i magen samtidigt:s totala GI. Tex äter du bara en snabb kolhydrat (tex bakad potatis)kanske det ger 115 GI. Men äter du samma kolhydrat tillsammans med fett eller/och protein, fiber så kommer GI sänkas. Eller egentligen snabbheten på upptaget ändras.

Efter att läst lite om fruktos så beror helt enkelt frånvaron av insulinspik på att
fruktos GI ligger på 20-30. Det är grymt lågt. Förmodligen bland det lägsta som finns. Detta beror på att fruktos måste gå genom levern först för att kunna
omvandlas till glukos. Detta är en långsam process. Därav det låga GI värdet.

Glukos är den enda användbara kolhydraten och därför måste alla kolhydrater(socker/stärkelse) brytas ned till glukos. Monosackarider tas lätt upp i tunntarmen rakt ut i blodomloppet medan polysackarider måste klyvas genom smältning i tunntarmen innan upptag. Och som nämnts ovan fruktos genom levern. En liten grundförklaring till varför olika livsmedel har olika GI.

Dock måste det finnas nackdelar med fruktos. Tex att det är skadligt för levern att under längre perioder bryta ned stora mängder fruktos(spekulation). Annars hade ju alla kosttillskottstillverkare använt det i måltidsersättare tillsammans med protein och mct-olja tex. Skulle bli en grym måltidsersättare om man är ute efter viktminskning eller iallafall stabil blodsockerkurva.
 
Last edited:

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
KIRE.. Min kompis säger att det inte är bra att äta protein (whey80) för om man äter för mycket så får man problem med magen och tarmarna.

Stämmer det? Och isåfall, hur mycket är för mycket? :confused:
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Kampläger i helgen som var nu - kan inte gå, precis så jag kan andas..... fy fan med stryk man fick :tummenupp
Sprickor i fötterna, alla tår tejpade, blod i båda skorna, blåa ben runt om, huvudvärk som spelar dödsmetall och sönderslitna muskler.

Längtar redan tills nästa i januari.

750RR
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
maverick_750rr skrev:
Kampläger i helgen som var nu - kan inte gå, precis så jag kan andas..... fy fan med stryk man fick :tummenupp
Sprickor i fötterna, alla tår tejpade, blod i båda skorna, blåa ben runt om, huvudvärk som spelar dödsmetall och sönderslitna muskler.

Längtar redan tills nästa i januari.

750RR

Låter som du ramlat ut framför en långtradare :hihi
 

KIRE

Guest
Conrad skrev:
KIRE.. Min kompis säger att det inte är bra att äta protein (whey80) för om man äter för mycket så får man problem med magen och tarmarna.

Stämmer det? Och isåfall, hur mycket är för mycket? :confused:


Nej det stämmer inte. Kanske kan det ha några negativa effekter i extremfallet. Men isåfall pratar vi om minst 700gram/dag eller liknande. Det finns ändå ingen anledning till så högt intag eftersom kroppen inte kommer kunna tillgodogöra sig proteinet ändå. Har själv konsumerat 500 g protein/dag under vissa kortare perioder med hård ketogen diet. Har inte märkt några problem med det förutom att man eldar för kråkorna(ketogen diet=diet på endast fett och protein).
Anledningen till 500g prot/dag var att få upp kalorimängden eftersom kolhydraterna var minimerade. Ca 10g /dag alltså långt under rekommenderat bara för att hålla hjärnan vid liv(100g) :tungan . Men även för att försöka minimera muskelförlusten när jag låg på - kalorier. Men det var jobbigt och jag mådde skit faktiskt. 15 måltider per dygn med ca 35g prot i varje :) .
Så håll det på en normal nivå så är det ingen fara! Ät normalt hela dagarna förutom att du kompletterar med en frukt och proteindrink ibland. TYp mellanmål + efter träningen. Beräka hur mkt du får i dig i din normala kost och anpassa pulvermängd efter det sen. Räkna med att ligga på 2-3g protein per kg kroppsvikt.
Lycka till!
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
KIRE skrev:
Det stämmer. Och nivån av insulin bestäms av kolhydratens GI. Eller egentligen av allt du har i magen samtidigt:s totala GI. Tex äter du bara en snabb kolhydrat (tex bakad potatis)kanske det ger 115 GI. Men äter du samma kolhydrat tillsammans med fett eller/och protein, fiber så kommer GI sänkas. Eller egentligen snabbheten på upptaget ändras.

Efter att läst lite om fruktos så beror helt enkelt frånvaron av insulinspik på att
fruktos GI ligger på 20-30. Det är grymt lågt. Förmodligen bland det lägsta som finns. Detta beror på att fruktos måste gå genom levern först för att kunna
omvandlas till glukos. Detta är en långsam process. Därav det låga GI värdet.

Glukos är den enda användbara kolhydraten och därför måste alla kolhydrater(socker/stärkelse) brytas ned till glukos. Monosackarider tas lätt upp i tunntarmen rakt ut i blodomloppet medan polysackarider måste klyvas genom smältning i tunntarmen innan upptag. Och som nämnts ovan fruktos genom levern. En liten grundförklaring till varför olika livsmedel har olika GI.

Dock måste det finnas nackdelar med fruktos. Tex att det är skadligt för levern att under längre perioder bryta ned stora mängder fruktos(spekulation). Annars hade ju alla kosttillskottstillverkare använt det i måltidsersättare tillsammans med protein och mct-olja tex. Skulle bli en grym måltidsersättare om man är ute efter viktminskning eller iallafall stabil blodsockerkurva.


Exakt :) Jag tog bara den enklare varianten... :rolleyes:
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
Conrad skrev:
KIRE.. Min kompis säger att det inte är bra att äta protein (whey80) för om man äter för mycket så får man problem med magen och tarmarna.

Stämmer det? Och isåfall, hur mycket är för mycket? :confused:


Din kompis kanske syftade på de anala bieffekter som kan uppstå vid "förhöjt" proteinintag.... :fart
 

KIRE

Guest
Acrid skrev:
Din kompis kanske syftade på de anala bieffekter som kan uppstå vid "förhöjt" proteinintag.... :fart

Haha det är ju möjligt iofs :D
Olika personer är olika känsliga där :)
 

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
twinner666 skrev:
det verkar ju vara många som sysslar med träning så dela med dig av dina bästa tips,övningar,program,diet,def,viktökning mm


Prova Gainer Horseshit 2000. Det är jävligt bra men det ska vara den med grässtrån i :)
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Conrad skrev:
KIRE.. Min kompis säger att det inte är bra att äta protein (whey80) för om man äter för mycket så får man problem med magen och tarmarna.

Stämmer det? Och isåfall, hur mycket är för mycket? :confused:

Det kallas inte Pruttein för inte kan man nog säga. =)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top