Träningstråden

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09
Då uppladdningen för vasan har gått åt skogen tänkte jag försöka göra det bättre med vättern så gjorde mitt första spinningpass idag :crash

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Själv laddar jag för Tough Viking i Göteborg. Det finns tydligen en gammal hoppbacke i Slottsskogen. Fan. :crash

Själv har jag haft ont i halsen (och inte tränat) sen i Söndags.. Ni vet, sån där värdelös halsont där man inte blir sjuk "på riktigt" utan det halsonda bara finns där.. :huvet

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Själv har jag haft ont i halsen (och inte tränat) sen i Söndags.. Ni vet, sån där värdelös halsont där man inte blir sjuk "på riktigt" utan det halsonda bara finns där.. :huvet

Så länge du inte har feber kan du väl träna?
Halstabletter, typ gott o blandat, och sen bara köra?

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3

Jag lider med dig! Själv hade jag rethosta i 4 veckor, men det gick att träna på. I fredags natt så vaknade jag av att jag hade en surbesk golfboll som satt fast i halsen, sedan var jag deckad i 2 dygn men nu är jag på jobbet med hjälp av Ipren, nässpray, halstabletter och ibland Treo...

Orkar knappt gå upp för trappor för tillfället, så jag avvaktar några dagar till innan jag går till gymet. :huvet:huvet

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Så länge du inte har feber kan du väl träna?
Halstabletter, typ gott o blandat, och sen bara köra?

Nää,,, påstås ju att just halsont är tecknet på att man inte kan träna då det kan sprida sig till hjärtat i värsta fall.. Inget jag har lust att utvärdera iaf, så det får bli vila nån dag till :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Nää,,, påstås ju att just halsont är tecknet på att man inte kan träna då det kan sprida sig till hjärtat i värsta fall.. Inget jag har lust att utvärdera iaf, så det får bli vila nån dag till :)

Det var nytt för mig, snabbgooglade och du verkar ha rätt.

Men om man inte tränar tills man har hjärtat o halsgropen så borde det gå bra? :glömdet

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Jag pratade med en doktor om detta, eller flera doktorer igentligen då jag alltid ställer frågan när jag är krasslig. Det de har sagt gällande förkylning och halsont är:

Man kan träna, men när man känner sig yr, ovanligt trött, får hög puls, känner sig svag osv, då ska man sluta.

Så känner man sig ok så kan man träna, men man ska vara observant på hur kroppen reagerar.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Jag pratade med en doktor om detta, eller flera doktorer igentligen då jag alltid ställer frågan när jag är krasslig. Det de har sagt gällande förkylning och halsont är:

Man kan träna, men när man känner sig yr, ovanligt trött, får hög puls, känner sig svag osv, då ska man sluta.

Så känner man sig ok så kan man träna, men man ska vara observant på hur kroppen reagerar.

Ja är jag "lite förkyld" men inte känner mig svag så kör jag, men vid just halsont så låter jag bli.

Men visst, det är ju baserat på vad jag "hört" och läst (prova att googla "träna med halsont"). Hur förankrat det är i vetenskapen vet jag inte.

Det finns säkert folk som tränar sjuka och överlever, men personligen så känner jag mest att om jag nu chansa med något i livet så är det inte hjärtats funktion iaf :)

Last edited:

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Håller med, och å andra sidan har jag aldrig hört någon som råkat ut för detta vid träning... Men det vore ju trisst om man blir den första.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Allt beror på, en förkylning går oftast utmärkt att träna på.
Feber, djup slemhosta där man inte kan andas normalt ska man onekligen stanna hemma.
Har själv varit så über smart att träna med feber, ingen höjdare.

Har några vänner som fått hjärtmuskelinflammation för att ha lyft tungt sjuka, riktigt tungt då, så jag försöker vara smartare idag iaf :)

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ja är jag "lite förkyld" men inte känner mig svag så kör jag, men vid just halsont så låter jag bli.

Men visst, det är ju baserat på vad jag "hört" och läst (prova att googla "träna med halsont"). Hur förankrat det är i vetenskapen vet jag inte.

Det finns säkert folk som tränar sjuka och överlever, men personligen så känner jag mest att om jag nu chansa med något i livet så är det inte hjärtats funktion iaf :)

Har du ett hjärta? :glömdet

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har några vänner som fått hjärtmuskelinflammation för att ha lyft tungt sjuka, riktigt tungt då, så jag försöker vara smartare idag iaf :)

Ja, jag har nån bekant som fått det också, dock helt orelaterat till träning, men det verkade "sådär".. Nånting jag helst undviker om jag kan... :gnissla

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Ja, jag har nån bekant som fått det också, dock helt orelaterat till träning, men det verkade "sådär".. Nånting jag helst undviker om jag kan... :gnissla

Har en polare som fick det efter en kväll ute och han dansade... klent virke haha
Men den som fick det värst var han som lyfte tuuuungt samtidigt, nu får han inte träna alls bara han är lite förkyld för han har dragit upp samma skit 3ggr tror jag.
Ibland får man vara lite smart även om jag själv ofta tränar dom få gångerna jag är lite halvkass men håller då ner på tempot.

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
Tuono
Någon mer som pissat brunt efter ett stenhårt pass? Kollat vc inget fel med njurar eller liknande, fick förklarat att det kunde hända :s

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Vilar helt när jag har ont i halsen också. Men mild förkylning hindrar mig inte. Promenerar dock i alla lägen så länge jag inte mår skit eftersom hunden måste ut :D Skulle det vilja sig illa klarar han sig på korta promenader så får jag sittande underhålla honom hemma senare. Eller nåt :crash

Idag satte jag nytt PB, i antalet reps. 87,5 kg 6x6 och jag är riktigt nöjd. Längtar tills nästa vecka, då händer det lite med vikterna på stången :banana

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA