Träningstråden

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-lös
korvgubbe skrev:
Och beträffade din polare så tror jag säkerligen hans vinägerkur varannan timme hjälpte en väldig massa... Däremot så skulle jag tro att han skulle få samma effekt om han drack ett glas vatten utspätt med valfri sur vätska som inte innehöll en massa socker. Jag skulle nog inte dra slutsatsen att vinägern i sig var den aktiva substansen.

Rätt. Valfritt surt livsmedel går lika bra.

korvgubbe skrev:
Låter snarare som att hans viktnedgång berodde på:

- Förhöjd mättnadskänsla när magen fylls med vatten varannan timme
- Mindre apptid eftersom hunger och smaklökar bedövas en del av elndet han bälgade i sig
- En övertygelse om att "nu jävlar"... Har man motivation att dricka vinäger varannan timme har man nog motivationen att ändra sin kost över lag och diciplin att säga nej till en massa godis å annat..

Nja. Anledningen är snarare att vinägern sänker GI på övrig mat med upp till 30%.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Gixxer-Anders skrev:
Rätt. Valfritt surt livsmedel går lika bra.

Nja. Anledningen är snarare att vinägern sänker GI på övrig mat med upp till 30%.

Njae... det där är ju bara en teoretisk beräkning... Vinäger sänker GI genom att sänka PH... Således behövs en mycket större dos än bara en kapsel för att uppnå någon mätbar GI-sänkning... Sänka PH är ju grundläggande kemi så det borde väl finnas rätt många här på SH som kan förklara hur mycket surt ämne som behövs för att sänka PH på en viss mängd vätska..(magsyran således)..

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
korvgubbe skrev:
Du kan även äta kackerlackor... Kackerlackorna har extremt höga värden av antioxidanter vilket misstänks vara en av orsakerna till att de är så oerhört tåliga!

Det är ju mycket enklare. Såna har jag redan hemma under diskbänken.
Dom käkar ju kackerlackor i FearFactor, så så äckliga kan de ju inte vara.
Man kanske kan rosta dom med chili ?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Starstriker skrev:
Det är ju mycket enklare. Såna har jag redan hemma under diskbänken.
Dom käkar ju kackerlackor i FearFactor, så så äckliga kan de ju inte vara.
Man kanske kan rosta dom med chili ?

Ja, rosta med lite salt och chili och doppa i sötsur sås! Yummy!

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-lös
korvgubbe skrev:
Njae... det där är ju bara en teoretisk beräkning... Vinäger sänker GI genom att sänka PH... Således behövs en mycket större dos än bara en kapsel för att uppnå någon mätbar GI-sänkning... Sänka PH är ju grundläggande kemi så det borde väl finnas rätt många här på SH som kan förklara hur mycket surt ämne som behövs för att sänka PH på en viss mängd vätska..(magsyran således)..

Visst, en kapsel är i minsta laget. Däremot behövs det mindre än du tror. Ett par teskedar sänker GI på en "normal" måltid med åtminstånde 20%.
Referens kan jag rota fram, om du nu inte tror mig.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Gixxer-Anders skrev:

NJA, Anledningen var snarare att han åt mindre mat eftersom det han drack gav mer mättnadskänslor.

Om man sänker GI med 30% spelar knappast någon roll eftersom energimängden i den aktuella måltiden fortfarande är samma. Om nu inte vinäger innehåller energi förstås, isåfall är vinägern en bov i dramat.
Det som händer är en lite ökad frisättning av insulin, det spelar ingen roll mer än på lång sikt isåfall.

Men om vinägern innehåller energi utsöndras det insulin därför oxå, så det där med GI är ingen att hänga upp sig på.
Det är ju så att en liten mängd snabba kolhydrater utsöndrar mindre insulin än en större mängd långsamma. Om man nu ska bry sig alls..

Last edited:

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
korvgubbe skrev:

Anledningen till att GI sänks beror på att magsäcken töms långsammare, och att det på så sätt tar längre tid innan kolhydraterna du ätit brutits ned till glukos. Detta ger effekt på 'blodsockerkurvan' iom att blodsockret inte stiger snabbt och mindre mängd insulin frigörs från bukspottkörteln...

Magsäckens tömning styrs bla av pH-värdet i duodenum. Det sura magsäcksinnehållet blandas med basiskt 'bukspott' från bukspottkörteln, som även innehåller enzymer för matspjälkning.

Det är inte enbart kemi, utan lite fysiologi också ;)

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Förresten är väl kakao en bra antioxidant har jag för mig. Perfekt att hälla lite i gröten på morgonen.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Flamma77 skrev:
Anledningen till att GI sänks beror på att magsäcksen töms långsammare...

Då är min fråga:
- på vilket sätt får Vinäger magsäcken att tömmas långsammare?

(hur GI fungerar vet jag.. Jag ville veta hur vinäger sänker GI förallt jag har läst har handlat om att PH sänks och attd etta skulle sänka GI i sin tur.. men då krävs betydligt mer än någon enstaka fattig kapesl)

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Trango_B skrev:
Förresten är väl kakao en bra antioxidant har jag för mig. Perfekt att hälla lite i gröten på morgonen.

Eller en suverän ursäkt för att äta choklad på det hela taget! :D Fast det gäller bara 70%-ig...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Trango_B skrev:

Kör med kanel! Det är en höjdare om du vill minska insulinpåslaget.. Man forskar väl f.ö. om kanel som hjälp till diabetiker!?

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
korvgubbe skrev:
Kör med kanel! Det är en höjdare om du vill minska insulinpåslaget.. Man forskar väl f.ö. om kanel som hjälp till diabetiker!?

Mkt möjligt. Men själv så skiter jag i insulinpåslaget och bryr mig endast om att få i mig rätt mängd energi från varje näringsämne.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
korvgubbe skrev:
Då är min fråga:

(hur GI fungerar vet jag.. Jag ville veta hur vinäger sänker GI förallt jag har läst har handlat om att PH sänks och attd etta skulle sänka GI i sin tur.. men då krävs betydligt mer än någon enstaka fattig kapesl)

Exakt, och om man tar mer än en kapsel så kommer energimängden i vinägern att göra så att insulinpåslaget blir samma eller större än om man inte käkat dom. Så det verkjar inte vara någon speciellt bra ide det där :)
Måste man säkna GI av någon anledning bör man käka tex hela linfrön eller annat. Då blir det ingen extra energi.

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
Då är min fråga:

Genom att magsäcken inte tömmer ut något nytt i duodenum förens det har rätt konsistens och duodenum (tolvfingertarmen) ger signal om att den har rätt pH. Tillsätter du vinäger sänker du pH på maginnehållet. Alltså tar det lite längre tid att nå rätt pH i duodenum. Du får samma effekt av alla sura livsmedel, du kan ta citron istället för vinäger.
(Jag är också väldigt tveksam till kapslarna, men de kan ju innehålla rätt hög koncentration av ättiksyra... )

Det går ju bra att sänka GI på ett livsmedel med psyllumfrön, appropå konsistens, menar jag.

Edit: Förtydligade mig lite

Last edited:

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Trango_B skrev:
Exakt, och om man tar mer än en kapsel så kommer energimängden i vinägern att göra så att insulinpåslaget blir samma eller större än om man inte käkat dom. Så det verkjar inte vara någon speciellt bra ide det där :)
Måste man säkna GI av någon anledning bör man käka tex hela linfrön eller annat. Då blir det ingen extra energi.

Haaaaaalt! Stopp!

Det är INTE energimängden som avgör hur mycket insulin som frigörs! I sådant fall skulle tex olja och jordnötter ha skyhögt GI-värde.

Insulininsöndringen styrs av blodsockernivåerna. Snabb blodsockerhöjning ger hög insulininsöndring, för att snabbt parera den ökade koncentrationen glukos. Höga insulinnivåer ger en ökad intransport av glukos i fettcellen, eftersom det upptaget är helt och hållet insulinberoende.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Trango_B skrev:

Att sänka GI är väl mycket enklare än så. Byt lättyogurten på morgonen mot havregrynsgröt med kanel och LITE socker... Byt formfarnaskan mot "BRA-bröd" med HiMace stärkelse.... Byt potatismoset mot potatis(gärnaåteruppvärmd) och det vita riset mot fullkornsris..

Min poäng är att det finns så många enklare och billigare sätt att förbättra sin kosthållning än att ta hjälp av en massa piller och mirakelkurer...

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Flamma77 skrev:
Haaaaaalt! Stopp!

Det är INTE energimängden som avgör hur mycket insulin som frigörs! I sådant fall skulle tex olja och jordnötter ha skyhögt GI-värde.

Insulininsöndringen styrs av blodsockernivåerna. Snabb blodsockerhöjning ger hög insulininsöndring.

Vi vet ju alla att amylas måste göra sitt jobb med stärkelse innan duodenum kan börja absorbera slutprodukten (glukos) och att detta kan ske olika fort beroende på olika faktorer såsom, storleken på stärkelse molekylen, pH i magen, mängden fett och protein däri, mängden gastrin, CholeCystoKinin och FAN och hans moster etc etc. Men visst fan kommer en större mängd kolhydrat fortare/mer höja blodsockret och därefter orsaka uppenbara dippar. Tänk själv! Ät tre tallrikar med ris och du somnar efteråt som en liten bebis. Ät 1dl och Du reagerar inte alls.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
korvgubbe skrev:
Att sänka GI är väl mycket enklare än så. Byt lättyogurten på morgonen mot havregrynsgröt med kanel och LITE socker... Byt formfarnaskan mot "BRA-bröd" med HiMace stärkelse.... Byt potatismoset mot potatis(gärnaåteruppvärmd) och det vita riset mot fullkornsris..

Min poäng är att det finns så många enklare och billigare sätt att förbättra sin kosthållning än att ta hjälp av en massa piller och mirakelkurer...

Jepp, men nu menade jag på ett specifikt levsmedel.
Håller fullständigt med!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Flamma77 skrev:
Tillsätter du vinäger sänker du pH på maginnehållet.

Då återstår ju problemet.. Din teori låter jättebra och det är ju precis så det funkar i magen förutom att man utesluter en liten detalj när man pratar om äppelcidervinäger och det är just:
...för att äppelcidervinäger ska sänka PH så att effekten uppnås måste man proppa i sig betydligt mer än vad plånboken tillåter!

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Trango_B skrev:
Vi vet ju alla att amylas måste göra sitt jobb med stärkelse innan duodenum kan börja absorbera slutprodukten (glukos) och att detta kan ske olika fort beroende på olika faktorer såsom, storleken på stärkelse molekylen, pH i magen, mängden fett och protein däri, mängden gastrin, CholeCystoKinin och FAN och hans moster etc etc. Men visst fan kommer en större mängd kolhydrat fortare/mer höja blodsockret och därefter orsaka uppenbara dippar. Tänk själv! Ät tre tallrikar med ris och du somnar efteråt som en liten bebis. Ät 1dl och Du reagerar inte alls.

Det är väl inte alls säkert att en stor portion ger en snabbare eller ens högre blodsockerhöjning om magsäckstömningen är långsam, eftersom absorbtionen av all den mängden är utsträckt över längre tid och den glukos som når blodet kontinuerligt tas om hand.
Om magsäckstömningen är lika snabb i båda fallen är det ju troligt att det blir viss skillnad.

Att du blir trött är mer beroende på att din utspända magsäck signalerar via parasympatikus att det är matsmältningsdags, snarare än att du fått en kraftig blodsockerhöjning med påföljande stora insulininsöndring som resulterar i en blodsockersänkning under normalnivån. (Som vid intag av en stor mängd lättabsorberade kolhydrater)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...