Träningstråden

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
stoffer skrev:
Jag ska köpa mig lite linfröolja då. Tack du!

Jag kom på att jag kan byta ut riset till kycklingen mot pasta och hällsa över ungefär 10g olivolja på pastan. Voila, nästan nog med fett! :)

Nej :)
Köp inte linfröolja. Gör som flamma skrev och köp raps eller olivolja.
Ska du laga mat i oljan ska det vara rapsolja(för olivolja blir onyttig i hög temp).
Ska du bara hälla oljan över maten efter du lagat den funkar olivoljan dock utmärkt.

Linfrön kan du köpa däremot men ät inte för mkt för dom innehåller giftiga ämnen. 20g om dagen max tror jag det ska vara.

Linfröolja(speciellt den billiga på ica) blir förstörd ganska snabbt efter man
öppnat flaskan och olja kommer i kontakt med syre och ljus. Förstörd är kanske att ta i men försämrad iallafall.

Jag använder bara rapsolja och för att fixa behovet av alla fettsyror så äter jag en makrillfileburk om dagen. Det räcker. Annars kan man ju ta fiskoljakapslar om man hellre vill det.

Du kan väl lika gärna hälla oljan på ditt ris? eller klunka ur flaskan?
Man ska inte vara så j-a känslig :)

Käka minst 60g olja/dag
Jag ligger på 100g ungefär.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Trango_B skrev:
Ska du laga mat i oljan ska det vara rapsolja(för olivolja blir onyttig i hög temp).
Ska du bara hälla oljan över maten efter du lagat den funkar olivoljan dock utmärkt.

Linfrön kan du köpa däremot men ät inte för mkt för dom innehåller giftiga ämnen. 20g om dagen max tror jag det ska vara.

öppnat flaskan och olja kommer i kontakt med syre och ljus. Förstörd är kanske att ta i men försämrad iallafall.

Jag använder bara rapsolja och för att fixa behovet av alla fettsyror så äter jag en makrillfileburk om dagen. Det räcker. Annars kan man ju ta fiskoljakapslar om man hellre vill det.

Käka minst 60g olja/dag
P.g.a min tidigare spons från twinlab så får jag faktiskt fortfarande erbjudanden från andra föratag.Jag kan ordna omega 3 kapslar o vinägerkapslar till väldigt bra pris(gratis typ)

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Trango_B skrev:

Käka minst 60g olja/dag
60g olja? Tokig?

Jag har i mig totalt 70g fett (från alla olika källor) per dag. Det är lagom.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
ktmjacke skrev:
o vinägerkapslar till väldigt bra pris(gratis typ)

Omega 3-olja är klockrent. CLA kan fortfarande visa sig fungera men vinägerkapslar är väl ändå att kasta pengarna i sjön... Det hörs ju på själva konceptet.. "Sänkt PH ger lägre GI = mindre Insluinpåslag = minskad fett inlagring." Visst så långt allt väl.. men dyra pengar för vinägerkapslar.. ??... som om att en kapsel skulle sänka magsyrans ph..!? :hihi

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
Omega 3-olja är klockrent. CLA kan fortfarande visa sig fungera men vinägerkapslar är väl ändå att kasta pengarna i sjön... Det hörs ju på själva konceptet.. "Sänkt PH ger lägre GI = mindre Insluinpåslag = minskad fett inlagring." Visst så långt allt väl.. men dyra pengar för vinägerkapslar.. ??... som om att en kapsel skulle sänka magsyrans ph..!? :hihi
Men vinäger har andra bra egenskaper.Är bl.a en väldigt bra antioxidant o ökar fettförbränningen.

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Är det någon här som vet om det går att få tag på "förslutningsbara portionspåsar" Ungefär som tuggummipaket? Eller om ni tänker er amerikanska bevismaterialpåsar mod mindre.
Det skulle förenkla proteinhanteringen en del när man jobbar/pluggar etc.

//Johan W

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
ktmjacke skrev:
Men vinäger har andra bra egenskaper.Är bl.a en väldigt bra antioxidant o ökar fettförbränningen.

Jag har aldrig hört talas om att det skulle ÖKA fettförbräningen.. meningen är ju attd et ska minska insulinpåslaget och således inte ge samma fettinlagring... men det är ju bara se till att tänka någorlunda på GI så får man ju samma effekt...

Antioxidanter..? vad är det för fel med att äta ett äpple om dagen. Godare, nyttigare och vansinnigt mycket billigare! Där får du ju dessutom ökad förbränning om du ser till att hålla blodsockret på nivå genom att regelbundet äta frukt mellan måltiderna..

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
stoffer skrev:
60g olja? Tokig?

Jag har i mig totalt 70g fett (från alla olika källor) per dag. Det är lagom.

Hehe, jag är lite skadad. Jag äter endast fett från olja så jag räknade bara med det. Jag menade att totalt intag bör vara sådär 60-100g.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
OLDEN skrev:
Är det någon här som vet om det går att få tag på "förslutningsbara portionspåsar" Ungefär som tuggummipaket? Eller om ni tänker er amerikanska bevismaterialpåsar mod mindre.

//Johan W

Du menar såna små påsar som man har knark i ?
Jag lånade dessa påsar på en kompis arbetsplats
så jag har ingen aning om var man kan köpa.

Osmidiga till protein dock, går sönder och öppnar sig om man fyller dom för mkt.

Ta en burk med stor öppning istället som rymmer dagens proteindos.
Sen är det bara att portionera ut i en shaker från den.
En klockren burk/flaska med skrovlock som är okrossbar heter nalgene.
Finns i tex klätterbutiker, kostar 120kr ungefär.

Bifogat

• N-Gen_Bottle_N-Gen_Bottle.jpg
    N-Gen_Bottle_N-Gen_Bottle.jpg
    13.9 KB · Visningar: 50

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Trango_B skrev:
Du menar såna små påsar som man har knark i ?
Jag lånade dessa påsar på en kompis arbetsplats
så jag har ingen aning om var man kan köpa.

Osmidiga till protein dock, går sönder och öppnar sig om man fyller dom för mkt.

Ta en burk med stor öppning istället som rymmer dagens proteindos.
Sen är det bara att portionera ut i en shaker från den.
En klockren burk/flaska med skrovlock som är okrossbar heter nalgene.
Finns i tex klätterbutiker, kostar 120kr ungefär.

Precis. Smidigt att portionera proteinet i tänkte jag.

Skall kolla upp flaskorna. :tummenupp Tack för tippset.

Cat

Spinner som en katt...klöser som en puma
Gick med
13 Oct 2004
På landet...i ett hus vid skogens slut...
Hoj
Harley 1340 till gata & strip. Och så lite kärlek på gubbens Super Twin Nitro bike + ett par lik-hojar
OLDEN skrev:

//Johan W

Pma din adress till mig, så ska jag skicka dig såna. Har en bunt liggandes här hemma :)

Och nej! Jag är ingen langare :7peta :hihi

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
ktmjacke skrev:

Nä... Det kan aldrig stämma, det där med antioxidant. :va Ökad fettförbränning låter också lite för bra. (Det verkar för mig som hela 'grejjen' runt vinäger har uppkommit eftersom det är ett verkligt effektivt sätt att tjäna pengar på. Jag kan bara tänka mig marginalen mellan tillverkningskostnad och försäljningsintäkter på vinägerkapslar... :yoparty )

En antioxidant 'fångar upp' fria radikaler och för att kunna göra det krävs större och mer komplex molekyl än ättiksyra.
Antioxidanter är vitaminerna E och C, men även betakaroten.

En supereffektiv antioxidant (mer värd att lägga pengar på?) är astaxin som är en karotenoid (rött färgämne) som finns naturligt i en mikroalg som är bas i många näringskedjor. Laxens rom blir mer eller mindre röd av denna molekyl och den ger flamingon dess rosa färg... :)

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Flamma77 skrev:
En supereffektiv antioxidant (mer värd att lägga pengar på?) är astaxin som är en karotenoid (rött färgämne) som finns naturligt i en mikroalg som är bas i många näringskedjor. Laxens rom blir mer eller mindre röd av denna molekyl och den ger flamingon dess rosa färg... :)

Så man ska alltså knapra flamingos? Var finns det såna att köpa?

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Starstriker skrev:

På sommaren finns de i en damm i slottskogen.

Grillad flamingo med folköl och lite fotboll med polarna kanske hade varit något. Återkommer med utvärdering nån gång i maj.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Starstriker skrev:

Neeeeej! :rolleyes: Inte flamingosen... bara fjädrarna! D´oh! Du behöver inte köpa, det är bara att rycka av lite från de vilda! :)

Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Ja jävelberg,där ser man hur fel det blir när man litar på vad andra säger.Själv har jag hjälpt en polare på jobbet att banta med äppelcidervinägermetoden en gång.Han drack ett glas vatten med vinäger i varannan timme ungefär.Dämpade hungern enormt tyckte han.Gick ner 13 kilo på 6 månader.Vad det berodde på kan man ju spekulera i,kanske va nåt helt annat,men enligt honom va det vinägern för han hade provat "allt" innan utan succe.Själv resonerar jag bara så här krasst"att va kan det göra för skada att svälja en liten kapsel med vinäger en gång om dan när jag häller i mig sprit o öl utan att tänka speciellt mycket på skadorna :tungan "

Äter äpplen oxå :tummenupp

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
Antioxidanter..? vad är det för fel med att äta ett äpple om dagen. Godare, nyttigare och vansinnigt mycket billigare!
Håller med dig,fast i mitt fall så får jag ju prylarna gratis,så det blir ju inte mycket billigare än så. :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Starstriker skrev:

Du kan även äta kackerlackor... Kackerlackorna har extremt höga värden av antioxidanter vilket misstänks vara en av orsakerna till att de är så oerhört tåliga!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
ktmjacke skrev:
Håller med dig,fast i mitt fall så får jag ju prylarna gratis,så det blir ju inte mycket billigare än så. :)

Näe, men för oss vanliga dödliga skulle det bli dyrt..

Och beträffade din polare så tror jag säkerligen hans vinägerkur varannan timme hjälpte en väldig massa... Däremot så skulle jag tro att han skulle få samma effekt om han drack ett glas vatten utspätt med valfri sur vätska som inte innehöll en massa socker. Jag skulle nog inte dra slutsatsen att vinägern i sig var den aktiva substansen. Låter snarare som att hans viktnedgång berodde på:

- Förhöjd mättnadskänsla när magen fylls med vatten varannan timme
- Mindre apptid eftersom hunger och smaklökar bedövas en del av elndet han bälgade i sig
- En övertygelse om att "nu jävlar"... Har man motivation att dricka vinäger varannan timme har man nog motivationen att ändra sin kost över lag och diciplin att säga nej till en massa godis å annat..

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...