Träningstråden

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
BlueNinJa skrev:
Lyfter tråden.. Angående att jag har tänkt köra 2 gympass i sommar istället för 1 gång som är normalt / träningsdag. Tänkte höra om det kan vara en god ide? gymma Före jobbet , käka innan ,jobba ,käka , jobba vidare , mellan mål , slutat jobbet , hem och ät sen gymma. kan det vara en god ide? både negativa och possitiva svar kan tas emot :rofl :rofl

Har du tid och råd så varför inte. Lättare att ta ut sig till max om du splittar t.ex bröst och biccar på två skilda tillfällen.
Sköt kosten korrekt så är det lugnt, du lär ju känna om du blir övertränad.

Edit: Om du inte redan köpt glutamin, så köp för satan inte star nutritions glutamin peptid, som säljs av gymgrossisten. Det går inte att blanda och man kräks vid försök att svälja det. Jag är dessutom inte den som är kräsen.

Last edited:

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Köp inget glutamin alls. Glutamin har inga positiva effekter alls på en frisk
tränande individ. Spara pengarna till annat istället, varför inte en bra bok
om träning, kost eller fysiologi.

Ang att splitta upp träningen så är det helt OK. Det som du måste tänka på
är att helheten sett över veckan ska fungera. Sen kan du träna hur du vill.
Det går tex utmärkt att träna EN dag i veckan om man är effektiv. Eller så
kan man splitta samma träning på 14(2/dag) pass om man hellre vill det.
Hitta ett upplägg som gör att just DU kan prestera maximalt och där tiderna
passar så att du slipper missa pass i onödan. Men allt ovanstående är av sekundär betydelse. Det primära är att öka sin träningsbelastning hela tiden.
Du måste öka antalet reps eller höja vikterna om du ska utvecklas. Gör du bara det så kan du träna hur fan du vill egentligen, många set eller få set, splitta på massa dagar eller köra ett fåtal dagar eller hur du vill.
ÖKA bara vikten eller repetitionerna. Se bara till att inte bli övertränad eller att du kör allt för många reps. Mer än 12rep är bara dumt att köra.
Ett bra upplägg kan vara att välja vikter så du klarar 5reps/set på en viss övning. Sen kör du den övningen på samma vikt tills du klarar 8-9 reps på den vikten. Då tar du en ny högre vikt så att du klarar 4-5 rep igen och upprepar tills du klarar 8-9 på den vikten osv..

Ett bra tips är att inte röra till det som fan med massa olika övningar på passen. Välj istället ut ett antal basövningar som du håller dig till i tex 4 månader. Då är det mkt enklare att hålla koll på vilka vikter man ska köra
och hur många reps man ska klara för att alltid belasta muskeln mer för varje gympass. Om man inte belastar muskeln mer än förra passet är passet kanske inte helt meningslöst men nästan. Kör du samma vikter kommer du alltid behålla samma muskelmassa och aldrig öka.

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Trango_B skrev:
tränande individ.......

Sant, men tillräcklig mängd glutamin kan däremot göra att personen fortsätter att vara frisk och kan träna ordentligt. Glutamin har bevisad positiv effekt på immunförsvaret och ett tillskott efter träning, givetvis tillsammans med ordentlig mat och tillräckligt med protein och kolhydrater hjälper kroppen att snabbt återhämta sig så att du så kan köra lika hårt nästa pass också. Om kroppen inte får i sig tillräcklig med glutamin genom maten (främst kött) så tas det från musklerna som bryts ner för att komma åt glutaminet.

Tror ni inte på mig så hänvisar jag till nutritionsforskare Torbjörn Åkerfeldt.

Allt Trango skriver om träningen tycker jag är helt okej men glöm inte maten. Äter du inte rätt och tillräckligt så gör träningen iaf inte mycket nytta.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
När sa/skrev han att det var så? Har du några studier som referens?
Jag är inte så uppdaterad på glutamin för tillfället men jag har för mig att det
inte finns en enda studie som visar på att en tränande individ kan ha
nytta av glutamintillskott. Dessutom finns det studier som visar att glutamin
har noll effekt. Jag kan kolla det under dagen och återkomma med korrekt info ikväll.

Visst är maten viktig. Men träningen är viktigare. Man kan äta vad man vill
i korrekt mängd och med bra balans mellan makronutrienterna och få grymma
resultat. Att foluksera sig på tex GI, omättade fetter, proteintyper osv är dumt.

Ät den mat du gillar i rätt mängd bara så blir det bra. Med rätt mängd avses kalorimängd i förhållande till kaloriförbrukning och aktuellt träningsmål. Vill man
minska fett äter man lite mindre än förbrukningen, vill man öka i muskler äter man ungefär samma som energiförbrukningen eller något mer. Sen ser man till att äta 1.5-2g protein/kg kroppsvikt och dag. 0.6-1g fett/kg kroppsvikt och dag och sen resten kolhydrat upp till den kalorinivå man önskar ligga på.
Man fokuserar sen på att äta större del kolhydrat och mindre mängd fett på morgon och efter träningen och större andel fett och protein på kvällen.
Undvik att äta livsmedel som är fulla med energi men tomma på näring, tex socker, vetemjöl osv. Fokusera på naturliga råvaror. Allt annat är överkurs för alla under 100kg och 10%bf.

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Trango_B skrev:
När sa/skrev han att det var så? Har du några studier som referens?...............

Jag var på en föreläsning av honom nu i onsdags 18 maj och ställde då en del frågor om det här samt fett. Jag och Torbjörn håller dock med dig om att glutamin inte ger muskelbyggande effekt. Däremot för elitidrottare och kroppsbyggare som behöver maximal återhämtning och inte vill få träningen förstörd av sjukdom är det bra med glutamintillskott. Personligen tror jag att det är många andra saker som spelar större roll för sjuksom än glutamintillskottets vara eller inte vara. Tillräckligt med grönsaker, frukt och näringstät mat tror jag hårt på. Men det där om näringstät kontra energität har du redan beskrivit bra tycker jag.

För övrigt mycket bra skrivet, hoppas många läser dina inlägg, många bra tips för tränings och hälointresserade. :Bugar

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Kreuger skrev:
Jag var på en föreläsning av honom nu i onsdags 18 maj och ställde då en del frågor om det här samt fett. Jag och Torbjörn håller dock med dig om att glutamin inte ger muskelbyggande effekt. Däremot för elitidrottare och kroppsbyggare som behöver maximal återhämtning och inte vill få träningen förstörd av sjukdom är det bra med glutamintillskott. Personligen tror jag att det är många andra saker som spelar större roll för sjuksom än glutamintillskottets vara eller inte vara. Tillräckligt med grönsaker, frukt och näringstät mat tror jag hårt på. Men det där om näringstät kontra energität har du redan beskrivit bra tycker jag.

För övrigt mycket bra skrivet, hoppas många läser dina inlägg, många bra tips för tränings och hälointresserade. :Bugar

:) :)
Då finns det förmodligen någon ny studie på glutaminets effekt sedan jag kollade senast. Det är ju kanon om man kan boosta immunförsvaret med
glutamin. Synd att det smakar f-n bara :död

BlueNinJa

-=NinJa=-
Gick med
24 May 2004
Hoj
Zx9R -99
Ah , tackar hörni! Hade tänk försöka bli lite större då så att säga i sommar!. Så nu får vi se hur det går då :tummenupp Tack så mycket iallafall!

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Trango_B skrev:
tränande individ. Spara pengarna till annat istället, varför inte en bra bok
om träning, kost eller fysiologi.

Ang att splitta upp träningen så är det helt OK. Det som du måste tänka på
är att helheten sett över veckan ska fungera. Sen kan du träna hur du vill.
Det går tex utmärkt att träna EN dag i veckan om man är effektiv.
Med ett pass i veckan kan jag säga ökningarna kommer att utebli.
I alla fall om man har tränat i minst 2år eller mer.
Stressen på musklerna kommer inte att vara tillräcklig.

Trango_B skrev:
Ett bra tips är att inte röra till det som fan med massa olika övningar på passen. Välj istället ut ett antal basövningar som du håller dig till i tex 4 månader. Då är det mkt enklare att hålla koll på vilka vikter man ska köra
och hur många reps man ska klara för att alltid belasta muskeln mer för varje gympass.

Inte heller något bra råd, en viktig del i träningen är just variation, utan variation så vänjer musklerna sig vid en viss typ av övning.
Variera din träning så mycket det bara går.

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Orsaken till att jag äter glutamin är att jag ligger på en strikt diet och vill minimera förlusten av muskler genom att göra återhämtningen så bra så möjligt.
För en tränande individ som inte ligger på konstant minus som jag gör nu tvivlar jag inte på att glutaminet inte har ngn vidare effekt.

Förresten, Burner du kommer snart få ett utlägg av Trango_B ang vikten av variation av övningar :tungan

Har ngn för övrigt förslag på hur fan jag ska få i mig glutamin peptiden. Baka in det i bröd eller ngt annat smidigt sätt månntro.
Vanligt glutamin gick ju ypperligt, men det här veteskräpet är banne mig oätbart.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
burner skrev:
Med ett pass i veckan kan jag säga ökningarna kommer att utebli.
I alla fall om man har tränat i minst 2år eller mer.
Stressen på musklerna kommer inte att vara tillräcklig.

Inte heller något bra råd, en viktig del i träningen är just variation, utan variation så vänjer musklerna sig vid en viss typ av övning.
Variera din träning så mycket det bara går.

bla,bla,bla i nattmössan :)

Varför uteblir ökningarna om man bara kör ett pass?

Om vi tar Sven som exempel och säger att han kör fem dagar i veckan uppdelat på alla muskelgrupper. Sen byter sven till att köra ALLA muskelgrupper under en dag i veckan istället. Då tränar han alltså exakt lika mycket. Om vi utgår från att han progressivt ökar träningsbelastningen lika mycket på båda uppläggen så kommer det gå exakt lika bra för honom att bygga muskler. Visst kan man tex rikta kritik mot att man inte kan prestera maximalt om man ska köra hela kroppen i stt sträck. Men det är att göra lite lätt för sig. Man kan ha dåliga dagar under 5-splitten oxå. Man kan missa ett pass, man kan vara sjuk osv osv. Jag kan tillägga att hjältarna på 70-talet (arnold osv) körde denna typ av pass och det gick ju hyffsat :)

Grejen är alltså att det är mindre viktigt om du tränar en dag eller flera dagar bara du kommer ihåg det viktigaste, att öka belastningen progressivt.

Andra punkten.
Menar du att variation är viktigare än att ha koll på att man ökar belastningen? Man växer INTE av att byta övningar utan av att överbelasta sin muskulatur. Sen kan man köra 20 övningar på biceps eller en enda, det går ungefär lika bra ändå. Grejen är bara att det är enklare att komma ihåg vad man körde på för vikt/reps på förra passet om man kör ett fåtal övningar än om man byter som fan. Byter man alltid övningar så är det lätt att glömma bort hur många reps man egentligen gjorde på förra passet och på vilken vikt man ska köra på nästa pass för att belasta muskeln MER än förra passet. Variation är alltså av sekundär betydelse och ökning av belastningen är primär. Variation är inte oviktig men egentligen ganska onödig om man bara tränar med lämpliga basövningar i normala fall. Det där är ett jävligt komplext område som tar ett par veckor att diskutera igenom. Man kan konstera att det perfekta gymprogrammet består av ett antal basövningar som man byter mellan och där man bokför vikter/reps och ett antal andra parametrar och sedan analyserar mellan varje pass exakt vad man ska uppnå på nästa.
Tyvärr vet jag(som gyminstruktör) att det upplägget är en utopi för 99% av alla tränande. Det är ingen mening att köra på något man inte är kapabel att utföra/följa upp även om det nu är optimalt i teorin. Det man ska koncentrera sig på är att utföra övningarna rätt och öka belastningen progressivt.
Därför är det smart att välja ett så enkelt upplägg som möjligt för de flesta.
Få övningar och full koll på utveckligen spöar massor av övningar och totalt kaos i skallen med hästlängder.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Trango_B skrev:
bla,bla,bla i nattmössan :)

Jag ville bara ge en reflektion av verkligheten, då jag har tränat på gym i över 12år konstant så anser jag mig vara insatt på området.

Att lägga all träning på 1 dag fungerar inte heller, du tror alltså att det går att köra 4st pass som tar 1 timme på en och samma dag ?
Finns inte många människor som orka träna 4 timmar i sträck.

Hur lidande tror du själv de sista muskelgrupperna blir du man är totalt slut i kroppen efter några timmar på gymet ?

Sedan är man bara effektiv i kanske 1-1.5 timme sedan avtar effekten på musklerna enormt.

Du kommer också lära dig med tiden, dock så verkar du inte vara så tillmötesgående av kritik.

Trango_B skrev:
Menar du att variation är viktigare än att ha koll på att man ökar belastningen? Man växer INTE av att byta övningar utan av att överbelasta sin muskulatur.

Att den är viktigare har jag inte skrivit på något ställe alls, dock så skriver jag att variation är mycket viktigt för annars stagnerar man lätt.
Att just variera övningarna ger en överbelastning, kör man samma övningar så vänjer sig kroppen till slut.

Att räkna antalet reps och set som du verkar framhäva så mycket slutade jag med för många år sedan. Jag räknar aldrig antalet reps utan jag kör så många som jag bara orkar. Många som har tränat i te.x mer än 5-6år slutar oftar räkna antalet reps.

Trango_B skrev:
Sen kan man köra 20 övningar på biceps eller en enda, det går ungefär lika bra ändå.
Även detta stämmer inte, självklart får du inte samma utvecklig om du bara kör en bicepsövning.
Detta beror förstås på att det finns ingen bicepsövning som aktiveras framsidans alla muskler opimalt utan man måste köra olika övningar för att komma åt alla muskler som insida,utsida, överdel och underdel.
Svårt med en enda övning.

Trango_B skrev:
Få övningar och full koll på utveckligen spöar massor av övningar och totalt kaos i skallen med hästlängder.
Även detta stämmer inte helt, för vissa kanske det är så men långt ifrån för alla. Skriv istället att få vissa så är det så annars blir det lätt så fel.

Du skriver att du är gyminstruktör, det säger inte alls mycket då du skriver en hel del saker som inte stämmer i verkligheten.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Trango_B skrev:
Byter man alltid övningar så är det lätt att glömma bort hur många reps man egentligen gjorde på förra passet och på vilken vikt man ska köra på nästa pass för att belasta muskeln MER än förra passet. Variation är alltså av sekundär betydelse och ökning av belastningen är primär. Variation är inte oviktig men egentligen ganska onödig om man bara tränar med lämpliga basövningar i normala fall...

Det man ska koncentrera sig på är att utföra övningarna rätt och öka belastningen progressivt.
Det hundrade passet kommer att bli en motherfucker... :D

Det finns ju gränser för hur många gånger på raken man kan öka belastningen. Att pressa upp ett kilo till eller en rep till varje gång går nog i början, men knappast när utförandet inte längre är en begränsande faktor. Konventionell visdom säger att man skall variera tunga perioder med lättare. Pressar man ut det allra sista och ökar lite varje gång så kommer man att skada sig.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Bingo skrev:
Konventionell visdom säger att man skall variera tunga perioder med lättare. Pressar man ut det allra sista och ökar lite varje gång så kommer man att skada sig.

Så tänker jag med, jag försöker hela tiden att variera så mycket som möjligt.
Även mellan tunga och lätta vikter.
Mycket handlar om att chocka kroppen så mycket som möjligt.

Last edited:

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
burner skrev:
Att lägga all träning på 1 dag fungerar inte heller, du tror alltså att det går att köra 4st pass som tar 1 timme på en och samma dag ?
Finns inte många människor som orka träna 4 timmar i sträck.

Hur lidande tror du själv de sista muskelgrupperna blir du man är totalt slut i kroppen efter några timmar på gymet ?
Sedan är man bara effektiv i kanske 1-1.5 timme sedan avtar effekten på musklerna enormt.
Du kommer också lära dig med tiden, dock så verkar du inte vara så tillmötesgående av kritik.
Att den är viktigare har jag inte skrivit på något ställe alls, dock så skriver jag att variation är mycket viktigt för annars stagnerar man lätt.
Att just variera övningarna ger en överbelastning, kör man samma övningar så vänjer sig kroppen till slut.
Att räkna antalet reps och set som du verkar framhäva så mycket slutade jag med för många år sedan. Jag räknar aldrig antalet reps utan jag kör så många som jag bara orkar. Många som har tränat i te.x mer än 5-6år slutar oftar räkna antalet reps.
Även detta stämmer inte, självklart får du inte samma utvecklig om du bara kör en bicepsövning.
Detta beror förstås på att det finns ingen bicepsövning som aktiveras framsidans alla muskler opimalt utan man måste köra olika övningar för att komma åt alla muskler som insida,utsida, överdel och underdel.
Svårt med en enda övning.
Även detta stämmer inte helt, för vissa kanske det är så men långt ifrån för alla. Skriv istället att få vissa så är det så annars blir det lätt så fel. Du skriver att du är gyminstruktör, det säger inte alls mycket då du skriver en hel del saker som inte stämmer i verkligheten.

Som jag skrev innan är det perfekta upplägget att man både varierar övningarna och ökar vikterna/repsen samtidigt. Men mitt grundresonemang i hela detta är att detta inte fungerar för de flesta gymtränande i verkligheten.
Man glömmer helt enkelt bort att öka träningsbelastningen och byter istället bara övningar. Detta ger inga muskelökningar. Se dig om på ditt gym, visst är det så att majoriteten av folket där är exakt lika grova som för 3 år sedan och fortfarande kör på samma vikter. Detta har en orsak och det är just den orsaken jag vill poängtera här. Dom personer på gymmet som lyckats har gjort det för att dom vågat pressa sig till max på varje pass och ökat sin träningsbelastning. Jag försöker alltså utröna orsaken till folks uteblivna gymresultat och försöka åtgärna eventuella fel i deras tankesätt. De klienter jag får på gymmet som har tränat ett bra tag med uteblivna resultat har alltid samma svar när man ställer frågan om de har ökat sina träningsvikter, "NEJ det har jag inte, men jag har bytt övningar på varje pass" är standardsvaret.
Dom har alltså kört ett antal år på gymmet i onödan bara för att någon dum jävel hävdat att variation är nyckeln till resultat, det stämmer ju att variation OCH ökning av vikterna är nyckeln till resultat. Men inte variation endast.
Däremot funkar endast ökning av vikterna och ingen variation alls utmärkt ett bra tag om man väljer rätt övningar från början. Men visst hade variation och ökning varit det ultimata, men detta är inte lätt för de flesta tränande att kombinera.

Kör man färre övningar kommer man bli mer kompetent att utföra dessa på rätt sätt dessutom. Dels lär man sig rörelsen, dels lär sig nervsystemet att
utföra övningen maximalt effektivt. Därmed inte sagt att man ska köra en övning per muskelgrupp. Man måste ju ha en övningsbank att välja från där
man kan få med alla kroppens muskler i hela rörelsebanan. Men det finns 100-tals discoövningar som man kan skita i helt. Variation är viktigt men överbelastning är viktigare. Så byt gärna övningar men inte till förmån för att viktökningen glöms bort.

Alltså, som jag skrev för att antal inlägg sedan. Välj ut ett antal basövningar så att du får med hela kroppen, skit i isolationsövningarna. Kör dessa 4 månader med fullt fokus endast på att höja vikterna. Byt sedan övningar och kör 4 månader till. Eller kör ett år på samma övningar. Det funkar utmärkt om man väljer rätt övningar. Kör man tex cableflyes i ett år kan man glömma att utvecklas men väljer man klassiker som marklyft, stångrodd, bänkpress, knäböj, chins osv så kan man köra dessa hela livet i sträck och utvecklas utmärkt. Det enda man behöver göra är att komplettera upp programmet med en del specifika isolationsövningar ibland beroende på vilka mål man har för tillfället. Sen får man ju byta vikter och repsantal, dagar man utför dem, ordningsföljd i passet osv. Men man klarar sig fint på endast basövningar.

Och visst kan man köra hela veckans träning på en dag. Det går utmärkt om man anpassar träningen efter detta. Självklart kan man inte ta sitt ordinarie 4-splitpass och lägga i en följd utan man får anpassa det så att det funkar att köra i en följd. Jag har aldrig hävdat att detta är det ultimata. Men det går. Det är 100 gånger effektivare att köra hela kroppen på en dag om man kommer ihåg att överbelasta den varje vecka än det är att harva runt på samma vikter och repsantal och dela passet på 5 tillfällen i veckan.
Bara som exempel alltså, detta område är komplext som fan och det finns egentligen bara en enda regel som alltid gäller. Öka vikten!

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Bingo skrev:
Det hundrade passet kommer att bli en motherfucker... :D

Det finns ju gränser för hur många gånger på raken man kan öka belastningen. Att pressa upp ett kilo till eller en rep till varje gång går nog i början, men knappast när utförandet inte längre är en begränsande faktor. Konventionell visdom säger att man skall variera tunga perioder med lättare. Pressar man ut det allra sista och ökar lite varje gång så kommer man att skada sig.

Helt riktigt. Man kan inte alltid öka. Men grundfilosofin ska alltid vara att man försöker iallafall. Kör man ett upplägg som passar och äter/vilar rätt så brukar man kunna öka vikterna även lååååångt efter att den neurala adaptionen avstannat.

Sänker man vikterna så tappar man muskler. Helt enkelt för att kroppen inte tycker att din aktuella muskelmassa egentligen behövs för att utföra det arbete du utsätter den för. Men det räcker att man gör ett enda maxlyft i veckan för att behålla sin muskelmassa, kroppen är smart :)

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
OLDEN skrev:
Har ngn för övrigt förslag på hur fan jag ska få i mig glutamin peptiden. Baka in det i bröd eller ngt annat smidigt sätt månntro.
Vanligt glutamin gick ju ypperligt, men det här veteskräpet är banne mig oätbart.

Glutaminpeptid 25% glutamin brukar vara veteprotein bara. Så att baka in det i bröd lär fungera utmärkt. Köp veteprotein istället nästa gång så slipper du betala
skyhögt pris för kosttillskottet. Veteprotein kostar väl 20-50kr kilot.
Ditt kosttillskott kostar säkert mer, jag gissar på typ 300-500kr/kg ?

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Trango_B skrev:
Glutaminpeptid 25% glutamin brukar vara veteprotein bara. Så att baka in det i bröd lär fungera utmärkt. Köp veteprotein istället nästa gång så slipper du betala
skyhögt pris för kosttillskottet. Veteprotein kostar väl 20-50kr kilot.
Ditt kosttillskott kostar säkert mer, jag gissar på typ 300-500kr/kg ?

Jo jag ska försöka lämna tilbaka skräpet.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
jag har kört med ett matschema i ett halvår ungefär. Gick upp 15kg men jag tyckte det inte märktes så mycket.

Men nu har jag läst halva denna tråd och vill gärna ha tips..

Det händer inget, det verkar som jag får för lite kolhydrater och allra minst fett. Behöver också veta lite vad man ska äta direkt efter träningen? Riskakor?

Så alltså, behöver göra om matschemat..

Ni som kan, hjälp mig?

ninian

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
Yamaha R1
DJM skrev:
Det händer inget, det verkar som jag får för lite kolhydrater och allra minst fett. Behöver också veta lite vad man ska äta direkt efter träningen? Riskakor?

Timmarna kring mina träningspass såväl som många utav mina träningsnarkomaner/byggare till vänner kör på en kost liknande denna.

20-30 min innan träning - Drink med en överfull dl vassle+ ~2dl maltodextrin eller dextro.
Under träningspasset - Vatten
Efter träningspasset - En överfull dl med vassle + 1-2dl malto/dextro.

Mängden kolhydrater brukar jag anpassa efter passets längd/intensitet. Nu ligger jag i hårddeff så jag är ganska sparsam på kolhydraterna. Under bulksäsongen kommer jag ligga på 1g kolhydrater (malto/dextro), per kg kroppsvikt, efter passet. Proteinet ligger på ca 0.5g/kg innan såväl som efter passet.

Man kan mixtra med detta i oändlighet. Men regeln är väl att få i sig protein + kolhydrater ca 20 min innan, och en likadan drink direkt efter passet.

* Kan även se ut som följande.

**"halv" drink 20 min innan passet. Halv drink under passet, utspädd med mycket vatten. Hel drink 15 min efter passet.

**Hel drink innan passet, halv drink direkt efter passet, halv drink 30 min efter passet.

Basera drinkarna på 0.5g protein/kg, 1g kolhydrater/kg.

typ..

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Idag lyffte man 30kg hantlar i snedbänken. Inte så mycket kanske, men första gången på 3 månader jag tränar, jag är nöjd :)

Hur går det för er andra?

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...