burner skrev:
Att lägga all träning på 1 dag fungerar inte heller, du tror alltså att det går att köra 4st pass som tar 1 timme på en och samma dag ?
Finns inte många människor som orka träna 4 timmar i sträck.
Hur lidande tror du själv de sista muskelgrupperna blir du man är totalt slut i kroppen efter några timmar på gymet ?
Sedan är man bara effektiv i kanske 1-1.5 timme sedan avtar effekten på musklerna enormt.
Du kommer också lära dig med tiden, dock så verkar du inte vara så tillmötesgående av kritik.
Att den är viktigare har jag inte skrivit på något ställe alls, dock så skriver jag att variation är mycket viktigt för annars stagnerar man lätt.
Att just variera övningarna ger en överbelastning, kör man samma övningar så vänjer sig kroppen till slut.
Att räkna antalet reps och set som du verkar framhäva så mycket slutade jag med för många år sedan. Jag räknar aldrig antalet reps utan jag kör så många som jag bara orkar. Många som har tränat i te.x mer än 5-6år slutar oftar räkna antalet reps.
Även detta stämmer inte, självklart får du inte samma utvecklig om du bara kör en bicepsövning.
Detta beror förstås på att det finns ingen bicepsövning som aktiveras framsidans alla muskler opimalt utan man måste köra olika övningar för att komma åt alla muskler som insida,utsida, överdel och underdel.
Svårt med en enda övning.
Även detta stämmer inte helt, för vissa kanske det är så men långt ifrån för alla. Skriv istället att få vissa så är det så annars blir det lätt så fel. Du skriver att du är gyminstruktör, det säger inte alls mycket då du skriver en hel del saker som inte stämmer i verkligheten.
Som jag skrev innan är det perfekta upplägget att man både varierar övningarna och ökar vikterna/repsen samtidigt. Men mitt grundresonemang i hela detta är att detta inte fungerar för de flesta gymtränande i verkligheten.
Man glömmer helt enkelt bort att öka träningsbelastningen och byter istället bara övningar. Detta ger inga muskelökningar. Se dig om på ditt gym, visst är det så att majoriteten av folket där är exakt lika grova som för 3 år sedan och fortfarande kör på samma vikter. Detta har en orsak och det är just den orsaken jag vill poängtera här. Dom personer på gymmet som lyckats har gjort det för att dom vågat pressa sig till max på varje pass och ökat sin träningsbelastning. Jag försöker alltså utröna orsaken till folks uteblivna gymresultat och försöka åtgärna eventuella fel i deras tankesätt. De klienter jag får på gymmet som har tränat ett bra tag med uteblivna resultat har alltid samma svar när man ställer frågan om de har ökat sina träningsvikter, "NEJ det har jag inte, men jag har bytt övningar på varje pass" är standardsvaret.
Dom har alltså kört ett antal år på gymmet i onödan bara för att någon dum jävel hävdat att variation är nyckeln till resultat, det stämmer ju att variation OCH ökning av vikterna är nyckeln till resultat. Men inte variation endast.
Däremot funkar endast ökning av vikterna och ingen variation alls utmärkt ett bra tag om man väljer rätt övningar från början. Men visst hade variation och ökning varit det ultimata, men detta är inte lätt för de flesta tränande att kombinera.
Kör man färre övningar kommer man bli mer kompetent att utföra dessa på rätt sätt dessutom. Dels lär man sig rörelsen, dels lär sig nervsystemet att
utföra övningen maximalt effektivt. Därmed inte sagt att man ska köra en övning per muskelgrupp. Man måste ju ha en övningsbank att välja från där
man kan få med alla kroppens muskler i hela rörelsebanan. Men det finns 100-tals discoövningar som man kan skita i helt. Variation är viktigt men överbelastning är viktigare. Så byt gärna övningar men inte till förmån för att viktökningen glöms bort.
Alltså, som jag skrev för att antal inlägg sedan. Välj ut ett antal basövningar så att du får med hela kroppen, skit i isolationsövningarna. Kör dessa 4 månader med fullt fokus endast på att höja vikterna. Byt sedan övningar och kör 4 månader till. Eller kör ett år på samma övningar. Det funkar utmärkt om man väljer rätt övningar. Kör man tex cableflyes i ett år kan man glömma att utvecklas men väljer man klassiker som marklyft, stångrodd, bänkpress, knäböj, chins osv så kan man köra dessa hela livet i sträck och utvecklas utmärkt. Det enda man behöver göra är att komplettera upp programmet med en del specifika isolationsövningar ibland beroende på vilka mål man har för tillfället. Sen får man ju byta vikter och repsantal, dagar man utför dem, ordningsföljd i passet osv. Men man klarar sig fint på endast basövningar.
Och visst kan man köra hela veckans träning på en dag. Det går utmärkt om man anpassar träningen efter detta. Självklart kan man inte ta sitt ordinarie 4-splitpass och lägga i en följd utan man får anpassa det så att det funkar att köra i en följd. Jag har aldrig hävdat att detta är det ultimata. Men det går. Det är 100 gånger effektivare att köra hela kroppen på en dag om man kommer ihåg att överbelasta den varje vecka än det är att harva runt på samma vikter och repsantal och dela passet på 5 tillfällen i veckan.
Bara som exempel alltså, detta område är komplext som fan och det finns egentligen bara en enda regel som alltid gäller. Öka vikten!