Träningstråden

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Bingo skrev:
Simning och skidåkning då?
Nepp
Kanske eventuellt om du åker uppför med skidorna och tar i riktigt hårt.

Running - 13.8 km/h
1,064 calories in 1 hr
Swimming - freestyle, vigorous
760 calories in 1 hr
Swimming - crawl, 75 yards per min (vigorous)
836 calories in 1 hr
Skiing - cross-country, uphill (maximum)
1,254 calories in 1 hr
Skiing - cross-country, 8-12.7 km/h (vigorous)
684 calories in 1 hr

Uträknat på mina 76 kilo.

Boris

Death on the dancefloor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NULL
Martin skrev:
Nepp
Kanske eventuellt om du åker uppför med skidorna och tar i riktigt hårt.
Running - 13.8 km/h
1,064 calories in 1 hr
Skiing - cross-country, uphill (maximum)
1,254 calories in 1 hr
Skiing - cross-country, 8-12.7 km/h (vigorous)
684 calories in 1 hr
Uträknat på mina 76 kilo.

Hmm, men det där stämmer inte heller riktigt man åker ju oftast snabbare skidor än vad man springer, om man "ställer in" samma ansträngningsgrad.
Men jag tror nog att skidåkning bränner lite mera man använder ju mycket mera muskler, medans man i löpning bara anstränger benen.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Boris skrev:
Men jag tror nog att skidåkning bränner lite mera man använder ju mycket mera muskler, medans man i löpning bara anstränger benen.

Då är det avgjort, jag åker och köper mig en längskidsutrustning omg. :)

Nää...skämt åsido...jag har tänkt att börja med längskidsträning i flera år nu. Men när jag väl fått tummen ur så är snön borta, o då funkar ju löpning. Har i o för sig sprungit ändå denna vinter som varit snöfattig hittils. Men nu vet jag inte om det är dags för skidor ändå.

Men jag säger som Martin, jag skulle lätt välja bort allt annat jag sysslar med o bara köra löpning, om jag blev tvungen att välja.

//M

Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Boris skrev:
Hmm, men det där stämmer inte heller riktigt man åker ju oftast snabbare skidor än vad man springer, om man "ställer in" samma ansträngningsgrad.
Jo tyckte också det såg lite långsamt ut, men det var bara det som fanns att välja på http://www.caloriesperhour.com

-edit-
Men är det fett man vill förbränna på passet så gör inte armarna så mycket nytta. Verkar som armar och axlar inte använder fett som bränsle som benen kan göra. Men du får ju likväl ett kaloriunderskott(om du nu inte äter mer än du gör av med), så det försvinner fett ändå på sikt.

http://bjsm.bmjjournals.com/cgi/content/full/38/1/31

-edit igen-
Men löpning är alltså fortfarande överlägset imho, billigt, gör det när du vill och väldigt effektivt
Sen om man gnäller om att det är tråkigt säger jag bara :whip

Last edited:

Boris

Death on the dancefloor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NULL
Martin skrev:
-edit igen-
Men löpning är alltså fortfarande överlägset imho, billigt, gör det när du vill och väldigt effektivt
Sen om man gnäller om att det är tråkigt säger jag bara :whip

Håller med, löpning är det som gäller.
Det är sånt projekt när man ska åka skidor, först ska man valla det tar ju tid och är geggigt som fan, sen måste man ta bilen till spåret det tar också tid, sen när man är där så märker man att man vallat fel och börjar lipa :huvet

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Fästvalla gör man om man åker klassiskt. Är det bakhalt får man bara staka lite mer, funkar det med. Skate, då behöver du bara ha en grundvalla - i princip funkar vilken glidvalla som helst. Jag alternerar beroende på före. Är det slaskigt löptränar jag med stavar, dvs jag är aldrig utan stavar. Är det vår/sommar/höst och torrt, inlines med stavar. Bränna 1900 kalorier på 1-1/2 timme (med mina 97 kg) går som smör. :)

Boris skrev:
Det är sånt projekt när man ska åka skidor, först ska man valla det tar ju tid och är geggigt som fan, sen måste man ta bilen till spåret det tar också tid, sen när man är där så märker man att man vallat fel och börjar lipa :huvet

Madhonda

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Boris skrev:

Mjo, det är just det där scenariot, som får mig att inte komma till skott vad gäller skidinköpet. :rolleyes:

Barmark, löpardojjor på och iväg. Det är melodin det. :tummenupp

Spinning för all del, om det alltför jävla snöigt.

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Martin skrev:
Alldeles riktigt, löpning är den mest överlägsna träningsformen tycker jag.
Så vida du inte tar i så in i norden, för då är nog kolhydratåtgången 100%.
Men så hårt springer man sällan någon längre sträcka.
Det finns inget som förbrukar kalorier lika effektivt som löpning. Men springa längre än 1½ timme är tungt, då är glykogenföråden ganska tomma.

Om jag river av en runda i skogen på 13km så räknar jag med att jag förbränner 1000 kcal.
Inte en chans att tyngdlyftningen ger samma energiförbrukning.
Ställer man löpning mot styrketräning så hade jag föredragit löpning alla dagar i veckan om jag tvingades välja.
Dessutom bör cardioträning ingå i allas styrketränandes schema, finns bara fördelar med det.

Men det e ju så jävvla tråkigt ju :3freak

Madhonda

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Alex 6R skrev:
Men det e ju så jävvla tråkigt ju :3freak

Fel nr. 1 som ickelöpare ägnar sig åt. Att intala sig själv att det är tråkigt.

Det är inte det minsta tråkigt. Man får se det som en stund att va för sig själv, hinna reflektera lite alltså.

Och när kroppen skapat ett behov av att springa. Då kan man helt enkelt inte låta bli. För vilar man för länge, då kryper det i benen och man har lixom som abstinens, för att kroppen måste ut o springa o få den där härliga känslan när dom välbefinnande endorfinerna sprider sig.

Hmm...eller så är det jag som är fläng. :3freak

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Boris skrev:
"Runners High" kallas det, det är fina grejer :tummenupp
Är nog så enkelt att vissa börjar må bra efter en mil och andra mår dåligt, inte alla får någon runners high mao.

Ang skidor: Skippa vanliga vallan och köp tejpvalla istället, enkelt och klarar de flesta temperaturer. Åkte vasan med tejp och hade perfekt fäste nästan hela vägen! Tjöp!

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
RocketQueen skrev:
:Bugar Du vet vad du talar om med andra ord!
Har du inga bilder från tävligen du kan lägga upp?
Jo har videofilmer t.o.m. Men det som brukar hända när såna bilder läggs upp är att nån som aldrig har lyft en vikt i hela sitt liv känner sig tvingad att börja uttala sig om hur fult o äckligt det ser ut.Så jag lägger inte upp nåt här iaf.Blev likadant i nån tatueringstråd förut,mest folk som hatade tatueringar som skrev i tråden.Typiskt svenskt.

Boris

Death on the dancefloor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NULL
General E skrev:
Är nog så enkelt att vissa börjar må bra efter en mil och andra mår dåligt, inte alla får någon runners high mao.

Ang skidor: Skippa vanliga vallan och köp tejpvalla istället, enkelt och klarar de flesta temperaturer. Åkte vasan med tejp och hade perfekt fäste nästan hela vägen! Tjöp!

Nej, inte efter EN mil iaf( edit: gäller ju iofs bara mig )
Yes, köpte tejp igår faktiskt har dock inte testat det ännu men ikväll förmodligen. Hoppas det är bra nu så man vill åka mer skidor.

Dr.Bike

Guest
KOm just in från ett drygt skottningspass!
DET är träning a´la carte´det!
Inga dyra gym :hihi

Ja - jag tänkte och agerade ergonomiskt!
Nej - jag lyfte ingen snö. Har snösläde/skopa
Ja - Det var blötsnö....

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
ktmjacke skrev:
Jo har videofilmer t.o.m. Men det som brukar hända när såna bilder läggs upp är att nån som aldrig har lyft en vikt i hela sitt liv känner sig tvingad att börja uttala sig om hur fult o äckligt det ser ut.Så jag lägger inte upp nåt här iaf.Blev likadant i nån tatueringstråd förut,mest folk som hatade tatueringar som skrev i tråden.Typiskt svenskt.

Jag tyckte det vore kul om du la upp lite bilder/filmer. Är du medlem på kolozzeum?
I vilket fall som helst så kan du ju använda "kolozzeum ftp" och lägga upp och sedan bara lägga in länken här så får man välja om man vill kolla eller inte. :tummenupp

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=966913#post966913

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Någon här som har testat SyntraEC?

Vorre kul att veta vad just ni som använt det tycker, meningen är rätt delad om detta "mirakel" medel som sägs ha samma effekt som anabola steroider men utan någon som hellst bieffekt. Meste man hittar på olika träningsforum verkar mest vara "en kompis" , en "kompis kompis" eller "jag tror inte..."

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Carpe me skrev:

Vorre kul att veta vad just ni som använt det tycker, meningen är rätt delad om detta "mirakel" medel som sägs ha samma effekt som anabola steroider men utan någon som hellst bieffekt. Meste man hittar på olika träningsforum verkar mest vara "en kompis" , en "kompis kompis" eller "jag tror inte..."

Det kommer alltid såna där prepparat med jämna mellanrum och 99 procent är bara skit. Lyfta tungt och äta så in i helvete gör att man växer rätt bra.

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Agent Apelsin skrev:
Det kommer alltid såna där prepparat med jämna mellanrum och 99 procent är bara skit. Lyfta tungt och äta så in i helvete gör att man växer rätt bra.

Jo men kul att veta hur folk som testat det upplever det

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Carpe me skrev:

För nån som tänkt att tävla lyder mitt råd som följer.Låt bli alla dessa "lagliga" gråzonspreparat.Har varit med och analyserat ett antal preparat som skulle förhöja testonivåer m.m. Ett av dom visade sig innehålla tillräckligt med stanozolol(vinstrol) för att man skulle pissat positivt i ett test efter en tids användande.Så nog är det "fjutt" i många av dessa preparar,men det beror ju på att det är riktiga verksamma ämnen i många av dom.

p.s preparatet som innehöll vinstrol var en ben weiderprodukt som heter megabolic packs,dagspåsar med 5 olika piller i. Innköpt i polen d.s

AndersJohansson skrev:
Jag tyckte det vore kul om du la upp lite bilder/filmer. Är du medlem på kolozzeum?
I vilket fall som helst så kan du ju använda "kolozzeum ftp" och lägga upp och sedan bara lägga in länken här så får man välja om man vill kolla eller inte. :tummenupp

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=966913#post966913
Har varit inne på kolozzeum ett par ggr.Men då jag inte är aktivt tävlande längre utan bara tränar för husbehov så är jag inte direkt intresserad av såna sidor längre.

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
ktmjacke skrev:

Den tråden minns jag. Förstår att du inte vill lägga upp några bilder då. Hur som helst så är jag fortfarande impad. SKulle gärna vara så målinriktad med min träning. :tummenupp

By the way, någon som är med på Piggelin?

http://www.balthazar.nu/piggelin/

Jäkla bra sida. Jag och ett gäng polare är med där och "tävlar" mot varandra. Skiter man i att träna där så ser dom det vilket inte är så skoj. Skitbra om man har svårt att komma iväg till gymet med andra ord.
Finns även ett forum där men det har jag ej kollat in. Reggar bara min träning för att spöa dom andra. Vilket går sådär... :rolleyes:

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...