Träningstråden

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Ravetrancer skrev:
ok Gubbs, nu är jag här o behöver hjälp.....

Vilopulsen är 100/min o vikten ska vi inte prata om, jag varvar vågen iaf :(

VAd göra?

Ska man gå på diet?
Träna har jag ingen tid till då jag jjobbar för mycket redan....

Atkins, nån som har erfarenheter?

//Rejvis

Börja med att kolla på din diet som den ser ut idag. Vad vet du själv att du kan ändra på? Ofta vet man att saker man äter inte är bra för vikten men man väljer att inte se det.
Var stenhård..skriv upp ALLT du äter under ett par dagars tid..och även allt du dricker, varesig det är cola, öl eller femton koppar kaffe med socker.

Atkins dieten har jag gjort och visst går du ner men nästan 99% av folk som gör den vill ha bort övervikten direkt och vill inte göra så stor förändringar i det långa loppet..tyvärr är det dessa långsikts förbättringar som ger resultat och ännu viktigare..permanent resultat. Så kolla vad du kan göra enkelt först..

Sedan kan man ju kolla på tex Cambridge Dieten om du har fett som är "envist" EFTER att du har gjort allt vad du kan i din vardagliga kost o motion.

Hoppas det funkar och att du inte faller för en massa dieter i tidningar o böcker för de har oftast motsatt effekt..(när du avslutar dem o återgår till ditt gamla sätt att äta..metabolismen blir helt knepig).
Lycka till

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Ravetrancer skrev:
Det enda sättet är att äta mindre energi än du gör av med, sen på vilket sätt du tycker det är lättast att kontrollera det på är personligt.
Ingen metod är bättre än någon annan, huvudsaken är att man hittar en som passar.

Så här skulle jag rekomendera.

Undvik detta:
Pasta, Ris, ljust bröd, feta såser

Ät mer av:
Potatis, frukt, grönsaker, bröd bakat på råg/surdeg, bönor, fisk

t ex en maträtt med mycket sallad (broccoli, vitkål, paprika, tomat, gurka) en del potatis och någon köttbit är en måltid som mättar väldigt bra men inte ger så mycket energi och samtidigt väldigt mycket bra näring.

Här kommer lite exempel på energiinnehåll

Potatis 85kcal/100g
Broccoli 25kcal/100g
Nötkött 110kcal/100g
Kyckling 115kcal/100g
Vitkål 22kcal/100g
Paprika grön 17kcal/100g

Pasta 330kcal/100g
Ris 350kcal/100g

Ja du ser skillnaden, pasta och ris är dessutom inte så värst näringsrika.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Martin skrev:
Det enda sättet är att äta mindre energi än du gör av med,

..du ser skillnaden, pasta och ris är dessutom inte så värst näringsrika.

Martin, du är Sporthojs egen lilla näringsexpert!!! :pannkyss

BRA DÄR!!!

//Mad, som äter lite av varje, men ungefär lika mycket som hon gör av med.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Madhonda skrev:
Martin, du är Sporthojs egen lilla näringsexpert!!! :pannkyss

BRA DÄR!!!

//Mad, som äter lite av varje, men ungefär lika mycket som hon gör av med.
ja vissa har det ju bra :)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Har du 100 i vilopuls är du sjuk. Ring din hälsocentral och boka tid. Har du det minsta obehag, t.ex. tryck runt bröstet - ring sjukvårdsrådgivning och berätta detta. Var beredd på att de rekommenderar dig att åka akuten. Ring NU, dvs IDAG, inte i morrn.

Du ska absolut INTE börja motionera om du har 100 i vilopuls.

<edit>Notera, hälsocentralen ringer man om det inte är akut. Sjukvårdsrådgivningen ringer man om man tror att det kan vara akut.</edit>

Ravetrancer skrev:
ok Gubbs, nu är jag här o behöver hjälp.....

Vilopulsen är 100/min o vikten ska vi inte prata om, jag varvar vågen iaf :(

VAd göra?

Ska man gå på diet?
Träna har jag ingen tid till då jag jjobbar för mycket redan....

//Rejvis

Last edited:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
HanneZ skrev:
Vid normal viktuppgång så lär inte allt fett sätta sig mellan tarmarna. Bukfetma är oftast ett resultat av ålder, stress och dålig mat. Jag skulle vilja se nån äta kaloriöverskott samt inte har en mage som står ut under dagagarna.

Ålder, stress och dålig mat är faktorer som gäller för större delen av befolkningen. "Så gott som alla svenskar är bukfeta" citat av diabetesläkare. Dock är det så normalt att man knappt tänker på det, man utgår från att en 15 är smal, 20 åring tjockare, 25 åring ngt tyngre, 35 lite mage osv. Att toppa det med bulk behövs inte för alla.

Alltså, innan man bulkar loss totalt kan man pröva några kilon en vinter och se om man kan gå ned dom till sommaren med bibehållna muskler.
Klarar man det i praktiken är det bara att ta mer nästa år.
----------------------------------
Börja skriva en del om mat till Rejv men den svällde till en sida så jag bifogar istället för att inte f-a upp tråden. Tycker Nursey och Martin har kommit me bra tips.

Bifogat

• Mat.doc
    8.8 KB · Visningar: 76
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
General E skrev:
Ålder, stress och dålig mat är faktorer som gäller för större delen av befolkningen. "Så gott som alla svenskar är bukfeta" citat av diabetesläkare. Dock är det så normalt att man knappt tänker på det, man utgår från att en 15 är smal, 20 åring tjockare, 25 åring ngt tyngre, 35 lite mage osv. Att toppa det med bulk behövs inte för alla.

Alltså, innan man bulkar loss totalt kan man pröva några kilon en vinter och se om man kan gå ned dom till sommaren med bibehållna muskler.
Klarar man det i praktiken är det bara att ta mer nästa år.
----------------------------------
Börja skriva en del om mat till Rejv men den svällde till en sida så jag bifogar istället för att inte f-a upp tråden. Tycker Nursey och Martin har kommit me bra tips.
Satt o läste texten, de va vettigt! Fast är vitlöksbaguette(stavas?!) nyttigt? Det kanske finns nyttiga sånna med vad vet jag. Sen skulla jag ändra "drick mycket kaffe" till "drick lagom med kaffe".

Jag tycker som någon annan skrev att rejvis ska börja med att sluta äta socker. Jag vet en som slutade med smör på mackan, slutade äta feta såser och nån mer detalj och rasade i vikt. Hur som helst så sitter allt i huvudet på en. Jag har slutat både röka, snusa och äta dåligt och efter ett tag så är allt som vanligt igen.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
anja skrev:
Hur stor är energiåtgången då?
Inte särkilt mycket, det beror också på hur tungt man lyfter så klart.
Men räkna med 50-100 kcal/timme utöver grundförbrukning.

Om man räknar snällt så förbrukar 1 lyft på 120kg i bänk ca 1 kcal.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Martin skrev:

:huvet

Jaha. Det orsakar ju ännu mer huvudbry. Jag äter definitivt >100 kcal om dan mer nu än innan jag började byggandet (i september). Det blir vägning i morgon igen.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Martin skrev:

Höjer inte styrketräningen förbränningen även förbränningen i flertalet timmar framöver? Eller blandar jag ihop fettförbränning med energiåtgång?

anja skrev:
:huvet

Jaha. Det orsakar ju ännu mer huvudbry. Jag äter definitivt >100 kcal om dan mer nu än innan jag började byggandet (i september). Det blir vägning i morgon igen.
Din kropp verkar va nöjd med den där vikten :) Min kropp är förnuvarande väldigt nöjd med 77-78 kg. Är inte sugen på att öka mat ännu mer nu utan ska hålla mig på den här nivån och se vad som händer med musklerna.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
HanneZ skrev:
Höjer inte styrketräningen förbränningen även förbränningen i flertalet timmar framöver? Eller blandar jag ihop fettförbränning med energiåtgång?
Resistance and aerobic exercise have similar effects on 24-h nutrient oxidation.
Medicine & Science in Sports & Exercise. 34(11):1793-1800, November 2002.

Conclusion: In men, resistance exercise has a similar effect on 24-h EE and macronutrient oxidation as a comparable bout of aerobic exercise. Neither exercise produced an increase in 24-h fat oxidation above that observed on a nonexercise control day.

Proteinsyntesen är ju dock kraftigt förhöjd i upp till 48 timmar efter ett styrkepass, dvs nybildning av muskler.

-edit-
Sen kanske man rör på sig mer i allmänhet när man tränar. Man kanske cyklar, går, åker buss till gymmet. Man byter om och går runt lite mellan stationer och grejar. Så istället för att bara sitta hemma och jäsa så blir den totala skillnaden större på kaloriförbrukning för det dygnet.

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Martin skrev:
Resistance and aerobic exercise have similar effects on 24-h nutrient oxidation.
Medicine & Science in Sports & Exercise. 34(11):1793-1800, November 2002.

Conclusion: In men, resistance exercise has a similar effect on 24-h EE and macronutrient oxidation as a comparable bout of aerobic exercise. Neither exercise produced an increase in 24-h fat oxidation above that observed on a nonexercise control day.

Proteinsyntesen är ju dock kraftigt förhöjd i upp till 48 timmar efter ett styrkepass, dvs nybildning av muskler.
Haha, du din grub-wannabie.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Tjoho, höjde mitt personbästa i mark med 20kg i måndags, numera 170kg! :)

Fortsätter det såhär kan man snart säga att man är stark :banana

Mr Gunnar

- Växer det gräs på Autobahn?
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
ZX-10R -05
General E skrev:
:fakta
Är det någon som kan reda ut varför jag har ont mitt på framsidan av axeln. Har haft det till och från och är så jävla trött på det. Misstänker att det är fästet till långa biceps eller fästet till lilla bröstmuskeln.

Låter definitivt som rotatorcuffen. Denna består av tre små muskler (Subscapularis, Infraspinatus & Teres Minor) som man normalt sett inte tränar alls!
Har själv råkat ut för just detta nyss. Kunde inte träna axlar öht plus att det knakade mycket i axlarna...

Prova att köra dessa tre övningar med låga vikter!
http://www.exrx.net/WeightExercises/Subscapularis/CBInternalRotation.html för Subscapularis
http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/CBSeatedExternalRotation.html för Infraspinatus
samt
http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBUprightExternalRotation.html för Teres Minor

För min del blev det bra efter 2 veckors rehabträning av dessa muskler, och jag tänker fortsätta träna rotatorcuffarna i förebyggande syfte!

Nu ska det hårdtränas igen! :banana

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Någon som vet vart det säljs superbilliga vikter(till skivstång) ?

Håldiameter spelar ingen roll, alla hål är okej :hihi

------------------------------------------------

Uppdatering:
Hittade chockbilliga hos cykelringen :banana

En 20kg's viktskiva kostade endast 200kr(brukar kosta minst 400kr i vanliga fall).

Perfekt att lägga på övre delen av ryggen när man kör pushups(armhävningar) hemma på vilodagarna.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Någon som känner för att coacha mig lite, jag har strul med träningen:
Kör 4-5ggr styrka per vecka, har nu börjat med 1-2 lätta (promenad, simning) konditionspass också. Har dragit ner på det mesta onyttigt, och "försöker" äta mindre. Äter proteintillskott (Triple Whey), nu till problemet:
Det finns en helt klar tendens till att jag börjar få fettig mage, det är alarmerande, oacceptabelt och oroande.

Hur går man upp i vikt (muskler) samtidigt som man går ner (fett)? Jag gissar att med min träningstakt så är det med kosten jag kan göra störst skillnad?

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
Markus skrev:
2438009 Någon som känner för att coacha mig lite, jag har strul med träningen:
Kör 4-5ggr styrka per vecka, har nu börjat med 1-2 lätta (promenad, simning) konditionspass också. Har dragit ner på det mesta onyttigt, och "försöker" äta mindre. Äter proteintillskott (Triple Whey), nu till problemet:
Det finns en helt klar tendens till att jag börjar få fettig mage, det är alarmerande, oacceptabelt och oroande.

Hur går man upp i vikt (muskler) samtidigt som man går ner (fett)? Jag gissar att med min träningstakt så är det med kosten jag kan göra störst skillnad?

Det är nästintill praktiskt omöjligt att öka i muskelmassa och förbränna fett samtidigt. Bestäm dig för vilket du tycker är viktigast att öka i muskelmassa eller ta bort fettet. För att bli av med fett måste du skapa en negetiv energibalans och för att gå upp i vikt måste du äta mer än du förbukar. När du ligger på energiunderskott så kör på som vanligt i gymmet för att behålla muskelmassan du redan har.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...