General E skrev:
2439797 Kan du förklara det närmare eller länka till någon pålitlig sida som förklarar det?
Jag, precis som Hannez, upplever att det går alldeles utmärkt att bygga muskler och gå ned fett samtidigt. Sett över en tidsperiod över några veckor iaf.
Hur funkar det annars för folk som rycker in i lumpen? Där finns det folk som gått ned i vikt och blivit starkare.
Kanske gäller denna kvävebalansteorin för enskilda muskler under kort tid?
Jag har läst att det gjorts vetenskapliga undersökningar som kommit fram till att det är omöjligt att bygga muskler under energiunderskott.
Jag anser detta vara kvalificerat skitsnack!
Jag vet inte hur dom har kommit fram till detta resultat men antagligen menar man vid KONSTANT energiunderskott, alltså att man gjort en teoretisk beräkning på någonting som endast fullständiga idioter skulle komma på att utföra. Äter du en måltid så är du i positiv energibalans, och detta usla forskningsresultat gäller inte längre, PUNGT!
GÅR NER i fettvikt, det gör du av att i snitt hålla en negativ energibalans över den period du räknat med att gå ner i vikt. räknar du med att gå ner 3 kg på en månad, ligg på ett sådan kaloriunderskott, så att du gör av med 3 kg kalorier fler än vad du stoppar i dig, under denna månaden.
Placera alltså den tid du ligger i POSITIV ENERGIBALANS under den tid då MUSKLERNA VILL HA NÄRINGEN!
Jag hade själv tränat ca 8 månader, gått upp från 80 till 95 kg, och tyckte att jag kände för att göra mig av med lite fett, lite mindre seriöst så och bara för att se vad som fanns där under.
Jag åt mindre kolhydrater och mindre fett
Jag gjorde om min 5-split till 3-split och lade till två extra dagar med konditionsträning (nåja, det var så tråkigt så jag följde det... Ja lite då och då kan man säga
)
Jag maxade bänken precis innan deffen påbörjades, 90 kg tog jag då.
Jag deffade i ca två månader, gick ner 5 kg, ökade I ALLT, bättre än jag gjort någongång sen jag började träna! I bänk drog jag 2*100kg.
Detta beror antagligen på ett bättre schema, kanske även på konditionsträningen, MEN!
Jag byggde muskler under negativ energibalans sedd över en längre period!