Träningstråden

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
OLDEN skrev:
Spinning är väl inte att föredra men hyffsad styrka går ju.
:fakta

Är det någon som kan reda ut varför jag har ont mitt på framsidan av axeln. Har haft det till och från och är så jävla trött på det. Misstänker att det är fästet till långa biceps eller fästet till lilla bröstmuskeln.

Och dessutom, en annan sak. Armbågarrrrrrgh. Dessa knäpper och hoppar vid skullkrushers och enarms hantellyft. De enda övningarna som funkar hyfsat nu är neddragningar med kabel och i viss mån kort stång. Grrrr.
Tips på övningar som inte sabbar armbågarna?

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
General E skrev:

Är det någon som kan reda ut varför jag har ont mitt på framsidan av axeln. Har haft det till och från och är så jävla trött på det. Misstänker att det är fästet till långa biceps eller fästet till lilla bröstmuskeln.

Och dessutom, en annan sak. Armbågarrrrrrgh. Dessa knäpper och hoppar vid skullkrushers och enarms hantellyft. De enda övningarna som funkar hyfsat nu är neddragningar med kabel och i viss mån kort stång. Grrrr.

Det är ganska vanligt att man får inflammation i bicepsfästet. Känns det som att det svider?

Så länge du värmer upp ordentligt och det inte gör ont när du kör frenchpress eller hantelextensions så är det ingen fara. Lite knäppande i lederna är oftast inget farligt. Du vet själv bäst vilka övningar du kan köra och inte köra. Det är bara att testa sig fram.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
General E skrev:

Jag skulle tippa på "rotatorn" inne i axeln. En liten muskel som får mkt stryk. Jag har skadat den och 2 av mina kompisar har skadat den, det verkar va ganska vanligt.

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
General E skrev:

Åkte själv på det efter att ha försökt köra en axelövning med viktskiva framför kroppen. Det satt i ett bra tag. Gör det ont vid specifika axelövningar eller vid t.ex bänk.?

Försök att utesluta de övningar som gör ont i den mån det funkar. Strul med axlarna har en tendens att hänga i länge.

Cable upplever jag som rätt skonsamt och visst går det att bygga upp massa med den. Har kört ivrigt med frenchpress tidigare men efter en raserad armbåge tänkte jag om.
Givetvis beror det på vikten också.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
OLDEN skrev:
... men va fan, man får lära sig att känna sin kropp.

Jo tack, nu känns det att jag har en kropp som är riktigt förkyld.!! :gnissla

God damn it, just det man i n t e vill..!!!

Nåja, vad är en bal på slottet....en träningsfrivecka går väl alltid att överleva. Hmm...om än, nätt o jämt.!! :rolleyes:

Bjork1

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2004
Hoj
På jakt!
Tänkte se om nån haft liknande problem??

Har fått en muskel inflamation (tror jag) i den muskel som går längs ryggraden på vänster sida. Spelat rätt mycket innebandy, under höst vinter. Tror ni det har nåt samband? Har bokat tid för undersökning men tog 1,5 mån, fick rådet att knapra ipren tills dess och det hjälper. Vad tror ni nån som haft nått liknande??? Faan träning är ju farligt :D

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Bjork skrev:
Har fått en muskel inflamation (tror jag) i den muskel som går längs ryggraden på vänster sida. Spelat rätt mycket innebandy, under höst vinter. Tror ni det har nåt samband? Har bokat tid för undersökning men tog 1,5 mån, fick rådet att knapra ipren tills dess och det hjälper. Vad tror ni nån som haft nått liknande??? Faan träning är ju farligt :D

De snabba vändningarna det blir i innebandy har säkert bidragit till en sträckning alt överansträngning av erectormuskulaturen som du beskriver.

Dra inte i dig för mycket smärtstillande bara, så du pressar muskeln över sin
förmåga. Den vill ju tydligen att du vilar för att kunna läka.

Madhonda skrev:
Jo tack, nu känns det att jag har en kropp som är riktigt förkyld.!! :gnissla

God damn it, just det man i n t e vill..!!!

Nåja, vad är en bal på slottet....en träningsfrivecka går väl alltid att överleva. Hmm...om än, nätt o jämt.!! :rolleyes:

Jo problemet med viloveckor är fan att man alltid lägger in dem när man är sjuk. Inte mycket av återhämtning då direkt, när kroppen går på högvarv för att jobba bort infektionen.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Ja det känns som om det svider. Antar att det betyder inflamation på g. Får väl göra det som jag brukar pracka på andra, värma upp länge, öka tyngderna långsamt och stretcha o vila.
Här tror man att man själv kan stå över allt sånt. :mad:
Men det e tråkigt att stå och vispa med lättare vikter än vad man eg klarar.

Hannez, vad hade du för symptom och botemedel vid kass rotator?

Ja ja, funderar på att gå till en sjuk gymnast så småningom och kolla upp det ordentligt.

Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Finns det någon rekomendation för ungefär hur mycket man bör gå upp per vecka/månad?

Har ökat ca 3kg på två veckor och tycker själv att det känns helt OK. Äter bra mat 6 ggr per dag.

Finns det något negativt i att äta för mycket kolhydrater? Antar att insulinet kan sticka iväg lite, tex. Råkade trycka i mig nästan 450g igår, och det är nästan dubbelt så mycket som jag behöver (om jag har räknat rätt...). Mestadels komplexa (osäker på vad det heter på svenska, inte snabba eller fiberousa kolhydrater).

Har provat kolhydrat/protein-drinkar innan, men bra mat utspritt över dagen har givit mycket bättre resultat. :tummenupp

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
:galen Håller du det tempot i två månader kommer du att ha 12kg fett att banta bort på två månader. Förutsatt att du vill vara fräsh till beachen under juli. :galen

Hoppas för din skull att du vägt dig vid två olika tidpunkter på olika vågar så att det är missvisande.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
General E skrev:
:galen Håller du det tempot i två månader kommer du att ha 12kg fett att banta bort på två månader. Förutsatt att du vill vara fräsh till beachen under juli. :galen

Hoppas för din skull att du vägt dig vid två olika tidpunkter på olika vågar så att det är missvisande.

Nej, väger mig alltid innan träningen, på gymets våg. Fett finns inte synbart på kroppen...
Antar att jag ökade lite snabbt i muskelmassa i samband med att jag lade om träningen och började ett nytt program med nya övningar och tätare måltider. Räknar med att öka långsammare i fortsättningen när kroppen vant sig. Kan tillägga att det har varit mycket mindre stress på jobbet på sistone, så man känner sig lite mer energisk.

Ska jag tolka det som att det inte är bra att öka så snabbt? :confused:

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Lugn skrev:
...

Har provat kolhydrat/protein-drinkar innan, men bra mat utspritt över dagen har givit mycket bättre resultat. :tummenupp

Om du trodde att du kunde bygga enbart på drinkar så trodde du ganska fel.

Lugn skrev:
Finns det någon rekomendation för ungefär hur mycket man bör gå upp per vecka/månad?...

När du sätter igång o käkar ordentligt så går du fort upp i vikt, det avstannar sen.

General E skrev:
...

Hannez, vad hade du för symptom och botemedel vid kass rotator?
...

Gjorde ont när jag tog i med axeln, kompisen kunde knappt lyfta armen från o till.

Den behöver vila, min läkte på en månad, kompisen drogs med det i 1 år. Du skall träna men vara försiktig med allt som anstränger axlarna. Biceps, triceps, rygg, ben går bra. Värre är det med bröst o självklart axlar. Se upp när du lyftet vikter från golvet etc.

Lugn skrev:
...
Det enda du lagt på dig är vatten och fett, möjligtvis några gram muskler.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Lugn skrev:
Nej, väger mig alltid innan träningen, på gymets våg. Fett finns inte synbart på kroppen...

Good for you om du inte har synbart fett! Då blir du säkert lätt av med det sen. I längden är det inte bra att öka så snabbt eftersom du kommer att bli fet isf.
:mattias En sak som är lurigt med killar är sk bukfetma, det är fett som sitter inne i magen runt tarmar och annat. Lätt att lägga på sig, svårt att få bort och definitivt onyttigt. Orsakar i längden gubbmage och hjärtinfarkter.
Altså, man kan ha rutor men ändå vara bukfet. Syns på en del riktigt starka gubbar typ äldre ultimate fighting etc. De har ölmage med rutor utanpå.
Vad jag försöker komma till är att även om du inte får fett på armar och ben så lägger sig viktuppgången någonstans, en stor del inne i magen. Muskeltillväxt är bara en liten liten del av viktuppgången.

Men, det betyder dock inte att du inte skall äta mycket. Det betyder att målet med viktuppgången är att lägga på mer vikter när du tränar, inte gå upp i vikt i sig. Hoppas det inte blev för snurrigt!

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Många som börjar styrketräna blir ju ganska tjocka, dom överskattar ju energiåtgången för ett styrkepass totalt och tokbulkar.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
HanneZ skrev:
Om du trodde att du kunde bygga enbart på drinkar så trodde du ganska fel.

Tur att jag inte trodde det då...

General E skrev:
Good for you om du inte har synbart fett! Då blir du säkert lätt av med det sen. I längden är det inte bra att öka så snabbt eftersom du kommer att bli fet isf.
:mattias En sak som är lurigt med killar är sk bukfetma, det är fett som sitter inne i magen runt tarmar och annat. Lätt att lägga på sig, svårt att få bort och definitivt onyttigt. Orsakar i längden gubbmage och hjärtinfarkter.
Altså, man kan ha rutor men ändå vara bukfet. Syns på en del riktigt starka gubbar typ äldre ultimate fighting etc. De har ölmage med rutor utanpå.
Vad jag försöker komma till är att även om du inte får fett på armar och ben så lägger sig viktuppgången någonstans, en stor del inne i magen. Muskeltillväxt är bara en liten liten del av viktuppgången.

Men, det betyder dock inte att du inte skall äta mycket. Det betyder att målet med viktuppgången är att lägga på mer vikter när du tränar, inte gå upp i vikt i sig. Hoppas det inte blev för snurrigt!

Ok, Magen står inte ut än iaf... :)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
General E skrev:
Ja ja, funderar på att gå till en sjuk gymnast så småningom och kolla upp det ordentligt.

En frisk sjukgymnast kanske funkar bättre, eller ännu hellre - mycket vila tillsammans med lätta övningar som ökar blodgenomströmningen, som t.ex. stavgång. Gärna flera gånger per dygn.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Ja de e sant. Visst vet jag att blodgenomströmning är bra, men har inte kommit på tanken att fler gånger om dagen måste vara bättre än bara en. :tummenupp
(Var bara tvungen att skriva sjuk gymnast)

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
ok Gubbs, nu är jag här o behöver hjälp.....

Vilopulsen är 100/min o vikten ska vi inte prata om, jag varvar vågen iaf :(

VAd göra?

Ska man gå på diet?
Träna har jag ingen tid till då jag jjobbar för mycket redan....

Atkins, nån som har erfarenheter?

//Rejvis

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Ravetrancer skrev:
ok Gubbs, nu är jag här o behöver hjälp.....

Vilopulsen är 100/min o vikten ska vi inte prata om, jag varvar vågen iaf :(

VAd göra?

Ska man gå på diet?
Träna har jag ingen tid till då jag jjobbar för mycket redan....

Atkins, nån som har erfarenheter?

//Rejvis

Viktväktarna funkar bra för tjejen. Vi äter i stort sett samma mat, fast jag äter flera portioner. Bra mat är det också, sett till näringsinnehållet.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
General E skrev:

Vid normal viktuppgång så lär inte allt fett sätta sig mellan tarmarna. Bukfetma är oftast ett resultat av ålder, stress och dålig mat. Jag skulle vilja se nån äta kaloriöverskott samt inte har en mage som står ut under dagagarna.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...