Träningstråden

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Mackz skrev:
Så, då har man skaffat ett gymkort och imorgon ska man börja träna på allvar. Har den senaste tiden gått 60 min sk. Powerwalk så gått som dagligen och bränt bort lite valfläsk.
Har tänkt att bränna bort lite mer valfläsk (väger 73, ska ner till 70) innan jag ska börja att bygga på muskelmassan på allvar.
Men tänkte ändå varva de sista kilona med lite lätt styrketräning, eller det är ingen bra idé? Nåt man ska tänka på kanske?

Sen kanske nin vet någon sida där man kan få lite bra tips till ett lämpligt träningsprogram? Ska snacka lite med dom på gymmet oxå, men kan ju vara bra att läsa lite ikväll..
Det bästa är att gå ner först, sen får du börja äta mer och bli "tjock" igen.
Ska du bygga muskelmassa på allvar kan du inte ligga på kaloriunderskott.

Det allra bästa hade väl vart att bygga muskler först och sen skala bort fettet. Det är riktigt segt att bygga muskler och bli av med fett samtidigt.

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
Martin skrev:
Det bästa är att gå ner först, sen får du börja äta mer och bli "tjock" igen.
Ska du bygga muskelmassa på allvar kan du inte ligga på kaloriunderskott.

Det allra bästa hade väl vart att bygga muskler först och sen skala bort fettet. Det är riktigt segt att bygga muskler och bli av med fett samtidigt.

Jag ska inte försöka att göra båda samtidigt. Jag ska bli av med vinterfläsket först innan jag ska öka på muskelmassan, men köra styrketräning samtidigt för att inte tappa för mycket av de muskler jag redan har.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Mackz skrev:
Jag ska inte försöka att göra båda samtidigt. Jag ska bli av med vinterfläsket först innan jag ska öka på muskelmassan, men köra styrketräning samtidigt för att inte tappa för mycket av de muskler jag redan har.
Som Martin skriver är det betydligt bättre att börja att bygga nu och deffa sen än att deffa/bygga/deffa. Det tar ett tag för ämnesomsättning att komma igång igen. Se till att inte deffa för hårt för då blir du av med muskler(även om du styrketränar).

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Mackz skrev:
Ja det funkar såklart, styrketräning stimulerar proteinsyntesen så pass att även på (rimliga) kaloriunderskott behåller man sin muskelmassa man redan har. Så det var en god idé.

Sen har timingen av intag av proteiner stor betydelse också.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Spinky Spendrup skrev:
Berätta mer please. Proteindrinken efter träninen eller före? :va
Proteinintag direkt före träningspasset har visat sig ha en mycket större påverkan på proteinsyntesen efter träningen.

prot1.JPG

Man kan vänta ungefär 1 timme efter träningen med nästa intag av proteiner.
Det är ju inget magiskt med just proteindrinkar, men det är ett relativt billigt, snabb och smidigt sätt att få i sig proteiner på. Men vanlig mat går minst lika bra.
Men kolhydrat direkt efter passet maximerar glykogeninlagringens hastighet när muskeln är som känsligast, minskar muskelnedbrytningen, samt ökar aminosyreupptaget timme 1-3 efter passet.

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Jag måste fråga..eftersom det finns en massa expertis här :)
Jag vet fan aldrig om jag skall äta innan ett pass eller inte. Tycker om att träna på mogonen..men blir fan illamående under träningspasset om jag äter för nära inpå. Räcker en frukt? Vad skall man ta efteråt? Spelar det någon roll öht, om man inte har muskelbyggande som mål?
Allt jag vill göra är att bränna fett (som alla jäla kvinns :hihi ) om lite muskler stryker med gör inget ;). Tänker absolut inte bygga..kanske bara tona upp det som finns...(jag vet jag ÄR en AMATÖR :) )

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
Nursey skrev:
Jag måste fråga..eftersom det finns en massa expertis här :)
Jag vet fan aldrig om jag skall äta innan ett pass eller inte. Tycker om att träna på mogonen..men blir fan illamående under träningspasset om jag äter för nära inpå. Räcker en frukt? Vad skall man ta efteråt? Spelar det någon roll öht, om man inte har muskelbyggande som mål?
Allt jag vill göra är att bränna fett (som alla jäla kvinns :hihi ) om lite muskler stryker med gör inget ;). Tänker absolut inte bygga..kanske bara tona upp det som finns...(jag vet jag ÄR en AMATÖR :) )

Vad jag har hört ska man äta efter passet för att kroppen inte ska börja knapra på musklerna när den ska återhämta sig.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Nursey skrev:
Jag måste fråga...
Du behöver inte äta nåt innan passet om du inte vill. Dina energidepåer är ganska fulla på morgonen, större än på kvällen. Men blodsockret är ganska lågt så det är därför man inte orkar så mycket.
Det är bättre att träna innan frukost än efter. Proteinnedbrytningen är mindre, andelen energi från fett större osv osv

Efter passet är det bara att äta en vanlig frukost, vad du nu brukar äta.

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Martin skrev:
Du behöver inte äta nåt innan passet om du inte vill. Dina energidepåer är ganska fulla på morgonen, större än på kvällen. Men blodsockret är ganska lågt så det är därför man inte orkar så mycket.
Det är bättre att träna innan frukost än efter. Proteinnedbrytningen är mindre, andelen energi från fett större osv osv

Efter passet är det bara att äta en vanlig frukost, vad du nu brukar äta.

Preci vad jag ville veta :) Tack

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Burr för o träna på morgonen. Jag måste äta som ett jävla hus för o orka med ett ordentligt pass.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Jag tycker det är skönt på morgonen men det blir aldrig av...vanligast vid 20 tiden på kvällen.Fick jag som jag ville skulle det bli morgonpass istället.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Nursey skrev:
Jag vet fan aldrig om jag skall äta innan ett pass eller inte. Tycker om att träna på mogonen..men blir fan illamående under träningspasset om jag äter för nära inpå.

Käka en tallrik havregrynsgröt innan läggdags, det gör jag o känner att jag har lite mer energi att träna av på morgonkvisten.

Att äta innan träning är uteslutet. Jag går upp 05:15 tisdag o torsdagmorgnar o hoppar i simbassängen klockan 05:50. Och bara den här helvetes snön försvinner så börjar morgonlöpning. Med fågelkvitter i träden o harar som hoppar runt i spåret. Tjing vad trevligt :)

HanneZ skrev:
Burr för o träna på morgonen.

Eller vad säger du HanneZ, är du sugen att hänga med??? :tungan

//Madpåriktigtenligtmorgontrötta

Boris

Death on the dancefloor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NULL
Nursey skrev:
Jag måste fråga..
Allt jag vill göra är att bränna fett (som alla jäla kvinns :hihi )

Dra i dig en kopp kaffe innan du börjar så sätter det igång fettförbränningen bättre.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Madhonda skrev:
...

Eller vad säger du HanneZ, är du sugen att hänga med??? :tungan

//Madpåriktigtenligtmorgontrötta

Haha du är tokig. Jag har seriösa problem att öppna ett nytt mjölkpaket på morgonen. Att lyfta vikter är inte o tänka på.

Nä själv kommer jag hem från jobbet, käkar(massor), tar det lugnt kanske 30 min min, iväg o tar protein+kolhydrat innan och efter träning, sen hem, väntar ca en timme o käkar igen. Fet blir man men ork får man! :banana

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Vad inte nöjd man är idag. Var sjuk först en vecka i hög feber, och sen veckan efter det kom lunginflamationen, efter att ha dragit med det i en vecka också å vilat i en vecka var det dags för gymmet idag. Fasen vad jag har tappat mycket på 3 veckor, 3 träningar /muskelgrupp totalt. Bänken gick jag ner 5-10kg, smalbänk vet jag inte eftersom jag alltid kört på 30kg och det funkade idag.
Kabelcross pushdowns 3 vikter :3freak. Helt stört att man kan tappa så mycket på 3 veckor, enda jag inte tappade på var mage, full vikt i crushmaskinen :banana. Bläääääää för att vara sjuk, hade planerat att öka 5-10kg tills nu, inte tappa :mad: :mad: :mad: :argpådato

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Carpe me skrev:
Bläääääää för att vara sjuk, :mad: :mad:

Ja, och blä för att vara i gränslandet mellan sjuk o frisk, för det som upptar min hjärna nu är...SKA jag träna fast jag har ont i halsen, ingen feber o känner mig inte sjuk. Men så tänker jag att vaffan...vila du från ett par pass Madelene...men sen tänker jag, att det kanske är bäst att passa på att träna nu innan jag blir riktigt sjuk. :huvet

Fan, mitt mentala jag...är i konflikt med mitt fysiska jag. Varför kan jag jag inte bara helt enkelt acceptera att jag kanske är lite sjuk o får skippa träningen nästa vecka. Men jag VILL ju inte "lata" mig.

Arrrgggghhh!!

Dagens i-landsproblem!! :rolleyes:

Någon mer som hamnar i dessa tankebanor när hälsan sviktar.!!??

Last edited:

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Madhonda skrev:
Fan, mitt mentala jag...är i konfliket med mitt fysiska jag. Varför kan jag jag inte bara helt enkelt acceptera att jag kanske är lite sjuk o får skippa träningen nästa vecka. Men jag VILL ju inte "lata" mig.

Arrrgggghhh!!

Dagens i-landsproblem!! :rolleyes:

Någon mer som hamnar i dessa tankebanor när hälsan sviktar.!!??

Förut har jag alltid slutat vid minsta tecken på risighet..men så blev det ju aldrig något regelbundet heller..så nu tränar jag på..bara jag inte har feber eller allvarliga smärtor någonstans.
Man blir fan alltid sjuk när man känner sig motiverad och på topp när det gäller träning. Det suger. Var sjuk förra veckan och det är trögt värre att komma igen nu..men man måste ju.
Jag har börjat träna och äta rätt och gått ner 6kg sedan i mitten på Januari :banana (för killar med supermetabolism kanske det inte är någon bravad men för mig är det en bra början iaf ;))
Hoppas ni mår bättre snart :pannkyss :nurse

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Har jag inte feber så brukar jag köra på. Spinning är väl inte att föredra men hyffsad styrka går ju.

Kanske inte dagens benpass är att rekommendera, men va fan, man får lära sig att känna sin kropp.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...