Träningstråden

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
HanneZ skrev:
Det är nog lika bra du inte berättar att du tränar spinning! :D
Nä det är nog bäst vi håller tyst om. Fotboll och löpning också kanske, konditionssporter i allmänhet är fjolligt. :mad:

Och en fjolla vill man ju inte vara, även om det är en vältränad sådan.

Boris skrev:
Du får mjölksyra efter ett par sett och att göra knäböj i 50min med 2kg ger inte mycket.
Aaah, det var nog inte så allvarligt menat.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Själv har jag börjat köra även armhävningar(ala. pushups) 1ggr/vecka, kör 10 set X max antal reps.

Har kört det i ca 2.5 månader nu plus viktträningen på gymet.

Får en jävla pump i bröstet alltså.

Har nästan ökat 100% rent repsmässigt i armhävningarna, detta märks förstås även på gymet.
Märks mest i bröst, axel och tricepsövningar.

Att öka 100% på så kort tid tycker jag är ganska så bra, jag har tränat i många år och dessa typer av ökningar blir mindre och mindre för varje år man tränar.

Jag kan alltså lätt rekommendera pushups, en ofta undervärderad övning.

Last edited:

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Var just på mitt första spinningpass på..get this..10 år :3freak Brukade köra minst tre eller fyra av dessa pass per vecka förr.

Vet just nu inte om jag skall kräkas eller gråta...tror det blir båda..samtidigt.

Jag har inte tränat mkt på det senaste året (om vi skall vara ärliga så är det nog längre än så sedan jag hade en ordentlig träningsrutin) men sedan nyår har jag kommit in i en skön vana av att gå till gymmet antingen varje eller varannan dag och promenera de dagar då jag inte gymmar.

Jag har kört cardio sedan jag började o tänkte gradvis lägga till lite styrka för att få upp förbränningen och bli lite uthålligare. Men jag tappade helt lusten idag då jag gick och jag var så B.

Skall man fortsätta att tvinga sig gå på spinningen och trycka på hårdare eller träna mer annat och komma tillbaka då man har bättre grundkondis.
Jag tänkte, ni som vet? :)

// Mongo :tuttar

Last edited by a moderator:

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Äh det ger sig efter ett tag. Satte mig på motionscykeln igår efter att ha spenderat det senaste halvåret på löpband och utomhusjogg som kondisträning. Trodde fan det var något fel på cykeln, så trög kändes den. :död Imorrn ska jag ge mig på cykeln igen, den och jag är nog kompisar om någon vecka.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Spinky Spendrup skrev:
Äh det ger sig efter ett tag. Satte mig på motionscykeln igår efter att ha spenderat det senaste halvåret på löpband och utomhusjogg som kondisträning. Trodde fan det var något fel på cykeln, så trög kändes den. :död Imorrn ska jag ge mig på cykeln igen, den och jag är nog kompisar om någon vecka.

En vecka helledigt per månad, en månad helledigt per år. Jag har åkt på överträning av den allvarligare typen (värre än t.ex. Elofsson) och lär förmodligen inte få börja träna igen förrän om tidigast 6 månader. Var observant på din puls, kan du gå över 80% av maxpulsen utan du andas speciellt häftigt (över t.ex. 30 minuter) vet du att du är i näst sista stadiet av överträningen, dvs väldigt nära totalkollaps.

Ha koll på din vilopuls och följ dess signaler. Förhöjd vilopuls = INGEN träning, dvs NOLL träning. Lugn motion (max 50%) går däremot bra, men bara i ca 30 minuter. Feber = NOLL träning om du är rädd om hälsan.

/anders - tillfälligt motionär... som inte brydde sig om vilopulsen

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Nursey skrev:
Jag har kört cardio sedan jag började o tänkte gradvis lägga till lite styrka för att få upp förbränningen och bli lite uthålligare. Men jag tappade helt lusten idag då jag gick och jag var så B.

Skall man fortsätta att tvinga sig gå på spinningen och trycka på hårdare eller träna mer annat och komma tillbaka då man har bättre grundkondis.
Jag tänkte, ni som vet? :)

// Mongo :tuttar

Du måste ha kul! Annars slutar du om några månader. Kika igenom listan på pass och börja med det roligaste. Är det inte superförbrännande så kan du ju alltid köra lite crosstrainer efteråt eller ta två pass på rad.

Kör på spinningen eftersom du verkat gilla det tidigare, men :ajjabajja att jämföra sig med de bästa resultaten för 10 år sedan.... (Jag gjorde samma sak nyss när jag körde igång gymmandet igen och det blir bara jobbigt.) Det var då och nu är nu.

Kanske idé att skaffa träningspartner om du inte har det så det blir en social grej också! Have fun! :D :tummenupp

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
andersbrink skrev:
/anders - tillfälligt motionär... som inte brydde sig om vilopulsen
Ouch, det var hårt.
Ja man får se till att inte gå får långt med träning och kost. Det blir lätt att man blir närmaste fanatisk ibland. Kommer på mig själv ibland och får säga till mig själv att det är inte hela världen om man inte tränar på en vecka.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Martin skrev:
Det blir lätt att man blir närmaste fanatisk ibland. Kommer på mig själv ibland och får säga till mig själv att det är inte hela världen om man inte tränar på en vecka.

Hur lyckas du med det då...!!??

Jag har inte lyckats än i alla fall. Jag skjuter hela tiden upp den där "träningsfria" veckan. Möjligtvis att jag kan nöja mig med att träna 4-5 ggr. istället för 6-7 eller 8.

Men jag brukar försvara mig med att jag tränar så olika saker att det inte gör nåt.! :näsblod

andersbrink skrev:
Jag har åkt på överträning av den allvarligare typen (värre än t.ex. Elofsson) och lär förmodligen inte få börja träna igen förrän om tidigast 6 mån.

Nä, fy fan vad hemskt...!!! Lider verkligen med dig..!! :(

Hur kom du fram till detta?? Bara genom pulsen eller?

Jag har ingen som helst koll på min puls, varken vilo eller max.

Last edited:

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
Så, då har man skaffat ett gymkort och imorgon ska man börja träna på allvar. Har den senaste tiden gått 60 min sk. Powerwalk så gått som dagligen och bränt bort lite valfläsk.
Har tänkt att bränna bort lite mer valfläsk (väger 73, ska ner till 70) innan jag ska börja att bygga på muskelmassan på allvar.
Men tänkte ändå varva de sista kilona med lite lätt styrketräning, eller det är ingen bra idé? Nåt man ska tänka på kanske?

Sen kanske nin vet någon sida där man kan få lite bra tips till ett lämpligt träningsprogram? Ska snacka lite med dom på gymmet oxå, men kan ju vara bra att läsa lite ikväll..

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
General E skrev:
Kör på spinningen eftersom du verkat gilla det tidigare, men :ajjabajja att jämföra sig med de bästa resultaten för 10 år sedan.... (Jag gjorde samma sak nyss när jag körde igång gymmandet igen och det blir bara jobbigt.) Det var då och nu är nu.

Kanske idé att skaffa träningspartner om du inte har det så det blir en social grej också! Have fun! :D :tummenupp

Tack E!
Det hjälpte ju inte att jag satt bakom en kvinna som var dubbelt så gammal men hälfen så stor och hade fått Jessica Alba att känna sig rultig. :( Aja..vad är en bal på slottet ;)
Imorgon skall jag dit o sparka igång ordentligt :tummenupp

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Mackz skrev:
Så, då har man skaffat ett gymkort och imorgon ska man börja träna på allvar. Har den senaste tiden gått 60 min sk. Powerwalk så gått som dagligen och bränt bort lite valfläsk.
Har tänkt att bränna bort lite mer valfläsk (väger 73, ska ner till 70) innan jag ska börja att bygga på muskelmassan på allvar.
Men tänkte ändå varva de sista kilona med lite lätt styrketräning, eller det är ingen bra idé? Nåt man ska tänka på kanske?

Sen kanske nin vet någon sida där man kan få lite bra tips till ett lämpligt träningsprogram? Ska snacka lite med dom på gymmet oxå, men kan ju vara bra att läsa lite ikväll..
Kör tung styrketräning istället, så ökar du ämnesomsättningen/förbränningen.

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
valmers skrev:
Kör tung styrketräning istället, så ökar du ämnesomsättningen/förbränningen.

Tack! Så får det bli, har frågat/sökt runt lite och det är helt rätt. :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...