Träningstråden

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Kire>>

Du verkar ha rätt! Jag skrev in min matsedel i Hälsoguiden och fick fram att jag fick i mig 26% av RDI proteiner. Däremot 165% av RDI mättade fetter och bara 85% omättade.

Programmet verkar rätt vettigt, man får upp ett stapeldiagram med allt man har fått i sig, % av RDI och sedan vad man har kvar att proppa i sig för att nå upp till 100% RDI, jag hade visst missat 130g proteiner.

Får se om programmet och era tips kan vrida den kurvan rätt, för innan man kunde bokföra sig hade man ju ingen aning om vad man fick i sig!

Det som är svårt däremot är ju att uppskatta mängden mat man får i sig, och det måste man ju skriva in.

Programmet rekomenderar att jag äter 2540 kcal om dagen och jag fick i mig 1750 en typisk träningsdag, nu när jag ligger sjuk så har jag knappt ätit alls, vilket inte heller är vidare bra...

Vilka mängder Kesella är det man ska proppa i sig? tillräckligt för att nå 180g protein/dag är väl vad jag lärt mig av den här tråden?

Jaja, många frågor blir det! Tack för hjälpen! :tummenupp

KIRE

Guest
hehe jag har alltid rätt :tummenupp

2540 Kcal verkar vettigt om du är ut efter att gå ned i fett. Men jag tycker du ska börja högre än det eftersom du ändå ätit dåligt innan så kommer du få fina resultat på 2800Kcal. Sen kan du säkna lite med tiden. Man ska alltid börja en diet med så mkt kalorier som är möjligt för att inte förstöra förbränningen.

Mängden kesella är lämpligtvis en burk/måltid. Blir jobbigt annars.
Det kommer ändå fattas proteiner så du får följa rekommendationerna
i mitt tidigare inlägg. Proteinpulver är smidigast för att höja proteinintaget.
Dessutom är det billigast. Så tänk över om du inte ska skaffa det.

Ska du handla så rekommenderar jag märket SELF. Dom gör det mest prisvärda proteinet. Kolla på www.tdcs.se
Där hittar du det billigast. 4kg SELF progen kostar 620kr
Räkna ut vad varje rent proteingram kostar av det och jämför sedan med
om du skulle komma upp i samma mängd med kyckling/kesella.
Du kommer bli förvånad. Sen ska man ju inte ersätta all kost med pulver men
3-4 måltider/dag är helt ok.

KIRE

Guest
Förresten hur gammal är du? Och vad är det för dataprogram du har?

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KIRE skrev:
Förresten hur gammal är du? Och vad är det för dataprogram du har?

Jag är 23 men tripmätarn slår över till 24 inom överskådlig framtid. Programmet jag har heter "Hälsovakten - Aktiv" Hemsida för HV-Aktiv och där matar man in sina persondata sedan på en dag för dag basis vilken träning och vilken mat man proppat i sig och får reda på vad man fått i sig. Väldigt generellt skulle man nog kunna säga, men rätt smidigt att bokföra sig i och man får ju en fingervisning vad man fått i sig. Men med tanke på hur jag har levt så borde jag ju lida alla världens bristsjukdommar, men jag är ju rätt pigg och kry ändå? Så som sagt, det är mer mellan tummen och naveln det där programmet. Dessutom behöver jag en våg, inget som ingår i nuvarande studentrumsmöblemang.

Vad gäller mina mål med träningen? Ja, jag vet inte vart jag ska börja. Spelade fotboll tio år som tonåring, i vintras när jag lirade innebandy(mitt i mitt värsta viktras) insåg jag hur slö jag blitt och ville ha lite mer kondis och snabbare muskler. Så det som blev var att jag började träna kampsport och så lite spinning mellan varven. Han jag tränar med har utmanat på göteborgsvarvet, 21km men vi får se hur det bli med det. Skoj vore det att klara det!

Ska jag börja knappra i mig pulvermixar eller piller så får de gärna komma från Gymgrossisten, för de har ett ställe här i Trollhättan upptäckte jag nyss, slipper alltså frakten!

Kesella eller Keso? Enligt hälsovakten är Keso mindre fett, mer protein och Keso äter jag aldeles för ofta och har fått pikar för att nått mellan benen verkar växa innåt, men det tror jag klarar mig på en burk keso, men billigt är det ju inte!

Däremot ditt uttalande om att ersätta 3-4 måltider med pulver? Skämtar du? :va Jag vet att man borde äta minst 6 ggr/dygn och hålla jämt blodsocker. Men eftersom jag går i skola och har föreläsningar så lär jag inte hinna med att laga till eller ens vispa till nått skoj, däremot lite frukt och mackor kan jag möjligen hinna få i mig! Annars får jag hålla till goda med 3 lagade mål om dagen, det är lunchen och nått innan träning och kanske nått efter som hinns med!

Last edited:

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
CalleE skrev:
Kesella eller Keso? Enligt hälsovakten är Keso mindre fett, mer protein och Keso äter jag aldeles för ofta och har fått pikar för att nått mellan benen verkar växa innåt, men det tror jag klarar mig på en burk keso, men billigt är det ju inte!

Nja, ta lättkesellan med en procent fett och inte den vanliga med tio procent fett. En burk lättkesella ger dig bara 2.5 gram fett men 32 gram bra protein mot kesons tio gram fett och samma proteinhalt.

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
URRninja skrev:
Nja, ta lättkesellan med en procent fett och inte den vanliga med tio procent fett. En burk lättkesella ger dig bara 2.5 gram fett men 32 gram bra protein mot kesons tio gram fett och samma proteinhalt.

Ursäkta en ovan, men kesella trodde jag var en form av ersättare till creime frech? Äter ni den bara med sked eller? För det gör jag med Keson!! :tungan

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
CalleE skrev:
Ursäkta en ovan, men kesella trodde jag var en form av ersättare till creime frech?

Kesella är en färskost, crème fraiche är syrad grädde. Fast den vanliga kesellan har nog lite samma användningsområde som crème fraiche.

KIRE

Guest
CalleE skrev:
Ska jag börja knappra i mig pulvermixar eller piller så får de gärna komma från Gymgrossisten, för de har ett ställe här i Trollhättan upptäckte jag nyss, slipper alltså frakten!

Däremot ditt uttalande om att ersätta 3-4 måltider med pulver? Skämtar du? :va

Starnutrition från gymgrossisten litar jag inte på ett skit. I början när dom såldes innehöll proteinet runt 40% protein istället för 83% som utlovat. Gainern innehöll 30% skummjölkspulver + vaniljsocker.

Med kesella av ser jag varianten med 1%fett. Mkt nyttigare än keso.

Menar inte att ersätta 3-4 måltider med pulver. Menar att du ska lägga till 3-4 extra :) Eller tex som mellanmål ta proteinpulver istället för kesella och sedan till det en macka eller frukt.

KIRE

Guest
CalleE skrev:
Ursäkta en ovan, men kesella trodde jag var en form av ersättare till creime frech? Äter ni den bara med sked eller? För det gör jag med Keson!! :tungan

Jag äter kesellan med linfrön eller olja i + funlight saft.
Man kan även blanda den med frukt. Äter man den som den är så smakar det
oerhört äckligt :zpy . Man kanske kan tvinga i sig en om dagen max sedan är det stopp. Bara att testa vad du gillar att blanda den med.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
brukar lägga i en hyfsad klick med hemgjord sylt o röra om,då blir det nästan ätbart iaf.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Kesellarecept; :)

Lök, vitlök, chili och alla kryddor du vill ha (cayenne, paprika, salt och peppar för min del...) fräses i olivolja. Tillsätt krabbsticks eller tonfisk och fräs lite till. Låt svalna ett tag. Blanda med kesella! Servera till bulgur, pasta eller ris. Eller på macka...
Snabbt går det!

Jag har räknat efter... jag äter minst en burk kesella om dagen. Antingen som ovan eller med den "nya" favoriten apelsin/kiwi/fruktos/vaniljsocker. Det går att variera i det oändliga.

Jag har laddat ned ett kostprogram från Coacha, från nätet. Det är OK, men jag orkar inte mecka med det varje dag...

A.K.O.A

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2003
Hoj
Gs500e
Tja!
Vad tror ni som kan någonting om att kombinera gym och bodypump? Jag känner att man får en grym träning av bp, men funderar på om det är för många reps för att öka i volym? Jag testade Bp på skoj, och blev positivt överraskad faktiskt, kändes som att man tog i gott, dessutom fick man rätt fin pump också. Jag tränar inte speciellt seriöst, utan mest för att gå upp ett par kilo, vilket jag gjort under något år nu. Detta genom att gymma främst, och tänka på vad man stoppar i sig. Men vad tror ni ska jag skippa Bp, eller funkar det bra att köra några ggr/mån?

Ha det!

Topdog

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
KTM660SMC
Ingen som håller på och tränar med tävlingsinriktning här?
Jag tränar själv 6-7 ggr/vecka.. är just nu under bulk period så man e rund o go... 107kg/185cm men samtidigt känns det skönt att vara stark :banana
Delar alltid upp kroppen ordentligt när jag tränar så vilan hinner göra sitt... äter 6-7 ggr per dag... så till slut så ska man väl komma upp på scenen... :tummenupp

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Topdog skrev:
Jag tränar själv 6-7 ggr/vecka.. är just nu under bulk period så man e rund o go... 107kg/185cm men samtidigt känns det skönt att vara stark :banana
Delar alltid upp kroppen ordentligt när jag tränar så vilan hinner göra sitt... äter 6-7 ggr per dag... så till slut så ska man väl komma upp på scenen... :tummenupp
Been there,done that

KIRE

Guest
Topdog skrev:

Jo jag och Acrid ska tävla :tummenupp

KIRE

Guest
Acrid skrev:
Coolt nu är det bestämt att jag SKA tävla, bra KIRE :tungan :D

Över 165 cm (Athletic Fitness).

Jepp så är det!! :)

Jag ska oxå tävla i AthleticFitness men i herrar +180cm.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
GO!!! :) :banana
Jag supportar er båda! Tala bara om när och var ni skall tävla så ska jag minsann komma och ropa att ni är bäst och snyggast! :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln