Träningstråden

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
En fundering, varför hade du bältet så högt upp på marklyftet?

Eftersom jag har naturlig svank är jag per automatik starkare där. Bältet högre upp stabiliserar bröstryggen där jag är lite svagare, därmed får jag en rak rygg istället för svagt krummad bröstrygg eftersom jag lyfter som bäst när jag är avslappnad i axlarna. Snyggare lyft och mer ryggvänligt per automatik när bältet sätts precis under tuttarna :)

PS. Kollade SVTplay och skrattade lite, inför det allra sista lyftet lyckades de filma när coachen skulle hjälpa mig med bältet :hihi han blev svettigare än vad jag blev på hela tävlingen.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Eftersom jag har naturlig svank är jag per automatik starkare där. Bältet högre upp stabiliserar bröstryggen där jag är lite svagare, därmed får jag en rak rygg istället för svagt krummad bröstrygg eftersom jag lyfter som bäst när jag är avslappnad i axlarna. Snyggare lyft och mer ryggvänligt per automatik när bältet sätts precis under tuttarna :)

PS. Kollade SVTplay och skrattade lite, inför det allra sista lyftet lyckades de filma när coachen skulle hjälpa mig med bältet :hihi han blev svettigare än vad jag blev på hela tävlingen.

Ahh, jag förstår. Tror inte jag sett det förut, men det låter ju rimligt när du förklarar det. Skön coach du har! :tummenupp

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Ahh, jag förstår. Tror inte jag sett det förut, men det låter ju rimligt när du förklarar det. Skön coach du har! :tummenupp

Nä det är inte många som har bältet så högt upp, tror inte att många har upptäckt det heller. Coachen sa ingenting till mig heller om att prova att ha bältet högt upp förrän jag frågade honom varför. Jag hade sett en lyftare på Lunds TK när jag gästade hos dem en kväll ha bältet högt upp och jag blev nyfiken. Han hade samma anledning som coachen sa - stabiliserar bröstryggen. Jag provade det så sent som två veckor innan SM och fann att jag trivdes bättre så men behöver lära mig att använda bältet på det sättet också. Så, det är väl lite så att vi lyftare får ta reda på saker själva eftersom vi inte har någon som säger åt oss att göra si och så.

Och ja, coachen är riktigt skön och med all den erfarenheten han har känns det bra att ha hans stöd!

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Har ni sett Svett och Etikett? En kollega har tjatat om att jag ska kolla på det hur länge som helst. Gav till slut med mig och tittade och det var ju rätt roligt. Jag har sett avsnitten om bodybuilding och strongman och kan rekommendera båda:

http://www.svtflow.se/svett-och-etikett

Han var ju rätt skön, jag är inne på 4:e avsnittet nu medans jag sitter på jobbet. :)

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Så jäkla nöjd med mig själv.

Slutade tycka synd om mig för jag inte kan gå på den dumma foten och gick med i 5 veckorsprogrammet 15medPaolo. 5 veckors cirkelträning hemma, funktionell styrka, veckoutmaningar, 15 min/4 dagar i veckan, stretchövningar varje dag och man tävlar mot resterande anmälda. Halvvägs igenom programmet nu och utfört precis alla momenten. Dessutom lyckats cykla och träna trädgårdsarbete som röja sly (jävligt tungt och högen blev några meter hög, en rejäl majbrasa). Har sådan träningsvärk i axlar, armar och rumpa precis hela tiden. Undrar när träningsvärk egentligen ger med sig? Minns inte att jag haft så här ont så länge men det är klart, jag är otränad och drar igång igen i 110.

Foten bråkar och jag går som en 83 åring tant utan sin rullator. Hatar att inte kunna gå men är ändå väldigt nöjd med att ha fått igång kroppen igen.

Tävlingsmässigt låg jag rätt bra till i den övre 5:e delen fram tills igår men så kom veckans utmaning, burpees, armhävningar med upphopp och ner igen så många som möjligt på raken. Knäckta knän och en fot som vägrar stås på och 40+ vikt är inget man hoppar upp från armhävningsposition. Jag försökte. Det gick inte. Däremot drog jag in rejält med poäng på första två veckoutmaningarna, cross sit ups och jägarvila. Nästa vecka är det plankan och sista veckan är det dips. Båda är jag stark i så skiter i att den här veckans burpees inte gav mig några poäng. Men jag måste säga att det här programmet var precis vad jag behövde, en kick i rumpan att träna lite varje dag men inte över timmen varje gång, en kvart plus stretch är precis lagom om man är snabb i cirklarna. Kul är det också.

Vikten har börjat peta ner sen jag började med kosttillskotten samt att jodbristen verkar ha åtgärdats något för sköldkörteln verkar kickats igång efter så där 20 år, fått upp min basaltemp från 35,4 till 36,5... går omkring och känner mig febervarm hela tiden. Träning gör ju sitt till också. Gött är det iaf att slippa frysa mitt i sommaren :lol

Jag må vara fet men inuti finns ett smalt skitsnyggt regerande kex, nåja... envis i alla fall.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
-10 kg sedan maj.
Starkare på alla övningar.
Slipper hålla in magen på stranden.

Det går bra nu.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Hur går det med träningen för alla under sommaren???
Själv har jag kört på som vanligt och på semestern på Mallis så hittade jag ett riktigt äkta gammaldags "källargym":tummenupp

Imorgon bär det av till Linköping för att träffa coachen och nytt kostschema och nytt träningsupplägg!

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Hur går det med träningen för alla under sommaren???
Själv har jag kört på som vanligt och på semestern på Mallis så hittade jag ett riktigt äkta gammaldags "källargym":tummenupp

Imorgon bär det av till Linköping för att träffa coachen och nytt kostschema och nytt träningsupplägg!

Det rör på sig, varit i usa i knappt 5 veckor men tränat på i princip lika mycket ändå. Maten har väl varit lite dålig (för lite för en tjockis som jag) men har iaf hållt bra form. Nu hemma och med 5000kcal/dag igen börjat jag känna mig normal igen :)
Träningen går bra men vilar från tävling iår pga arbete mestadels, får bli en vårtävling för att sedan köra SM och Lucia nästa år :)

Hur ser din kost ut en vanlig dag? Du tränar ju mycket så ja hoppas du får massa kolhydrater också :)

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Gjort en jäkla massa annat, men klämmer in pass i gymmet när jag hinner eller inte känner mig slutkörd. Har hunnit med ett MTB-lopp på knappt 6 mil i fjällen, en knapp vecka senare Märkescup ERF i stekande hetta och sen lite mer cyklande och banåkande... Tyvärr är gymmet rena bastun den här årstiden så det är svårt att hålla uppe intensitet och vikt, men man har ju semester äntligen så det går ju att anpassa tiderna. :)

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
E ju kanon att träna i sommarhettan. Älskar när det skvätter svett och man är riktigt genomvarm.
Har fått en liten nytändning så nu ska jag fanimig satsa på styrkelyft ett tag.
Veteranklass 60+ känns lockande. Hoppas bara att kroppen håller för det är så jäkla kul att ta i för allt vad tygen håller, även för en glad amatör :D

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jag har ett problem.
Jag körde marklyft och drog höger pekfinger ur led en stund, nu är det svårt att böja på det.
Går det till sig själv eller är det farbror doktorn som gäller?

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag har ett problem.
Jag körde marklyft och drog höger pekfinger ur led en stund, nu är det svårt att böja på det.
Går det till sig själv eller är det farbror doktorn som gäller?

Ligger det rätt så läker det av sig självt. Min brutna tå som jag drog tillrätta har äntligen efter ca tre månader fixerat sig. :)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA