Träningstråden

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Snyggt! Jäklar vad skillnad.

Edit:
Mitt utgångsläge är väl mer som din högra bild, så är kanske därför det minskade kaloriintaget påverkar mig mer än det gjorde dig?

Tack. :)

Vad hade du för upplägg?
Jag har gjort några halvhjärtade försök tidigare som alltid slutat i att man hungrat ihjäl och äter chips varannan kväll istället.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Vad hade du för upplägg?
Jag har gjort några halvhjärtade försök tidigare som alltid slutat i att man hungrat ihjäl och äter chips varannan kväll istället.

Just nu äter jag som vanligt men bytt ut middagen mot 400g torsk + broccoli.

Har precis kört en 1 månad minibulk då jag ätit "vanlig middag" + en bacon cheese på Prime burger varje dag. :D Är nu tyngre än någonsin tidigare, och omställningen från middag+hamburgare till bara torsk och broccoli är kanske inte helt optimal.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Vad hade du för upplägg?

För att förtydliga, här är vad jag försöker deffa ner ifrån. Tycker fan det är kämpigt och var enda kg viktnedgång innebär mycket styrkeförsämring upplever jag:
http://imgur.com/a/0yVV6

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
För att förtydliga, här är vad jag försöker deffa ner ifrån. Tycker fan det är kämpigt och var enda kg viktnedgång innebär mycket styrkeförsämring upplever jag:
http://imgur.com/a/0yVV6

Du ligger väldigt lågt i bf redan, och om jag tolkar dig rätt så räknar du inte maten du äter utan du "bara" bytte ut ett mål mat mot torsk och broccoli?

Vet du vad du har för energibalans?

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Du ligger väldigt lågt i bf redan, och om jag tolkar dig rätt så räknar du inte maten du äter utan du "bara" bytte ut ett mål mat mot torsk och broccoli?

Vet du vad du har för energibalans?

Exakt så. Vet inte vad jag har för energibalans, men har koll på ungefär vad jag kan äta för att öka respektive minska i vikt. Och nu äter jag kanske 800 mindre kkalorier, främst genom mindre kolhydrater. Skulle vilja gå ner till ca 9% och ligga där ett tag om det går.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Exakt så. Vet inte vad jag har för energibalans, men har koll på ungefär vad jag kan äta för att öka respektive minska i vikt. Och nu äter jag kanske 800 mindre kkalorier, främst genom mindre kolhydrater. Skulle vilja gå ner till ca 9% och ligga där ett tag om det går.

Jag ser det som ett problem, eftersom du inte räknar vad du äter men du tar bort 800kcal så vet du inte vad du har kvar in i kroppen. Om du i vanliga fall äter 2100 kcal och sen sänker med 800 så ligger du lågt. Tar du dessutom bort 800 i kolh så tar du bort ~200gr kolhydrater. Vilket är ganska mycket och gör stor skillnad i energinivå på gymmet. Du kommer inte nödvändigtvis att förlora nån nämnvärd muskelmassa men träningspassen blir lidande.

Jag låg länge på 17-1800kcal, mindag var ungefär
Frukost, omelett på 5 äggvitor och 1 helt ägg. Lite ost uppepå. ~200kcal

Lunch kycklingfile ~130-160gr, potatis 200gr. ~450kcal

Mellanmål, proteinbar eller keso ananas/passion ~ 250kcal, eller en macka om man vill det.

Middag kyckling 150-200gr, potatis 200gr, grönsaker 150-200gr. 500kcal

Sen finns det då utrymme kvar för ett kvällsmål, proteinare eller en halv skål popcorn.

Och man får i sig tillräckligt mod kolh för att kunna träna.

Skaffa en köksvåg och prova att väga allt i en vecka eller två så att du ser vad du stoppar i dig. Då är det lättare att förstå varför man tycker att man känner sig klen.

Jag bjuder på en jämförelsebild från invägning, kolhydrattömd och vätsketömd, till igår, återfylld på alla sätt o vis. 8kg mellan bilderna på en vecka.
Det är rätt enkelt att genomföra passen på gymmet just nu kan jag säga.
Konhydrater är en fantastisk uppfinning. ;)

ImageUploadedByTapatalk1436171180.600932.jpg

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag ser det som ett problem, eftersom du inte räknar vad du äter men du tar bort 800kcal så vet du inte vad du har kvar in i kroppen. Om du i vanliga fall äter 2100 kcal och sen sänker med 800 så ligger du lågt. Tar du dessutom bort 800 i kolh så tar du bort ~200gr kolhydrater. Vilket är ganska mycket och gör stor skillnad i energinivå på gymmet. Du kommer inte nödvändigtvis att förlora nån nämnvärd muskelmassa men träningspassen blir lidande.

Mellanmål, proteinbar eller keso ananas/passion ~ 250kcal, eller en macka om man vill det.

Sen finns det då utrymme kvar för ett kvällsmål, proteinare eller en halv skål popcorn.

Skaffa en köksvåg och prova att väga allt i en vecka eller två så att du ser vad du stoppar i dig. Då är det lättare att förstå varför man tycker att man känner sig klen.

Jag bjuder på en jämförelsebild från invägning, kolhydrattömd och vätsketömd, till igår, återfylld på alla sätt o vis. 8kg mellan bilderna på en vecka.

View attachment 421401

Ja, du har nog rätt i att det är rätt stor omställning att cutta 200g kolhydrater. Jag skulle gissa att mitt dagliga intag tidigare varit närmare 3000 än 2000 kcal, men eftersom jag egentligen inte räknar/väger så är det väldigt mycket att skjuta från höften.

Ska nog ta och göra som du säger och skaffa en köksvåg.

Du ser för övrigt rätt mycket fräschare ut i fejset på högra bilden, haha :D

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09

View attachment 421401

Jag och Poopert fick en chock att det ens är du på vänstra bilden. Ät människa. :)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Han ser lika glad ut på båda bilderna dock :crash

En ska icke förslösa bort kroppsenergi på användandet av muskler för meningslösa känsloyttringar. (Om det inte leder till liggning.)

Ricken $6 5:1

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Formcheck på gYm1 i söndags, har myyyycket kvar men trots allt ganska nöjd ändå!

Bifogat

• 11653316_10152959165868193_357672133_n.jpg
    11653316_10152959165868193_357672133_n.jpg
    68.3 KB · Visningar: 195

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Pust-flås! Precis inkommen efter 24km på trampcyckeln. Överskottet av energi är totalt! :3freak

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Idag har jag 10.8% fett på mina 83.1kg.

Siktar på att komma ner till 9%. Gärna inom exakt en månad.

Ricken hur många kcal får jag äta per dag i så fall? Snarare, hur många kcal underskott behöver jag för att gå ner 2kg på 1 månad?

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Idag har jag 10.8% fett på mina 83.1kg.

Siktar på att komma ner till 9%. Gärna inom exakt en månad.

Ricken hur många kcal får jag äta per dag i så fall? Snarare, hur många kcal underskott behöver jag för att gå ner 2kg på 1 månad?

2kg på en månad är ju bara ett underskott på 580kcal om dan. Plättlätt. ;)
Jag skulle gjort som så att jag hade lagt mig på ett lite större underskott så att det finns utrymme för att äta lite godare en dag i veckan.
Säg 650kcal underskott per dag.

Det som är lite klurigt är ju att bestämma din aktivitetsnivå.
Jag letar efter en artikel som jag hittade på body.se tror jag det var. Där skrev dom det rätt bra, ett gympass på 1h om dan gör inte att du har en hög aktivitetsnvå, utan det är vad du gör dom andra 23h på dygnet som räknas.

Jag har räknat på en ganska låg aktivitetsnivå på mig. Min balans är nånstans 2100kcal. Men då sitter ju jag på arslet också mest hela dagarna. :)

Här har du den ber metod jag använt.
https://www.dropbox.com/s/le2dskatl8ntehn/Viktplan mall.xlsx?dl=0
Dom skiljer inte speciellt mycket oavsett vilken man använder, men den frklarande texten till aktivitetsnivå här tycker jag är bra.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Geggamoja: Har du mätt dig vid bodpod? Annars är det aldrig korrekt med en kaliper (och absolut inte en chans vid nån sån våg eller annat mög).
En kaliper kan dock visa hur mycket du tappar, men inte hur mycket du har.

Att gå ner 2kg är ungefär 500kcal/dag, men allt beror på aktivitetsnivå imorgon kontra idag om du står still i vikt nu, om du inte vill aktivera dig mer så är det bara att sänka maten, annars lägg till mer cardio, plättlätt :)

Tokladdad för kommande tävlingssatsning, några veckor kvar av lite mer fri mat sen jävlar! :rock

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Geggamoja: Har du mätt dig vid bodpod? Annars är det aldrig korrekt med en kaliper (och absolut inte en chans vid nån sån våg eller annat mög).

Att gå ner 2kg är ungefär 500kcal/dag, men allt beror på aktivitetsnivå imorgon kontra idag om du står still i vikt nu, om du inte vill aktivera dig mer så är det bara att sänka maten, annars lägg till mer cardio, plättlätt :)

Tokladdad för kommande tävlingssatsning, några veckor kvar av lite mer fri mat sen jävlar! :rock

Vilken tävling blir det denna gång??

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Självklart bodpod, annars skulle jag inte skriva ut det ... Tränar idag ca 2-3 timmar / dag, och kan inte se att jag har möjlighet att öka det. Så därför bör tyvärr matintaget förändras. :/

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Vilken tävling blir det denna gång??

Det blir Lucia igen, kan inte släppa att jag gjorde bort mig och missade 1:e/2:e placering pga det så nu jävlar :) Dock lite skador o skit men det är bara att bita ihop o köra på!
Bra vidd på dig! Några planer på någon tävling?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Självklart bodpod, annars skulle jag inte skriva ut det ... Tränar idag ca 2-3 timmar / dag, och kan inte se att jag har möjlighet att öka det. Så därför bör tyvärr matintaget förändras. :/

Om du visste hur många ggr jag får höra "jag har 6% kroppsfett" från folk utan rutor....
Men bra! Bodpod is the shit! Jag går dock själv på spegel, kankse skulle testa veckan innan tävling nu för att se för skojs skull.

Om du tränar så mycket, hur mycket äter du och hur ser fördelningen ut?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA