Träningstråden

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda VFR800FI -98
Ok, tillbaka till träningsråden igen

Har ingått ett vad med en polare och nu gäller det att vässa bänkpresstekniken. Jag är helt galen eftersom jag är usel på bänkpress. Tror inte jag pallar så mycket mer än 10 repetitioner på 50 kg idag.
Tycker själv att jag är bra vältränad men tekniken sviktar ordentligt. Kan ha lite bleka triceps också.
Har ni några bra råd på hur vad/hur jag kan bli bättre. Tänker inte torska den här prestigematchen :hihi
/Joel

Åberg

www.luleaguiden.com
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja
Annchua skrev:
På det passet som ska vara den 15/11 har vi valt att bara ta in killar, förutom jag o Maria som ska hålla i det.. just nu, men du är så välkommen om jag har ett pass för tjejjer oxå.. :) men då vill jag se dig låångt framme, annars står du säkert bara o gluttar på massa flickors rumpor.. :) så jag har lite pejl på dig.. Ni Sats:are ska man köra skiten ur *skoja* :)
klart det finns såna gym!! http:balsta.e2.nu

/AC

Haha, sista gången jag var emd på ett sånt pass för nåt år sen. Tränat ett damlag i innebandy och mina kära tjejer i laget ville ha alternativ träning, så dom lurade med mig på ett sånt där pass. Jag menar, jag har lirat hockey och innebandy sen jag var fyra så är väl rätt vältränad...men aldrig vart så slut som efter det där *skakar på huvudet* :lol Det skulle vara efter första gångerna man dansade salsa då *skrattar* :hihi

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Såld.
Åberg skrev:
Haha, sista gången jag var emd på ett sånt pass för nåt år sen. Tränat ett damlag i innebandy och mina kära tjejer i laget ville ha alternativ träning, så dom lurade med mig på ett sånt där pass. Jag menar, jag har lirat hockey och innebandy sen jag var fyra så är väl rätt vältränad...men aldrig vart så slut som efter det där *skakar på huvudet* :lol Det skulle vara efter första gångerna man dansade salsa då *skrattar* :hihi

hehehe, låter skoj det där! :) Kul att fler killar vågar prova vare sig dom blir inlurade eller ej. Vi ska försöka ha ett sådant pass till nu, många av killarna har iofs börjat gå på basicklasserna men det känns lite mer macho när det bara är killar runtomkring oxå.
Keep up the good work!

/AC

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
joelwideqvist skrev:
Ok, tillbaka till träningsråden igen

Har ingått ett vad med en polare och nu gäller det att vässa bänkpresstekniken. Jag är helt galen eftersom jag är usel på bänkpress. Tror inte jag pallar så mycket mer än 10 repetitioner på 50 kg idag.
Tycker själv att jag är bra vältränad men tekniken sviktar ordentligt. Kan ha lite bleka triceps också.
Har ni några bra råd på hur vad/hur jag kan bli bättre. Tänker inte torska den här prestigematchen :hihi
/Joel

Undvik bänkpress helt och hållet, det är mest en presitgeövning :rolleyes:
Det är säkert 70% av alla jag känner på gymmet som har skadat sig i axlarna sedan de kontinuerligt kört bänkpress.

Man börjar ofta lätt och kör sedan tyngre och tyngre och till slut är skadan ett faktum.

Kan rekommendera att du byter ut den övningen mot te.x hantelpress som är mycket mer skonsam.

//En som har koll på läget

joelwideqvist

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda VFR800FI -98
burner skrev:
Undvik bänkpress helt och hållet, det är mest en presitgeövning :rolleyes:

Kan rekommendera att du byter ut den övningen mot te.x hantelpress som är mycket mer skonsam.

//En som har koll på läget

ja det är bra, det är ju därför jag är så kass på bänkpress eftersom jag aldrig kör det. Men nu ska jag göra det under en begränsad period och undrar därför hur man kan vässa tekniken. Eftersom det är en posörövning så förutsätter jag att det ligger mycket teknik bakom. Eller?
/Joel

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
joelwideqvist skrev:
ja det är bra, det är ju därför jag är så kass på bänkpress eftersom jag aldrig kör det. Men nu ska jag göra det under en begränsad period och undrar därför hur man kan vässa tekniken. Eftersom det är en posörövning så förutsätter jag att det ligger mycket teknik bakom. Eller?
/Joel

Jag har kört en hel del styrketräning och har kanske några tips som kan vara bra. Själv är jag mer tränad för kickbox och konditonsgrejer än jag är nån byggare men jag kör en hel del gym. Jag är 180 cm, väger 80 kilo och lyfte nu för nån vecka sen 125 kilo i bänkpress.

Lite tips:
Se till att vara ordentligt varm i hela kroppen och fått igång pumpen innan du lägger dig på bänken och börjar köra. Du kan tex cykla motionscykel i 10 minuter eller köra roddmaskin eller springa på löpbandet. Mjuka även upp axlarna genom att rotera armarna, och stretcha lite mjukt för att få upp rörligheten och mjukheten i musklerna.

Sen lägger du dig på bänken. Börja med bara stången, Kör så strikt/kontrollerat du kan. Tänk på andningen, andas in när du har stången på raka armar, gärna ett lite djupare andetag så bröstet hävs upp, så sänker du stången och andas sen ut när du pressar upp stången. Försök komma upp i brygga så bröstet hävs upp och stjärten kommer närmare skuldrorna på bänken. Ha fötterna på golvet. Håll tillräckligt brett för att aktivera bröstmuskler och axlar tillräckligt då du säkerligen är starkare i dem än i triceps. sträva efter att ha underarmen lodrät när du har stången i nedre läget mot bröstkorgen, absolut inte smalare iaf, kanske lite bredare.. Kör en 15-20 reps i det här första uppvärmningssetet.

Nu har du minskat skaderisken som det pratats om tidigare avsevärt iaf.
Vad har du för mått? längd? vikt?

Nu kan du börja lägga på vikter. Om jag förstod dig rätt så lyfter du som max idag kanske 65/70 kilo?. Själva tävlingen gick ut på vem som lyfter mest en gång antar jag, inte hur många reps ni kan göra på tex 50 kg?

En grundregel är, ska du bli stark måste du köra tungt. Men lassa inte på max på en gång. Stången väger 20 kilo så nu kan du lägga på 10 till på varje sida så det blir 40 kilo. Kör 6-10 reps. Om du känner att du börjar bli trött slutar du, det är fortfarande uppvärmning. Sen lägger du på 50-55 och gör en eller två reps för att vänja dig lite vid vikten.

Nu börjar själva träningen som ska göra dig starkare. Lägg på så mycket att du orkar 4-6 reps och kör det. Kör tre sånna här max set sen går du därifrån och stretchar. Börja inte plocka av vikter och köra massor med reps på lätta vikter för att "köra slut på det sista" Det bygger inga muskler utan bryter bara ner.

Se till att du alltid har nån att köra med så du kan göra den där sista repititionen som du bara nästan orkar. Det är även bra att kunna peppa varann. Prata även med andra på gymmet som ser ut att ha koll på det där med bänken och få tips av dem.

Du kan öven fortsätta med några andra övningar för triceps/axlar/bröst direkt efter bänken. Men kör inte mer än ytterligare ca 8 set totalt, på slutet blir du annars för trött för att det ska göra nån nytta.

Vila minst 5 dagar innan du kör triceps/axlar/bröst igen.

Ät massor efter träningspasset och även jämt annars. Ät mycket protein. drick mycket vatten.

Vill du verkligen öka snabbt kan du prova div pulver/tillskott och kanske även Kreatin. Det tillåter dig att träna hårdare.

Glöm inte att köra andra muskler också, speciellt ryggen så du inte få konstig hållning :)

Finns massa mer att säga men det är nog lättare om du pratar med nån där du tränar. Lycka till, hoppas du vinner över polarn!!

joelwideqvist

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda VFR800FI -98
:tummenupp Perfekt Kreuger. Det var någonting sånt jag var ute efter.
Tränar ganska mycket styrka redan men har egentligen aldrig provat bänkpress just av anledningarna som nämnts.
Jag är 184 cm lång och väger 80 kg. Tränar styrka två tre dagar i veckan och klättrar en del men mest konditionsidrott som löpning och inlines. Så jag har nog ok koll på gymgrejerna i övrigt.
"Tävlingen" är precis tvärt emot det du gissade. Vi bestämde att tävla i vem som orkar mest i bänkpress när man måste göra tio repetitioner. Och här går jag nog stopp på 50-55 kg idag. Gäller alltså inte att maxa vilket jag glömde skriva...
Tack för instruktionerna så länge
/Joel

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Annchua skrev:
hade mina aningar om att det kunde vara den övningen. Fy den e jätte jobbig. aja bara bita ihop o köra

:rolleyes:

aja baja!!!!
ingen övning för en nybörjare!
Hoppa över den tills du fått lite muskler, den är riskfylld överhuvudtaget, fint att tappa greppet å stången rullar fram å slår dig i nacken när du står framåtböjd :Bugar :Bugar :Bugar ryggskott kommer som brev på posten, har du otur kommer det paket...

redz

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2003
Hoj
Tuono V4R APRC -12
Tänkte bara ställa en kort fråga, har tränat i lite över 1 månad nu och har verkligen fått blodad tand, tänker nu öka från 2 till 3 pass i veckan, kanske ännu ett till om jag känner att kroppen pallar och jag har tid. Men problemet är att jag fortfarande går i gymnasiet några veckor till och har lite svårt att få i mig den otroligt kassa maten vi blir serverade så gott som varje dag. Så oftast blir det att man tränar på tom mage, och innan jag tagit mig hem dom 4 milen det är från gymmet har det gått ungefär 2-2½h innan jag kan börja lassa i mig mat :(.

Det jag undrar är då om jag borde inskaffa kosttillskott eller liknande för att jag ska orka och förhoppningsvis växa en smula eller om det fortfarande är overkill? Lättast är kanske att köpa några mackor och lite juice i skolan timmen innan jag drar dit, frågan är väl om det räcker? Man bör ju trycka i sig något direkt efter träningen också har jag hört? Aja, kanske är helt fel ute, men säg till isåfall :)

Peter E

Ny medlem
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -98... Lutar kraftigt åt en -04...
Är det någon här som handlat från http://www.nutritionfactory.se ?
Jag beställde lite grejor och betalade i förskott(dumt) då jag tyckte att företaget verkade hyfsat seriöst...
Efter tre veckor har jag ännu inte fått varorna eller nåt svar på mailen...
Man blir så less ibland...

semlan

slemlan
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
semla
Peter E skrev:
Är det någon här som handlat från http://www.nutritionfactory.se ?
Jag beställde lite grejor och betalade i förskott(dumt) då jag tyckte att företaget verkade hyfsat seriöst...
Efter tre veckor har jag ännu inte fått varorna eller nåt svar på mailen...
Man blir så less ibland...

Tjena

Ring Vincent på 073-752 1736 och fråga vad som hänt!
Han äger Nutritionfactory.

Last edited:

Kreuger

Gick med
6 Jul 2003
Hoj
redz skrev:
Tänkte bara ställa en kort fråga, har tränat i lite över 1 månad nu och har verkligen fått blodad tand, tänker nu öka från 2 till 3 pass i veckan, kanske ännu ett till om jag känner att kroppen pallar och jag har tid. Men problemet är att jag fortfarande går i gymnasiet några veckor till och har lite svårt att få i mig den otroligt kassa maten vi blir serverade så gott som varje dag. Så oftast blir det att man tränar på tom mage, och innan jag tagit mig hem dom 4 milen det är från gymmet har det gått ungefär 2-2½h innan jag kan börja lassa i mig mat :(.

Det jag undrar är då om jag borde inskaffa kosttillskott eller liknande för att jag ska orka och förhoppningsvis växa en smula eller om det fortfarande är overkill? Lättast är kanske att köpa några mackor och lite juice i skolan timmen innan jag drar dit, frågan är väl om det räcker? Man bör ju trycka i sig något direkt efter träningen också har jag hört? Aja, kanske är helt fel ute, men säg till isåfall :)

Visst är kosttillskott bra, speciellt efter träningen. Även bananer och Keso och mackor. Men före träningen är det nog bättre om du kan ha med dig en matlåda och värma och käka om maten i skolan inte duger. Kan nog vara bra med en låda efter träningen också med typ ris och tonfisk i..

Kreuger

Gick med
6 Jul 2003
Hoj
joelwideqvist skrev:
:tummenupp Perfekt Kreuger. Det var någonting sånt jag var ute efter.
"Tävlingen" är precis tvärt emot det du gissade. Vi bestämde att tävla i vem som orkar mest i bänkpress när man måste göra tio repetitioner. Och här går jag nog stopp på 50-55 kg idag. Gäller alltså inte att maxa vilket jag glömde skriva...
Tack för instruktionerna så länge
/Joel

Hur går det med tränandet? Egentligen spelar den ingen roll att tävlingen var att köra mest vikt 10 reps istället för max. Vill du bli starkare så står rekomendationen kvar ändå. Klart att du kan ha lite mindre vikt så du orkar 8-10 istället men du öker troligen styrka snabbare enligt min första rek.

Sen verkar det väldigt dumt att bestämma att ni ska leta efter den vikt då ni klarar prick 10 reps, vore väl bättre att tävla om vilken som klarar flest reps med en vikt som ni vet att ni klarar omkring 10 reps med, eller?

Då kan du ju lägga på typ 60 kilo å sen jävlar kör du till du inte orkar nå mer och sen två till :)

Jag vill höra hur det går!! :7peta

Åberg

www.luleaguiden.com
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja
Annchua skrev:
hehehe, låter skoj det där! :) Kul att fler killar vågar prova vare sig dom blir inlurade eller ej. Vi ska försöka ha ett sådant pass till nu, många av killarna har iofs börjat gå på basicklasserna men det känns lite mer macho när det bara är killar runtomkring oxå.
Keep up the good work!/AC

Får hålla utkik efter fler såna pass till sommaren när man kommer ner då :tummenupp

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
joelwideqvist skrev:
/Joel

Hur går de med bänkandet?
Mitt första tips kommer från Calle Lane som förklarade för mej hur man ska lyfta tungt och öka sin styrka snabbt. Litar på den killen för han är varken liten eller klen :Bugar
OBS att detta inte är någon bra nybörjarövning och ger dej mer explosivitet än uthållighet.
Självklart uppvärmning o stretch för sträcka musklerna lite, (en lång muskel är både starkare och större än en kort, Arnold har långa muskler, därav hans grymma fysik)
Kör några uppvärmningsset --> stången --> stången +20 typ, känner du bäst själv. Sträva efter att ha ytterst lite svank, ändan o skuldrorna i bänken, fötterna i golvet, sänk stången till nedre bröstmuskelfästet, vinkla in armbågarna mot kroppen, dock inte helt in mot kroppen utan mer som en liten vridning i handlederna så armbågarna vrids in lite, svårt att förklara. Sänk stången sakta och TRYCK upp, inte så stången lättar men fort, sen sakta ner o snabbt upp igen. Gör tungt, ca 3-4 rep.

En annan teknik som jag nyttjat mer är "Power Factory training" vilken går ut på att du bara kör rörelsen i ditt starkaste läge. I bänkpress är ditt starka läge de övre läget, alltså från utgångspunkten där du har lätt böjda armar (raka för en del, dock ej bra!!) till ungefär halvvägs ner mot brösten. I denna övning är de bra att ha någon som står bakom om du inte kör i en smith maskin med flyttbara stopp. De hela går ut på att du ska köra på en vikt som är ca 20% tyngre än de du klarar max, därav grejen med att ha någon som passar. Börja som sagt från utgångspunkten, sedan sakta ner mot bröstet ungefär halvvägs, inte för kort och inte för långt, du lär dej vid vilken punkt du ska vända rörelsen. Jag ökade från 80 till ca 115 kg på stången på ca 2 månader med detta sätt. Denna metod går även att utföra i benövningar, ryggövningar o vissa armövningar. Bästa effekt får du dock om du utgår från en basövning.

Det är viktigt att utveckla starka ligament och senor för att stödja och lyfta tunga vikter och även erbjuda ett starkt fäste för musklerna under hårt arbete. Kom dock ihåg att det inte är senorna som drar ihop sig eller på något annat sätt hjälper till att lyfta vikterna. Det är det bara muskler som gör. Men det är senorna som förflyttar kraften till benen och flyttar på dem. De korta, tunga rörelser du gör med "Power Factory Training" inte bara utvecklar och stimulerar muskeltillväxt, utan utvecklar och stärker ligament, senor och faktiskt även själva skelettbenen.

Lycka till med träningen. och TRYCK i dej mat o protein drinkar, du får skapligt tryck och tillväxt om du är mätt precis hela tiden. Och du! inge fuskpreparat, du lurar bara dej själv, trust me.

/Pelle

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Såld.
freding skrev:
aja baja!!!!
ingen övning för en nybörjare!
Hoppa över den tills du fått lite muskler, den är riskfylld överhuvudtaget, fint att tappa greppet å stången rullar fram å slår dig i nacken när du står framåtböjd :Bugar :Bugar :Bugar ryggskott kommer som brev på posten, har du otur kommer det paket...

Vadå säger du att jag inte har några muskler? ;)
jag har skippat den och just nu så ligger rena styrketräningen på hyllan, tyvärr.
När jag tränar så går jag in och tränar bålstabiliteten, mage rygg för att kunna prestera bättre i mitt jobb :)

/A

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
huh träning

aha snackar vi träning här också,,, gu va jobbigt. Höll på med det där ett bra tag jag med tills ja kom på att man skall njuta av livets goda istället :fyllisar :tuttar :rofl

fick 40cm armar, vingar och bänka 100kg(vägde 80kg) men inte va ja gladare för det :dummer

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln