Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02

För 15 år sedan skrotade Trafikverket och polisen planer på att även mäta hur fort bilar kör mellan fartkamerorna, påverkade av FRA-debatt om övervakningssamhälle och oro för kvällstidningarnas rubriker. Nu anser myndigheten att tiden är mogen – och att det kan spara sju liv per år.
Förslaget förs fram i Trafikverkets så kallade inriktningsunderlag som tidigare i veckan överlämnades till regeringen.

Trafikverkets måldirektör Maria Krafft säger till DN:
– Vi har ett annat läge i samhället i dag jämfört med när frågan var uppe kring 2008, vi var inte lika vana med kameror då och vi hade en hårdare tolkning av juridiken än till exempel Norge. När vi nu frågat säger många att det vore mer rättvist att kolla farten hela sträckan.

Inte skulle det bli dyrt heller, menar hon.
– Utifrån Trafikverkets roll att rädda liv och nollvisionen vore det en väldigt kostnadseffektiv investering.

Sedan 2006 har Trafikverket tillsammans med polisen placerat ut 2 400 fartkameror längs 600 mil av de statliga vägarna.
Trafikverkets uppskattar att de sparar cirka 20 liv per år och räddar fler än 70 personer från att bli allvarligt skadade.

Allra flest fortkörare under första halvåret i fjol fångades av kameran i norrgående riktning Gnistängstunneln i Göteborg, 228 stycken, näst flest i södergående riktning i samma tunnel.
Nu anser alltså Trafikverket att Sverige är redo att göra som Norge gjort sedan 2009 där kameror på vissa sträckor kommunicerar med varandra och mäter snittfarten. De kan vara placerade på upp till två mils avstånd. Har det gått för fort tänds en gul lampa 50 meter bortom den andra kameran.

Enligt en studie från norska Statens Vegvesen från 2014 halverades dödsolyckorna på de aktuella vägarna, och antalet böter sjönk.
Trafikverket lutar sig också mot eget underlag och rapporter från myndigheten VTI. En två år gammal studie visade att bilister höll hastigheten närmast kamerorna, och att effekten avtar med avståndet.

Trafikverket skriver till regeringen att utan dagens fartkameror skulle omkring 38 personer omkomma varje år på de berörda sträckorna. Med dagens metod, så kallad punkt-ATK, har antalet sänkts till 23 personer. Men om snittfarten mellan kamerorna också mäts, så kallad sträck-ATK, skulle ”bara” 16 omkomma, alltså sju färre än med nuvarande metod.
Trafikverket har redan köpt in den nya typ av kameraskåp som behövs, men kompletterande teknik krävs.
– De nya börjar placeras ut om ett år ungefär. Men för att mäta snittfarten på hela sträckorna krävs att tekniken utvecklas lite till, och inte minst behöver vi tillsammans med polisen titta

på de juridiska förutsättningarna, säger Trafikverkets Maria Krafft.
I underlaget till regeringen skriver Trafikverket att ingen lagändring krävs, däremot it-utveckling.
Ändå vill Trafikverket ha regeringen i ryggen och efterfrågar ett formellt uppdrag till dem och polisen att ”utreda juridiska förutsättningar, it-resurser och finansiering av sträckbaserade trafiksäkerhetskameror.”

Sverige tillämpar strikt föraransvar vilket innebär att polisen måste bevisa att samma person suttit vid ratten under hela sträckan mellan två kameror.
– Polisen sitter på nyckeln kring den juridiska hanteringen, vi har en dialog med dem, de är intresserade och ser potentialen att rädda liv men behöver göra en översyn av de rättsliga frågorna, säger Krafft.

Upplever du att det finns ett politiskt stöd?
– Jag tror generellt att det finns ett intresse. Men om politiken tycker att det ska prioriteras är det bra om det sker genom ett uppdrag till oss och polisen.
I Trafikverkets senaste årsrapport om fartkamerorna anges att 75 procent av bilisternas håller med om att automatisk hastighetsövervakning är ett bra sätt att övervaka hastighetsöverträdelser, en ökning med tre procentenheter sedan mätningen 2020.

Organisationen M Sverige, tidigare Motormännen avvisar inte tanken att kameramäta snittfarten.
Till DN skriver Heléne Lilja, ansvarig för kommunikation och samhälle, att ”M Sverige har under en lång tid efterfrågat underlag som beskriver vilken nytta hastighetsmätning mellan kameror kan ge. Förutsatt att den analys som Trafikverket gör är korrekt underbyggd ser vi att hastighetsmätning mellan fartkameror kan bidra till färre döda i trafiken.”
Men Lilja skriver också att det så kallade föraransvaret inte påverkas och att det tydligt skyltas upp var mätningen sker.

Det här var ingen positiv läsning. Vill ha ett samhälle med mindre övervakning, inte mer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man kokar grodan långsamt, för 15 år sedan var det ett otänkbart ingrepp i den personliga integriteten, nu är det rätt okej att bli spårad 24/7 med kameror som har aniktsigenkänning

Om några år kommer dom inplanterade microchippen att tolereras
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Man kokar grodan långsamt, för 15 år sedan var det ett otänkbart ingrepp i den personliga integriteten, nu är det rätt okej att bli spårad 24/7 med kameror som har aniktsigenkänning

Om några år kommer dom inplanterade microchippen att tolereras
Du menar chippen vi fick när vi vaccinerade oss?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Sa för längesedan att det bara var en tidsfråga innan det kommer.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare



Det här var ingen positiv läsning. Vill ha ett samhälle med mindre övervakning, inte mer.
Vi får hoppas att SD stoppar dessa tokerier. Man borda samtidigt riva upp det gamla riksdagsbeslutet om Nollvisionen, som ligger till grund för alla de här nya kontrollerna och övervakningen.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Sa för längesedan att det bara var en tidsfråga innan det kommer.
Ja, det har bara känts som en tidsfråga. Men det gör inte grundidén bättre och för varje år som gått utan att det införts har jag haft lite hopp.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Säger som Carl Lidbom. -Trams!

(Tyvärr så tror jag att den fogliga massan köper trygghet med valutan frihet. Gällande övervakning.)

Ägaransvar är fel väg att gå. Men sluttande plan är vad vi är på. ☹️
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Kameror som fotar baksidan på fordonen också är bara en vecka bort sedan dom har infört snittmätning
Visst men då krävs ägaransvar också om man ska kunna bötfälla eftersom det inte går att identifiera förare på mc och då ska det inte belasta körkortet heller. Jag ska väl inte bli av med mitt körkort för att kompisen lånar min hoj och kör för fort..... kan jag tycka.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Visst men då krävs ägaransvar också om man ska kunna bötfälla eftersom det inte går att identifiera förare på mc och då ska det inte belasta körkortet heller. Jag ska väl inte bli av med mitt körkort för att kompisen lånar min hoj och kör för fort..... kan jag tycka.

Ja, det tar nog ytterligare en vecka...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Utan ägaransvar så är det här helt värdelöst ju, men det blir väl nästa steg.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top