Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Fan vilket bullshit detta förslag är.
Senaste 5-10 ren har också hastigheten sänkts till patetisk nivå på många ställen. 60km/h där det förr var 90km/h utan några problem.
 
Om de är säkerhet man vill ha så skulle alla fordon vara självkörande.. Då skulle inga krockar å dödsfall inträffa..
Men tyvärr blir de himla tråkigt...
Fast rent konkret innebär ju bara självkörande att körandet utförs av mjukvara som en programmerare har gjort. Men det kanske är jättesäkert, datorprogram kan väl inte på något vis innehålla buggar och problem? Och att tänka ut allt som kan hända på förhand är väl rätt enkelt, typ svänga så man kommer dit man ska och bromsa om det händer något?
 
Måste trafikverket existera?
Det handlar om att samhället vill övervaka oss, och att Trafikverket vill ha mer anslag. Ungefär som Systembolagets kampanjer. Ge oss mer stålar, för vi räddar liv!
Eller ungefär som alla politiker någonsin. Fler oändliga problem som bara dom kan fixa, med mer makt och mer pengar.
 
Fast rent konkret innebär ju bara självkörande att körandet utförs av mjukvara som en programmerare har gjort. Men det kanske är jättesäkert, datorprogram kan väl inte på något vis innehålla buggar och problem? Och att tänka ut allt som kan hända på förhand är väl rätt enkelt, typ svänga så man kommer dit man ska och bromsa om det händer något?

Jag är absolut inte för självkörande fordon, men varje gång man är ute å kör så händer insitdenter som folk gör på grund av ouppmärksamhet eller dom skiter i sina medtrafikanter.. Sitta i en bil är säkert men annat när man kör hoj.. Då kanske de skulle bli säkrare med självkörande fordon..
Fartkameror är inte lösningen, för de är inte farten som dödar utan hänsynslösa sättet folk kör.. Annat om man sätter upp kameror i korsningar å andra ställen istället för att fälla förare istället..
 
Jag är absolut inte för självkörande fordon, men varje gång man är ute å kör så händer insitdenter som folk gör på grund av ouppmärksamhet eller dom skiter i sina medtrafikanter.. Sitta i en bil är säkert men annat när man kör hoj.. Då kanske de skulle bli säkrare med självkörande fordon..
Fartkameror är inte lösningen, för de är inte farten som dödar utan hänsynslösa sättet folk kör.. Annat om man sätter upp kameror i korsningar å andra ställen istället för att fälla förare istället..
Hitintills har väl de "självkörande fordonen"
varken lärt sig klara vänstersväng eller se MC-ekipage.
Och probemet är inte att dom inte ser utan att för att undvika att dom stannar/bromsar i onödan har man ordnat i mjukvaran så man bortser från mycket som ses av hårdvaran, tex cyklister och MC-ekipage.
 
Hitintills har väl de "självkörande fordonen"
varken lärt sig klara vänstersväng eller se MC-ekipage.
Och probemet är inte att dom inte ser utan att för att undvika att dom stannar/bromsar i onödan har man ordnat i mjukvaran så man bortser från mycket som ses av hårdvaran, tex cyklister och MC-ekipage.

Mjukvaran går säkert å fixa, men att lära folk å köra eller ta hänsyn mot sina medtrafikanter är nog en svårare uppgift..
 
Det där är ju en sak som irriterar mig något så in i.....
Hur är det möjligt att man med den teknik som finns år 2024 inte kan fixa en hastighetsmätare som visar korrekt hastighet, alltså HELT exakt.
Det skulle göra den plåga som du skriver om mycket lindrigare för mig som kör mycket på fartkameravägar.
Det är väl lite olika saker som ställer till det med hastighetsmätarna och en av dem är att man kan ha lite olika hjul. Volvo-häcken jag har visar inte procentuellt fel utan 3km/h, alltid. Jag tror det är på sommardäcken iofs, osäker om jag kollat vintersulorna mot gps.
 
Hitintills har väl de "självkörande fordonen"
varken lärt sig klara vänstersväng eller se MC-ekipage.
Och probemet är inte att dom inte ser utan att för att undvika att dom stannar/bromsar i onödan har man ordnat i mjukvaran så man bortser från mycket som ses av hårdvaran, tex cyklister och MC-ekipage.
Det hände ju en hel del incidenter på Essingeleden, för att bilar med autobroms bromsade helt omotiverat i en av kurvorna, för att bilarna tolkade det som att dom höll på att krocka med marken/räcket, trots att dom låg mitt i filen precis som vanligt.
Volvo vill inte berätta om de har haft kännedom om bilar som autobromsar utan anledning på Essingeleden – trots att uppgifter tyder på det. Bilägare som upplever fenomenet ska vända sig till företagets kundtjänst, skriver presstalespersonen Annika Bjerstaf i ett mejl.

Med tanke på hur extremt komplicerat det verkar vara bara med automatiskt helljus så är jag vagt skeptisk till att hela bilen ska hanteras helt autonomt.
 
Mjukvaran går säkert å fixa, men att lära folk å köra eller ta hänsyn mot sina medtrafikanter är nog en svårare uppgift..
Jag säger inte emot dig men med tanke på att Microsoft 40 år efter de släppte ut MS-DOS fortsätter släppa ut säkerhetsuppdateringar så tror jag inte mjukvaran är fixad under min livstid.
 
Jag säger inte emot dig men med tanke på att Microsoft 40 år efter de släppte ut MS-DOS fortsätter släppa ut säkerhetsuppdateringar så tror jag inte mjukvaran är fixad under min livstid.
Nja, MS-DOS har väl haft EOL i några decennier, så där patchas det nog inte så mycket, och det finns inte speciellt mycket kvar av det i W10/11, eller WS2022 heller för den delen.
 
Kommer å finns massor av vägar där de inte finns några kameror... Där är de fri fart fortfarande då..
Ja, sticker ut hakan här och säger att jag inte stör mig nämnvärt på detta förslaget eftersom det i praktiken endast 1. gäller bilar och 2. gäller de vägar jag inte kör på när jag kör hoj.

Bilar får gärna hålla hastighetsgränserna till punkt och pricka. Så snart vi har självkörande bilar (även om det kanske dröjer 10-15 år) så kommer det vara en realitet ändå, och högst troligt mycket säkrare vägar med bättre flöde. Ser fram emot det :)
 
Nja, MS-DOS har väl haft EOL i några decennier, så där patchas det nog inte så mycket, och det finns inte speciellt mycket kvar av det i W10/11, eller WS2022 heller för den delen.
Slutsatsen blir alltså att trots ett företag (MS) hållit på med mjukvara i 40 år så klarar det inte av att göra mjukvara som inte behöver säkerhetsuppdateras.
En möjlighet är att det inte ligger i branschens intresse att göra nått rätt från början.
Det är mer lönsamt leverera mjukvara med brister.
En annan möjlighet är att miljoner programmerare kämpar en hopplös kamp mot miljarder idioter.
För idioter är så påhittiga !
 
Ja, sticker ut hakan här och säger att jag inte stör mig nämnvärt på detta förslaget eftersom det i praktiken endast 1. gäller bilar och 2. gäller de vägar jag inte kör på när jag kör hoj.

Bilar får gärna hålla hastighetsgränserna till punkt och pricka. Så snart vi har självkörande bilar (även om det kanske dröjer 10-15 år) så kommer det vara en realitet ändå, och högst troligt mycket säkrare vägar med bättre flöde. Ser fram emot det :)
Jag kom och tänka på Karl Marx och hans teorier !
 
Ja, speciellt då det är Michael Rubbestad (SD) som lämnat in motion om mätning av medelhastighet.
Otroligt! Jag trodde att det bara var Miljöpartiet och eventuellt Vänsterpartiet som ägnade sig åt dessa fordonsfientliga kampanjer. Övervakning, straff och böter, det trodde man inte om SD.
 
Otroligt! Jag trodde att det bara var Miljöpartiet och eventuellt Vänsterpartiet som ägnade sig åt dessa fordonsfientliga kampanjer. Övervakning, straff och böter, det trodde man inte om SD.
Grejen med SD är att de inte har speciellt starka principer som utgångspunkt utan snarare är väldigt bra på att fånga upp saker som folk är missnöjda med. Så om det finns en massa hobbypoliser som stör sig på att folk kör för fort mellan fartkamerorna är det en typisk fråga SD skulle kunna driva, samtidigt som de driver andra frågor som värnar möjlighet att köra bil på landsbygden osv, utan att de ser det som en konflikt.

Frihetsperspektivet är överhuvudtaget inte speciellt centralt i SD:s idéer.
 
Grejen med SD är att de inte har speciellt starka principer som utgångspunkt utan snarare är väldigt bra på att fånga upp saker som folk är missnöjda med. Så om det finns en massa hobbypoliser som stör sig på att folk kör för fort mellan fartkamerorna är det en typisk fråga SD skulle kunna driva, samtidigt som de driver andra frågor som värnar möjlighet att köra bil på landsbygden osv, utan att de ser det som en konflikt.

Frihetsperspektivet är överhuvudtaget inte speciellt centralt i SD:s idéer.
Vill man vinna väljarsympatier så ska man nog inte plåga folk med hårdare trafikregler, med tanka på hur de flesta kör. Hur många håller egentligen hastigheten till punkt och pricka..?
 
Visst men då krävs ägaransvar också om man ska kunna bötfälla eftersom det inte går att identifiera förare på mc och då ska det inte belasta körkortet heller. Jag ska väl inte bli av med mitt körkort för att kompisen lånar min hoj och kör för fort..... kan jag tycka.
För ökad trafiksäkerhet är inget offer för stort. Medelhastighet och ägaransvar kommer som nästa åtgärd. Mc-olyckorna kommer tas som skäl till att införa kameror som även registrerar bakre regskylt. Slutmålet för Trafikverket är GPS-övervakning av alla fordon dygnet runt. Så fort någon kör 1 km/t för fort dras ett bötesbelopp från dennes konto. Det får vi acceptera så länge Nollvisionen är rättesnöret för dagens trafikpolitik.
 
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top