Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Moderna mobiler
(undrar om du har en sådan utan att veta om det ?)
får klockan automatiskt inställd på rätt tid.
På min heter det automatisk tidsuppdatering. Och jag har valt det.

Polisen Så du har varit i Malmö 10:15 och nu i Göteborg 12:05, tid 1 h 50 minuter , avstånd 273 km, det ger en genomsnittshastighet på 149 km/h, hur fort har du kört egentligen som mest ?

Ställer du klockan på din mobil regelbundet eller har du också Automatisk tidsuppdatering ?
(sk Kalibrering ?)
Fortfarande så är mobiler inte kalibrerade, validerade och godkända verktyg för hastighetsövervakning. I andra brottsmål kan mobiler användas som indiciebevis, att Comebacks mobil har varit hemma hos honom, men vid tiden för rånet så har den färdats från bostaden, till MC-butiken, och sedan rört sig längs med en krokväg tillbaka til Comebacks bostad. Men det är inte ett bevis för mer än det.

Polisen kan ju också plocka ut transaktionsloggar, och kolla när du tankade, och dom loggarna har väldigt precisa tidsmässigt, och sedan räkna ut medelhastigheten. Eller betalstationerna i Götet, funkar lika bra det. Eller när du svängde förbi Ica, det loggas också.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Mobilproblemet borde ju stå och falla med det faktum att mobilen inte är knuten till en person. Min fru kan ju ha min mobil, eller den kan ha blivit kvar i handskfacket. Ungefär som när man försökte sätta dit folk för fildelning, det går inte att bevisa vem som suttit vid datorn vid ett visst ögonblick.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Moderna mobiler
(undrar om du har en sådan utan att veta om det ?)
får klockan automatiskt inställd på rätt tid.
På min heter det automatisk tidsuppdatering. Och jag har valt det.

Polisen Så du har varit i Malmö 10:15 och nu i Göteborg 12:05, tid 1 h 50 minuter , avstånd 273 km, det ger en genomsnittshastighet på 149 km/h, hur fort har du kört egentligen som mest ?

Ställer du klockan på din mobil regelbundet eller har du också Automatisk tidsuppdatering ?
(sk Kalibrering ?)
I stort sett alla låter väl mobilen ställa klockan själv från mobilnätet. Men det är inte där det felar.
Eftersom det inte finns någon lag på att du inte får ställa om klockan i mobilen så kan man aldrig veta om tidsstämpeln är korrekt. Och GPS:en är inte heller kalibrerad och certifierad för den typen av användning då det skulle innebära att du måste lämna in den på kalibrering 1-2 gånger om året.
Dessutom finns det som jag sade tidigare felkällor. Det är väldigt svårt för polisen att bevisa att det inte funnits några störande felkällor som genererat felaktiga GPS positioner om du skulle hävda att du faktiskt inte alls var där telefonen säger att du var.

Det kommer aldrig att gå att bevisföra på den nivå som krävs med hjälp av mobilen eftersom den är en konsumentprodukt.

Det enda dom kan säga är att eftersom din telefon sade att du var i malmö vid den tidpunkten och i Göteborg vid den tidpunkten så har du troligen färdats mellan de orterna i den eller den hastigheten.

Men dom kan aldrig bevisa att det var du som körde.

Dvs det skulle bli bevisföring på nivån "Jag stod vid vägkanten och tittade och det såg ut som att han körde jättefort". Och det kan man inte lagföra på. Och kommer troligen aldrig att kunna heller.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
I Norge sitter ju ofta strekningsmåling på ställen där det inte gör så mycket enligt min uppfattning. Tråkiga långa sträckor på rak landsväg tex. Jag sätter bara på farthållaren i de 2 milen och så är det lugnt. Är inte så våldsamt orolig för detta måste jag säga, även om det ju är onödigt.

Det passar dåligt att ha mätning mellan kameror på tungt trafikerad väg (går oftare långsammare än skyltat) med på/avfarter, olika hastigheter, möjliga stopp (bensinstationer etc) då det blir ett klent underlag. Undantaget är väl tex tunnlar där det kan vara mycket trafik men ändå jämnare hastighet.

Bevisbördan blir ju densamma, kameran fotar vem som körde, så ägaransvar behövs inte. Problemet med att införa ägaransvar är väl att då måste hastighetsöverträdelser avkriminaliseras och fungera ungefär som en parkeringsavgift. Dvs så länge du betalar din "bot" så är allt lugnt. Det skulle teoretiskt innebära fri fart så länge du betalar avgiften. Det är ju fullständigt möjligt att aldrig betala för parkering, så länge du betalar avgiften, kan ingen påföljd ges då det inte är ett brott att inte betala för parkering i förväg. Förenklat.

Som all annan juridik beror det på, men ägaransvar har tröskats i årtionden och man kommer fram till samma sak varje gång, att inte gå den vägen då det blir jobbigt juridiskt.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Hur intressant det nu än kan tänkas vara att "hitta luckor i systemet" kvarstå faktum:
Genomsnittsmätning av hastighet existerar redan i många länder, därav ett flertal Europeiska.
Vad jag förstår det som efter att ha sökt lite finns det i Frankrike, Spanien, Tyskland, Holland och Storbritannien. Troligen fler.

Den som är nyfiken på hur det fungerar i dessa länder, alltså i den så kallade "verkligheten", där kan jag rekommendera vederbörande att söka fakta, förslagsvis i form av fall där förare framgångsrikt bestridit.

Det kan eventuellt vara intressant med fall i Sverige där förare framgångsrikt bestridit fortkörningsböter från "trafiksäkerhetskameror". Då tänker jag inte på "det-var-inte-jag-som-körde" fall utan fall där föraren faktiskt identifierats men av någon anledning gått fri.

Någon som känner till sådana fall och vad som i så fall låg till grund för frikännandet?
Det är en fråga ställd av ärlig nyfikenhet; Vilka fakta har historiskt sett, i Sverige, lett till frikännande avseende fortkörning med identifierad förare förbi en trafiksäkerhetskamera?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om man är riktigt dålig i magen så har jag hört att det är ok att momsa lite på hastigheten. Nöden har ingen lag osv...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
I Australien kör man enligt uppgift även på sträckor med olika hastighetsgränser:
View attachment 494556

En intressant aspekt i det här sammanhanget är möjligheten att även "komma åt" den tunga trafiken. Alltså den som inte kör fortare än "skyltad hastighet" men ändå kör "fortare än tillåten för fordonet"...
Lite som man resonerar i NSW:
View attachment 494557
Källa:
Alla lastbilar ligger ju 110-130 på nätterna så det är inte mer än rätt , finns en rapport om en bulgar som låg i 140 me trailer på E6,E22 och en på E4....

Dragbilarna ensamma går i 170-180 så klart dom kan gasa på med +700 häst med lätta tomma släp o urkopplad spärr
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Alla lastbilar ligger ju 110-130 på nätterna så det är inte mer än rätt , finns en rapport om en bulgar som låg i 140 me trailer på E6,E22 och en på E4....

Dragbilarna ensamma går i 170-180 så klart dom kan gasa på med +700 häst med lätta tomma släp o urkopplad spärr
Men då bör man väl angripa de grupperna, och inte "straffa" alla andra för att några gör fel. Ska jag få körkortet indraget för ett enda miss, bara för att bulgariska lastbilschaufförer beter sig illa dygnet runt? Förresten: finns det ens fartkameror på motorvägar? I fall inte - varför inte det?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Hur intressant det nu än kan tänkas vara att "hitta luckor i systemet" kvarstå faktum:
Genomsnittsmätning av hastighet existerar redan i många länder, därav ett flertal Europeiska.
Vad jag förstår det som efter att ha sökt lite finns det i Frankrike, Spanien, Tyskland, Holland och Storbritannien. Troligen fler.

Den som är nyfiken på hur det fungerar i dessa länder, alltså i den så kallade "verkligheten", där kan jag rekommendera vederbörande att söka fakta, förslagsvis i form av fall där förare framgångsrikt bestridit.

Det kan eventuellt vara intressant med fall i Sverige där förare framgångsrikt bestridit fortkörningsböter från "trafiksäkerhetskameror". Då tänker jag inte på "det-var-inte-jag-som-körde" fall utan fall där föraren faktiskt identifierats men av någon anledning gått fri.

Någon som känner till sådana fall och vad som i så fall låg till grund för frikännandet?
Det är en fråga ställd av ärlig nyfikenhet; Vilka fakta har historiskt sett, i Sverige, lett till frikännande avseende fortkörning med identifierad förare förbi en trafiksäkerhetskamera?
"Luckor i systemet" är totalt ointressant. Vi bör i Sverige ha ett system som är rättvist, säkert för alla och som kan efterlevas. Vi vill inte ha ett kontrollsamhälle a la Orwell "1984". Vi ska inte behöva vansinniga fortkörningsböter eller parkeringsavgifter, eller sitta av fängelsestraff i klass med morddömda för att vi kört lite för fort. Säg stopp innan det är för sent. Säg stopp till Trafikverket.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Men då bör man väl angripa de grupperna, och inte "straffa" alla andra för att några gör fel. Ska jag få körkortet indraget för ett enda miss, bara för att bulgariska lastbilschaufförer beter sig illa dygnet runt? Förresten: finns det ens fartkameror på motorvägar? I fall inte - varför inte det?
Det är inget straff eller (beroende på betydelse av) "straff" att se till att lagar och regler följs.
/Trafikverket
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det är inget straff eller (beroende på betydelse av) "straff" att se till att lagar och regler följs.
/Trafikverket
"Straff" är väl påföljden av ett brott. Alltså om man bryter mot lagar och regler. Sen kan ju myndigheterna kalla det för "böter, straff, påföljd" eller nåt annat. Straff blir det likväl, och utdöma till alla som går att få tag i. Vilket blir vanliga svenskar som vi, med adress, jobb, inkomst, bostad. Flyktingar som har 18 kusiner med likartade namn, flyttar runt, ljuger och begår nya brott - där är det betydligt svårare att göra något.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
"Straff" är väl påföljden av ett brott. Alltså om man bryter mot lagar och regler. Sen kan ju myndigheterna kalla det för "böter, straff, påföljd" eller nåt annat. Straff blir det likväl, och utdöma till alla som går att få tag i. Vilket blir vanliga svenskar som vi, med adress, jobb, inkomst, bostad. Flyktingar som har 18 kusiner med likartade namn, flyttar runt, ljuger och begår nya brott - där är det betydligt svårare att göra något.
Du skrev ang lastbilar som kör för fort: "Men då bör man väl angripa de grupperna, och inte "straffa" alla andra för att några gör fel."
Man straffar inte alla för att några gör fel alls.

Man straffar de som gör fel. De som inte gör något fel/inte kör för fort straffas inte.
Bryter du mot lagen ska du straffas.

/Trafikverket
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Du skrev ang lastbilar som kör för fort: "Men då bör man väl angripa de grupperna, och inte "straffa" alla andra för att några gör fel."
Man straffar inte alla för att några gör fel alls.

Man straffar de som gör fel. De som inte gör något fel/inte kör för fort straffas inte.
Trafikverket upptäcker ett problem. Lastbilar kör för fort och orsakar oproportionerligt många dödsolyckor. Trafikverket höjer böter/sänker hastighetsgränser/inför nya kontrollsystem som innefattar ALLA fordon. Lastbilar kör ändå för fort och orsakar många olyckor. Trafikverket sänker hastighetsgränser och höjer straff ändå mer. Lastbilar kör ändå för fort och orsakar olyckor. Trafikverket dömer alla fordonsförare till fängelsestraff för detta. Lastbilarna kör ändå för fort...osv, osv...
Bryter du mot lagen ska du straffas.

/Trafikverket
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Lastbilar kör ändå för fort och orsakar olyckor. Trafikverket dömer alla fordonsförare till fängelsestraff för detta.
Hur menar du att alla straffas för att lastbilar kör för fort?
Kör du för fort förbi en kamera så straffas inte jag.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Fast det blir ju fortfarande en kollektiv bestraffning om man sänker hastigheten in absurdum och gödslar med kameror, bara för att några som ändå inte påverkas kör för fort.
Nu tycker jag förvissa att detta är ren galenskap och att trafikvärket bör läggas ned imorgon...men att ha en hastighet på en väg på en väg är inget straff, inte en förändring av en hastighet heller.

Straff följer av ett brott. En sänkning av en hastighet är inget brott, finns inget brottsoffer och inte finns det med i brottsbalken heller.

Brottet är snarare att någon fjant med ett visitkort som det står trafikverket på kan tvinga mig att lyda. Det är bara en fjant med ett visitkort.
Brottet är att jag tvingas lyda fjanten.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Hur menar du att alla straffas för att lastbilar kör för fort?
Kör du för fort förbi en kamera så straffas inte jag.
På sätt och vis gör du det. Om lastbilarna kör för fort så måste böter höjas och hastighetsgränser sänkas, fler kameror och nya kontrollsystem ska till. Det drabbar även de som inte kör fort på våra vägar.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Du skrev ang lastbilar som kör för fort: "Men då bör man väl angripa de grupperna, och inte "straffa" alla andra för att några gör fel."
Man straffar inte alla för att några gör fel alls.

Man straffar de som gör fel. De som inte gör något fel/inte kör för fort straffas inte.
Bryter du mot lagen ska du straffas.

/Trafikverket
Lagar är godtyckliga. De som stiftar lagar är inga halvgudar utan vanliga människor. De tycker och gissar, och ibland blir det fel. Deras beslut måste kunna ifrågasättas och diskuteras, ,men det går inte med Trafikverket. De är enmäktiga och allvetande, deras beslut kan inte ifrågasättas.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
På sätt och vis gör du det. Om lastbilarna kör för fort så måste böter höjas och hastighetsgränser sänkas, fler kameror och nya kontrollsystem ska till. Det drabbar även de som inte kör fort på våra vägar.
Vad menar du?

Nej. Böter måste inte höjas, hastigheter måste inte sänkas, fler kameror och kontrollsystem måste inte till.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Lagar är godtyckliga. De som stiftar lagar är inga halvgudar utan vanliga människor. De tycker och gissar, och ibland blir det fel. Deras beslut måste kunna ifrågasättas och diskuteras, ,men det går inte med Trafikverket. De är enmäktiga och allvetande, deras beslut kan inte ifrågasättas.
Det går om vi imorgon börjar behandla dem som luft. Lika mycket mandat att bestämma över dig som ett dagisbarn i Bangalore.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top