Trafikverket vill se framtida särbehandling av MC

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
..Den som svarade var Per Klarberg, ledamot i trafikutskottet....

Trevlig motion han har lagt i veckan:

"Enskild motion Motion till riksdagen 2015/16:1797av Per Klarberg (SD)
Tillåt MC körning i bussfiler

Förslag till riksdagsbeslut
1. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att tillåta MC körning ibussfiler och tillkännager detta för regeringen.
Motivering
Stockholm var sannolikt den första staden i världen som på försök tillät motorcyklistersfärd i bussfiler. Försöket var lyckat och permanentades och har varit en självklarsäkerhetsåtgärd för motorcyklister runt om i landet. Det ökar trafiksäkerhet genom attman syns bättre, minskar risken för kollisioner och förbättrar framkomligheten.
Trafiksituationen i många storstäder innebär köer, trängsel och att de som är oskyddadeska dela körbanor med trafikanter som ofta ägnar sig åt annat än bilkörning. Det germånga situationer där trafikanter gör misstag i trafiken. När motorcyklister kör i bussfilsyns de bättre vilket gör att kollisionsrisken minskar och att trafiksäkerheten ökar. "
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det är ju nästan att man skulle bli Sverigedemokrat tamefan..... Men enkom det faktumet att det är han som väcker motionen lär väl göra att den blir nedröstad.... det är ju de andra partiernas strategi.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är ju nästan att man skulle bli Sverigedemokrat tamefan..... Men enkom det faktumet att det är han som väcker motionen lär väl göra att den blir nedröstad.... det är ju de andra partiernas strategi.

Tyvärr har vi sådan sandlåda i politiken. :( Jag kan köpa att man röstar ner dåliga förslag men när bra förslag röstas ner för att det kommer från "fel" parti då är det barnsligt beteende och inte ansvarsfullt i min värld.

Yttrandefrihet och åsiktsfrihet måste betyda att även fel åsikter får finnas.
Även om de flesta av hans partis åsikter i mitt tycke är fel. Det är hyckleri med åsiktsfrihet om bara "rätt" åsikter får finnas.

Men vad gäller möjligheten att köra hoj i bussfil så verkar det som det är tillräckligt många beslutsfattande MC-hatare inte vill ta till sig sakliga argument som gör att en regel som fungerat i 30 år ändras. Barnsligt beteende och inte särskilt ansvarsfullt i min värld.
Det gynnar ju bara missunnsamma MC-hatare...:(
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Trevlig motion han har lagt i veckan:

"Enskild motion Motion till riksdagen 2015/16:1797av Per Klarberg (SD)
Tillåt MC körning i bussfiler

Förslag till riksdagsbeslut
1. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att tillåta MC körning ibussfiler och tillkännager detta för regeringen.
Motivering
Stockholm var sannolikt den första staden i världen som på försök tillät motorcyklistersfärd i bussfiler. Försöket var lyckat och permanentades och har varit en självklarsäkerhetsåtgärd för motorcyklister runt om i landet. Det ökar trafiksäkerhet genom attman syns bättre, minskar risken för kollisioner och förbättrar framkomligheten.
Trafiksituationen i många storstäder innebär köer, trängsel och att de som är oskyddadeska dela körbanor med trafikanter som ofta ägnar sig åt annat än bilkörning. Det germånga situationer där trafikanter gör misstag i trafiken. När motorcyklister kör i bussfilsyns de bättre vilket gör att kollisionsrisken minskar och att trafiksäkerheten ökar. "
Nu är ju jag knappast en vän av sd. Jag tyckte detta "plötsliga" - och bland övriga partier saknade - engagemang från hans sida kändes lite mysko. Varför blir han plötsligt så intresserad av hojfrågor? Röstfiske?
Men, visade ju sig efter lite sökande att karln kör hoj själv.
Verkar annars mest brinna för frågor kring järnvägen, samt en del kring åkeri och transport. Gammal lokförare.
Over and out.:glömdet
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Nu är ju jag knappast en vän av sd. Jag tyckte detta "plötsliga" - och bland övriga partier saknade - engagemang från hans sida kändes lite mysko. Varför blir han plötsligt så intresserad av hojfrågor? Röstfiske?
Men, visade ju sig efter lite sökande att karln kör hoj själv.
Verkar annars mest brinna för frågor kring järnvägen, samt en del kring åkeri och transport. Gammal lokförare.
Over and out.:glömdet

Haha, då var det inte bara jag som hade sådana misstankar. ;) :D
 

perklarberg

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2015
Ort
Smygehamn
Hoj
BMW R1200 GS Adventure
Tja, en "gammal lokförare" som har kört sporthoj längre än du kan ana. Dock har den gamle lokföraren/riksdagsledamoten trappat ner och kör numera blott en BMW Adventure. 30 år på sporthoj tar ut sin kraft även hos en SD politiker.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tja, en "gammal lokförare" som har kört sporthoj längre än du kan ana. Dock har den gamle lokföraren/riksdagsledamoten trappat ner och kör numera blott en BMW Adventure. 30 år på sporthoj tar ut sin kraft även hos en SD politiker.

Välkommen till Sporthoj.com - Sveriges MC-riksdag! ;)

Med SMC, riksdagen (även om fler partier hade varit önskvärt) och hojåkare i största allmänhet representerade i den här tråden saknar vi nu egentligen bara Trafikverket, sen kanske vi kan komma överens om hur vi skall göra med den här 30-punktslistan en gång för alla - vi skulle kunna kalla det Sporthojsöverenskommelsen (SÖ) :tummenupp
 
Last edited by a moderator:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Tja, en "gammal lokförare" som har kört sporthoj längre än du kan ana. Dock har den gamle lokföraren/riksdagsledamoten trappat ner och kör numera blott en BMW Adventure. 30 år på sporthoj tar ut sin kraft även hos en SD politiker.
All info hittade jag genom att lusläsa din twitter, riksdagens hemsida/trafikutskottet, wikipedia, youtube, samt kolla din facebook-sida. Den är ju "öppen". På twitter kunde jag se vad du mest verkar twittra om (järnväg), och på facebook slogs jag av bakgrundsbilden på din GS1200, samt ytterligare en bild på dig körandes en äldre lite sportigare hoj modell typ sent 1960-tal.
Med det blev ju ditt spontana engagemang i frågan förklarat.
Vad jag luskat fram så är ju även Sten Bergheden (M), som också sitter i trafikutskottet, motorcyklist.
Därmed, minst två som kör hoj i trafikutskottet.
Och så har vi ju "Riksdagens Mc-grupp" (startad av bla Sten Bergheden?), som SMC verkar ha varit och hälsat på några gånger.
Jag är som sagt fundamental motståndare till ditt parti, men hälsar dig välkommen hit.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Vi som har MC-intresset gemensamt brukar ju vara lite bättre på att umgås, komma överens och respektera varandra i stort, oavsett politisk hemvist, religion, ursprung och annat mindre väsentligt, jämfört med folk i allmänhet (förutom om man kör "fel" hojtyp möjligen). Kanske hade vi fått mindre "käbbel" och en bättre ledning av Sverige om fler i riksdagen körde MC? :va
 
Last edited by a moderator:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, det är nog i alla fall så pass klart att TragikVärket, oavsett vad politiker och GD förfäktar, tar sin egen lista på fullt allvar och satsar våra skattepengar på att komma vidare om jag förstår saken rätt, det blir intressant att följa SMCs fortsatta aktioner och grävande efter fakta. Vi är väl fler än 25 000 motorcyklister som skrivit på och bara denna tråd har över 18 100 läsningar än så länge? Bra att vi orkar engagera oss, tappar vi strategiarbetet över den verklighet vi rör oss i till ideella ja-sägare och TV:s hastighetstalibaner går detta inte väl...

Roligt att Du hittat till forumet och skriver i tråden, Per! Här må vi ha olika politiska ståndpunkter och ideologier men sakfrågan är alldeles för viktig för att låta sådant käbbel fördunkla omdömet. Välkommen :)
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Tja, en "gammal lokförare" som har kört sporthoj längre än du kan ana. Dock har den gamle lokföraren/riksdagsledamoten trappat ner och kör numera blott en BMW Adventure. 30 år på sporthoj tar ut sin kraft även hos en SD politiker.
Låter som det för en gångs skull sitter en person med motorintresse i trafikutskottet! Finns mycket knäppa regler när det kommer till fordon och trafik! Om jag fick önska något vore det att trafikpolisen jobbade med beteendeövervakning, laserpistolerna kan dom slänga i sopcontainern.

Jag har inga problem med SD men trots det önskar jag dig välkommen ;)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tja, en "gammal lokförare" som har kört sporthoj längre än du kan ana. Dock har den gamle lokföraren/riksdagsledamoten trappat ner och kör numera blott en BMW Adventure. 30 år på sporthoj tar ut sin kraft även hos en SD politiker.

Välkommen! Alla politiker som gör bra saker gillar jag, att ha kört motorcykel är ett plus när man ska bestämma om trafik.
Har man dessutom kört engelskt och särskilt Vincent får man respekt! :tummenupp

Politiker som kan järnväg är inte heller i majoritet känns det som. (och högre chefer i järnvägsföretag också för den delen) :(
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Edit: Dansken postade tydligen samma nyhet i en annan tråd medans jag skrev här, men jag tycker faktiskt att min post ligger bättre - så det så... :)


Dom ger sig inte!
Kommunikationsministern försäkrar att Trafikverkets 30-lista inte är på riktigt, utan förklarar att det bara är sådant som TrV sitter och leker med på fritiden.

Ändå visar det sig att Trafikverket betalar extra för att utreda just precis det:
Hur man specifikt skall kunna bötfälla motorcyklars ägare inom ramen för ATK-systemet!

Det har nu kommit till min kännedom att Trafikverket beviljat medel till ett innovationsprojekt som ska utreda om det går att fånga motorcyklister i ATK. Det blir för mig mycket märkligt att man först säger att motorcyklister ej ska särbehandlas i trafiken och sedan ändå ger ett uppdrag att utreda specifikt hur man kan komma åt just motorcyklister. Riksdagen har vid ett flertal tillfällen sagt ett tydligt nej till att införa ägaransvar vid fortkörning – är detta något som statsrådet nu ändå börjar överväga?

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Ny-fraga-till-ministern/

Det är moderaten Sten Bergheden som nosat upp detta, och ställer frågan till Kommunikationsministern.
Igen!


Sjukt!
Trafikverket har ingen styr på vad dom håller på med, och uppenbarligen har regeringen ingen styr på Trafikverket heller.
 
Last edited:

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag blir så förbannad!
Vi är här någonstans nu:

deadhorse_zpsvv1tceat.jpg


However, in government more advanced strategies are often employed, such as:

1. Buying a stronger whip.

2. Changing riders.

3. Appointing a committee to study the horse.

4. Arranging to visit other countries to see how other cultures ride dead horses.

5. Lowering the standards so that dead horses can be included.

6. Reclassifying the dead horse as living-impaired.

7. Hiring outside contractors to ride the dead horse.

8. Harnessing several dead horses together to increase speed.

9. Providing additional funding and/or training to increase the dead horse's performance.

10. Doing a productivity study to see if lighter riders would improve the dead horse's performance.

11. Declaring that as the dead horse does not have to be fed, it is less costly, carries lower overhead and therefore contributes substantially more to the bottom line of the economy than do some other horses.

12. Rewriting the expected performance requirements for all horses.

And, of course...

13. Promoting the dead horse to a supervisory position.



Spilla tid och pengar på något så jävla hästedött som frågan om ägaransvar....?

Säg som det är, Trafikverket!

"Vi vill lämna fordonsförarens personliga ansvar för fordonets framförande bakom oss, och istället införa ett ansvar för ägaren. Det blir lättare att casha in pengar då."

Det har visserligen avvisats flera gånger av remissinstanser och Sveriges Riksdag, men Trafikverket står gärna och rappar upp den döda hästen - bara ingen ser.

"Men, kanske för motorcyklar...? Vi kan börja där och se hur det går..."


Kom igen nu, Trafikverket!
Lite verklig, påtaglig säkerhet för oss motorcyklister, tack!
Hur går det med friktionen på vägarna? Vad händer med dödsräckena?
Gruset i kurvor? Fyllskallar och dopeheads utan körkort?
Alla stulna hojar som seglar runt och skapar elände?

Que pasa, Trafikverket? Vad håller ni på med?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Hur går det med friktionen på vägarna? Vad händer med dödsräckena?
Gruset i kurvor? Fyllskallar och dopeheads utan körkort?
Alla stulna hojar som seglar runt och skapar elände?
Japp. Detta är den riktiga listan.
Men trafikverket är inte intresserade.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Den är ju mycket jobbigare att göra någonting åt. Då måste man ju anstränga sig.
 

Raderad medlem 51742

Guest
UPPDATERING: Nu kom även ett svar, dessutom ett utförligt sådant, från Kristdemokraterna. Har uppdaterat nedan.


Vänsterpartiet
Tack för din fråga. Förslagen nedan är nya för oss och inget vi tagit ställning till. I händelse av att något av dessa förslag skulle hamna i riksdagen för behandling så kommer vi att bereda ställningstagande i samband med det. Men det är inget som är aktuellt för närvarande.


Sverigedemokraterna
- Införa ägaransvar vid hastighetsöverträdelse för MC
Vi har lämnat in följande motion avseende ägaransvar för bil. Jag ser svårigheter att införa liknande system för MC då det i så fall skulle krävas registreringsskylt även fram: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...orningsbot-med-fartkamero_H3021294/?text=true

- Körkortsindragning vid hastighetsöverträdelse över 20 km/tim (särregel för MC)
Absolut inte!

- Kraftig ordningsbotshöjning (särskilt för MC)
Nej, inte särregler för MC, men däremot progressiva böter liknande det finska systemet: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...essiva-fortkorningsboter-_H3021293/?text=true

- Införa hastighetsregulator på MC (över 130 km/tim)
Absolut inte! Ett vansinnigt och trafikfarligt förslag

- Beslagta MC:n vid grova hastighetsöverträdelser
Absolut inte!

- Ställa krav på alkolås för MC
Nej, är man onykter så sätter man sig inte på en MC, problemet är rattfyllerier vanlig bil samt lastbil.

- Uppgifter i befintligt register om trafikförseelser görs tillgängliga för försäkringsbolag
Spontant nej, varför särregler för just MC?

- Uppgifter om individs försäkringskostnader överlämnas till körkortsmyndighet för lämplighetsbedömning
Förstår ärligt talat inte syftet eller meningen med detta.

- Miljöavgift för hastighetsöverträdelse
Vem kom på detta? Sitter det en miljöpartist som utredare hos trafikverket? Svar nej!


Centerpartiet
För Centerpartiets del så skiljer vi inte på olika fordon i förhållande till gällande lagstiftning. En MC omfattas av de gemensamma trafikregler vi har exempelvis när det gäller hastighet. Det är vår utgångspunkt också i denna fråga och vi har inte för avsikt att ställa oss bakom några särbestämmelser för MC.


Miljöpartiet
När det gäller Trafikverkets förslag så är det svårt att ta politisk ställning till helheten utan att först ha utrett de enskilda förslagen mer. En del av förslagen är minst sagt ”beskedliga”, exempelvis förslagen om att sprida kunskap om dagens regler. Dessa förslag ställer vi oss så klart helt bakom. När det gäller några av de andra förslagen så ser vi att det finns en del tveksamheter, exempelvis att ha körkortsindragning vid olika hastigheter för olika fordon. Här bör samma regler gälla för alla, och fokus bör istället ligga på att använda fartkameror eller fler kontroller. Alkolås är en fråga som MP drivit länge, men vi skulle hellre se att det på sikt infördes på alla fordon, inte bara på motorcyklar.

Vi tar dock frågan om trafiksäkerhet på största allvar och anser inte att det i första han är politiker som bör detaljstyra när det gäller vilka åtgärder som är bäst lämpade för att öka trafiksäkerheten. Vi ställer oss därför i grunden positiva till att Trafikverket utvecklar förslag som kan öka trafiksäkerheten på vägarna.


Kristdemokraterna
Tack för ditt mail. Nedan försöker jag svara på dina frågor. Kristdemokraterna har inte i nuläget formulerat en MC-politik på en sådan detaljnivå att jag kan ge ett rakt svar på varje fråga. Trafiksäkerheten mycket viktig för Kristdemokraterna och vi har förslag för att ytterligare stärka trafiksäkerheten i Sverige. Trafikverkets förslag riktar sig emellertid ensidigt gentemot MC-förare och innebär en negativ särbehandling av dessa i jämförelse med andra trafikslag, vilket inte är befogat ur säkerhetssynpunkt.

- Införa ägaransvar vid hastighetsöverträdelse för MC
Detta vore orimligt om det inte görs för samtliga fordonsslag. Hastighetsöverträdelse är något som hamnar i "brottsregister". Att bli "brottsregisterad" utan atyt själv framfört fordonet är inte försvarbart i en rättsstat. Det måste fortsättningsvis också vara föraren som skall bötfällas. En invänding kan då bli att MC-förare inte kan tas i fartkameror - ja visst det, men då måste det bli mer av "personkameror" genom polis istället. Vi kan inte pga att det finns en hjälmlag - vilken troligen ingen vill ta bort - därför bötfälla ägare istället för förare.

- Körkortsindragning vid hastighetsöverträdelse över 20 km/tim (särregel för MC)
Förarutbildningar är de samma oavsett fordon, MC eller bil. Det måste vara lika regler för hur indragningar skall göras. Det måste betraktas minst lika allvariligt att en bilförare överträder hastigheten som en MC-förare. Att införa en särregel för MC är att försöka diskriminera en grupp. En hastighetsöverträdelse är ju inte i första hand bötfälld för att man kan orsaka sig själv skada, utan för att man blir en allmän trafikfara för andra trafikanter. Då kan man inte göra olika relger. En bil, som kör för fort, är minst lika farlig för sin omgivning som en MC.

- Kraftig ordningsbotshöjning (särskilt för MC)
Förslaget är bara utformat för att diskriminera MC-förare, inte för att verkligen göra skillnad. Se föregående fråga.

- Införa hastighetsregulator på MC (över 130 km/tim)
Förslaget skulle troligtvis inte motverka de farligaste situationerna. Det är inte på motorväg som det är störst fara utan i tätbebyggda områden och på mindre landsvägar. Om det är 70 eller 90, eller ens 110, så hjälper ju inte en regulator på 130 km/h. Om en olycka sker med en MC så är utgången mycket sämre ju högre hastigheten är för den enskilde, men redan vid hastigheter omkring 130 så är förarens chanser mycket små om en olycka skulle inträffa.

- Beslagta MC:n vid grova hastighetsöverträdelser
Skulle man göra samma med en bil vore åtgärden helt OK - men varför just MC. Att föraren inte skall få framföra sitt fordon, är helt klart också i dag, men varför beslagta? Polisen får forsla bort MCn, men skall inte beslagta den.

- Ställa krav på alkolås för MC
Kristdemokraterna anser att detta borde göras på ALLA fordon, oavsett fordonsslag. Vi bör driva på att det blir obligaotriskt på alla fordonsslag istället, lastbil, buss, bil och MC.

- Uppgifter i befintligt register om trafikförseelser görs tillgängliga för försäkringsbolag
Det måste vara en generell regel som gäller alla fordon, inte bara MC - Trafikverket utgår från att MC-förare är sämre förare, man gör fler trafikförseelser etc. Det finns idag 275.000 MC i landet - alla förare av dessa kan knappast betraktas som brottslingar.

- Uppgifter om individs försäkringskostnader överlämnas till körkortsmyndighet för lämplighetsbedömning
Det är mycket såvrt att veta vad trafikverket är ute efter. OM någon haft oturen att förolyckas skall det med autaomtik innebära att man skulle ha svårare att få lämp - hur många "oskyldiga" skulle detta sätta dig?

- Miljöavgift för hastighetsöverträdelse
Skulle kunna vara en generell regel, men knappast något för bara MC - men kanske något att överväga generellt för alla fordonsslag.


Moderaterna
Väntar fortfarande på svar...


Socialdemokraterna
Väntar fortfarande på svar...


Folkpartiet
Väntar fortfarande på svar...
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
UPPDATERING: Nu kom även ett svar, dessutom ett utförligt sådant, från Kristdemokraterna. Har uppdaterat nedan.

Ptja, helt klart det bästa svaret hitintills med SD som utmanare. Sorligt att de största partierna inte har bemödat sig att svara än och FP har väl fullt upp med att analysera det ur ett skolperspektiv. ;)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra argumentation av SMC i frågan om obehörigas roll i statistiken över döda och svårt skadade: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-...t-beteende/Olovlig-korning-ett-stort-problem/

Presentationen sitter som en smäck efter gårdagens Kalla Fakta, vad som fastnar på min näthinna är att vi, om vi bara varit förare med körkort på våra tvåhjuliga fordon, i princip redan nått 2020 års etappmål.

Men det är klart - detta handlar inte om hastighet och kan därmed inte tillmätas någon väsentlig vikt enligt TragikVärkets lakejer...
 
Last edited:

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Nu är det så att jag brevväxlar med Transportstyrelsen (igen). Jag är i stadiet att jag funderar på att begära ut underlaget för deras påstående:
"Om en körkortshavare har kört ett motordrivet fordon och då brustit mot någon regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt ska körkortet återkallas, under förutsättning att överträdelsen inte kan anses som ringa."
Jag vill ha kalla siffror som bevisar deras tes att 101 km/h på en raksträcka med åkrar på sidorna i fullt dagsljus och torrt väglag faktiskt är väsentligt farligare än 70 km/h på samma raka för en person som givetvis är:
1. Är nykter
2. Har körkort

Bonusfråga skulle även kunna vara att få se deras underlag för att ovan exempel
är farligare än att köra 100 km/h genom kurvan innan rakan (där sikten är begränsad och hypotetiskt kan vi säga att det var vinterväglag och mörkt också) eftersom man då inte brustit mot någon regel som är väsentlig ur trafiksäkerhetssynpunkt. Allt enligt allsmäktiga Transportstyrelsen.
Jag tycker det är skott i öppen kasse men måldomaren är tyvärr mutad. Men av ren princip så vill jag inte släppa det riktigt än. Att inskränka folks liv och samtidigt hänvisa till rent trams gör mig minst sagt irriterad. Inte ett dugg bättre än Nordkorea och Saudarabien.

Har ni några andra frågor jag borde begära få svar på när jag ändå är igång?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top