Grejjen är ju den, att det går inte att lagstifta bort puckon.
Dessa har ju inte varken följt lagarna som redan finns eller haft någon kontroll på vad de pysslar med.
Dels har de skjutsat utan hjälm, men man faller inte av en hoj heller som körs korrekt, och är under kontroll, även om det går fort. Och vilket äckel stannar inte och hjälper flickan när han (de) ställt till det?
Att (över-)skärpa lagarna för att klämma åt de som redan skiter i dem kommer ju inte att ha någon vidare effekt. Utan det ända man gör är att skapa kriminella av vanliga människor, och straffar de som försöker sköta sig.
Huvudet på spiken!
Det kan nu avslöjas att det fanns ett mått av sarkasm i mitt förra inlägg - surprice surprice!
Jag är lite förvånad över att avslöjandet av denna skandalen inte fått större genomslag här inne.
Nog minns vi tonläget och formuleringarna i samband med lanseringen av "Extremt beteende" för några år sedan...?
Har vi blivit avtrubbade sedan dess? Tror vi att detta bara är en anka och att inget kommer att hända?
Jag är tillräckligt gammal för att ha sett och kämpat mot sådan idioti som Rapport 13 och annat bisarrt som kunde hända i det gamla DDR-Sverige - och jag måste säga att hur vrickad den här listan än verkar, så känns den ruskigt påtaglig och verklig.
Det är verkligen åt detta håll Trafikverket drar och arbetar. Dom tror på det dom gör. Dom upplever att do är på rätt väg.
Det är det som gör mig extra rädd!
Utan att förstå sig på varken motorcyklar eller motorcyklister så kämpar dom med att göra vår värld begriplig och kvantifierbar i deras ögon.
Då blir det "system" högt och lågt, och föraren skiljs bort ifrån skeendet medans man packar på stabilitetsystem, krockkuddar och annat käckt som visat sig funka bra på bilsidan.
Man ger sig inte förrän man gjort om motorcykeln till en liten smalspårig bil.
Oekomobilutriggarna måste vara perfekta i trafikverkets ögon.
Vi är motorcyklister! Det måste höras att vi inte accepterar att bli utrotade.
Jobba med oss istället för mot oss!
Lyssna tlll vad vi och vår intresseorganisation har att säga, istället för att skapa konflikt och obehag.
Se till att ha med det viktigaste av allt - FÖRAREN i trafiksäkerhetsarbetet!
När SMC vart uppkallade och fick denna idiotlista i ansiktet första gången så var det svårt att tro att den var på allvar.
SMC lyckades navigera undan de flesta blindskären i samarbetet, och pekade på det mycket viktigare faktumet att ett accelererande antal olyckor med motorcykel inte involverade några motorcyklister!
Har man inget körkort så är det svårt att hävda att man är en motorcyklist - där måste man ändå dra en gräns.
Varför?
Tja, myndigheterna hade säkert hoppats att de ständigt höjda trösklarna och besvären kring att ta ett MC-körkort skulle dämpa tillflödet av nya motorcyklister - trots SMCs varnande finger och tydliga NEJ! till förslagen.
Tyvärr blev det så också - vissa skippade detta med att ta MC-kort,
Dubbelt tyvärr så skippade dom inte att köra MC...
Tittar vi tillbaka under 2010-talet så saknade ungefär 30% av de som omkom på MC behörighet att köra MC. Dom var inga motorcyklister. Dom har inte med oss motorcyklister att göra.
Genom att sätta ljuset på denna alarmerande stora grupp så räknade vi nog med att det skulle hända något...? Det var ju mycket rabalder kring detta med extremt beteende för några år sedan.
Så vad har hänt från myndigheternas sida? Vad har Trafikverkets Task Force uträttat?
Polisen?
Inte ett skvatt någonstans!
Jo, Polisen kom med några jävligt illa formulerade utspel och provokativa uttalanden som bara polariserade läget än mer.
Men gjorde dom något?
Den nuvarande situationen i olycksstatistiken är skapad av myndigheterna, och nu drar man samma jävla idiotlista EN GÅNG TILL som om inget hade hänt - och kräver att vi som kör motorcykel, är utbildade och sköter oss skall betala för samhällets totala genomklappning och oförmåga att se till att instiftade lagar och regler efterlevs.
Man bänder och bryter i grundlagen för att få det som man vill och är beredd till tydligen vad som helst för att måla världen i sin färg.
Det är nog nu.
Addera gärna till procenttalen ovan att bilister är vållande i 9 av 10 krockar mellan motorcykel och bil (enl. IF 2011) och att 10% av de omkomna motorcyklisterna dog mot Trafikverkets mördarräcken!
...men
vi skall särbehandlas negativt, målas ut som den aktiva parten och tvingas stå i skamvrån?
Hallå!?
Här bjussar jag på en alldeles aktuell bild:
Frölunda Torg. Ett hyfsat välmående köpcenter i västra Göteborg med hav, bad och marinor inom synhåll, och faktiskt inom promenadhåll också.
Om man nu vill promenera genom de mellanliggande bostadsområdena...
Där, på Frölunda Torg är det tydligen inget anmärkningsvärt att ta en oregistrerad crosshoj ner till köttrestaurangen, luta den lite casual mot uteserveringens staket för att sedan glida in och umgås med polarna. Kanske dra några bärs också...?
För vem bryr sig?
Inte Trafikverket. Inte Polisen. Inte folk runt omkring.
Helt normalt.
Lika normalt som när det strax därpå dundrar förbi en storscooter - bedömt 400 - 500cc: de kriminellas favoritfordon just nu, på cykelbanan, mellan barnfamiljer och gamla pensionärer.
Utan nummerskylt.
Vad som helst som händer med dessa på oregistrerade, oskyltade och troligen stulna fordon kommer att rapporteras som "MC-olycka". Drar dom med sig några oskyldiga så blir det tidningsrubriker högt och lågt med MC-tema, motorcyklister och nya krav på inskränkningar i vår vardag.
SMC bedriver ett seriöst trafiksäkerhetsarbete, med realistiska förslag och effektiva åtgärder.
Lyssna på SMC! Lyssna på oss motorcyklister!
Det spår som Trafikverket är inne på är inte produktivt, inte rimligt, inte seriöst.
Det är ett konfrontativt idisslande av en spya som borde varit borttorkad och nedspolad för fem år sedan.
Dags att gå vidare, Trafikverket.