Trafikverket vill se framtida särbehandling av MC

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Påskrivet!

Tyvärr måste jag hålla med dig om hastighetsmantrat, men grunden i Noll Vision är ju att olyckor får inträffa men inte leda till död eller 10% bestående invaliditet eller mer...

Utan hastighetsmantrat vad blir då kvar? :va

Ska vi lära oss hantera våra fordon och koncentrera oss på det och inget annat under körning? :D

Att släppa prestigen blir svårt, vi är ju bäst i på trafiksäkerhet! :va
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Påskrivet!

Tyvärr måste jag hålla med dig om hastighetsmantrat, men grunden i Noll Vision är ju att olyckor får inträffa men inte leda till död eller 10% bestående invaliditet eller mer...

Utan hastighetsmantrat vad blir då kvar? :va

Ska vi lära oss hantera våra fordon och koncentrera oss på det och inget annat under körning? :D

Att släppa prestigen blir svårt, vi är ju bäst i på trafiksäkerhet! :va
Ptjaa, det är nog i grunden just Ditt Eget personliga mantra med passiv vs aktiv säkerhet som detta handlar om just nu. Ska strategiarbetet över huvud taget vara det minsta meningsfullt i framtiden måste deltagarna en gång för alla släppa sargen och komma med i matchen. Och visst - handen på hjärtat finns en hastighetsproblematik även i olyckor bland nyktra, skötsamma och påklädda körkortsinnehavare. Men vi kommer aldrig att nå några ambitiösa mål om Strategerna endast och allena blockerar alla andra problemområden i avvaktan på att man skrämmer motorcyklisterna till lydnad genom åtgärder typ listans excesser.

Det handlar om aktiv säkerhet. Utbildning i riskmedvetenhet såväl som färdighet. Upplysning. Att vi syns. Att polisväsendet håller de körkortslösa, drogade och vårdslösa borta från motorcykeln. Att beivra de bilister som struntar i eller ignorerar medtrafikanterna - så det känns. Att räckestyp väljs med förnuft och att vägunderhåll prioriteras. Att Entreprenörer verifierar sitt arbete med riktiga friktionsmätningar, inte bara checklistor. Etc etc.

Men detta vet vi ju bara alltför väl. Nu är det dags för övriga i Strategigruppen att ta in den kunskapen och fokusera på strategier utifrån denna vetskap.

Annars får vi väl meddela synpunkterna direkt till politikerna i stället...
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det går tydligen lite tungt med förtroendebiten i strategigruppen, att ifrågasätta det heliga hastighetsmantrat är tydligen att peta med pinnen i myrstacken, inte bara bland Tragikvärkare utan även bland branschfolk och andra suspekta förståsigpåare.

Så - SMC lägger tydligen in en växel till med lite hederlig gammaldags barrikad-agitation. Hittade precis och skrev på detta upprop, få se vad det kan leda till...? :) https://smca.bsd.net/page/s/stoppa-...utm_source=Motorcyklisten&utm_campaign=Omslag

Öppna brevet som skrevs här om veckan fick ju ett relativt positivt svar från högre instans som du länkade i ett tidigare inlägg (citat nedan). Vad är det för individer som sitter i strategigruppen? Vad är det för branschfolk som motarbetar de som de livnär sig på? Är de sugna att debitera lite timmar på att montera strypsatser på gammalt bestånd av motorcyklar och sedan debutera kunderna för att få det bortplockat igen.

Helt plötsligt har man kriminaliserat ett helt mc-kollektiv som jag tror består av hyggliga samhällsmedborgare. Det enda man bidragit till är ytterligare en polariseringen av samhället. När man införde spritförbud på 30- talet i USA öppnade det bara en marknad som hamnade utanför lagen utan insyn och kontroll. Inför man lagar och förordningar som är för hårda och inte anses rimliga. Tycker t ex inte att trafikanterna håller 40 km/h särskilt väl i städerna. Folk höll inte den sänkta hastighetsgränsen på motorvägarna när man hade det på prov på 90-talet. Vad får myndigheterna att tro att man kan få en konsensus runt de förslag man framfört? Pekar man med hela handen tycker jag att våra politiker kan börja göra det i en rad viktigare samhällsfrågor där man verkar närmast handlingsförlamad.

Det vore intressant att höra vad gemene man på gatan tycker om saken. Tyvärr misstänker jag att många som inte har mc-kort anser att det är farligt att köra motorcykel. Det är ju den informationen de matats med. Jag vet inte hur ofta jag får kommentaren att de skulle köra ihjäl sig. Att de inte litar på sig själva i en antydan att de är våghalsar. I själva verket misstänker jag att de har en självbevarelsedrift som hindra dem från att ta allt för dumdristiga beslut. Hyckleri som visar på brist på självinsikt. Sedan finns det så klart en liten grupp personer som antagligen har insikten om att de inte har några spärrar alls. Lyckas de avhålla sig från att köra motorcykel utmanar de sig själva på annat håll i andra riskfyllda hobbys.

Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket, tillbakavisar uppgifterna.
-Listan är underlag till diskussion kring vilka åtgärder man skulle kunna införa. Men det är inga åtgärder som vi har tänkt genomföra. - See more at: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2825670-mc-forare-rasar-mot-forslag#sthash.Cb3CdVjM.dpuf
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Öppna brevet som skrevs här om veckan fick ju ett relativt positivt svar från högre instans som du länkade i ett tidigare inlägg (citat nedan). Vad är det för individer som sitter i strategigruppen? Vad är det för branschfolk som motarbetar de som de livnär sig på? Är de sugna att debitera lite timmar på att montera strypsatser på gammalt bestånd av motorcyklar och sedan debutera kunderna för att få det bortplockat igen.

Helt plötsligt har man kriminaliserat ett helt mc-kollektiv som jag tror består av hyggliga samhällsmedborgare...

...Vad får myndigheterna att tro att man kan få en konsensus runt de förslag man framfört?...

...Det vore intressant att höra vad gemene man på gatan tycker om saken. Tyvärr misstänker jag att många som inte har mc-kort anser att det är farligt att köra motorcykel...

...Sedan finns det så klart en liten grupp personer som antagligen har insikten om att de inte har några spärrar alls. Lyckas de avhålla sig från att köra motorcykel utmanar de sig själva på annat håll i andra riskfyllda hobbys.
Oj, bra frågor och dags för mig att vara lite diplomatisk, jag har som sagt vare sig förstahandsinfo eller känner personligen de inblandade. Men har tagit del av några besvikna men tack och lov hyfsat stridslystna intryck:

Först - det finns ingen anledning att misstro Lena Erixsons goda avsikter, hon är ny på jobbet och det krävs väl inte direkt någon Einstein för att inse att ett antal av förslagen på listan kräver en hel del politiskt arbete för att räcka ända fram. Men tyvärr är Värket stort och byråkratin genuin, de tjänstemän som hanterar detta skriver nog sin egen agenda än så länge.

De som sitter med i Strategigruppen är vad jag vet samma organisationer som undertecknade version 2.0 - se denna länk: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2012/Mc och moped strategi 2_2012 www.pdf Vad jag vet är det bara SMC som klivit upp på barrikaderna än så länge, övriga parter ägnar sig endera åt krypskytte eller full kavallerichock med blanka vapen. Jag delar fullt Din uppfattning angående att bita den hand som föder en...

Koncensus kring reella lagändringar för mc som kollektiv kan man enligt min personliga uppfattning endast nå om man lyckas demonisera hela kollektivet inför politiker såväl som allmänhet, d v s dra alla över en kam. Och då krävs att man stenhårt fokuserar på en enda fråga och vägrar analysera de olika grupperingarna inom populationen. En fråga som hastighet är då tacksam, mantrat för dagen är "Sex av tio motorcyklister kör för fort" respektive "En undersökning från SMC visar att de flesta motorcyklister inte anser hastighetsefterlevnad vara en prioriterad säkerhetsfråga". Att fem av tio bilister kör för fort (och då har man dessutom inte mätt på samma sträckor - mc-statistiken är baserad på betydligt mer "inspirerande" sträckor), att motorcyklisterna anser att behörighet, nykterhet och medvetenhet är väl så viktiga eller att hastighetssänkningen de facto inte förefaller reducera svårt skadade vill man över huvud taget inte höra talas om. Det skulle nämligen bli svårt att driva igenom lagförslag med de invändningarna...

Det finns tydligen en reell oro bland både bilister såväl som yrkesförare om detta skulle bli verklighet - eller tror någon att Värket skulle nöja sig efter en lyckad kampanj mot motorcyklister? Vad hindrar att t ex ge sig efter entusiastbilar efter ett lyckat utfall?

Nej, det grundläggande problemet är attityden gentemot oss trafikanter som uppenbarligen råder bland Värkets tjänstemän i allmänhet och strategigruppen i synnerhet. Sist jag kollade pytsar jag en rejäl årlig slant till deras löner, jag förväntar mig faktiskt att få riktiga svar och betraktas som en tänkande individ när så viktiga frågor som min och mina polares säkerhet i trafiken ska avgöras!

Mina 2p
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Saxar lite i din post:

...tyvärr är Värket stort och byråkratin genuin, de tjänstemän som hanterar detta skriver nog sin egen agenda än så länge.

+plus+

Nej, det grundläggande problemet är attityden gentemot oss trafikanter som uppenbarligen råder bland Värkets tjänstemän i allmänhet och strategigruppen i synnerhet. Sist jag kollade pytsar jag en rejäl årlig slant till deras löner, jag förväntar mig faktiskt att få riktiga svar och betraktas som en tänkande individ när så viktiga frågor som min och mina polares säkerhet i trafiken ska avgöras!

Ja, den nya Generaldirektören har ett heffajobb framför sig.
Trafikverket är sannerligen i upplösning och har i brist på ledning skapat en egen moral man kan ifrågasätta.

På vägsidan så dör det redan trafikanter tack vare Trafikverket, och alla med allra minsta intresse för kommunikationer inser att det bara är en tidsfråga innan en stor och allvarlig tågolycka sker på grund av Trafikverkets tillkortakommanden.

Minns ni denna posten några sidor tillbaka?


Han juger, den ljävelen!
För att förstå det som händer så skall man ha klart för sig att Trafikverket sedan länge befinner sig i fritt fall. Man förmår inte lösa sina uppgifter, inte på vägen och inte på spåren.
Det är ett totalt jävla kaos inom verket, och mycket av detta kan man skylla den tidigare Generaldirektören Gunnar "Daesh" Malm för.
Denne ödeläggares främsta merit innan han sattes som Generaldirektör för det som skulle bli Trafikverket var att han fullständigt misslyckades att omforma ASG, och därefter tvingades sluta.
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article2528484.ece

Alltså en total fomme som nådde sin inkompensnivå tidigt i karriären, men ändå tilläts klydda vidare.
Trafikverket idag är helt enkelt inte en seriös part längre, vad gäller trafiksäkerhetsarbete. Eller något alls.
Vi kan bara vara tacksamma för att dåvarande Luftfartsverket inte tilläts drabbas av förlamningen "Trafikverket"...

Sten till börda, lök på laxen och grädde på moset är det faktum att Tingvall nu gått i pension.
Han har i god tid placerat ut sina kronprinsar - dom som tänker som han och som säger som han.... ...eller bara låter som han, på olika strategiska platser inom trafiksverige - bland annat en del högprofilerade försäkringsbolag har fått acceptera sin beskärda del av Tingvallarvingar.
När ett sådant lock, en så blöt handduk lyfts, en sådan dominerande karaktär försvinner bort så uppstår ett vacuum som andra nu försöker fylla.


Denna post har fått några Trafikverksanställda att höra av sig bakom kulisserna med tack och kommentarer. Dom fyller på med fler hemska inblickar vad som händer inom den myndighet som roddar en heffabudget om långt över 50 miljarder årligen. Häng med:

Gammal Vägverkare i mail till mig skrev:
Den hemliga listan är bara ett symtom på nåt mycket värre, här skall du få en beskrivning över hur jag har upplevt hela denna resa med sammanslagningen när Vägverket bakades ihop med Banverket till nuvarande Trafikverket.

När Vägverket och Banverket slogs ihop så skulle man bli den renodlade beställaren. Inget krav på att vara en kompetent beställare.
Kanske tog man det för givet, men det har aldrig uttalats.
Man bara skulle beställa på funktion. De första åren var detta det ett omkväde som ekade i korridorerna.

Tidigare chefer inom Vägverket och Banverket som verkligen kunde sin verksamhet och visste vad som krävdes för att den skulle fungera brännmärktes som fyrkantiga och icke förändringsbenägna, i vart fall när dom stod på sig och argumenterade för sin sak.
När den nya organisationen skulle implementeras inom Trafikverket så tillsattes istället "förändringsbenägna" chefer.

"Förändringsbenägna" innebär i detta fallet folk som inte kunde den verksamhet de skulle leda och därmed kunde gå med på precis vilka förändringar som helst.
Tack vare detta står vi nu med en organisation som inte är optimal för det som ska levereras och dessutom inte heller riktigt vet vad som krävs för att leverera till rätt kvalitet.

Nu, efter flera år, har budskapet kring den "renodlade beställaren" ändrats något, för hux flux skall vi också vara den professionella beställaren. Ännu har vi dock inte hört något uttalat krav på att vi ska veta vad det är vi håller på med...

Den avdelning som jag jobbar inom lider idag av alltför många projektledare som inte vet vad projektledarrollen kräver och innebär, samt chefer som inte törs säga ifrån när det är uppenbart att vi inte fungerar.

Projektdeltagare med högre ambitions- och ansvarskänsla för att verkligen driva projekten framåt tystas under förevändning att de inte ska skapa dålig stämning inom projektet eller också så riskerar dom att få de göra projektledarens hela arbete själva utan varken kred eller rätt ersättning.
Man löper på detta viset dessutom stor risk att bli utfryst som överambitiös och illojal. Det är viktigare med gosegos och trevlig stämning i vardagsjobbet än effektiv problemlösning och resultat.

Tyvärr gör det att man snart inte orkar bry sig om alla tokigheter utan man bara rycker på axlarna och fortsätter med sitt utan att dra för mycket uppmärksamhet till sig. Den nya konstellationen "Trafikverket" har fått mig att längta till pension, trots att jag har decennier kvar.


Vilket som är värst? Att Trafikverket ljuger...? Att dom inte fullgör sina uppdrag? Att dom spiller tid och energi på att sitta under fel träd och gläfsa?

Nej, det värsta är nog att det odlats fram en kultur inom Trafikverket där man inte vågar ifrågasätta eller höja sin röst när man upplever att något är galet.
Det, just precis det arbetsklimatet är den bästa garantin för att något skall gå riktigt, riktigt fel i framtiden.
...eller gör det precis i detta nu, medans vi betraktar en av de viktigaste myndigheterna för Sveriges välstånd begå någon slags slowmotion Harakiri i brist på ledning.

Undrar om Lena Erixsson hade en aning om var det var för tåg hon hoppade på...?
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Saxar lite i din post:



Ja, den nya Generaldirektören har ett heffajobb framför sig.
Trafikverket är sannerligen i upplösning och har i brist på ledning skapat en egen moral man kan ifrågasätta.

På vägsidan så dör det redan trafikanter tack vare Trafikverket, och alla med allra minsta intresse för kommunikationer inser att det bara är en tidsfråga innan en stor och allvarlig tågolycka sker på grund av Trafikverkets tillkortakommanden.

Minns ni denna posten några sidor tillbaka?





Denna post har fått några Trafikverksanställda att höra av sig bakom kulisserna med tack och kommentarer. Dom fyller på med fler hemska inblickar vad som händer inom den myndighet som roddar en heffabudget om långt över 50 miljarder årligen. Häng med:




Vilket som är värst? Att Trafikverket ljuger...? Att dom inte fullgör sina uppdrag? Att dom spiller tid och energi på att sitta under fel träd och gläfsa?

Nej, det värsta är nog att det odlats fram en kultur inom Trafikverket där man inte vågar ifrågasätta eller höja sin röst när man upplever att något är galet.
Det, just precis det arbetsklimatet är den bästa garantin för att något skall gå riktigt, riktigt fel i framtiden.
...eller gör det precis i detta nu, medans vi betraktar en av de viktigaste myndigheterna för Sveriges välstånd begå någon slags slowmotion Harakiri i brist på ledning.

Undrar om Lena Erixsson hade en aning om var det var för tåg hon hoppade på...?

Den mängden ilska min hjärna nu pumpar ut i min kropp är inget jag borde förmedla i ord.

Säger bara fyfan. Hur får det ens vara sådär på en myndighet i det lan som i alla andra jävla avsenden ska vara så duktig och pretto och fint. Hur blir vi av med Trafikverket?

- - - Updated - - -

Saxar lite i din post:



Ja, den nya Generaldirektören har ett heffajobb framför sig.
Trafikverket är sannerligen i upplösning och har i brist på ledning skapat en egen moral man kan ifrågasätta.

På vägsidan så dör det redan trafikanter tack vare Trafikverket, och alla med allra minsta intresse för kommunikationer inser att det bara är en tidsfråga innan en stor och allvarlig tågolycka sker på grund av Trafikverkets tillkortakommanden.

Minns ni denna posten några sidor tillbaka?





Denna post har fått några Trafikverksanställda att höra av sig bakom kulisserna med tack och kommentarer. Dom fyller på med fler hemska inblickar vad som händer inom den myndighet som roddar en heffabudget om långt över 50 miljarder årligen. Häng med:




Vilket som är värst? Att Trafikverket ljuger...? Att dom inte fullgör sina uppdrag? Att dom spiller tid och energi på att sitta under fel träd och gläfsa?

Nej, det värsta är nog att det odlats fram en kultur inom Trafikverket där man inte vågar ifrågasätta eller höja sin röst när man upplever att något är galet.
Det, just precis det arbetsklimatet är den bästa garantin för att något skall gå riktigt, riktigt fel i framtiden.
...eller gör det precis i detta nu, medans vi betraktar en av de viktigaste myndigheterna för Sveriges välstånd begå någon slags slowmotion Harakiri i brist på ledning.

Undrar om Lena Erixsson hade en aning om var det var för tåg hon hoppade på...?

Den mängden ilska min hjärna nu pumpar ut i min kropp är inget jag borde förmedla i ord.

Säger bara fyfan. Hur får det ens vara sådär på en myndighet i det lan som i alla andra jävla avsenden ska vara så duktig och pretto och fint. Hur blir vi av med Trafikverket?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
krävs väl inte direkt någon Einstein för att inse att ett antal av förslagen på listan kräver en hel del politiskt arbete för att räcka ända fram. Men tyvärr är Värket stort och byråkratin genuin, de tjänstemän som hanterar detta skriver nog sin egen agenda än så länge.

De som sitter med i Strategigruppen är vad jag vet samma organisationer som undertecknade version 2.0 - se denna länk:

Koncensus kring reella lagändringar för mc som kollektiv kan man enligt min personliga uppfattning endast nå om man lyckas demonisera hela kollektivet inför politiker såväl som allmänhet, d v s dra alla över en kam. Och då krävs att man stenhårt fokuserar på en enda fråga och vägrar analysera de olika grupperingarna inom populationen.

......att motorcyklisterna anser att behörighet, nykterhet och medvetenhet är väl så viktiga eller att hastighetssänkningen de facto inte förefaller reducera svårt skadade vill man över huvud taget inte höra talas om. Det skulle nämligen bli svårt att driva igenom lagförslag med de invändningarna...

Det finns tydligen en reell oro bland både bilister såväl som yrkesförare om detta skulle bli verklighet - eller tror någon att Värket skulle nöja sig efter en lyckad kampanj mot motorcyklister? Vad hindrar att t ex ge sig efter entusiastbilar efter ett lyckat utfall?

Nej, det grundläggande problemet är attityden gentemot oss trafikanter som uppenbarligen råder bland Värkets tjänstemän i allmänhet och strategigruppen i synnerhet.
Mina 2p

När man läser om bilister som inte följer lagar och förordningar riktar man ofta in sig på streetracing kulturen. Det är ju ett exempel där demoniserar man en grupp bilister. Rätt eller fel lägger jag inga värderingar i just nu. Det är inte poängen. Poängen är att man straffar inte hela bilkollektivet för att det finns en liten klick individer som inte respekterar lagar och förordningar. Det är samma problem inom bilismen att det finns folk som kör alkohol/drogpåverkade, utan körkort, oförsäkrade, stulna bilar etc.

I grunden om man vill komma åt problematiken måste man ta helhetsgrepp. Jag tycker att det verkar som om myndigheterna saknar det i allt större utsträckning i sitt myndighetsutövande. Inte bara inom trafikverket. Man har räckt över stafettpinnen på tjänstemän. Det är tacksamt att kunna skjuta över skulden på dem när det blir fel och sedan byta chefer ofta. Då har de ju ryggen fri för att organisationen inte fungerar. Det gjorde det ju inte innan heller. Förr eller senare borde det komma en motreaktion mot det flum vi sett under senare år. Det verkar ju inte som om byråkratin minkar bara för att man slår ihop olika organisationer.

Kan inte personligen tycka att man som ägare kan vara ansvarig för hur någon annan kör ens fordon. Det är ju inte så att man skulle få för sig att låna ut bilen till någon man vet är vårdslös och respektlös. Samma sak gäller givetvis hojen som jag i praktiken aldrig lånar ut. Mest för att jag inte vill känna något dåligt samvete om något skulle hända.

Ska man sätta ett ägaransvar bara för att det finns en liten klick individer som utgör problem? Borde finnas andra sätt att hantera det bättre kan man tycka. Kanske satsa på fler riktiga trafikpoliser och frekventa kontroller om man nu verkligen tycker att hastigheten är ett problem på vissa sträckor där man har kameraövervakning idag.

Om man hade tittat på sträckorna i fråga tror jag att man skulle finna att många trafikanter ökar farten mellan skåpen. Inte några vansinneskörningar men fart precis under körkortsgränsen. I Norge kör man som på nålar på motsvarande sträckor eftersom man vet att de tar snitthastigheten. Att köra mil efter mil på en öde landsväg och ha ett par kameror som hindrar en från att öka farten något till en hastighet som känns bättre är löjeväckande. Tillslut är det en karavan med bilar med små avstånd till framförvarande. Ingen vågar köra om den andra och sprida ut gruppen lite. Det hade nog varit bättre ur ett trafiksäkerhetsperspektiv.

Det är ett ickeproblem att peka ut motorcyklister bara för att de har en integralhjälm som omöjliggör identifiering och saknar reg.skylt fram som den där tjänstemannen gjorde i radioavsnittet som länkades här eller om det var artikel.

De som kör för fort förbi kamerorna i vansinniga farter är sannolikt ofta sådana som vill ge ett finger åt myndigheter i vetskapen att de inte går att identifiera. Det finns även en klick bilister som ägnar sig åt samma sak av samma skäl. De skruvar sonika av reg.skylten, och eller sätter dit ett falskt reg.nr, sätter på sig Reagan masken, solglasögon, keps, drar ner solskyddet och gömmer sig bakom det där de inte ser vägen. Föga trafiksäket. Mer fokus på kameran än på utfarten alltså. Föga trafiksäkert.

Jag tror inte man kommer åt dessa grupper genom ägaransvar. Man hade säkert kunnat identifiera många bakvägen av dessa med hjälp av deras mobiltelefoner och de GPS signaler de sänder ut med rätt teknik och regelverk om de har tidpunkt och plats. Om inte annat hade man kunnat tala om att de från och med nu har ögonen på sig även om man inte kan fälla dem för en extrem fortkörning.

Sedan är det kanske heller inte vägen att gå. Man får fråga sig vilket samhälle vi vill ha. Är det massövervakning av varje steg vi tar eller är det ett friare samhälle under ansvar. I en polariserad värld verkar många vilja ha mer övervakning. När vi nått dit vill vi ha mer frihet. Det är lätt att införa en polisstat, men betydligt svårare att ta några steg tillbaka.

Tror knappast att företagare har lust att ange sina anställda som de är beroende av för att de har kört för fort lika lite som en förälder har lust att ange sitt barn för en fortkörning med familjens bil (om fotografiet inte är tydligt nog).

Nedan är alltså strategigruppen? Intressant samling måste jag säga. Moped och Motorcykelbranschens Rixförbund och SMC borde ju prata ihop sig i en samling som i huvudsak består av myndigheter med allt vad det innebär.

Moped och Motorcykelbranschens Riksförbund

NTF

Rikspolisstyrelsen

Sveriges Trafikskolors Riksförbund

Sveriges Kommuner och Landsting

Sveriges MotorCyklister

Trafikförsäkringsföreningen

Transportstyrelsen

Trafikverket
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Nedan är alltså strategigruppen? Intressant samling måste jag säga. Moped och Motorcykelbranschens Rixförbund och SMC borde ju prata ihop sig i en samling som i huvudsak består av myndigheter med allt vad det innebär.
Jo, det kan man tycka vore logiskt...

Man kan ju ställa ett par enkla frågor till våra handlare nästa gång man har vägarna förbi. T ex vad de anser om:
- Elektronisk hastighetsbegränsning vid 130 km/h?
- att mc ska få köra 10-20 km/h långsammare än skyltad fart? :näsblod
- räcken med underglidningsskydd vid sidan om populära mc-vägar - är de ett gissel då de kan uppmuntra motorcyklister till högre fart?
- förslaget att tillämpa vårdslöshetbegreppet betydligt snävare för motorcyklister än för förare av andra fordonsslag?
- att strikt ägaransvar ska införas för motorcyklister?

Be dem sedan skicka in sina svar till McRF och säkerställa att de framförs vid förhandlingsbordet. Då kanske vi skapar förutsättningar för samverkan.

Det tänker i alla fall jag göra... ;)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jo, det kan man tycka vore logiskt...

Man kan ju ställa ett par enkla frågor till våra handlare nästa gång man har vägarna förbi. T ex vad de anser om:
- Elektronisk hastighetsbegränsning vid 130 km/h?
- att mc ska få köra 10-20 km/h långsammare än skyltad fart? :näsblod
- räcken med underglidningsskydd vid sidan om populära mc-vägar - är de ett gissel då de kan uppmuntra motorcyklister till högre fart?
- förslaget att tillämpa vårdslöshetbegreppet betydligt snävare för motorcyklister än för förare av andra fordonsslag?
- att strikt ägaransvar ska införas för motorcyklister?

Be dem sedan skicka in sina svar till McRF och säkerställa att de framförs vid förhandlingsbordet. Då kanske vi skapar förutsättningar för samverkan.

Det tänker i alla fall jag göra... ;)

Kan ju vara en bra idé att uppmärksamma handlarna om saken om de nu inte är aktiva i sin branschorganisation. Det är rätt vanligt att man inte är det. Mycket möjligt att många har dålig koll.

Är det så illa ställt att McRF är inne på helt andra spår än SMC vid förhandlingarna om frågor som tas upp i inlägget. Det vore ju extremt oroväckande att en branschorganisation för näringsidkare av försäljning av motorcyklar skulle inta en annan position än de som köper deras produkters företrädare. Själv tror jag dock inte att sannolikheten är hög att man får igenom det politiskt. Rent önsketänkande. Det är ju illa nog att man ens för fram dessa idéerna.

Jag skulle om jag var McRF fundera på vad finns det för underlag som säger att förslagen skulle ge positiva effekter för deras verksamhet? Hur många skulle gå med på att låta sin motorcykel strypas? Hur många skulle fundera på att köpa en ny motorcykel med strypt topphastighet till 130 eller acceptera att köra 20 km/h under hastighetsgränserna? McRF kan med andra ord redan nu be sina medlemmar att slå igen butikerna om man viker ner sig.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Är det så illa ställt att McRF är inne på helt andra spår än SMC vid förhandlingarna om frågor som tas upp i inlägget. Det vore ju extremt oroväckande att en branschorganisation för näringsidkare av försäljning av motorcyklar skulle inta en annan position än de som köper deras produkters företrädare...
Ptjaa, jag vet inte mer än att SMC tydligen är väldigt, väldigt ensamma på sin sida av bordet just nu...

...Själv tror jag dock inte att sannolikheten är hög att man får igenom det politiskt. Rent önsketänkande. Det är ju illa nog att man ens för fram dessa idéerna...
Nej, det kan man tycka. Men i mina ögon är den mest förödande konsekvensen att vuxet folk inte kan föra en så allvarlig fråga som säkerhet för Motorcyklister framåt, inte så länge man envisas med att falla tillbaka till denna typ av barnslig positionering så fort det ska revideras ett dokument! Att kalla till möte och förvänta sig att tacksamma ideella medlemsorganisationer ska sufflera med bifall och jubelrop medan man torgför illa underbyggda sanningar, behandling av symptomen och viftar bort invändningar med halvsanningar och lögner är ingen bra väg att komma framåt...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ptjaa, jag vet inte mer än att SMC tydligen är väldigt, väldigt ensamma på sin sida av bordet just nu...

Nej, det kan man tycka. Men i mina ögon är den mest förödande konsekvensen att vuxet folk inte kan föra en så allvarlig fråga som säkerhet för Motorcyklister framåt, inte så länge man envisas med att falla tillbaka till denna typ av barnslig positionering så fort det ska revideras ett dokument! Att kalla till möte och förvänta sig att tacksamma ideella medlemsorganisationer ska sufflera med bifall och jubelrop medan man torgför illa underbyggda sanningar, behandling av symptomen och viftar bort invändningar med halvsanningar och lögner är ingen bra väg att komma framåt...

Man vill ju inte tro att det är sant, att det är foliehatt...:( Inte vill väl våra styrande oss illa?

Men när man vet att det numera inte bara är en fördel utan ett krav att chefer inte ska ha branscherfarenhet är det tyvärr mer troligt än otroligt.

Kan visserligen vara bra att man tänker "utanför lådan" ibland, men när de aldrig ens är i närheten av "lådan" blir det direkt pinsamt. Men bara för oss som vet vad som finns i "lådan"... :huvet
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
2014 registrerades 44,5 miljoner fortkörningar i fartkamerorna. Sen har vi alla andra fortkörningar som sker överallt och hela tiden. Det blir väl några miljarder fortkörningar/år eller vad tror ni?

Imponerande är att en lag kan brytas så flagrant av så många så ofta utan att någon drabbas men att det ändå kan anses som ett allvarligt brott vid seriösa samtal.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
2014 registrerades 44,5 miljoner fortkörningar i fartkamerorna. Sen har vi alla andra fortkörningar som sker överallt och hela tiden. Det blir väl några miljarder fortkörningar/år eller vad tror ni?

Imponerande är att en lag kan brytas så flagrant av så många så ofta utan att någon drabbas men att det ändå kan anses som ett allvarligt brott vid seriösa samtal.

Att jaga nyckeltal är enkelt, är man bara nog akademisk utan en uns av verklighet i livet så är det inte så underligt att det dyker upp dumma förslag pga just Noll Vision.

99,9999% som dör ovanför trädgränsen i fjällmiljö saknar flytväst, jag väntar med spänning på ett lagförslag.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Man vill ju inte tro att det är sant, att det är foliehatt...:( Inte vill väl våra styrande oss illa?

Men när man vet att det numera inte bara är en fördel utan ett krav att chefer inte ska ha branscherfarenhet är det tyvärr mer troligt än otroligt.

Kan visserligen vara bra att man tänker "utanför lådan" ibland, men när de aldrig ens är i närheten av "lådan" blir det direkt pinsamt. Men bara för oss som vet vad som finns i "lådan"... :huvet


I närheten av lådan...om det vore så bra ändå.
En del vet sannolikt inte ens hur lådan ser ut överhuvudtaget. Så även om de skulle till äventyrs råka befinna sig i närheten av den så är de oförmögna att förstå det.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Här har vi en typisk olycka som Trafikverket kan ges sig på med nummerskylt fram, ägaransvar, hårdare straff för fortkörning och lägre gränser för körkortsindragning.

http://www.expressen.se/gt/kvinna-ramlade-av-mc--men-foraren-fortsatte/

Buss på bara!

Grejjen är ju den, att det går inte att lagstifta bort puckon.
Dessa har ju inte varken följt lagarna som redan finns eller haft någon kontroll på vad de pysslar med.
Dels har de skjutsat utan hjälm, men man faller inte av en hoj heller som körs korrekt, och är under kontroll, även om det går fort. Och vilket äckel stannar inte och hjälper flickan när han (de) ställt till det?
Att (över-)skärpa lagarna för att klämma åt de som redan skiter i dem kommer ju inte att ha någon vidare effekt. Utan det ända man gör är att skapa kriminella av vanliga människor, och straffar de som försöker sköta sig.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Grejjen är ju den, att det går inte att lagstifta bort puckon.
Dessa har ju inte varken följt lagarna som redan finns eller haft någon kontroll på vad de pysslar med.
Dels har de skjutsat utan hjälm, men man faller inte av en hoj heller som körs korrekt, och är under kontroll, även om det går fort. Och vilket äckel stannar inte och hjälper flickan när han (de) ställt till det?
Att (över-)skärpa lagarna för att klämma åt de som redan skiter i dem kommer ju inte att ha någon vidare effekt. Utan det ända man gör är att skapa kriminella av vanliga människor, och straffar de som försöker sköta sig.

Huvudet på spiken!
Det kan nu avslöjas att det fanns ett mått av sarkasm i mitt förra inlägg - surprice surprice! :hihi


Jag är lite förvånad över att avslöjandet av denna skandalen inte fått större genomslag här inne.
Nog minns vi tonläget och formuleringarna i samband med lanseringen av "Extremt beteende" för några år sedan...?

Har vi blivit avtrubbade sedan dess? Tror vi att detta bara är en anka och att inget kommer att hända?

Jag är tillräckligt gammal för att ha sett och kämpat mot sådan idioti som Rapport 13 och annat bisarrt som kunde hända i det gamla DDR-Sverige - och jag måste säga att hur vrickad den här listan än verkar, så känns den ruskigt påtaglig och verklig.

Det är verkligen åt detta håll Trafikverket drar och arbetar. Dom tror på det dom gör. Dom upplever att do är på rätt väg.

Det är det som gör mig extra rädd!

Utan att förstå sig på varken motorcyklar eller motorcyklister så kämpar dom med att göra vår värld begriplig och kvantifierbar i deras ögon.
Då blir det "system" högt och lågt, och föraren skiljs bort ifrån skeendet medans man packar på stabilitetsystem, krockkuddar och annat käckt som visat sig funka bra på bilsidan.
Man ger sig inte förrän man gjort om motorcykeln till en liten smalspårig bil.
Oekomobilutriggarna måste vara perfekta i trafikverkets ögon.


Vi är motorcyklister! Det måste höras att vi inte accepterar att bli utrotade.
Jobba med oss istället för mot oss!
Lyssna tlll vad vi och vår intresseorganisation har att säga, istället för att skapa konflikt och obehag.
Se till att ha med det viktigaste av allt - FÖRAREN i trafiksäkerhetsarbetet!


När SMC vart uppkallade och fick denna idiotlista i ansiktet första gången så var det svårt att tro att den var på allvar.

SMC lyckades navigera undan de flesta blindskären i samarbetet, och pekade på det mycket viktigare faktumet att ett accelererande antal olyckor med motorcykel inte involverade några motorcyklister!
Har man inget körkort så är det svårt att hävda att man är en motorcyklist - där måste man ändå dra en gräns.

Varför?

Tja, myndigheterna hade säkert hoppats att de ständigt höjda trösklarna och besvären kring att ta ett MC-körkort skulle dämpa tillflödet av nya motorcyklister - trots SMCs varnande finger och tydliga NEJ! till förslagen.

Tyvärr blev det så också - vissa skippade detta med att ta MC-kort,
Dubbelt tyvärr så skippade dom inte att köra MC...

Tittar vi tillbaka under 2010-talet så saknade ungefär 30% av de som omkom på MC behörighet att köra MC. Dom var inga motorcyklister. Dom har inte med oss motorcyklister att göra.

Genom att sätta ljuset på denna alarmerande stora grupp så räknade vi nog med att det skulle hända något...? Det var ju mycket rabalder kring detta med extremt beteende för några år sedan.

Så vad har hänt från myndigheternas sida? Vad har Trafikverkets Task Force uträttat?
Polisen?

Inte ett skvatt någonstans!
Jo, Polisen kom med några jävligt illa formulerade utspel och provokativa uttalanden som bara polariserade läget än mer.

Men gjorde dom något?



Den nuvarande situationen i olycksstatistiken är skapad av myndigheterna, och nu drar man samma jävla idiotlista EN GÅNG TILL som om inget hade hänt - och kräver att vi som kör motorcykel, är utbildade och sköter oss skall betala för samhällets totala genomklappning och oförmåga att se till att instiftade lagar och regler efterlevs.
Man bänder och bryter i grundlagen för att få det som man vill och är beredd till tydligen vad som helst för att måla världen i sin färg.

Det är nog nu.
Addera gärna till procenttalen ovan att bilister är vållande i 9 av 10 krockar mellan motorcykel och bil (enl. IF 2011) och att 10% av de omkomna motorcyklisterna dog mot Trafikverkets mördarräcken!

...men vi skall särbehandlas negativt, målas ut som den aktiva parten och tvingas stå i skamvrån?
Hallå!?


Här bjussar jag på en alldeles aktuell bild:


017_zps5gfbzbd4.jpg


Frölunda Torg. Ett hyfsat välmående köpcenter i västra Göteborg med hav, bad och marinor inom synhåll, och faktiskt inom promenadhåll också.
Om man nu vill promenera genom de mellanliggande bostadsområdena...

Där, på Frölunda Torg är det tydligen inget anmärkningsvärt att ta en oregistrerad crosshoj ner till köttrestaurangen, luta den lite casual mot uteserveringens staket för att sedan glida in och umgås med polarna. Kanske dra några bärs också...?
För vem bryr sig?

Inte Trafikverket. Inte Polisen. Inte folk runt omkring.
Helt normalt.

Lika normalt som när det strax därpå dundrar förbi en storscooter - bedömt 400 - 500cc: de kriminellas favoritfordon just nu, på cykelbanan, mellan barnfamiljer och gamla pensionärer.
Utan nummerskylt.

Vad som helst som händer med dessa på oregistrerade, oskyltade och troligen stulna fordon kommer att rapporteras som "MC-olycka". Drar dom med sig några oskyldiga så blir det tidningsrubriker högt och lågt med MC-tema, motorcyklister och nya krav på inskränkningar i vår vardag.

SMC bedriver ett seriöst trafiksäkerhetsarbete, med realistiska förslag och effektiva åtgärder.
Lyssna på SMC! Lyssna på oss motorcyklister!
Det spår som Trafikverket är inne på är inte produktivt, inte rimligt, inte seriöst.
Det är ett konfrontativt idisslande av en spya som borde varit borttorkad och nedspolad för fem år sedan.

Dags att gå vidare, Trafikverket.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top