Sebastian_K
Nybörjare
Känns ganska hopplöst att snacka med någon som går in på hårklyverier istället för att försöka förstå bilden i ett stort perspektiv.
Jag skulle kunna måla upp ett annat exempel men jag avstår då du ändå bara kommer söka alternativa lösningar på exemplet.
Alla elektroniska prylar brukar dessutom börja skapa problem med tiden. Jag har tex fått koppla ur mitt billarm eftersom det börjat leva sitt eget liv och jag vill inte riskera att stå 40 mil hemifrån utlåst från min bil eller en imobilizer som inte tycker jag ska köra min egen bil. Bilen ifråga är från 2000 och larmet är antagligen av samma årsmodell.
Hur kul är det när ett av tillverkaren fast alkolås börjar bråka? Det kommer inte vara lika lätt att koppla ur som mitt larm. Kanske står jag 5 mil ute i skogen och min arbetskompis har satt motorsågen i benet och är på väg att förblöda.
Ja precis, det är fler som begår självmord i Sverige än vad som kör ihjäl sig. För övrigt skulle jag nog själv överväga ta livet av mig om samhället såg ut som ni trygghetsnarkomaner vill ha det.
Du får gärna förklara för mig vad du menar med hårklyverier.
För det finns alltid olika lösningar på alla problem, och jag diskuterar gärna olika lösningar på ett problem. Det är liksom via såna typer av diskussioner som en lösning som fungerar bra kommer att växa fram. När dialogen blir ett skyttegravskrig där båda säger att den andra har fel, och vägrar lyssna på den andres argument så har vi liksom ett låst läge.
Det är just i det stora perspektivet jag försöker se detta.
Det talas om att 1/3 som dör i trafiken är alkoholpåverkade.
Om vi leker med tanken att alla fordon hade alkolås, så hade kunnat rädda en stor del av dessa och även några av den nyktra 2/3 delen som råkade vara på fel plats vid fel tillfälle.
Teoretiskt sett skulle vi då kunna rädda runt 100 människors liv. I verkligheten troligen mindre då några av olyckorna ändå hade skett pga förare med dåligt omdöme.
Kommer införandet av alkolås resultera i att vi teoretiskt får fler personer som dör/blir svårt skadade till följd av att ett fordon inte startar pga att alkolåset krånglar, än vad vi har att den alkoholpåverkade kunde starta bilen?