Trafikverket vill se framtida särbehandling av MC

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
*gäsp* Ett st brainstorminglista som på sin höjd kanske leder till enstaka halvhjärtade försök att gå vidare med. Att ens ödsla energi på skräpet bevisar att *motståndsrörelsen* är lika goda tomtar som de som författat listan.

Vänligen flytta tråden till "OT^2 - Dumpforumet" så vi övriga = IQ över skostorlek, slipper se tramset.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Miljöavgift på kvinnor, samer och sk. EU-migranter?

Nä massa nya kläder, parfymer, schampoon, snöskotrar, helikoptrar, europe-trotting och allmän nedskräpning det är nog inget problem.

Ordningsböter för import av jihadister och illiterata idioter?

Nä säkerhet och demokrati strider ju mot den feministisk-socialistiska statsordningen.

Men Kalle Karlsson som tar hojen till jobbet varje dag. En hoj som är försäkrad, som det betalas skatt för, som körs på vägar som Kalle betalat via annan skatt, med bränsle som Kalle skattat för och med en massa utrustning Kalle köpt för att Staten säger att han måste. Han, Kalle, han ska minsan förföljas, nagelfaras och straffas om han så sneglar framåt vid rött ljus.

Det är nog inte så stor skillnad på Sverige och Syrien. Ett land av ganska vanliga människor som styrs och kontrolleras av en extremistisk politisk och medial elit som socialt straffar alla som höjer rösten.

Jag antar att jag härmed är persona non grata även på Sporthoj.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Miljöavgift på kvinnor,

Låter rimligt.
Det enda riktiga miljöproblemet är ju att vi är åt skogen för mycket människor för denna lilla planet att försörja på sikt. Skattar vi bort fittan så lär det lösa sig självt inom en generation.
:fyllisar
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Sura, gamla jävlar menar du, ungdomar brukar vara mycket fascinerade av mc.

Nah, under tolv, visst, men då ska de bara klättra på'n och välter den. Efter den åldern börjar det bli hippt att vara missinformerad miljömupp & bajsnödig.

Jag säger som Clarkson; Vi är dinosaurier, däremot är det ju en självklarhet att dinosaurier är bra mycket coolare varelser än imaskulerade veganer som spenderar sin fritid på att gnälla med grannarna för att de inte delar samma existensvärdering.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
rätt säker på att smc gör vad dom kan för att motarbeta detta....
synd bara att det är så många som anser att smc inte behövs eller gör någon nytta... med fler medlemmar hade dom vart ännu starkare........
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...synd bara att det är så många som anser att smc inte behövs eller gör någon nytta... med fler medlemmar hade dom vart ännu starkare........
Ja, att huka sig, vända bort blicken och hoppas att det blåser förbi funkar inte riktigt när det gäller trafiksäkerhet och -lagstiftning.

En i sammanhanget rätt lustig sak finns i Tragikverkets egen uppföljning över MC- hastighet, se sid 28-31:
http://online4.ineko.se/online/download.aspx?id=48244

Reflektion:
- MC reducerar sin hastighet vid de kontrollerade mätpunkterna, bilisterna oförändrade.
- Medelhastigheten för mc är lägre än för bil
- Ca 10% fler motorcyklister än bilister håller inte hastigheterna. Än, skillnaden minskade rejält under 2014!
- Håll i minnet att de vägar som ingår i MC-Index vad jag förstår är särskilt utvalda för att de inbjuder till "inspirerad" körning - se bilagorna med urval, Ni som kör i de trakterna. Det innebär att skillnaderna mellan bil och mc med all sannolikhet är mindre om man beaktar de normala mätplatserna för Hastighetsindex. Detta kan vara en stor felkälla (i värsta fall är referensen helt fel), naturligtvis vore det bäst om indextalen för bilar utan släp hämtades från samma mätpunkter så att ev överrepresentation av traktens Fast&Furious-population återspeglas på samma sätt som för MC!

Men kontentan är - om vi redan idag ser en positiv trend, varför då dra upp denna lista ur byrålådan just nu? Är TV rädda för att motorcyklisterna än en gång tar hand om sin egen skit, utan att de kan påvisa något samband med tvingande åtgärder?

I sanning ett mysterium... :)

EDIT funkar inte länken ovan väljer Ni denna länk och öppnar "Hastighetsindex MC 2014": http://online4.ineko.se/trafikverket/Product/Category/11874
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ett mysterium är det... :va

VTI har undersökt hur ändrade hastighetsgränser påverkat olyckstalen...
http://www.vti.se/sv/publikationer/...tsgranser-langtidseffekter-pa-trafiksakerhet/

Antalet dödade har visserligen gått ned men "För de svårt skadade syns däremot inga betydande förändringar."

Egentligen inte så konstigt för oss som inte är hastighetstalibaner men när det hela tiden är hastigheten som är orsaken blir det svårt att backa... :(

OM hastigheten är det viktigaste borde det dödas och skadas massor på Autobahn. :va Konstigt då att det känns säkrare i 150 där än på Essingeleden i lagliga 70... Men där förstår de flesta, till skillnad från svenskar, att det blir otrevligt vid en olycka. Det går inte att lita på den "säkra" bilen på Autobahn och skulle man köra som på Essingeleden skulle det dödas massor... Nu har jag inte hittat några färska siffror men äldre var 25% av trafikarbetet och 4% av antalet trafikdödade.

På denna sida visar Tragikvärket vad som prioriteras, och även om vi inte nämns så kör de flesta av oss för vi för att vi gillar det mer än ett tråkigt transportbehov. Vilket med deras modell förklarar varför vi ska bort...
http://www.trafikverket.se/Privat/T...sakerhetsarbete/Hur-varderas-ett-manniskoliv/
https://www.youtube.com/watch?v=edzInYXFF34#t=512
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nu har jag fått ett första svar på mailet jag skickade ut till samtliga riksdagspartier om hur de ställer sig till Trafikverkets lista. Det är Centerpartiet som svarar så här:

För Centerpartiets del så skiljer vi inte på olika fordon i förhållande till gällande lagstiftning. En MC omfattas av de gemensamma trafikregler vi har exempelvis när det gäller hastighet. Det är vår utgångspunkt också i denna fråga och vi har inte för avsikt att ställa oss bakom några särbestämmelser för MC.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Update! Fyller på med svar från Miljöpartiet:
När det gäller Trafikverkets förslag så är det svårt att ta politisk ställning till helheten utan att först ha utrett de enskilda förslagen mer. En del av förslagen är minst sagt ”beskedliga”, exempelvis förslagen om att sprida kunskap om dagens regler. Dessa förslag ställer vi oss så klart helt bakom. När det gäller några av de andra förslagen så ser vi att det finns en del tveksamheter, exempelvis att ha körkortsindragning vid olika hastigheter för olika fordon. Här bör samma regler gälla för alla, och fokus bör istället ligga på att använda fartkameror eller fler kontroller. Alkolås är en fråga som MP drivit länge, men vi skulle hellre se att det på sikt infördes på alla fordon, inte bara på motorcyklar.

Vi tar dock frågan om trafiksäkerhet på största allvar och anser inte att det i första han är politiker som bör detaljstyra när det gäller vilka åtgärder som är bäst lämpade för att öka trafiksäkerheten. Vi ställer oss därför i grunden positiva till att Trafikverket utvecklar förslag som kan öka trafiksäkerheten på vägarna.

Centerpartiet svarar så här:
För Centerpartiets del så skiljer vi inte på olika fordon i förhållande till gällande lagstiftning. En MC omfattas av de gemensamma trafikregler vi har exempelvis när det gäller hastighet. Det är vår utgångspunkt också i denna fråga och vi har inte för avsikt att ställa oss bakom några särbestämmelser för MC.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
I Tyskland är motorcyklister redan särbehandlade. :( Det finns vägar som är förbjudna för motorcyklar under vissa tider, vanligtvis när tyskar brukar bomba.
Och även om det vanligtvis är 100 kph där vi har 70 börjar det bli alldeles för många begränsningar på krokiga vägar. På vägen hem från England förra veckan bodde jag på Villa Löwenherz http://www.villa-loewenherz.de/ och de första 7 kilometrarna mot Uslar hade inte en raksträcka att tala om :Bugar däremot en massa 30-40-50-bergänsningar för kurvor. Inte rekommenderad hastighet, som jag kunnat köpa som husbilsförare, utan högsta tillåtna. :dummer Men en 30-kurva kunde lätt tas i det dubbla utan att våldsamma nerlägg eller större risker så jag anpassade farten efter omständigheterna. :D Aldrig mycket över 100 men vad säger polisen när man tar en öppen kurva med god sikt i dubbla skyltade hastigheten? :va
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
I Tyskland är motorcyklister redan särbehandlade. :( Det finns vägar som är förbjudna för motorcyklar under vissa tider, vanligtvis när tyskar brukar bomba.
Och även om det vanligtvis är 100 kph där vi har 70 börjar det bli alldeles för många begränsningar på krokiga vägar. På vägen hem från England förra veckan bodde jag på Villa Löwenherz http://www.villa-loewenherz.de/ och de första 7 kilometrarna mot Uslar hade inte en raksträcka att tala om :Bugar däremot en massa 30-40-50-bergänsningar för kurvor. Inte rekommenderad hastighet, som jag kunnat köpa som husbilsförare, utan högsta tillåtna. :dummer Men en 30-kurva kunde lätt tas i det dubbla utan att våldsamma nerlägg eller större risker så jag anpassade farten efter omständigheterna. :D Aldrig mycket över 100 men vad säger polisen när man tar en öppen kurva med god sikt i dubbla skyltade hastigheten? :va

Körförbuden för motorcyklister längs vissa sträckor är bra trista - men till stor del absolut självförvållade.
Alltför många hojåkare utan fantasi eller ambition att upptäcka nya sträckor ligger och nöter samma gamla spår fram och tillbaka varje helg med fint väder, tills de boende i regionen lackar ur och bildar aktionsgrupper och tvingar igenom körförbud - totala eller bara över helger / delar av året.

"Detaljstyrda hastigheter" i kurvor är en ny variant på temat som används när man vill tvinga bort MC-trafik, men inte kan förbjuda MC-trafik helt och hållet eftersom vägen kanske fungerar som genomfartsled eller andra alternativa körsträckningar saknas.

Då drar man ner högsta tillåtna fart just i kurvor som du beskriver, och sätter därefter igång och hårdbevakar sträckan genom att mäta precis där hastigheten är som lägst satt, och "skattar" bort den oönskade MC-trafiken.

I Tyskland är inte bötesbeloppen speciellt besvärande eller avskräckande - det är istället det ackumulerande pricksystemet med "Punkte in Flensburg" som gör att folk är angelägna att hålla sig på mattan.

Trist utveckling - en av sakerna jag verkligen uppskattar i Tyskland är just förtroendet jag ges att själv anpassa min hastighet till aktuella förhållanden - eftersom 100km/h-gränsen normalt sett alltid räckt till för stimulerande kurväventyr.

Trafiksäkerhetsmässigt kan man ifrågasätta just detta M.O. eftersom polisen huvudsakligen punktmarkerar dessa sträckor när MC-trafikintensiteten är som högst: fint väder.

När det regnar och är sämre förutsättningar så är det liksom enklare att hålla styrfart...
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Fick nu även ett kort svar från Sverigedemokraternas representant i Trafikutskottet:

Vill bara berätta av vi inte har hunnit titta på detta ännu, har fullt upp med budgetarbetet. Men rent spontant verkar förslagen helt vansinniga, jag återkommer till dig.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Intressant om Tyskland. Det är ju onekligen effektivt att sänka farten i kurvorna. För att upprätthålla respekten för det måste det ju till att det finns trafikpoliser som är ute och ser till att det efterlevs. Kan inte se att det skulle fungera i Sverige där vi knappt har några trafikpoliser i yttre tjänst längre. De får hålla på med sina punktkontroller där det är mycket trafik och man kan få sin kvot fylld så att överordnade är nöjda och kan rapportera tillbaka till våra folkvalda att de är effektiva...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Körförbuden för motorcyklister längs vissa sträckor är bra trista - men till stor del absolut självförvållade.
Alltför många hojåkare utan fantasi eller ambition att upptäcka nya sträckor ligger och nöter samma gamla spår fram och tillbaka varje helg med fint väder, tills de boende i regionen lackar ur och bildar aktionsgrupper och tvingar igenom körförbud - totala eller bara över helger / delar av året.

"Detaljstyrda hastigheter" i kurvor är en ny variant på temat som används när man vill tvinga bort MC-trafik, men inte kan förbjuda MC-trafik helt och hållet eftersom vägen kanske fungerar som genomfartsled eller andra alternativa körsträckningar saknas.

Då drar man ner högsta tillåtna fart just i kurvor som du beskriver, och sätter därefter igång och hårdbevakar sträckan genom att mäta precis där hastigheten är som lägst satt, och "skattar" bort den oönskade MC-trafiken.

I Tyskland är inte bötesbeloppen speciellt besvärande eller avskräckande - det är istället det ackumulerande pricksystemet med "Punkte in Flensburg" som gör att folk är angelägna att hålla sig på mattan.

Trist utveckling - en av sakerna jag verkligen uppskattar i Tyskland är just förtroendet jag ges att själv anpassa min hastighet till aktuella förhållanden - eftersom 100km/h-gränsen normalt sett alltid räckt till för stimulerande kurväventyr.

Trafiksäkerhetsmässigt kan man ifrågasätta just detta M.O. eftersom polisen huvudsakligen punktmarkerar dessa sträckor när MC-trafikintensiteten är som högst: fint väder.

När det regnar och är sämre förutsättningar så är det liksom enklare att hålla styrfart...

Kan tyvärr inte trycka på gilla, men uppskattar att jag får det bekräftat. En oerhört trist utveckling. När det inte handlar om trafiksäkerhet längre utan bara att sätta dit en trafikantgrupp försvinner förtroendet. Men självförvållat? Som vanligt är det en minoritet som skapar problem för en majoritet. :mad:

Intressant om Tyskland. Det är ju onekligen effektivt att sänka farten i kurvorna. För att upprätthålla respekten för det måste det ju till att det finns trafikpoliser som är ute och ser till att det efterlevs. Kan inte se att det skulle fungera i Sverige där vi knappt har några trafikpoliser i yttre tjänst längre. De får hålla på med sina punktkontroller där det är mycket trafik och man kan få sin kvot fylld så att överordnade är nöjda och kan rapportera tillbaka till våra folkvalda att de är effektiva...

Men med en, först frivillig med lägre försäkringspremie, sedan obligatorisk, GPS på alla fordon är du körd. Och Sveriges normalpuckon tror att det bara kommer att drabba "de andra som kör för fort".:huvet

Hur många normalpuckon kör 70 eller lägre när det inte är rusningstrafik på Essingeleden?
För när trafikpolisen, med hyfsad kunskap om trafikregler, är borta och ersatt av ordningspoliser med trafikkunskap i nivå med normalsvensken, kan det inte bli bättre direkt...:(:(
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Men med en, först frivillig med lägre försäkringspremie, sedan obligatorisk, GPS på alla fordon är du körd. Och Sveriges normalpuckon tror att det bara kommer att drabba "de andra som kör för fort".:huvet

Moderna bilar har ju rätt mycket elektronik och övervakning i sig som det är så det är nog inte omöjligt att ta fram uppgifter likt man gör i en svart låda i ett flygplan egentligen om man hade velat. Dr Åsas sambo blev ju fälld delvis för att man kunde knyta hans bil till branden via bilens egna GPS. Där fanns sparade uppgifter som man kunde ta fram. I det fallet tror jag ingen protesterar att man kan använda tekniken. Om samma information använts för att fälla en familjefar på väg hem från jobbet för en fortkörning. Det tror jag är tveksamt.

Jag har inget önskemål att försäkringsbolag eller staten ska kunna ta fram uppgifter i realtid för att fälla folk för fortkörning eller höja ens premie för att man ha svårt att hålla hastighetsgränserna utan att se under vilka omständigheter det sker.

Det är enorm skillnad att ligga 110 km/h i rusningstrafik i tät trafik där man egentligen borde hålla 80 och ligga i 220 km/h på en tom öde rak motorväg eller i 180 km/h med goda avstånd till framförvarande i samma hastighet. Det är sådant en människa hade kunnat bedöma. Hade trafikpolisen fokuserat på beteende och avstånd hade jag haft större respekt för övervakningen. Nu är det som sagt ett icke-problem då man knappt ser några poliser längre på vägarna.

Att det fungerar med fri fart i Tyskland är ju på grund av att man är noga med avståndsdisciplinen. Där man har tagit bort fri fart är ju på sträckor där det är för tät trafik och riskerna ökat för att avstånden inte hålls. Kan tycka att tyskarna har en betydligt sundare inställning än vad vi ha här hemma. Man ha satt ett individansvar om något inträffar. Det borde man ha här också. Händer en olycka borde konsekvenserna bli hårdare. Mer frihet under ansvar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kan tycka att tyskarna har en betydligt sundare inställning än vad vi ha här hemma. Man ha satt ett individansvar om något inträffar. Det borde man ha här också. Händer en olycka borde konsekvenserna bli hårdare. Mer frihet under ansvar.

Så tyckte jag förut också men 30-skyltat på 100-väg i en öppen kurva som lätt tas i dubbla hastigheten! :va Det är inte sunt.
Att jag får köra fortare på Autobahn och där själv bestämma vad som är en "säker" fart är trevligt men det är kurvorna som får mig att må bra, inte farten rakt fram...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det går tydligen lite tungt med förtroendebiten i strategigruppen, att ifrågasätta det heliga hastighetsmantrat är tydligen att peta med pinnen i myrstacken, inte bara bland Tragikvärkare utan även bland branschfolk och andra suspekta förståsigpåare.

Så - SMC lägger tydligen in en växel till med lite hederlig gammaldags barrikad-agitation. Hittade precis och skrev på detta upprop, få se vad det kan leda till...? :) https://smca.bsd.net/page/s/stoppa-...utm_source=Motorcyklisten&utm_campaign=Omslag
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top