SJP
Lattepappa
- Gick med
- 15 Apr 2007
- Hoj
- Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Men myndigheterna hatar motorcyklister, inte varesig badande eller trampcyklister. I det ligger skillnaden.
Inte bara myndigheterna.
Allmänheten.
Men myndigheterna hatar motorcyklister, inte varesig badande eller trampcyklister. I det ligger skillnaden.
Inte bara myndigheterna.
Allmänheten.
Miljöavgift på kvinnor,
Sura, gamla jävlar menar du, ungdomar brukar vara mycket fascinerade av mc.
Ja, att huka sig, vända bort blicken och hoppas att det blåser förbi funkar inte riktigt när det gäller trafiksäkerhet och -lagstiftning....synd bara att det är så många som anser att smc inte behövs eller gör någon nytta... med fler medlemmar hade dom vart ännu starkare........
För Centerpartiets del så skiljer vi inte på olika fordon i förhållande till gällande lagstiftning. En MC omfattas av de gemensamma trafikregler vi har exempelvis när det gäller hastighet. Det är vår utgångspunkt också i denna fråga och vi har inte för avsikt att ställa oss bakom några särbestämmelser för MC.
När det gäller Trafikverkets förslag så är det svårt att ta politisk ställning till helheten utan att först ha utrett de enskilda förslagen mer. En del av förslagen är minst sagt ”beskedliga”, exempelvis förslagen om att sprida kunskap om dagens regler. Dessa förslag ställer vi oss så klart helt bakom. När det gäller några av de andra förslagen så ser vi att det finns en del tveksamheter, exempelvis att ha körkortsindragning vid olika hastigheter för olika fordon. Här bör samma regler gälla för alla, och fokus bör istället ligga på att använda fartkameror eller fler kontroller. Alkolås är en fråga som MP drivit länge, men vi skulle hellre se att det på sikt infördes på alla fordon, inte bara på motorcyklar.
Vi tar dock frågan om trafiksäkerhet på största allvar och anser inte att det i första han är politiker som bör detaljstyra när det gäller vilka åtgärder som är bäst lämpade för att öka trafiksäkerheten. Vi ställer oss därför i grunden positiva till att Trafikverket utvecklar förslag som kan öka trafiksäkerheten på vägarna.
För Centerpartiets del så skiljer vi inte på olika fordon i förhållande till gällande lagstiftning. En MC omfattas av de gemensamma trafikregler vi har exempelvis när det gäller hastighet. Det är vår utgångspunkt också i denna fråga och vi har inte för avsikt att ställa oss bakom några särbestämmelser för MC.
I Tyskland är motorcyklister redan särbehandlade. Det finns vägar som är förbjudna för motorcyklar under vissa tider, vanligtvis när tyskar brukar bomba.
Och även om det vanligtvis är 100 kph där vi har 70 börjar det bli alldeles för många begränsningar på krokiga vägar. På vägen hem från England förra veckan bodde jag på Villa Löwenherz http://www.villa-loewenherz.de/ och de första 7 kilometrarna mot Uslar hade inte en raksträcka att tala om däremot en massa 30-40-50-bergänsningar för kurvor. Inte rekommenderad hastighet, som jag kunnat köpa som husbilsförare, utan högsta tillåtna. Men en 30-kurva kunde lätt tas i det dubbla utan att våldsamma nerlägg eller större risker så jag anpassade farten efter omständigheterna. Aldrig mycket över 100 men vad säger polisen när man tar en öppen kurva med god sikt i dubbla skyltade hastigheten?
Vill bara berätta av vi inte har hunnit titta på detta ännu, har fullt upp med budgetarbetet. Men rent spontant verkar förslagen helt vansinniga, jag återkommer till dig.
Körförbuden för motorcyklister längs vissa sträckor är bra trista - men till stor del absolut självförvållade.
Alltför många hojåkare utan fantasi eller ambition att upptäcka nya sträckor ligger och nöter samma gamla spår fram och tillbaka varje helg med fint väder, tills de boende i regionen lackar ur och bildar aktionsgrupper och tvingar igenom körförbud - totala eller bara över helger / delar av året.
"Detaljstyrda hastigheter" i kurvor är en ny variant på temat som används när man vill tvinga bort MC-trafik, men inte kan förbjuda MC-trafik helt och hållet eftersom vägen kanske fungerar som genomfartsled eller andra alternativa körsträckningar saknas.
Då drar man ner högsta tillåtna fart just i kurvor som du beskriver, och sätter därefter igång och hårdbevakar sträckan genom att mäta precis där hastigheten är som lägst satt, och "skattar" bort den oönskade MC-trafiken.
I Tyskland är inte bötesbeloppen speciellt besvärande eller avskräckande - det är istället det ackumulerande pricksystemet med "Punkte in Flensburg" som gör att folk är angelägna att hålla sig på mattan.
Trist utveckling - en av sakerna jag verkligen uppskattar i Tyskland är just förtroendet jag ges att själv anpassa min hastighet till aktuella förhållanden - eftersom 100km/h-gränsen normalt sett alltid räckt till för stimulerande kurväventyr.
Trafiksäkerhetsmässigt kan man ifrågasätta just detta M.O. eftersom polisen huvudsakligen punktmarkerar dessa sträckor när MC-trafikintensiteten är som högst: fint väder.
När det regnar och är sämre förutsättningar så är det liksom enklare att hålla styrfart...
Intressant om Tyskland. Det är ju onekligen effektivt att sänka farten i kurvorna. För att upprätthålla respekten för det måste det ju till att det finns trafikpoliser som är ute och ser till att det efterlevs. Kan inte se att det skulle fungera i Sverige där vi knappt har några trafikpoliser i yttre tjänst längre. De får hålla på med sina punktkontroller där det är mycket trafik och man kan få sin kvot fylld så att överordnade är nöjda och kan rapportera tillbaka till våra folkvalda att de är effektiva...
Men med en, först frivillig med lägre försäkringspremie, sedan obligatorisk, GPS på alla fordon är du körd. Och Sveriges normalpuckon tror att det bara kommer att drabba "de andra som kör för fort".
Kan tycka att tyskarna har en betydligt sundare inställning än vad vi ha här hemma. Man ha satt ett individansvar om något inträffar. Det borde man ha här också. Händer en olycka borde konsekvenserna bli hårdare. Mer frihet under ansvar.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |