Det rör på sig, sent omsider vaknade även AB:
http://www.aftonbladet.se/bil/article21381375.ab
Jörgen Persson fortsätter att mala med sitt mediaargument att bilisterna minsann omfattas av ATK och därmed är särbehandlade. Ptjaa, jag tror nog att vi motorcyklister kan leva med att han, för att inte särbehandla bilisterna, demonterar ATK-systemet om han nu värnar om likabehandlingen. Det förefaller betydligt mer rättssäkert än att införa ägaransvar för en liten grupp som enligt honom själv bara uträttar 3% av trafikarbetet...
Han juger, den ljävelen!
I Aftonbladets artikel säger han:
Jörgen Persson skrev:
– Inom flera områden gällande säkerhet för motorcykel har vi haft framgång genom åren, exempelvis gällande ABS-bromsar där 15 procent hade det 2008 och nu är den siffran uppe i 85 procent, vilket bidragit till en ökad säkerhet
Urschäkta...?
Det är inga 85 % av motorcyklarna i trafik som har ABS! Långt, långt därifrån.
Herregud, med en av Europas absolut äldsta fordonsparker, så kan man ställa i fråga om det ens på bilsidan är så att vi idag når 85% ABS-bromsade fordon i trafik på
bilsidan.
Möjligen kan det vara så att 85% av de motorcyklar som säljs nya idag, är utrustade med ABS.
Men en liten skvätt ABS-hojar som årligen rörs ner i den stora motorcykelsoppan - hur mycket påverkar det olycksutfallet? I verkligheten...? På kort tid? På lång tid?
Detta är bara gissningar och antaganden - här finns ingen forskning på verkligt skadeutfall.
Och mest intressant; Skyddar ABS mot vajerräcken...?
...och vilka "vi" avses i citatet? Anser Jörgen Persson att ABS på MC är Trafikverkets förtjänst???
Herregud, om några månader är ABS-bromsar tvingade lag över hela Europa. Tyvärr.
Då lär ABS-andelen vara 100% bland de drabbade hojarna. Skall Jörgen Persson roffa åt sig credd för den ökningen också då? Kommer det att formuleras som att "nu har alla motorcyklar ABS...?"
Finns bara två möjliga förklaringar: antingen vet inte karln vad han pratar om, eller också så försöker han ljuga medvetet. ...och vilket är egentligen värst?
För att förstå det som händer så skall man ha klart för sig att Trafikverket sedan länge befinner sig i fritt fall. Man förmår inte lösa sina uppgifter, inte på vägen och inte på spåren.
Det är ett totalt jävla kaos inom verket, och mycket av detta kan man skylla den tidigare Generaldirektören Gunnar "Daesh" Malm för.
Denne ödeläggares främsta merit innan han sattes som Generaldirektör för det som skulle bli Trafikverket var att han fullständigt misslyckades att omforma ASG, och därefter tvingades sluta.
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article2528484.ece
Alltså en total fomme som nådde sin inkompensnivå tidigt i karriären, men ändå tilläts klydda vidare.
Trafikverket idag är helt enkelt inte en seriös part längre, vad gäller trafiksäkerhetsarbete. Eller något alls.
Vi kan bara vara tacksamma för att dåvarande Luftfartsverket inte tilläts drabbas av förlamningen "Trafikverket"...
Sten till börda, lök på laxen och grädde på moset är det faktum att Tingvall nu gått i pension.
Han har i god tid placerat ut sina kronprinsar - dom som tänker som han och som säger som han....
...eller bara låter som han, på olika strategiska platser inom trafiksverige - bland annat en del högprofilerade försäkringsbolag har fått acceptera sin beskärda del av Tingvallarvingar.
När ett sådant lock, en så blöt handduk lyfts, en sådan dominerande karaktär försvinner bort så uppstår ett vacuum som andra nu försöker fylla.
Vi kan lugnt konstatera att Jörgen Persson inte är den som kommer att klara det.