Trimning av oljekylda GSXR-tråden

1327cc

Ny medlem
Gick med
7 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1100 81, 84, Katana
"jag har en beggad i min bra-å-ha-låda,"

Jag undrar om du har lust att mäta diametern på startmotordrevets-lageryta?
Snäääälla :Bugar
 
Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Hur mycket power?

Vad skulle dessa modifieringar resultera i på bakhjulet

1216cc wiseco 13:5 smidda kolvar

advanced unit 5 grader förtändning

portad topp

micron 4-2 grenrör micron supertrapp

cv 40r dynojettade med öppna luftfilter

Det är en GSX-R 1100 -91 i grunden.

Finns det ngt att tjäna på att skippa dynojettet o köra orginalluft burk? Jag är skeptisk till s.k dynojetkit...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det enda du med säkerhet kan säga ger mer är effekt är kubik- och kompressionshöjningen. En taskig portning kan ge mindre eller mer hästar. Tändförställaren ska bort iom att du kör med så hög kompression (ger bara mer mellanvrid på en lågkompad originalmotor, ingen effektökning längst upp i registret).

Beroende på toppen och skick på motorn kan du ha allt från 120 till 160 hästar på bakhjulet.

Toppen, vem har trimmat den och vad är gjort åt den?

Banane skrev:
2181825 Vad skulle dessa modifieringar resultera i på bakhjulet

1216cc wiseco 13:5 smidda kolvar

advanced unit 5 grader förtändning

portad topp

micron 4-2 grenrör micron supertrapp

cv 40r dynojettade med öppna luftfilter

Det är en GSX-R 1100 -91 i grunden.

Finns det ngt att tjäna på att skippa dynojettet o köra orginalluft burk? Jag är skeptisk till s.k dynojetkit...
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Vet ej vem som gjort jobbet, saxat från en blocket annons som uppger 141hk/120Nm på slangen.

Verkar inte vara så stor ökning jämfört med en orginalhoj, men då jämför man ju olika bänkar också.. men den diskussionen vill vi ju inte ha här...

Inga kommentarer ang öppna filter o dynojet?

MVH /Jan

andersbrink skrev:
2181882 Det enda du med säkerhet kan säga ger mer är effekt är kubik- och kompressionshöjningen. En taskig portning kan ge mindre eller mer hästar. Tändförställaren ska bort iom att du kör med så hög kompression (ger bara mer mellanvrid på en lågkompad originalmotor, ingen effektökning längst upp i registret).

Beroende på toppen och skick på motorn kan du ha allt från 120 till 160 hästar på bakhjulet.

Toppen, vem har trimmat den och vad är gjort åt den?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Banane skrev:
Inga kommentarer ang öppna filter o dynojet?

Funkar det bra, dvs är bänkad till Lamda 0.85, är det väl bara att köra vidare med det och pilla på trottelnål och lågfart för bästa bränsleekonomi. Får man inte till det alls, trots bänk, är det kanske idé att byta ut det mot originalprylar. Sticky-tråden för CV-förgasare ger matnyttig info för sånt.
 

GSRecycle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Landskrona
Hoj
Moto Martin, Katana
andersbrink skrev:
2180690 Jag har för mig stakarna är identiska med 1127'an, men jag kan inte svära på det. Det lär märka då du motorbromsar efter första fullgasvarvningen, håller motorn då - lär den hålla många mil.QUOTE]
Men hur stort mellanrum bör det vara mellan kolv och topp och kan man mäta detta när toppen är på genom att tex sticka in en alu- eller plasttråd
i tändstiftshålet och sedan dra runt motorn och därefter mäta tråden hur platt
den har blivit.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
GSRecycle skrev:
Men hur stort mellanrum bör det vara mellan kolv och topp

Lödtenn. Minst 1.2 mm spalt mätt på kolvtoppen ovanför kolvbulten. Träffar lodet fel så vickar kolven och det blir felmätt. Mät flera gånger.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Nu så...

Nu ska väl ändå mina bensinkransproblem vara lösta...
Fick fatt i en näst intill ny PINGEL kran, med endast ON/OFF vilket ju är bra.

Kan man köra med gängtejp mellan kran/platta om inte med vad isf, skall man göra en papperpacning mot tanken eller hur ska man täta där... tacksam för svar..
 

Bifogat

  • IM000013.JPG
    IM000013.JPG
    64.6 KB · Visningar: 125

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Rugga gängorna på kranen lite lätt med en liten fil så att gängtejpen inte glider så lätt. Använd rikligt med gängtejp, fast se till att inte något hamnar i tanken.

Silverryggen skrev:
2185480 Nu ska väl ändå mina bensinkransproblem vara lösta...
Fick fatt i en näst intill ny PINGEL kran, med endast ON/OFF vilket ju är bra.

Kan man köra med gängtejp mellan kran/platta om inte med vad isf, skall man göra en papperpacning mot tanken eller hur ska man täta där... tacksam för svar..
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Silverryggen skrev:
2185480 Nu ska väl ändå mina bensinkransproblem vara lösta...
Fick fatt i en näst intill ny PINGEL kran, med endast ON/OFF vilket ju är bra.

Kan man köra med gängtejp mellan kran/platta om inte med vad isf, skall man göra en papperpacning mot tanken eller hur ska man täta där... tacksam för svar..


Pingel kran, är det bara jag som haft problem med dom? Mina har alltid kärvat ihop och börjat gå tok tungt att öppna och stänga eller så har dom inte stängt ordentigt. Jag tycker dom är kass, jag brukar åka till en VVS-firma istället och köpa en Mora-link eller FM-Mattson istället dom funkar kanon bra. Det är iof lite pyssel att tillverka anslutnings plattan men det är det värt.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
gixxer_1255 skrev:
2185553 Pingel kran, är det bara jag som haft problem med dom? Mina har alltid kärvat ihop och börjat gå tok tungt att öppna och stänga eller så har dom inte stängt ordentigt. Jag tycker dom är kass, jag brukar åka till en VVS-firma istället och köpa en Mora-link eller FM-Mattson istället dom funkar kanon bra. Det är iof lite pyssel att tillverka anslutnings plattan men det är det värt.

Problemet jag hade med min gamla var arr den var lite lynnig, det rinner bara "ibland" ur den ena anslutningen vilket resuletar i att hojen bara går på 2 burkar, det varierar litegrann om man vinklar tanken (bortplockad), full med skit är den också.. Den jag hittade nu är "helt" ny och känns mycket bra..

Kan säga att jag var också nära att sätta dit en Ballofix motsv, problemet är att det är riktigt trångt där på min.
 

Gixxerrider

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Borlänge
Hoj
GSXR 600 -98
Jag kör trimmad som är borrad, portad Mikuni RS 40 en -89 med orginalkran
och det funkar för mig går att dra ur den på alla växlar.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Gixxerrider skrev:
2185676 Jag kör trimmad som är borrad, portad Mikuni RS 40 en -89 med orginalkran
och det funkar för mig går att dra ur den på alla växlar.

Har inga sådana flödesproblem, men orginalkranen med vaccum får inte plats ernt fysiskt
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2185518 Rugga gängorna på kranen lite lätt med en liten fil så att gängtejpen inte glider så lätt. Använd rikligt med gängtejp, fast se till att inte något hamnar i tanken.

Det funkade kanon med gängtejpen ( Biltema 4.90kr ). Vilken skillnad det var på denna kranen. Sprutade friskt när jag provade med tanken löst, den andra pingenkranen (med RES) sipprade det litegrann, ändrade man läge lite på tanken så slutade det i den ena anslutningen osv, den var rätt full med skit me, Rensade tanken på med nya kranen, nu går den ordentligt, funkar lite bättre med rätt flotörhöjd.. Har bara den vanliga "puckeln" i mellanreg, annars går den finfint, ska bänka med lambda snarast efter bes..

Over
 

GSRecycle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Landskrona
Hoj
Moto Martin, Katana
andersbrink skrev:
2182270 Lödtenn. Minst 1.2 mm spalt mätt på kolvtoppen ovanför kolvbulten. Träffar lodet fel så vickar kolven och det blir felmätt. Mät flera gånger.

Har nu mätt med 1.5mm lödtråd och som synes på bilden ligger spalten runt
1mm. En viss osäkerhet finns att mätningen inte blev ovanför kolvbulten
men flera mätningar gav samma resultat.
Frågan är om jag vågar köra eller är det bara att bita i det sura äpplet och
riva för att sätta dit en extra cylinderfotspackning.
 

Bifogat

  • Schwis.jpg
    Schwis.jpg
    23.2 KB · Visningar: 95

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Sätter du rev-limitern på 9000 varv kan du köra vidare. Vill du varva mer är det bara att riva och montera en extra 0.25 mm fotpackning. Det finns både 0.20 och 0.50 mm tjocka. Vad originalet är har jag ingen aning om.

GSRecycle skrev:
2190338 Har nu mätt med 1.5mm lödtråd och som synes på bilden ligger spalten runt
1mm. En viss osäkerhet finns att mätningen inte blev ovanför kolvbulten
men flera mätningar gav samma resultat.
Frågan är om jag vågar köra eller är det bara att bita i det sura äpplet och
riva för att sätta dit en extra cylinderfotspackning.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top