Trimning av oljekylda GSXR-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det game-over pension och begravning för luft/olje? Näväl? Ingen som trimmar längre? Ska man ha en garage-sale kanske, extra extra billigt? K24 (S60R) med grenrör och CV34 med Malpassi och tillhörande tryckrör, någon spekulant? Bestyckat för E85.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Tråkigt isåfall, det är roligt att läsa om konventionell trimning!

Edit: I en tråd med många duktiga och kunniga skribenter, ej att förglömma.
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Allt sådant utbytt till nytt för 100 mil sedan. Dessutom dog cylindern vid <5000 rpm några minuter efter ett tankstopp. 10-20 minuter före tankning eldades det dock max i spisen om det kan ha någon betydelse.

Står den fortfarande i skamvrån? Det är ju aldrig roligt med haverier, däremot kan det ju vara rätt roligt att lägga pussel och lista ut varför det har gått åt hlvt.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Står den fortfarande i skamvrån? Det är ju aldrig roligt med haverier, däremot kan det ju vara rätt roligt att lägga pussel och lista ut varför det har gått åt hlvt.
En Banditmotor sitter i nu, 1127-motorn är oöppnad men innehåller många bra grejor så den ska återupplivas. Efter förra haveriet var många verkligt kunniga inblandade utan att orsaken säkert kunde fastställas.

PS Båda haverierna startade/var värst i cylinder 4, kan en elektronisk tändning stå fel på bara en cylinder?...
 

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Jag har läst på andra forum att det är möjligt (mha. spacer) att montera 73mm cylinder på ett block ursprungligen gjort för 70mm cylindrar och därmed uppnå lite större volym.

Men är det motsatta möjligt, alltså att montera den långslagiga veven i ett 748cc block? För att på så vis uppnå liknande resultat? Jag går lite utifrån att en spacer är nödvändig i bägge fallen och att primärdrivningen(?) måste passa (vev <-> koppling). Vilka andra saker har jag översett?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Passar ventiler från en schimstopp i en topp utan schims?
 

1435

Medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
garaget
Hoj
GSXR 1340cc..Psb Gsxr 1435cc
Shims ventiler är kortare än ventiler till andra toppen.

Jens
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Gott med Internet, finns nördsidor för precis allt!
Har själv - utöver Gixxern - smånördiga intressen inom flera andra områden. Vadhelst man undrar/inte begriper, fråga på rätt sajt så får man svar direkt. Och svarar någon inte helt korrekt vaknar mer kunniga och rättar till.
Speciellt roliga är riktigt knöliga problem som drar till sig både maffigt erfarna praktiker och högkvalificerade teoretiker - som efter några vändors utbyte av tankar oftast exakt spikar såväl problemorsak som lösning.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Shims ventiler är kortare än ventiler till andra toppen.

Jens

Tackar! Har en topp av äldre typ med några krokiga ventiler i som jag funderade på att fixa till men då går inte den varianten. Kom på att jag har en schimstopp liggande och funderade om det gick att ta ventiler ur den.
 

1435

Medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
garaget
Hoj
GSXR 1340cc..Psb Gsxr 1435cc
Kan ev ha några orginal ventiler liggandes till vanliga toppen. Kollar
 

1435

Medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
garaget
Hoj
GSXR 1340cc..Psb Gsxr 1435cc
Tror det skiljer på 750/1100 om det inte är en 750 Dot topp.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Någon som vet vad en 1100R från 1986 har för oljetryck på tomgång? På ett ungefär? Mätt ungefär där man tar ut olja (under tändningskåpan) till turbon ;-)
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Vad är avståndet mellan ventil och kolv på en "norml 1216cc" 1992? Tål det renoveringsplaning utan att chimsa cylinderraden?

K: topp till ovan. Hel motor 1986-1992 Gärna med lite extra effekt :) Skicka PM
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad är avståndet mellan ventil och kolv

Det bör mätas till minst - på insug 1.5 mm, på avgas 2.0 mm, hela vägen -10 till +10 grader runt TDC då både insug och avgas är öppna samtidigt. Vad det är på en "1216" går inte att säga då olika fabrikats kolvar har olika djupt frästa ventiluttag. Dvs, mät spelet istället för att anta eller tro.
 

mabu

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2015
Ort
Tumba
Hoj
Suzuki GSX-R 1216 -91
Har en fråga ang. CDI-box från en Bandit 600 till en GSX-R1216.
Jag har upptäckt att jag har en CDI från en Bandit 600.
Denso nr:32900-26E00.
Tydligen har Bandit varvtalsbegränsningen rätt högt. 12000Rpm om jag fatta rätt.
Har ingen lust att varva min motor på det höga varvet.
Nu kan man ju tycka att man styr gasandet själv. ;.-)
Men jag nojjar lite för om man skulle få gashäng el. dyl.
Vill inte skjuta den nytrimmade/renoverade motorn.
Jag skulle gärna ha en CDI som har ett lägre varvstopp på runt 10.000Rpm.
När jag googlat på Ebay så ser det ut att vara andra anslutningar på CDI:n till Bandit 1200 vilket är djäkligt irriterande.
Har ingen större lust att köpa typ Dynatek CDI2000 el. dyl bara pga. av detta.
Sen nästa fundering som dyker upp i huvudet är om det kan skilja något på tändkurvorna mellan Bandit 600 och min GSX-R1216 med GSX-R1100 originalkammar ?
Synpunkter/svar, någon ?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag har en 32900-27E20 liggandes (B12 96-00). Den har en 8-pin och en 4-pin kontakt. PM'a isf. Tändkurvorna lär inte skilja nämvärt eftersom motordesignen är väldigt snarlik. 10900 är varvstoppet enligt en Dynamometer för B12.
 

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
Hej Jimmie, tror inte du fick något svar.:)
Håller själv på och fuskar lite med 750:eek:r.
Den kortslagiga 88-89 har större vevlager än de långslagiga. Sedan passar den inte mot kopplingen.
Utväxlingen beror på slaglängden.
Som nämnts tidigare är 88-89:ans 750 mer lik de större syskonen. Tror att du ganska enkelt kan hinka i 1100/1200:ans vev, cylle och kolvar.
Kopplingskorgen behöver också bytas, här kanske det kan krångla mot lådan.
Häls C
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top