Trimning av oljekylda GSXR-tråden

mabu

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2015
Ort
Tumba
Hoj
Suzuki GSX-R 1216 -91
Tack för svar Anders !
Jag undrar vad som skiljer dessa CDI:s åt.
Den jag har som skall tillhöra en Bandit 600 har en 6-polig och en 4-polig kontakt.
Man undrar ju vad dom kan ha hitta på mellan en Bandit 600 och 1200 ?
Sen om man kikar på CDI:n till en gammal GSX-R1100 så är kontakten exakt likadana förutom att det saknas 2st stift i den 6-poliga kontakten.
Jag blir lite förbryllad.
Finns det något sätt att ändra varvstoppet externt så man slipper byta box ?
Har iofs vart sugen på Dyna2000 men det känns som en lite onödig modifiering till min motor.
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
En tråd som min "Yoda" Henrik Roos starta..
Kommer o köra i Super Gas nästa år på Kjula med en "GSX750EF -85" (vilket den är minst) Gsxr 1100 -88 gaffel , Gsxr 1000 förlängd sving 100mm, Gsxr 1100 (1316) med godis (Henka) Keihin 41 , Marchensini Magnesium hjul, Dyna 2000, quickshift, Hel GS 1000 Plastkaross, Öhlins bakdämpare, öhlins styrdämpare, Lätt som f*n och jag väger runt 70kg så det blir inte många kg ... Tanken är oldschool utseende med goo! :yoparty finns byggtråd här..
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Är det tabu att diskutera vattenskadat (1993-) här? Jag undrar hur (o)lika maskinerna är. Passar 1992 delar på en 1993- och tvärt om?
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Är det tabu att diskutera vattenskadat (1993-) här? Jag undrar hur (o)lika maskinerna är. Passar 1992 delar på en 1993- och tvärt om?

Motormessig passer nesten ingenting mellom Olje och vatten Gixxer..

Jeg har en NY JE kolvsats 1117cc med nyborret cylinder, topp og cylinderfot packning til Salu.
3000 Svk ( BILLLLLLLIIIGGG ).
 

Oldman99

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Ort
Sollentuna
Hoj
GSXR1100-91, söker GSX1400
Hej,

Kastar in en fråga, kan man byta bara tändkabeln till en GSXR1100 -91?
Om så, vad skall man köpa?
Var på MC affären som sade att det var ett paket tändspole kabel etc.
Vilket blev lite dyrt...

Tacksam för svar.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Jag har en GSX 1127 F-motor liggande. Har även en gsxr750 88-89 motor med rasad låda. Planerar att flytta över 750-toppen till 1127:an. Som jag förstår ska det funka fint. Är det nåt att tänka på?
Har även en uppsättning RS 36:eek:r som ska på som idag sitter på en gsxr750-87. Några tips om bestyckning bara som grund innan ev. bänkning?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nu har jag klantskruvat eller tänkt fel :huvet
Bandit 1200 -98 motor med 750 -86 tråg läcker olja "i" eller "runtikring" skruven som sitter närmast fotbromsen, dvs höger bak, bredvid skruven som behöver en packning och är tät.
Är det nåt hokuspokus med den skruven, har bytt tråg och packning men det läcker igenom iallafall.
Se bilderna och håna gärna men hinta om vad jag bör göra för att få stopp på rinningen.

20160813_171304.jpg20160813_171553.jpg
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
På ditt första foto ser det ut som att tråget är sprucket, kring det fästörat.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Inte sprucket, bara en gjutning, trodde också att det första var sprucket men var helt när jag tog ner det men bytte iallafall.
Iofs så är det nog läge att beställa hem nåt kit med "Magnaflux" eller vad det nu heter, man kan ju kolla efter sprickor i ramen etc också.

Efter en mer ingående koll på fotot så ser det ut som en spricka. Får väl skruva ner igen och dubbelkolla. :(
 
Last edited:

1435

Medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
garaget
Hoj
GSXR 1340cc..Psb Gsxr 1435cc
Tror som Niklas på en spricka, lätta att dra sönder om det är lite skevt, vart med om det.

Jens
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Som tillfällig sniklösning kan du troligtvis täta det med motorsilikon. I så fall, rugga upp ytan och avfetta med aceton eller liknande någon cm kring den förmodade sprickan, och täta från utsidan. Tänk på att tråget skall vara fäst innan du applicerar silikon, så sprickan inte rör sig om du spänner fast örat efter tätningen.

Om tätningen funkar kan du köra säsongen ut och sedan i lugn och ro ordna ett annat tråg. På Ebay hittar du sådana för småpengar. Kom ihåg att du måste byta oljepickupen och oljereturrören beroende på trågmodell.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Drar loss tråget och kollar det ordentligt, känns bäst trots allt. Det är lite mer meck kvar oxå innan jag kan rulla in på besiktning.
Tur att det finns fler hojar att köra på.

Juldan_sveav.jpg
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Tänkte fråga här.
Har köpt en gsx750es från 84, som ska få lite katana stuk... Är ju en olje kyld 750. Finns det nått trim till denna motor? Typ kammar och så? Eller har ni några tips?
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Hej trimgudar ! Nu är det så att jag köpt en till mc... nostalgi Gsx-r 1100 -95 3600 mil.
Motorn är orörd, men jag törs inte varva till de högsta varvtalen med risk att den spottar shims eller att ventilerna "flyter"
Mattas ventilfjädrarna av åldersskäl så pass att detta kan ske lättare och dessa bör bytas ?
eller stretar de emot även ålderns höst. :tungan
Ett utlåtande av er kunniga skulle jag uppskatta.
/ Ronny
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är 91-92 1100 som spottar shims. Din modell har "shim under bucket" vilket gör det svårt för ventilerna att spotta shimsen. Ventilfladder gör bara att ventilerna slits i förtid - som märks genom att den blir svårstartad när den är uppvärmd. 3600 mil, knappt inkörd. Varva!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top