Triump Tiger 800(XC)-tråden

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Firman som gjort fel står för kostnaden för att åtgärda felet samt följdkostnader, inget att prata om.

Nu har jag gjort en riktigt ordentlig hösttvätt och skrubbat hojen riktigt ren, och det är nu jag upptäcker nästa grej.
Däckfirman har skavt bort färgen runt hela fälgen så att aluminiumen kommit fram, när jag skrubbade ordentligt så lossnade det dom målat över för att dölja skadan så nu har jag en "silver" rand runt om. :huvet
Fy fan vad man blir less, men det är ju ingenting man kan göra något åt.
 

westcoast

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800 xc
Halloj
Tänkte köpa en ny ljuddämpare på ebay, finns det någon som har erfarenhet av att handla där.
Tänkte köpa en Leovince, priset är ca 2500:-, att jämföra med 5900:- i butik här hemma.
Tacksam för input.:)
 

westcoast

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800 xc
Nej det gör det som sagt inte, men då anser du att Triumph handlar rätt genom att inte sätta press på enda verkstaden samt att de gör rätt med att inte föra dialog med sin kund, inte direkt någon bra marknadsföring, och dessa inlägg går ut t ex via google när man söker Triumph Tiger 800XC. Deras val :hej

Hur svårt är det? Som sagt grym hoj men blir stort minus till Triumph av dåligt/opproffesionellt bemötande.
Johans mc är en respekterad återförsäljare. Det är Johans mc du har din affär med inte triumph. Du tycker att första servicen ska mer eller mindre ska ingå. Inget är gratis i livet, hade Johans mc haft detta hade troligen priset på din mc varit 1000:- dyrare.
 

R.Strom

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800XC -2013
Johans mc är en respekterad återförsäljare. Det är Johans mc du har din affär med inte triumph. Du tycker att första servicen ska mer eller mindre ska ingå. Inget är gratis i livet, hade Johans mc haft detta hade troligen priset på din mc varit 1000:- dyrare.

Vadå affär med? Köpte inte hojen där ens, de var skit dyra mot sina konkurenter. Men vems ansvar är det att det finns aktoriserade verkstäder för att garantier skall gälla? Är det Johans MC med? Det är väl Triumph´s ansvar. Jag förstår dig men du verkar inte förstå mig, och det är ju inte alltid lätt här i livet.
 

westcoast

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800 xc
Vadå affär med? Köpte inte hojen där ens, de var skit dyra mot sina konkurenter. Men vems ansvar är det att det finns aktoriserade verkstäder för att garantier skall gälla? Är det Johans MC med? Det är väl Triumph´s ansvar. Jag förstår dig men du verkar inte förstå mig, och det är ju inte alltid lätt här i livet.
Igor larionov fångar det hela på ett bra sätt. Triumph har väl inget ansvar att se till att det finns åf i varje buske.
Finns det lönsamhet att bedriva mc handel på orten finns det troligen en handlare, annars inte.
Det jag menar med "affär med" är att du har ingen affär med Triumph utan med den handlare du valt.
Tagga ner..
 

R.Strom

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800XC -2013
Igor larionov fångar det hela på ett bra sätt. Triumph har väl inget ansvar att se till att det finns åf i varje buske.
Finns det lönsamhet att bedriva mc handel på orten finns det troligen en handlare, annars inte.
Det jag menar med "affär med" är att du har ingen affär med Triumph utan med den handlare du valt.
Tagga ner..

Tagga ner :rock

Vem är garanti ansvarig då? Lönsamhet säger jag inget om, självklart. Så det är handlaren som står för garantierna tror du? Triumph har ju ansvar till att tillgodose att deras krav på service & reparationer sker enligt deras krav, om Triumph är intresserade av en framtida marknad bör de se över hur brukaren/köparen kan tillgodose dessa krav. Ju dyrare för kunden desto färre produkter säljs. JohansMC är grymt bra men de har ingen konkurrens av Triumph, det är vad jag säger.

Detta är väl ett forum till att diskutera eller har jag uppfatatt detta fel?

Väl mött
 

westcoast

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800 xc
Tagga ner :rock

Vem är garanti ansvarig då? Lönsamhet säger jag inget om, självklart. Så det är handlaren som står för garantierna tror du? Triumph har ju ansvar till att tillgodose att deras krav på service & reparationer sker enligt deras krav, om Triumph är intresserade av en framtida marknad bör de se över hur brukaren/köparen kan tillgodose dessa krav. Ju dyrare för kunden desto färre produkter säljs. JohansMC är grymt bra men de har ingen konkurrens av Triumph, det är vad jag säger.

Detta är väl ett forum till att diskutera eller har jag uppfatatt detta fel?

Väl mött
:yoparty Den som har ansvar att service blir gjord är inte Triumph utan ägaren av mc.:yoparty
Igor fångar fortfarande det hela bra:yoparty
Köper man tex en ovanlig bil kan det ju också vara svårt att hitta en passande verkstad i närområdet.
Bra att du har åsikter, det har jag också.:rock
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Triumph kostar att servas det gör de flesta märken min före detta speed triple va fan inte billig men den va rolig!!

kan tipsa om Anderstorp Stigefelts jönköpings län mc va billigast att serva trajjan vet inte hur det är idag.
Hur som helst så är trajjan billigare än min ktm å serva om man inte gör jobbet själv...
det kan vara värt att åka 15 mil för service
Jag är lat å hinner inte då få man pröjsa :brinnerup
 

R.Strom

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800XC -2013
:yoparty Den som har ansvar att service blir gjord är inte Triumph utan ägaren av mc.:yoparty
Igor fångar fortfarande det hela bra:yoparty
Köper man tex en ovanlig bil kan det ju också vara svårt att hitta en passande verkstad i närområdet.
Bra att du har åsikter, det har jag också.:rock

Tror du att jag é korkad eller, jag förstår att det är ägaren som är ansvarig utifrån att Triumph ställer krav i grund i boten på att du måste göra service (precis som alla andra märken av mc/bil/båt osv) den för att garantierna skall fortsätta gälla. Men du du verkar inte förstå vad jag é ute efter, om Triumph hjälper sina brukare/ägare genom mer konkurans kraftiga priser vinner Triumph på det i längden, vilket gör att Triump tjänar mer pengar genom att fler köper deras Motorcyklar.

Antingen arbetar du på Johans MC eller på Triumph, och jag håller med JIMPA vilket har helt rätt. Köpte hojen hos Stigefelt och vare det inte för avståndet hade han konkurerat ut JohansMC på ett par månader. han ligger över 1000kr billigare i service, ca. 1500kr billigare på system, 15000kr billigare på hojen. Så vad är det JohansMC gör bättre till de högre priserna?
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Hej Triumph tiger ägare..

Jag har i nuläget en Africa twin men känner för att byta upp mig lite o har villat bort mig i träsket med hojar..
ATn köpte jag för att blanda Väg och offroadåkning som egentligen en adventurehoj är till för men efter att ha haft den i två säsonger nu så kände jag att Africa twin är lite för tung för mindre skogsvägar o leriga traktorspår och lite för mycket vibrationer för långvägsåkning i motorvägsfart... (även om inte det är huvudvägvalet vid touring).
Tanken var att sälja ATn o köpa en hoj helt anpassad för asfalt o så ha en mindre offroadhoj för leka i skog o mark.
XR650R är nu inköpt så den biten är avklarad men behöver en hoj till!

Ändamålet kommer mest vara asfaltåka och min första tanke var en Honda VFR som jag haft tidigare o var nöjd med men kommer jag fram till en lite halvtaskig grusväg så vill jag inte behöva vända o köra annan väg så därför kommer det nog bli en adventuremodell ialla fall..

Hur upplever ni vibrationer i Triumph 800 xc och kanske nån som provat även 1200 explorer? Läste någonstans att ett minus var just vibrationer??
Funkar 800 xc att köra 300 mils touriingresa med om man har massa packning elller borde man välja 1200?
andra plus o minus med dessa? (förutom service på johans mc av allt att döma i tråden :tungan )
Kommer försöka provköra båda så snart som möjligt men alltid kul att höra andras åsikter också.
Så kom gärna med synpunkter!:tummenupp

(kommer även att prova Bmw R1200gs och KTM 990 adventure)
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Vad är detta? har ni gått i ide allihop? :tungan Förövrigt är nu KTM ute ur spelet då även den verkar vibrera en del. Jag är allergisk mot vibrationer från styre o fotpinnar..
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag stör mig inte på några vibrationer men jag tycker givetvis att du ska prova själv för att avgöra detta.
motorns karaktär är fantastiskt och det enda jag kan klaga på är att den är oerhört slö från absoluta botten där jag fått kärringstopp några gånger och tom lagt ner hojen då jag plötsligt rullat baklänges i skogen, vet dock inte om det bara är min som är så eller om det gäller alla 800.
någon 300 mils tripp är inga problem, jag har gjort några dagsturer på 70-80 mil utan några problem alls.
(lutar åt en sväng till alperna till sommaren men den planen kommer vi göra upp efter årsskiftet)

Kvalitetsmässigt:
*Jag tycker det är skandal att färgen lossnade från passagerarhandtagen när jag hade tejpat dom för att skydda från en skavande packrulle, (hur tänkte dom ens när dom målade aluminiumhandtag silver istället för att anodisera dom, färgen stämmer inte heller överens med övriga silverdetaljer på hojen? -Klantigt, (anodisering är dessutom en snorbillig ytbehandling)

*Jag tycker det är dåligt att Triumph hänvisar till instruktionsboken att man ska inspektera hojen varje dag då man reklamerar att man tappar fabriksmonterade delar från handtagsskydden. (Fick betala för nya delar)

*Jag tycker det är fruktansvärt dåligt att verktygslådan inte innehåller verktyg för att lossa fälgarna.
(Vad är verktygen tänkt till egentligen? faktiskt större risk för punktering än att ett tändstift pajar)

*Jag tycker det är skandal att 13mm blocknyckeln sprack i 2 delar första gången jag använde den....dessutom utan att jag tog i. (Turligt nog hemma på gården och inte ute i fält)

*Jag tycker det är värdelöst att dom har så stort spel mellan distanser och hjulaxel att tätningar nöts upp, Kontaktade den Taiwanesiska tillverkaren av packboxen som hade samma kunnande som mig, en packbox kräver litet radiellt kast samt att Aluminium är för mjukt vilket ger hög friktion mot tätningen.
Fick nya lager, distanser och packboxar som var lika dåliga så jag har svarvat egna distanser i Rostfritt.
Framhjulets packboxar är också dåliga men dom tänker jag inte reklamera för jag måste åka till grannkommunen för att reklamera och sedan får jag bara skräp tillbaka.
Triumph säger att så har man alltid haft, men jag har talat om för dom att då har dom alltid haft fel, det är väl ändå tillverkaren av detaljerna som sätter toleranser och förutsättningar, inte en britt på en designavdelning med ett cadprogram,
Dessutom så tycker jag det är lågt att försökt skylla på att jag bytt däck, originaldäcket satt kvar så den gubben gick inte. Jag granskar ritningar och konstruktioner dagligen så där hade ni ändå inte haft något att hämta.

Totalt sett så är jag nöjd ändå.....Men vid nästa hojbyte så kommer dessa saker väga starkt emot dom.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Jag stör mig inte på några.....

Jag tackar för ett utförligt svar. En del småsaker som ändå kan vara irriterande verkar det som och bra att ha i tankarna vid hojvalet..

Angående tjuvstoppet du pratar om har jag läst på nått forum att många har men att det ska vara lätt att åtgärda med ny mjukvara, värt att fixa kanske.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
som jag hört så ska ett effektsystem med lite mappning råda bot på bottendragsproblemet.
Har säkert med tuffa utsläppkrav att göra, den går helt enkelt för snålt.

sen så kan det sitta rätt fint med 10Hk till :D
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Då var bägge provkörda och valet mellan Explorer och 800 XC blev inte mycket enklare för det, båda var riktigt grymma. :kär
Explorern på motorväg och bättre vägar kändes betydligt stabilare utan att kännas tung alls men att hoppa på 800 XC var nästan som att köra min XR650R i smidighet men helt utan vibrationerna från en stånka då, och garanterat tyngre om man lägger den såklart dock inte lika stabil på motorväg men tror att en vettigare ruta som nämnts tidigare i tråden hade gjort underverk. Vinden ryckte lite väl mycket i min adventurehjälm med smäck. Jaja får väl fundera i ett par månader (om jag kan hålla mig så länge) o kanske göra ett par rejäla provkörningar till men en Triumph kommer det bli ialla fall. Ingen som ska köpa en Africa twin?. :tungan
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Nu har jag börjat rusta upp inför sommarens planerade resa till alperna, Köpte en Puig touringruta som är steglöst justerbar.
Då jag slarvat bort nycklarna till skivbromslåset så passade jag på att samtidigt köpa ett nytt lås, lyckligtvis så satt inte låset på hojen då nycklarna gömde sig.
Det blev ett ABUS med inbyggt larm och tillhörande kedja, någon kedja kommer jag då knappast ha med mig på touring för den var svintung.
Hur som helst så verkar det väldigt praktiskt med lite tjutande om någon pillar på hojen.
som bonus så slipper jag köra sönder skiva och bromsok den dagen jag själv glömt bort att jag låst hojen.
Nästa punkt på önskelistan är handtagsvärmare.
 

R.Strom

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800XC -2013
Blev det någon skillnad med en hugger förutom utseendet?

Trodde den skulle hjälpa mer, dock får man något underligt baksug som gör att skiten lägger sig uppepå huggern och upp på tail väskan. kanske beror på Huggern Pyramid, har sett att det finns andra hugger som är lite mer längre & spetsiga. Men den får sitta där nu.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Någon som satt (XC'ns kanske) styrhöjare på vanliga Tigern?
Och som vet om man då måste förlänga kablar?
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top