Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Lider med Dig, så mycket tid, omtanke och pengar Du la ned på att få förra hojen precis som Du ville ha den. Men med -08SE är Du ju en bit på väg i alla fall, fälgarna har Du ju i alla fall infärgade. Lycka till, och upp med bilder när den återuppstått:tummenupp

...Får nog aldrig tillbaka min tyvärr :(

Så det blir en ny. En -08 special edition som jag ska pimpa igen. Kommer att se likadan ut som min förra förhoppningsvis, med lite små ändringar.
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
teoretisk kanske fånig fråga ang. bakre hjulaxel

Funderade lite på det här med grepp bak i vått (ja jag vet kan inte släppa det) Men mitt drivpaket börjar ju bli dax att byta, har flyttat bak bakhjulets axel utåt så att säja. Från ny kedja till "slut" kedja skiljer det ju en bra många millimeter. Inte för att jag kanske skulle känna det?! men om man förändrar axelavståndet, förändras inte raken då, och om raken förändras, bör man inte förändra fjädringen också då? (japp försöker fortfarande klura ut varför det släppte i hela tiden, till och med på rakorna oavsett hur mjuk jag var på handen och i kroppen (fjädring är nu fint inställd äntligen av ett race snille :D)

För någon som precis börjat med banåkning och börjat förstå vad jag ska "känna" från hojjen kan det ju vara viktigt att förstå geometrins påverkan i kontrast med fjädring och däcksval!

Så alltså, jag letar efter tips eller länkar som förklarar vad som händer med hojjen i olika fjädringssetupper! Och det ska gärna vara enkelt förklarat :D förklaringar typ "om det regnar och det släpper omotiverat mycket bak, testa såhär, ställ fjädringen två klick... för att...", om fjädringen bottnar och klickar i en viss kurva, gör såhär..." ni fattar! Och inte bara, "kör på pirelli bla bla bla dom är grymma"

(ursäkta om jag är lite osammanhängande, sitter med en bärs i högsta hugg här, vägrar inse att det är min egen oförmåga med högerhanden på gasen som är problemet :näsblod)

trevlig helg på er, hoppas ni får ut en hundra mil till innan snön kommer, det tänker ialla fall jag försöka med :banana

Edit: efter att ha läst: http://calmoto.com/community/project_daytona/index.html blir man ju helt bortkollrad mej fjädring hit och dit :glömdet
 
Last edited:

HrHptm

Förälskad i Kimelliz!
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Hemma
Hoj
Jorå, ett par att köra
Lite dåligt med svar på min låsfråga tycker jagn:mad:

Vad kör ni med för lås och hur förvarar ni den under färd?

Kör med Abus Granit skivbromslås. Det får plats bakom batteriet inklämt med verktygen som jag har kompletterat hojen med.
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
ett gäng insexnycklar!!!! nu vet jag hur dom sparat in vikten på 09 modellen

hehe, jag fick inte ens med några insexnycklar, det var mina egna, allt jag fick var en sketen kryssmejsel och en bensintändare med motiv på en Dodge Charger -69...bigblock förvisso... eller visst ja den glömde jag lämna tillbaka till meken som lämnade ut hojjen när vi tog en cigg. Bara kryssmejsel alltså Fast min är ju en -07 så man kanske inte ens får med kryssmejsel nu för tiden :va det var bättre förr :tummenupp
 
Last edited:

Walle1

Medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
göteborg
Hoj
fireblade-08
hehe, jag fick inte ens med några insexnycklar, det var mina egna, allt jag fick var en sketen kryssmejsel och en bensintändare med motiv på en Dodge Charger -69...bigblock förvisso... eller visst ja den glömde jag lämna tillbaka till meken som lämnade ut hojjen när vi tog en cigg. Bara kryssmejsel alltså Fast min är ju en -07 så man kanske inte ens får med kryssmejsel nu för tiden :va det var bättre förr :tummenupp

njae jag köpte min ny å det enda man fick med va en insexnyckel som man kan lossa passagerarsadeln med. den sitter i ett clips på undersidan sadeln
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Dags för en kvällswhisky och lite textande då:

Visst förändras geometrin (rake=gaffelvinkel) när hjulet åker bak, liksom hjulaxelavståndet. I min blogg finns en bild på min kedja, jag åker med bakhjulet så långt fram som det bara någonsin är möjligt. Fick tipset att prova detta från en rejsare i Sydafrika och gillar verkligen förändringen, hojen blev mycket mer lättsvängd utan att bli instabil.

Vad vi gör när vi ställer "hänget" är ju egentligen att se till att fjädringen mestadels jobbar i sitt bäst fungerande område och litar till att det är för detta tillstånd som folket i Hinkley designat chassit. Sedan kan vissa bakdämpare justeras i höjdled, själv har jag bytt brickan under övre stötdämparfästet bak till en tunnare. Fram regleras höjden genom att höja eller sänka gaffelbenen i styrkronan. Känns det som att hojen "plogar" på framdäcket eller att den är instabil i nedlägg kan Ni få ett lugnare beteende samt avlasta framhjulet genom att höja framändan något.

Sedan ställer vi returen så att hojen är balanserad bak och fram (senare retur i fram eller bakända förändrar ju hojens geometri vilket ger ändrade köregenskaper = inte önskvärt) och så att hojen inte gungar tillbaks som en "pogo-stick". Pröva gärna i en bekant kurva att ställa ut returdämpningen 5-6 klick bak, känslan går inte att ta miste på... Returen (speciellt bak) är också avgörande för hur väl hojen håller spåret när vi ger gas ut ur kurvorna. Jag gillar inte alls "jänkarsättningen" man ibland hittar på 675.net med returen bak bara 2-3 klick öppnad. När jag just skaffat Daytonan och provade den sättningen höll jag flera ggr att hamna utanför banan på Mittsverige i utgången ur kurvan mot parkeringen. Så driftar hojen ut mot kanten i utgångarna kan returen bak vara för hårt igenskruvad, samma sak om det efter upprepade gupp "bottnar" bak eller att hojen helt enkelt understyr, dämparen "packar ihop" eller hinner inte gå tillbaks mellan guppen (depåböjen, Mittsverige).

Kompressionen är den sista prylen jag brukar mackla med. Fram är det rätt enkelt, dämpar jag kompet för mycket sitter "kattstryparen" på gaffelbenet för högt, är den nära att bottna kanske jag ska öka kompdämpningen. Bak läser jag däckens slitage i mönstren för att kolla att jag är rimligt rätt - se denna lilla guide för info.

En som skrivit mycket om detta, jobbat med en egen 675 och anses som "guru" på 675.net är just Dave Moss, lite artiklar han skrivit finns här och det är han som är på videon jag la in när Maverick funderade på fjädring för några veckor sedan...

På denna site någonstans finns en förträfflig guide i matrisform av typen "symptomen - åtgärd" som jag tror Swedie totade ihop för några år sedan. EDIT - hittade den i Swedies blogg - EndOfEdit. Annars ska Du titta i Öhlins eller WP:s anvisningar för setup (finns i en post från Maverick vid samma tid).

Lita inte blint på andra - det är därför jag ogärna säger "två klick på returen..."! Det är Du själv som kör och det är Du som avgör när det känns bra. Du vet att hojen är bra justerad när Du slutar tänka på hur den uppträder just nu och i stället fokuserar fullt på vart Du ska om ett par sekunder... Däck skiljer sig en del i profil och höjd men jag är inte så snabb att jag behövt justera särskilt för detta med min körning. Hitintills har mina tillkortakommanden helt och fullt berott på mig själv och mitt eget övermod.

En sak som inte bör glömmas bort är fjäderns påverkan på fästet. Vi har helt klart en mycket styv fjäder bak från Triumph, original är den på ca 12.5 N/mm, jag är ingen lättviktare och har nu ca 10.5N/mm om jag kompenserar för mitt modifierade länkage. Jag skulle tro att 10 N/mm är ett bra målvärde för mig. Helt klart har greppet mått bra av min WP/mjukare fjäder... Dessutom är däcksslitaget mycket bra.

Avslutande råd: Om Ni kör med inställningar från boken och börjar krypa upp till de snabbare i snabb grupp kan Ni uppleva att hojen är tung på framändan eller att den driftar ut mot bakkanten i utgången. Underskatta inte den känslan, beteendet går inte att "köra igenom" genom att öka farten ytterligare. Det kan handla om för låg ingångsfart som man försöker kompensera med mera gas men också att man kan behöva avlasta fronten genom att höja den/minska kompressionsdämpningen bak.

Nu är glaset tomt. God natt:)

... har flyttat bak bakhjulets axel utåt så att säja. Från ny kedja till "slut" kedja skiljer det ju en bra många millimeter.
...Inte för att jag kanske skulle känna det?! men om man förändrar axelavståndet, förändras inte raken då, och om raken förändras, bör man inte förändra fjädringen också då?

För någon som precis börjat med banåkning och börjat förstå vad jag ska "känna" från hojjen kan det ju vara viktigt att förstå geometrins påverkan i kontrast med fjädring och däcksval!

Så alltså, jag letar efter tips eller länkar som förklarar vad som händer med hojjen i olika fjädringssetupper!

Och det ska gärna vara enkelt förklarat :D ...
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Utmärkt Roffe, blir till att skriva ut och klistra upp på väggen i garaget! :Bugar

Rent mentalt känns det så himla bra att förstå vad hojjen svarar på olika frågor och kommandon. Att ge ett kommando och få en diffus eller felaktig/otillräcklig respons är verkligen knivigt när man är färsk. Frågorna hopar sej, vad gjorde jag för fel, varför gjorde cykeln sådär. osv. är något man måste ta itu med direkCt. Nu känns min cykel bra, men skulle tagit tag i detta långt tidigare för att få ut mer av banåkningen i år. Vi pratade inte samma språk fram till nya inställningen, jag misstänker att tidigare ägare gjort inställningar lite på måfå. Kommentaren från race meken som ställde in min fjädring nu, ang tidigare setup "eh...?! jaha?!...hmmm..?! det var märkligt...?!"

Senast på åsen åkte jag några varv steg tre i snabb grupp med fokus på högfarsbroms och sittställning. Jag fixade ju allt nu senast, häng, komp, retur osv och cykeln är som ny minst sagt men har inte testat på bana, dock en märkbar effekt är att armbågen nu inte fladdrar i luften utan ligger klistrad mot tanken :tummenupp. Nästa säsong hoppas man på en nystart med steg 1 igen :)

tack igen Roffe :tummenupp
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
OK, slit det med hälsan:) Å andra sidan är det för allt micklande de flesta gurus predikar "Utgå från manualens grundinställningar!". Är Ni inte riktigt säker på vad föregående ägare pysslat med, gör då så att Ni:

1) Skruvar samtliga skruvar i botten, skriv upp antal klick
2) Skruvar ut igen och räkna klicken till dess att Ni har ett av lägena enligt manualen (Hard, Medium eller Soft).

Skruva bara en sak åt gången, provkör och dokumentera förändringen. Det Du nu fått är just en grundinställning med korrekt häng och balanserad retur, Nu kan Du finlira själv med geometri, komp och retur så att den passar Dig som en handske:tummenupp

Gör en logg över allt Ni testar, annars går Ni bara vilse i justeringarna.

Mmm, generellt sett har de flesta vurpor i samband med inbromsning eller ingång i kurva enligt min ringa erfarenhet att göra med att man kanske:

1) Blir stel i armarna, sänker huvudet, överför kroppsvikt ovanpå framgaffeln och hindrar gaffeln att jobba med det lastfall den är konstruerad för.

2) Håller blicken för nära nosen, kommer sent in i kurvan, släpper inte riiiktigt handtaget där man tänkt och bromsar omkull.

Daytonan, liksom de flesta välkonstruerade sporthojar, verkar inte gärna förlåta misstag in i kurvorna, men belönar rikligt den som kan, vill och vågar hantera den korrekt:)

Vi ses kanske då, i alla fall låter Kemora och Gotland som högintressanta alternativ för mig personligen:D

...Rent mentalt känns det så himla bra att förstå vad hojjen svarar på olika frågor och kommandon...
...skulle tagit tag i detta långt tidigare för att få ut mer av banåkningen i år...
... jag misstänker att tidigare ägare gjort inställningar lite på måfå.
...Senast på åsen åkte jag några varv steg tre i snabb grupp med fokus på högfarsbroms och sittställning.
...Nästa säsong hoppas man på en nystart med steg 1 igen :)
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
japp roffe det är från först till sista alltid föraren, men i mitt fall var det en "devine intervention" Gud den jävla nöten ville inte att jag skulle klara kurvan. kanske som straff för tidigare bågesynder ;)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
:D. Jag får väl bekänna att min troslåga flämtade till rätt rejält när jag smakade asfalt i trösen i ca 20km/h...:näsblod

Men nu är allt på topp, när jag kom hem ikväll hade Hustrun dukat upp med surströmming på bordet :kär Putäll på Er, gutår och ha en underbar helg:)

... men i mitt fall var det en "devine intervention" Gud den jävla nöten ville inte att jag skulle klara kurvan. kanske som straff för tidigare bågesynder ;)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
naj naj inte på 09 men dom har väl sparat in 3kg så då rök väl bla kryssmejseln
Det där stämmer inte, det sitter en mejsel under passagerarsadeln och det är inte bara en kryssmejsel, den är faktiskt vändbar! Den ligger numera i min bögslunga. :D

Men nu är allt på topp, när jag kom hem ikväll hade Hustrun dukat upp med surströmming på bordet :kär Putäll på Er, gutår och ha en underbar helg:)
Surströmming, fifan, vad har du nu gjort för ont? :7peta
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
:D. Jag får väl bekänna att min troslåga flämtade till rätt rejält när jag smakade asfalt i trösen i ca 20km/h...:näsblod

Men nu är allt på topp, när jag kom hem ikväll hade Hustrun dukat upp med surströmming på bordet :kär Putäll på Er, gutår och ha en underbar helg:)

ondskefull kurva det där :D

Det var som fan roffe, surströmming :tummenupp tyvärr sätter min fru käppar i hjulet för att ta in denna delikatess i lägenheten :glömdet återstår bara det rena då :yoparty kan kompensera med en tjälknöl dock.

hoppas det smakade :tummenupp
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jo tack:). Det var som tusan, en konnässör i förskingringen på min ära:tummenupp. Sänkte faktiskt ett par Olvi till klämmorna (rester efter en tur till Lahti för några veckor sedan), det kanske får bli ett gemensamt middagskoncept någon kväll på Kemora? Mandelpotatis och strömmingsburkar ryms nog i Hoppes bil, pilsnern och korv till barnen finns på butiken:)...

...Det var som fan roffe, surströmming :tummenupp tyvärr sätter min fru käppar i hjulet för att ta in denna delikatess i lägenheten :glömdet återstår bara det rena då :yoparty kan kompensera med en tjälknöl dock.

hoppas det smakade :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top