Triumph Daytona 675-tråden!

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Trist att jag missade er på Heden men jag slet i mitt anletes svett för att få mina slantar små!

Gaffelolje byte:tummenupp:tummenupp. Vilken QS blir det? Jag är inne på en translogic..

Jag drömmer och planerar för fullt inför nästa sommar!

/Henrik

Och var höll Du hus när vi var till Heden förra helgen:mad:? Å andra sidan blev det bara 10 min körning innan det var dags att åka igen:)

Byta olja i gaffeln, byta några shims på avgasventilerna, QS, fixa lite spackel och lack på en av bankåpecutsen, drömma om nästa säsong...Thats about it.
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Jag drömmer och planerar för fullt inför nästa sommar!

/Henrik

Vad har ni för banplaner för nästa år? vore kul med en ultimate 675 ban-dominans igen :tummenupp


Det va det jävligaste vilken vacker motorsång :yoparty

Min vinter kommer förhoppningsvis rymma

1. inköp av bankåpor
2. klura ut skön lack.

Alternativt

1. inköp av speed triple 1050
2. montera fotpinnar och clip-ons
3. modda så 675 krashkåpor passar på 1050

(vet inte om jag vill byta men det är en vädjan från min fru att byta till något mer skjutsvänligt :tuttar
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Efter 21 dgr på bana detta år + resdagar finns väl vissa synpkter från barn, blomma och so...

Men! Kemora är ett måste, blir det Gotland så låter väl det lockande? G-åsen vill man ju uppleva (depåböjen:kär), Kinnekulle är ju en jättebra 675-bana, Falkenberg har jag inte testat än, liksom Sviestad och så var det ju det där med Fällfors...:gnissla Låt mig återkomma när det börjar utkristallisera sig lite datum:)

Byta till en bumling för att likt Shooter glänsa med chassisättning modell gunghäst XXL utanför Rosenhill:skrämd ? Nehej Du, köp älsklingen en Mazda Miata, förklara att Du bryr Dig om henne, unnar henne att köra lite aktivt själv och vill att Ni träffas lite då och då på utvalda mysiga platser, så slipper Du släpa på ryggsäcken:) Eller så kan hon ju åka bak på Shooters?

En fundering - tror Du inte Daytonakåpan hamnar märkligt lågt om Du inte moddar med clip-on och bakflyttade pinnar? Och då hamnar ju HSB i alla fall i en underlig sittställning, när kusken framför viker ned sig fullständigt?

Men visst vore det ett trevligt projekt:tummenupp

Vad har ni för banplaner för nästa år? vore kul med en ultimate 675 ban-dominans igen :tummenupp

...Min vinter kommer förhoppningsvis rymma

1. inköp av bankåpor
2. klura ut skön lack.

...vet inte om jag vill byta men det är en vädjan från min fru att byta till något mer skjutsvänligt :tuttar

Vill ha: HM eller QS4

Möjligen QS2

Blir förmodligen: Cordona

...Gaffelolje byte:tummenupp:tummenupp. Vilken QS blir det? Jag är inne på en translogic..
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Äh, Du börjar ju vara trådguru på att skruva plast och sniffa glasfiberlim vid det här laget:Bugar:)

Njaa, det är fler än en som rensat kuggarna i växellådan genom att åka omkring med taskigt injusterade QS, tändavbrottet ska ju justeras in och det blir ju träigt med en massa felmeddelanden i ECU på grund av att man endast växlar upp.

HM - är så himmelens kompakt och den är monterad på en 675 om man behöver support. Funkar kanon enligt killen på 675.net och jag tror den klarar både tryck och drag (om man skulle vilja åka raceväxlat). Info om skillnaden gentemot de enklare designerna hittar Du här. Skulle kosta ca 4 300 kkr inkl trsp och stång...

QS4 har rätt avancerad elektronik för att undvika felmeddelande i ECU (hojen tror att tändningen funkar som vanligt, kan växla med automatik och är adaptiv när det gäller bryttid. Dock traditionell lastcell om jag förstår det rätt. QS2 verkar mer traditionell, typ powercommander, jämförelse mellan QS4 och QS2 hittar Du här.

Cordona är även den mer avancerad vad gäller kommunikation mot ECU-boxen, har en processor för att styra växlingen, kan programmeras att växla vid förinställt varvtal och givaren är av push/pulltyp, mer info här. Kostar ca 3 600:- med frakt.

När priserna inte skiljer mer kan det väl vara hugget som stucket, fördelen är att Cordona är svensktillverkad, Grevens pratar någon typ av svenska i a f och man kan således skälla fritt om något skulle fallera (...på örfils avstånd...):)

Är vi några intresserade kan vi ju kosta på oss att samla ihop till en fråga på 3 - 5 enheter? Det skulle ju i a f underlätta supporten och vi kunde hjälpas med inställningar...

Tycker i så fall att vi frågar på HM, Cordona och ev QS4. Vad säger Ni?

Men alla ligger väl i ungefär samma prisklass, så jag antar att du har nån teknisk synpunkt på det hela. En annan är ju som du vet lite allergisk mot skruvandet....:D
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Efter 21 dgr på bana detta år + resdagar finns väl vissa synpkter från barn, blomma och so...

Men! Kemora är ett måste, blir det Gotland så låter väl det lockande? G-åsen vill man ju uppleva (depåböjen:kär), Kinnekulle är ju en jättebra 675-bana, Falkenberg har jag inte testat än, liksom Sviestad och så var det ju det där med Fällfors...:gnissla Låt mig återkomma när det börjar utkristallisera sig lite datum:)

Byta till en bumling för att likt Shooter glänsa med chassisättning modell gunhäst XXL utanför Rosenhill:skrämd ? Nejeh Du, köp älsklingen en Mazda Miata, förklara att Du bryr Dig om henne, unnar henne att köra lite aktivt själv och vill att Ni träffas lite då och då på utvalda mysiga platser, så slipper Du släpa på ryggsäcken:) Eller så kan hon ju åka bak på Shooters?

En fundering - tror Du inte Daytonakåpan hamnar märkligt lågt om Du inte moddar med clip-on och bakflyttade pinnar? Och då hamnar ju HSB i alla fall i en underlig sittställning, när kusken framför viker ned sig fullständigt?

Men visst vore det ett trevligt projekt:tummenupp

haha, ja 21 dagar är en hel del! själv blev det 7 bantillfällen ink. mindre banor för sånna där fyrhjuliga semi-åk. Gåsen blir det aldrig igen men däremot kommer Kemora bli ett stående sommarinslag.

I mitt gäng (Speed Triple STHML) pågår just nu fullt krig med utfrysningar och okvädningsord om nyttan med plast. Det är bara Cliffan på sin 1050 som är modig nog att inse att plast är det enda rätta :tummenupp 1050 är ju lite Touring från början :hihi (Flyttar striden hit Shooter) så det kan nog funka med sittställningen, man måste ändå bygga ny sadel som har lite mer rörelsefrihet bakåt.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4423045&postcount=3410
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4421946&postcount=3404
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Yepp, kan funka. Som ett enklare alternativ så skulle jag i a f testa en Triumph Sprint innan jag byggde allt för mycket själv. @nderz som är instruktör på Rörken höll ju bra fart med den när vi sågs på Mittsverige.

Nu har jag aldrig pressat en 1050 själv, men precis som Du tror jag många S3-ägare egentligen prioriterar något som passar in och imponerar på Sveavägen eller utanför cafeet i stället för det kirurgiska kurvätarprecisionsinstrument som en 675:a är...:)

haha, ja 21 dagar är en hel del! själv blev det 7 bantillfällen ink. mindre banor för sånna där fyrhjuliga semi-åk. Gåsen blir det aldrig igen men däremot kommer Kemora bli ett stående sommarinslag.

I mitt gäng (Speed Triple STHML) pågår just nu fullt krig med utfrysningar och okvädningsord om nyttan med plast. Det är bara Cliffan på sin 1050 som är modig nog att inse att plast är det enda rätta :tummenupp 1050 är ju lite Touring från början :hihi (Flyttar striden hit Shooter) så det kan nog funka med sittställningen, man måste ändå bygga ny sadel som har lite mer rörelsefrihet bakåt.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4423045&postcount=3410
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4421946&postcount=3404
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Mycket bra ide! Är det någon som har testat Cordona? Jag handlar gärna lokalproducerat och QS4 säljs ju av spoonvalley..

Är vi några intresserade kan vi ju kosta på oss att samla ihop till en fråga på 3 - 5 enheter? Det skulle ju i a f underlätta supporten och vi kunde hjälpas med inställningar...

Tycker i så fall att vi frågar på HM, Cordona och ev QS4. Vad säger Ni?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Klart att vi ska kolla med VR-8 då:tummenupp

Hmmm, gruppköp är ju generellt en het potatis på denna site, så jag tror vi ska respektera Swedies policy och sköta detta lite off-line fortsättningsvis.

Om det är OK för Er så kan jag ta på mig att försöka fråga på priser och återkomma till Er via mail eller PM. Vi är tre intresserade för närvarande, skicka ett PM om någon fler är sugen på ett vintertida terapiarbete...

Mycket bra ide! Är det någon som har testat Cordona? Jag handlar gärna lokalproducerat och QS4 säljs ju av spoonvalley..
 
Last edited:

Riddick

Medlem
Gick med
30 May 2009
Ort
Hemma
Hoj
CBR600RR
Hej. Tänkte kolla med Er... Hur har ni gjort med nummerskyltshållaren :va Tänker då främst på er som använder hojen på gatan. Har ni bilder och tips på hur man kan göra för att ersätta orginalet och få till det snyggt???

Tacksam för alla förslag och bilder....
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Hej. Tänkte kolla med Er... Hur har ni gjort med nummerskyltshållaren :va Tänker då främst på er som använder hojen på gatan. Har ni bilder och tips på hur man kan göra för att ersätta orginalet och få till det snyggt???

Tacksam för alla förslag och bilder....

vad har du för avgas?
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Vad har ni för banplaner för nästa år? vore kul med en ultimate 675 ban-dominans igen :tummenupp



Det va det jävligaste vilken vacker motorsång :yoparty

Min vinter kommer förhoppningsvis rymma

1. inköp av bankåpor
2. klura ut skön lack.

Alternativt

1. inköp av speed triple 1050
2. montera fotpinnar och clip-ons
3. modda så 675 krashkåpor passar på 1050

(vet inte om jag vill byta men det är en vädjan från min fru att byta till något mer skjutsvänligt :tuttar

Går okså runt med tankar om att byta till något mer skjutsvänligt, eller rättare sagt så snurrar tankarna runt mer kubik, vet inte varför men jag suktar efter literklubba eller mer.

Är ganska såld på BMW s1000RR, är tom så illa så jag var på Bike och kollade om det fanns någon kvar i kvoten till Sverige -10, på vägen in provsatt jag tom en Busa vilket är så långt ifrån vad jag normalt gillar man nästan kan komma.....men det är mycket kubik:va. :tuttar röstar för Busan och jag är villrådig (retroaktiv åldersnoja:confused:)

Saknar verkligen en större daytona för just nu ligger Bumsen bra till, kommer jag till skott så blir min 675 till salu vilket borde vara ett klipp för den som är intresserad, har ju så gott som allt godis man kan skruva på.
Sprinten går bort direkt, det är en gubbhoj.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Gubbhoj åt gubbj**lar, speciellt om skjutsegenskaper över huvud taget är en parameter vi beaktar...:rolleyes::D

Bifogar en bild jag fick från Hoppe igår, han är på fordonsmässan i Frankfurt:mad:. Skjutsplatsen är kanske inte det som imponerar mest på mig i alla fall:). Nu vet jag inte om någon är intresserad, men jag kan väl i alla fall dela mina erfarenheter so far...Jag har ju också närt funderingar kring mer kubik och hk (vet inte när jag sist ägde ett fordon som används på allmän väg i mer än tre år), problemet är att inget jag provat hitintills har varit lika lättsvängt, roligt och lätthanterligt som Daytonan. Och genom att man vågar gå på fullt blir det ju på något sätt så att man inbillar sig att man börjar vara hyfsad på att åka hoj...:)

På bana har jag i år haft förmånen att prova ZX10 och Blade, bägge mycket trevliga upplevelser men dom känns helt enkelt stelare, tyngre och "bängligare" att få runt. Det går kanske inte särskilt mycket långsammare i kurvorna men känslan av att "bryta in" hojen i kurvan, hålla ned den i en jämn och snäv radie i kurvan och slutligen avlossa missilen i utgången finns hela tiden där. 675:an "pratar" mer i böjen, styr med precision, är lätt att kompensera om behov så finns och är lättare att bara gå fullt med i utgångarna.

Kort sagt - jag är rädd att jag blir besviken när jag tar ut det nya litermonstret på bana:näsblod Säkerligen skulle man bli lite snabbare, men skulle jag ha lika roligt?

Men den nya S1000RR kanske tillsammans med nya Blade kan vara ett alternativ, däremot inte utan att jag provsuttit eller tagit ordentliga provturer med hojarna. Fördelen med Bumsen är ju en lätt ABS och TC.

Jaja, lycka till med Dina funderingar - vi får väl jämföra om vi träffas på någon asfaltslinga:tummenupp

Går okså runt med tankar om att byta till något mer skjutsvänligt, eller rättare sagt så snurrar tankarna runt mer kubik, vet inte varför men jag suktar efter literklubba eller mer.

Är ganska såld på BMW s1000RR, är tom så illa så jag var på Bike och kollade om det fanns någon kvar i kvoten till Sverige -10, på vägen in provsatt jag tom en Busa vilket är så långt ifrån vad jag normalt gillar man nästan kan komma.....men det är mycket kubik:va. :tuttar röstar för Busan och jag är villrådig (retroaktiv åldersnoja:confused:)...
 

Bifogat

  • dsc00133.jpg
    dsc00133.jpg
    44.9 KB · Visningar: 50
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Efter 21 dgr på bana detta år + resdagar finns väl vissa synpkter från barn, blomma och so...

Men! Kemora är ett måste, blir det Gotland så låter väl det lockande? G-åsen vill man ju uppleva (depåböjen:kär), Kinnekulle är ju en jättebra 675-bana, Falkenberg har jag inte testat än, liksom Sviestad och så var det ju det där med Fällfors...:gnissla Låt mig återkomma när det börjar utkristallisera sig lite datum:)
Glöm nu inte bort att försöka ta en tur riktigt långt söderöver också!
Vi i Sydskanes Emse har precis avslutat säsongen men vi återkommer med full kraft 2010 så passa på att komma ner och njuta av Ring Knutstorp där vi brukar köra heldagar. Kan lova er en bana som är klippt och skuren för 675:an!

Vi är redan ett stort gäng här nere som kör Daytona men "the more the merrier" :tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Check:tummenupp. Man kanske borde stationera hoj + släpvagn i t.ex Hallsberg under en period av sommaren...?

Glöm nu inte bort att försöka ta en tur riktigt långt söderöver också!
Vi i Sydskanes Emse har precis avslutat säsongen men vi återkommer med full kraft 2010 så passa på att komma ner och njuta av Ring Knutstorp där vi brukar köra heldagar. Kan lova er en bana som är klippt och skuren för 675:an!

Vi är redan ett stort gäng här nere som kör Daytona men "the more the merrier" :tummenupp
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Går okså runt med tankar om att byta till något mer skjutsvänligt, eller rättare sagt så snurrar tankarna runt mer kubik, vet inte varför men jag suktar efter literklubba eller mer.

Nja för min del är det inte så mycket krutet i bågen, men vore juste att kunna ta en lite längre tur (bågesemester) med tanten :tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
KTM 990 SMR? Har provat den hojen på Kemora, den har pulver, riktigt chassi, skjutsar bra och plast nog för PET-återvinning? Nästan lika rolig som 675...

[YOUTUBE-ID]60BVMGPd5_w[/YOUTUBE-ID]

Nja för min del är det inte så mycket krutet i bågen, men vore juste att kunna ta en lite längre tur (bågesemester) med tanten :tummenupp
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE

Så här är det Rolf , och jag trodde det lyste igenom:D, det är nog mest "bang" jag vill åt, om det gällt snabbheten på bana så vet jag att jag är ute och åker.

Passagerardelen är att jag vill ha en hoj som inte blir tokslö så fort någon mer sitter på.

Vi får se var vi hamnar är inte ens säkert att det är D675an som ryker, handlar ju inte alltid med det som sitter mellan öronen:D

Bumsen är jäkligt snygg:tummenupp

Check:tummenupp. Man kanske borde stationera hoj + släpvagn i t.ex Hallsberg under en period av sommaren...?

Du har en stående inbjudan här det vet du.
 
Last edited:

MadAx

Fort och fel
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Västerort
Hoj
Triumph 675
Någon som har upplevt att frammbrommsen blir svampig efter bromsoljebyte?
Har förmodligen smygit sig in en lufftbubbla i systemet, jag som var så nogrann.
Nu till min fråga såg att det finns en nippel uppe vid bromshantaget som jag aldrig har lagt märke till, måste den också luftas?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top