Triumph Daytona 675-tråden!

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Godiskungen skrev:
Ok tackar för det utförliga svaret det känns mkt bättre..fick bara en känsla i magen då jag läste det att nu jvlar slutar det illa..när politikerna är igång och leker med lagarna men ditt svar gav verkligen svar på det hela känns mkt bättre..:Bugar:tummenupp

Eh fast jag gissar ju bara, inte ens kvalifierade sådana men varsågod :D

LB

Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Länge sedan jag skrev i tråden, tänkte bara dela med mig av en bild på hojen.
Rullade ut den förra helgen ur garaget och la mitt (nyladdade) batteri, startade den och bjöd grannarna på lite musik :)

Funderar på att köpa stompgrips (hittat svarta) och enkla modden med kortare gas från Speed Triple-08 lät ju faktiskt lite intressant.

Nu får det bli vår snart!

Nice, lite för mycket vitt i bakgrunden dock ;)

hur har du gjort med din skylt?!

BearMan79

Konstant hjälmfrezzyr
Gick med
5 Aug 2009
Hoj
Daytona 675 -06, "Golden Boy"
Det kallas ren och oförstörd kärlek :tuttar

Fan, vad vackert! :kär:gråta

Jo jag såg det. Men helst skulle man vilja ha en heldag på sin egen cykel!

Du ska ju till Gåsen den 17:e april, då får du ju köra på din egen hoj hela dagen! ;)

Riktigt bra tycker jag, så man inte är tvungen att åka till det där stället söder om söder :Bugar

Jag tycker faktiskt att de i Länna är riktigt bra och trevliga. :rolleyes: Dessutom ligger de hyfsat nära, för mig iaf! :)
Men jag har i ärlighetens namn inte haft sååå mkt att göra med dem ännu. Men farsan min känner dem bättre!

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
hur har du gjort med din skylt?!

Well...

Det är en egenbyggd konstruktion, för att ta bort "läppen" bakom och få en renare röv så tog jag två plåtbitar kan vi kalla dom, borrat hål i dessa så man kan dra dom från samma ställe som blinkerserna normalt sitter och på så sätt få ned skylten under pipan.

Vill minnas jag fick flytta blinkers lite också men blev bra i mitt tycke, inte superproffsigt men absolut ok! :tummenupp

Vidare så är det skyltbelysning från en diod (ström från hojen) och voila! En skylthållare de luxe.

Bifogar en bild som är kraftigt förstorad så förstår du hur jag menar.

Bifogat

• förstorning.JPG
    förstorning.JPG
    47.1 KB · Visningar: 67

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Well...

Det är en egenbyggd konstruktion, för att ta bort "läppen" bakom och få en renare röv så tog jag två plåtbitar kan vi kalla dom, borrat hål i dessa så man kan dra dom från samma ställe som blinkerserna normalt sitter och på så sätt få ned skylten under pipan.

Vill minnas jag fick flytta blinkers lite också men blev bra i mitt tycke, inte superproffsigt men absolut ok! :tummenupp

Vidare så är det skyltbelysning från en diod (ström från hojen) och voila! En skylthållare de luxe.

Bifogar en bild som är kraftigt förstorad så förstår du hur jag menar.

aha! tack, funderar själv på hur jag ska lösa det :tummenupp

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Eller så blir det som det var på 80talet, alla hojar såldes strypta och avstrypning ingick mer eller mindre i priset.

En Liten OT historia från förr bara för att det är fredag.:D

En mycket gasglad vän till mig hade sina strypbrickor i cutsen för att kunna montera vid ev. vurpa, och vurpan kom eller snarare "tokkraschen" (en bland många han gjort).

På en kurvig landsväg gick han av i ohälsosamt hög hastighet, förklaringen efteråt var som löd, " den kurvan hade jag glömt".

Hojen klippte ett träd med sådan kraft att framhjulet mötte bakhjulet på andra sidan, det blev med andra ord bara pulver kvar, säger en del om farten.

Killen som körde studsade ut på en åker imellan samma träd och en stolpe och efter ett antal kullerbyttor så landade han på fötterna helt oskadd, till och med skinnstället höll, helt sanslöst.
Strypbrickorna ligger nog kvar i diket på samma väg en idag.

Och, Ja! han åker fortfarande trots att all hans tur är förbrukad.

text............

Mina 5 ören.

Annars så har du denna lösning som jag har
http://sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=93856
Köpt från Evotec.
http://www.evotech-performance.com/acatalog/Triumph_Tail_Tidy.html

aha! tack, funderar själv på hur jag ska lösa det :tummenupp

Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen

Håller på å tittar på en 675a 07a, röd. Funderar på vad för ställ som blir snyggast, har ett helsvart och svarta sidi stövlar me lite rött på. De borde ju funka?

Vad för försäkring har ni? Ringde märkesförsäkringen hos IF å fick 27300 hel/år, vilket jag har råd med. 50 k i vagnskadesjälvrisk suger ju men jag är under 25 så de förstår jag, men när han säger att de har 30k i självrisk vid stöld blir jag lite sur...

Vad har ni för premier och självrisker?

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Håller på å tittar på en 675a 07a, röd. Funderar på vad för ställ som blir snyggast, har ett helsvart och svarta sidi stövlar me lite rött på. De borde ju funka?

Vad för försäkring har ni? Ringde märkesförsäkringen hos IF å fick 27300 hel/år, vilket jag har råd med. 50 k i vagnskadesjälvrisk suger ju men jag är under 25 så de förstår jag, men när han säger att de har 30k i självrisk vid stöld blir jag lite sur...

Vad har ni för premier och självrisker?
Så här ser If's Triumphförsäkring ut och jag förstår inte hur man får ihop det där?

https://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/MC/Produktblad_Triumph_fr2010-02-01.pdf

Ägarålder 18 - 24 år MC till 3 år Sport Trafikzon 1 = 27.300 kr

Självrisker
Trafik 0 kr
Delkasko
Brand 1.000 kr
Stöld 5.000 kr
Glas 200 kr + 20% av överskjudande skadekostnad
Räddning 300 kr
Rättsskydd 25% av skadekostnaden dock lägst 1.000 kr
Vagnskada 6.000 kr
Förhöjd självrisk - Dubbel självrisk för vagnskada vid förare under 25 år

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Så här ser If's Triumphförsäkring ut och jag förstår inte hur man får ihop det där?

https://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/MC/Produktblad_Triumph_fr2010-02-01.pdf

Ägarålder 18 - 24 år MC till 3 år Sport Trafikzon 1 = 27.300 kr

Självrisker
Trafik 0 kr
Delkasko
Brand 1.000 kr
Stöld 5.000 kr
Glas 200 kr + 20% av överskjudande skadekostnad
Räddning 300 kr
Rättsskydd 25% av skadekostnaden dock lägst 1.000 kr
Vagnskada 6.000 kr
Förhöjd självrisk - Dubbel självrisk för vagnskada vid förare under 25 år

Han verkade ju ha noll koll då...

Får ringa igen å hoppas på nån vettig :)

EDIT: Ah, såg att de skrivit sport++ självrisk 25k vid vagnskada och 15k vid stöld å så dubbla de när man är under 25, härligt!

Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Tja Wobbly, om du kollar in en -06:a går den ju över 4 års gränsen! Kanske blir billigare? Iof sport++ r ju fel som du fick offert på!

Andy

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Han verkade ju ha noll koll då...

Får ringa igen å hoppas på nån vettig :)

EDIT: Ah, såg att de skrivit sport++ självrisk 25k vid vagnskada och 15k vid stöld å så dubbla de när man är under 25, härligt!

D675 är klassad som enbart "sport" om det inte är ändrat i år:skrämd, Speed3:an och 1050 Daytonan är "sport+"

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
D675 är klassad som enbart "sport" om det inte är ändrat i år:skrämd, Speed3:an och 1050 Daytonan är "sport+"

De vore nice om han felat på de då :) Blir ju lite skillnad, 30k för stöld tycker jag är vansinne. Kan hålla me om att jag är i riskgruppen för vagnskada men stöld rår ju inte jag för ...

Tja Wobbly, om du kollar in en -06:a går den ju över 4 års gränsen! Kanske blir billigare? Iof sport++ r ju fel som du fick offert på!

Andy

De finns ju nästan inga äldre 675 ute på blocket... bara spojlans nästa.

Alla verkar vilja ha kvar sina ;)

Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Fullspikad D675:D
triumph-daytona-675-_460x0w.jpg

Länk till artikeln:http://www.topspeed.com/motorcycles/motorcycle-news/triumph-daytona-675-ready-for-the-ice-ar71926.html

BearMan79

Konstant hjälmfrezzyr
Gick med
5 Aug 2009
Hoj
Daytona 675 -06, "Golden Boy"
Länge sedan jag skrev i tråden, tänkte bara dela med mig av en bild på hojen.
Rullade ut den förra helgen ur garaget och la mitt (nyladdade) batteri, startade den och bjöd grannarna på lite musik :)

Funderar på att köpa stompgrips (hittat svarta) och enkla modden med kortare gas från Speed Triple-08 lät ju faktiskt lite intressant.

Nu får det bli vår snart!

Nice! Inte utan att man längtar liiite efter våren nu. :gnissla

Om du inte redan införskaffat Stomp Grips så kan jag även tipsa om Tank Tredz. Mer diskreta(=snyggare?) än Stompen, lättare att applicera och sliter inte lika mkt på skinnstället.
Hur slitstarka Tank Tredz är i jämförelse med Stomp Grips kan jag dock ännu inte uttala mig om. Hör av mig igen i höst då jag vet mer! :D

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Nu är det ju så att jag inte stod ut längre, utan var tvungen att ge henne lite sol. Alltså släpade jag ut henne från garaget och bytte olja+filter och monterade Flushmounts samt backspeglarna, för nu kan det inte vara många dagar kvar.

Jag konstaterar då att miffot(en inte nämnd firma) som fyllt olja senast har överfyllt ordentligt samt att instr.boken inte stämmer.
Jag vet att det är något som är fel någonstans, antingen var det stickan eller så var det volymen, men vilketdera :va

Jag fyller i 2,6 liter som anges i boken och kommer knappt upp till Min-markeringen på stickan. Då har jag ett svagt minne av att jag sett något om detta någonstans..men vad skall det vara..3,1 liter låter bekant, men jag är osäker.
Någon som vet?

Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Nu är det ju så att jag inte stod ut längre, utan var tvungen att ge henne lite sol. Alltså släpade jag ut henne från garaget och bytte olja+filter och monterade Flushmounts samt backspeglarna, för nu kan det inte vara många dagar kvar.

Jag konstaterar då att miffot(en inte nämnd firma) som fyllt olja senast har överfyllt ordentligt samt att instr.boken inte stämmer.
Jag vet att det är något som är fel någonstans, antingen var det stickan eller så var det volymen, men vilketdera :va

Jag fyller i 2,6 liter som anges i boken och kommer knappt upp till Min-markeringen på stickan. Då har jag ett svagt minne av att jag sett något om detta någonstans..men vad skall det vara..3,1 liter låter bekant, men jag är osäker.
Någon som vet?

Såhär står det i verkstadsmanualen:

Lubrication
Oil capacity (dry fill) 3.0 litres
Oil capacity (Wet fill inkluding filter) 2.6 litres
Oil capacity (Wet fill excluded filter) 2.4 litres

Hoppas det hjälper :tummenupp

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
...

Någon som vet?

Cykeln skall inte stå på stödet utan så horisontellt det bara går om oljan skall kollas. Superkänslig om det är snett, då blir det knas på stickan.

Om någon är intresserad så känner jag en kille som känner en kille som vet en som har en komplett servicemanual i pdf-format. Så om någon är sugen så kan ni skicka ett PM :tummenupp

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Faktum är att inte mycket blev rätt för Trajja när boken skrevs:)

Låångt tillbaka i tråden finns till och med bilder på stickan, men det övre strecket av de två i det "kryssade" området är den nivån som gäller. Sedan brukar det gå dit någonstans runt 3.3 liter när man bytt olja plus filter om man håller hojen upprätt enligt boken, om nu inte mitt arma minne sviktar fullständigt...

Sedan är 1 dl per "kryss" ett bra riktmärke när Du finjusterar nivån.

Lotek skrev:
...Jag vet att det är något som är fel någonstans, antingen var det stickan eller så var det volymen, men vilketdera :va

Jag fyller i 2,6 liter som anges i boken och kommer knappt upp till Min-markeringen på stickan. Då har jag ett svagt minne av att jag sett något om detta någonstans...

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha