Triumph Daytona 675-tråden!

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Ort
På norr
Hoj
Ducati Diavel Carbon, Ducati Sport
Dricker olja?? någon som har problem m att hojen dricker olja, o isf hur mycket? tror min slurkar i sig lite iaf!
Gjorde min 1000 mil service nyss, samanlagt två och en halv till tre liter fram till service!
OJ!:confused: de var inte dåligt de, någon som vet varför? har hört att sporthojoar överlag dricker lite olja men varför??

jaja, inte bara min som gör de isf!

Prata med TriumphCenter om det där med oljan, fråga varför min inte drar någon, när alla andra verkar göra det!!
Dom sa att alla som kört in sina 675:eek:r rätt drar ingen olja direkt, skönt att man var så noga i början, det betalar sig alltså:)
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Prata med TriumphCenter om det där med oljan, fråga varför min inte drar någon, när alla andra verkar göra det!!
Dom sa att alla som kört in sina 675:eek:r rätt drar ingen olja direkt, skönt att man var så noga i början, det betalar sig alltså:)

det förklarar en del :näsblod min hade gått som demohojj dom första 200...
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Tror det varierar lite från hoj till hoj med oljan, har ju diskuterats till oändlighet på 675.net.

Har själv märkt att när man kör den hårt, tex på en bandag. Så försvinner det lite mer än normalt. Fast annars så är det väl rätt "normal" förbrukning på den.
 

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Någon som vet standardiställningen på fjädringen både fram o bak?
Har kollat i instruktionsboken men den är på ett främmande språk som jag inte fattar.
Och när det ändå diskuteras olja nu så kan jag ju passa på att fråga vart oljan bör ligga på mätstickan. Ska den ligga överst på den räfflade biten eller i mitten av den, där det också går ett streck?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Någon som vet standardiställningen på fjädringen både fram o bak?...

Från sidan 89:
Fram Mjuk Medel Hård Passagerare
Försp 6 5 4 4
Retur 7 6 5 5
Kompr 8 7 6 6

Bak
Försp 5 gängor synliga ovanför låsmuttern i alla lägen.
Retur 7 6 5 5
Kompr 12 11 10 10
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Och när det ändå diskuteras olja nu så kan jag ju passa på att fråga vart oljan bör ligga på mätstickan. Ska den ligga överst på den räfflade biten eller i mitten av den, där det också går ett streck?

Såhär har en verkstadschef på en aukt, Trajjaverkstad förklarat det för mig.
Ovanstående mening antyder att det absolut inte behöver vara rätt, men så har jag kört iaf,
Bilden går knappt att se vad den föreställer så jag kompletterade med en fantastisk illustration i paint.
 

Bifogat

  • stickalod.jpg
    stickalod.jpg
    64 KB · Visningar: 313

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Såhär har en verkstadschef på en aukt, Trajjaverkstad förklarat det för mig.
Ovanstående mening antyder att det absolut inte behöver vara rätt, men så har jag kört iaf,
Bilden går knappt att se vad den föreställer så jag kompletterade med en fantastisk illustration i paint.

Hmmm, nu sätter du myror i huvudet på mig iaf.

Det följde ju med en extra sida till min manual (-07) där det var utmärkt hur det skulle vara. Eftersom det var feltryckt info i manualen. Fast jag sitter ju fast just nu på en för dig välbekant plats och har inte tillgång till manualen nu :gnissla


Mysteriet går vidare....


Edit:Finns ju en engelsk manual på PDF och den säger ju som så att 5 är "low" och 4 "full"???
 

Bifogat

  • olja.jpg
    olja.jpg
    56.8 KB · Visningar: 83
Last edited:

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Mysteriet går vidare....


Edit:Finns ju en engelsk manual på PDF och den säger ju som så att 5 är "low" och 4 "full"???

:hoppskrat

Ja jisses,,

Illustratitionen du länkar till är ju snäppet proffsigare än min. :hihi
Däremot liknar den inte min sticka iaf, jag har bara 2 X från nederkanten till första markeringen. Kanske inte har någon betydelse eller?

Iövrigt är den ju mer logisk, har ju aldrig hört talas om mittmarkering på en oljesticka förut. I min manual står det ju bara att nivån skall vara inom det streckade området.:rolleyes:
Det är ju,,,,, generöst.:D

Någon som har lust att räkna antalet X från nederkant till första markeringen?
Jag har som sagt 2 X, måttet är ca, 10 mm,

Hursomhelst, siktar man på mittstrecket är man ju safe.

edit: min sticka ser ju faktiskt precis ut som illustrationen, fast tvärt om/uppochner.:va
 
Last edited:

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Från sidan 89:
Fram Mjuk Medel Hård Passagerare
Försp 6 5 4 4
Retur 7 6 5 5
Kompr 8 7 6 6

Bak
Försp 5 gängor synliga ovanför låsmuttern i alla lägen.
Retur 7 6 5 5
Kompr 12 11 10 10


Jag tackar för svaret!:tummenupp

Såhär har en verkstadschef på en aukt, Trajjaverkstad förklarat det för mig.
Ovanstående mening antyder att det absolut inte behöver vara rätt, men så har jag kört iaf,
Bilden går knappt att se vad den föreställer så jag kompletterade med en fantastisk illustration i paint.


Ja håller man sig mellan mittenstrecket och det övertsa så borde det va ok. Men man vill ju ändå veta vilket som är det rätta. Bra bild och lätt att förstå. Tack!:tummenupp
 
Last edited:

Johan B

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
Strömstad
Hoj
Triumph 675 daytona -07
Hej har precis skaffat mig en daytona 675.. e de någon som har en bra lösning på blinkers och skylt fäste bak tro? Började kolla igenom tråden men orka inte gå igenom allt mvh Johan
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
:hoppskrat

Ja jisses,,

I....massa text...

Hemma nu och har precis besiktigat min oljesticka, den ser ut som bilden i mitt inlägg. Kanske gjordes om från 06 till 07?

Sen angående nivån så har jag alltid satsat på att hålla den mellan strecken och absolut aldrig över det övre strecket. Det gjordes på inrådan av verkstad/handlare när jag köpte min hoj.

Tydlig så är det ett feltryck i manualen till 07:eek:rna (iaf min) och där finns som sagt ett extrablad som säger att man skall hålla sig under streck fyra på bilden i mitt inlägg.

Mycket med oljestickor nu :D

Angående skylthållare får man väl göra som vanligt och hävisa till 675.net's modforum...finns massor.
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
Punktering

Jag har fått punktering på mitt bakdäck. Det är ett jättelitet hål som har gjort att luften har pyst ut sakta. Storleken på hålet är väl som att man tar en pryl (verktyget pryl) och sticker in i däcket. Nu till min fråga, måste man köpa ett helt nytt däck eller räcker det med att dra in en flaska punkaspray?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har fått punktering på mitt bakdäck...

Tja, det är Ditt eget beslut att överväga vilka risker Du tar och hur Du kör. Konsekvenserna av en punka är ju liiite mer besvärande på en två- än en fyrhjuling:) ...

Puritanerna och vissa verkstäder hävdar - BYT! De flesta överväger INTE spray - man pluggar i så fall däcket på en verkstad. Kör Du fort och "glömmer" förarkontrollen från tid till annan - kanske läge för ett byte i alla fall?

Nu åker man mot Mittsverigebanan för två dagars meditation - trevlig Valborg:tummenupp
 

Sebbe_H

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Hypermotard 939 -17
Fick punka på min hoj efter 3 dagars körning, blev att köpa nytt däck då verkstan sa till mig att dom INTE pluggar mcdäck pga riskerna. Men det beror ju som roffe säger på hur man kör och vilka risker man vill ta.
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
Fick punka på min hoj efter 3 dagars körning, blev att köpa nytt däck då verkstan sa till mig att dom INTE pluggar mcdäck pga riskerna. Men det beror ju som roffe säger på hur man kör och vilka risker man vill ta.

Men vilka risker blir det om man pluggar däcket respektive bara kör i spray som tätar? Det finns ju nåt som heter Seal-a-wheel som ska täta även om man drar i en 3" spik och sen drar ut den.
 

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Men vilka risker blir det om man pluggar däcket respektive bara kör i spray som tätar? Det finns ju nåt som heter Seal-a-wheel som ska täta även om man drar i en 3" spik och sen drar ut den.

Jag fick punka på mitt andra Supercorsa PRO när det var ganska nytt. Slängde i punkaspray och sedan gick det perfekt tills det var slutkört.
 

Odräglig

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Finland, Turku
Hoj
Daytona 675
Hojen kokar!

Hej, köpte nyligen 675a.
Har ett problem med att den blir kokhet ibland.
Händer inte varje gång man kör, men ibland går temp mätaren i topp väldigt fort.
Nån som vet vad det kan bero på.
Ska in på verkstad & visa upp den så fort det öppnar igen.
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Hej, köpte nyligen 675a.
Har ett problem med att den blir kokhet ibland.
Händer inte varje gång man kör, men ibland går temp mätaren i topp väldigt fort.
Nån som vet vad det kan bero på.
Ska in på verkstad & visa upp den så fort det öppnar igen.

Du har kollat kylarvatten-nivån eller? (där slutar mina kunskaper)
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Hej, köpte nyligen 675a.
Har ett problem med att den blir kokhet ibland.
Händer inte varje gång man kör, men ibland går temp mätaren i topp väldigt fort.
Nån som vet vad det kan bero på.
Ska in på verkstad & visa upp den så fort det öppnar igen.

Det var udda, inte ens i de varmaste delarna av usa verkar de ha sådana problem.

Det hjälper ju inte dig iofs, :gnissla
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top