Triumph Daytona 675-tråden!

b0b

Med lem
Gick med
29 Jul 2008
Ort
bobylon
Hoj
Supermono
På godislistan till 2009an kan man läsa att slirkoppling, nytt 3-1 system, quickshifter, "moto-gp"-instrument och lite annat lull-lull finnes för rätt peng.

Hade man haft 120' över så. :hihi
 

HerbieMcflurry

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sthlm, G:a Enskede
Hoj
Daytona -08
Någon här snackade om att dreva ner sin Daytona 675 en kugg fram tidigare i tråden. Blev de någon märkbar skillnad?
Jag känner själv att jag skulle vilja ha lite mer "drag". Inte fart utan mer "gasa upp på bakhjulet" drag.

Kanske inte blir så stor skillnad att bara kugga ner ett fram..? några tips/trix?

/Jonte
 

HerbieMcflurry

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sthlm, G:a Enskede
Hoj
Daytona -08
Mitt TBR klarade inte DBgränsen på banan. Låg på 98-99db vid förbikörning. Men med en gammal rostig insats å massa stålull lindat runt den så funkade de fin fint.
 

jonesy76

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Storvik
Hoj
Husaberg & Suzuki
Tjena grabbar.
Jag funderar på att sälja min KTM Motard och köpa en Daytona 675.
men kollar förs och billigast ännu hel/hel 12 lappar,
förslag på bolag eller nåt jag missat?
Kan man köra med halv förs?
Och en massa crach puckar?
 

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Laxå
Hoj
675-Race!
Jag är i alla fall salig över min STM som får bekänna färg under 4 dagar på Kemora kommande vecka!

Hur gick de m kopplingen nu då, funka de fint lr var de någe som du var missnöjd över?? hur blev hojen, skillnader från vanliga??
Har starka funderingar på att införskaffa en sådan under vintern till min!

MVH
//JOhan
 

MadAx

Fort och fel
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Västerort
Hoj
Triumph 675
Någon här snackade om att dreva ner sin Daytona 675 en kugg fram tidigare i tråden. Blev de någon märkbar skillnad?
Jag känner själv att jag skulle vilja ha lite mer "drag". Inte fart utan mer "gasa upp på bakhjulet" drag.

Kanske inte blir så stor skillnad att bara kugga ner ett fram..? några tips/trix?

/Jonte

Har beställt men inte fått dreven än. Återkommer med resultat.
Min förhoppning är att det ska bli lite lättare att få upp den på tvåan utan att koppla:D
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Är precis tillbaka från SMC:s 4-dagarsövning i Kemora. Ett pass med hög luftfuktighet:rolleyes: , i övrigt sol och kanonbana. Mer om arrangemanget och det suveräna i att köra alla fyra "steg" i en följd senare. Arrangemanget upprepas i alla fall samma vecka redan nästa år - Skynda att boka!!!

Det gick fort men ändå på säker sida, sista dagen på tider kring 1.25 enligt loggen vilket är drygt 10 s från hyggliga racetider. På grund av missförstånd med däcksfirman körde jag på Dunlop Qualifier- inte Q RR, vilket egentligen kändes sisådär i början men i slutändan funkade bra.

STM-kopplingen är guld värd i detta tempo:tummenupp . Banan är slät, bred och har ett markant hög- respektive lågfartsparti där rätt "flyt" och linje genom partierna är A och O för lite snabbare tempo. Stenhårda inbromsningar är sällsynta, i alla fall om man jämför med Mittsverige. I högfartsdelen är farten i kurvorna 150-180 km/h med "knäskrapsnedlägg". Hårigt.

Att slippa strula med mellangas eller växlingar med "halvkoppling" och bara koncentrera sig på svängpunkt och gas ger så mycket mer trygghet och tid - i alla fall för mig. Det blir enklare att experimentera med varvtal och växlar utan att det blir "overflow" i mitt klena sinne. Hojen upplevs möjligtvis ha lite klenare motorbroms, men det störde absolut inte på denna bana, där farten efter läktarrakan tas ned successivt inför lågfartsdelen. Varvtalet hamnar runt 8k RPM till dess att farten tagits ned tillräckligt och jag växlar till och med med nedlägg utan att stabiliteten störs!

En kompis (JohanH) som kör Gixx 750 -98 lånade min cykel ett pass dag 3 menade att "-det kändes som att denna hoj var min" redan under passet. Vi blev filmade just då och det är definitivt inget "testkörningsstuk" som syns på bildrutorna:) . Han hade samma uppfattning om just slirkopplingen.

Ni börjar vara några stycken som är intresserade nu, jag nämnde det till Joakim (VR-8) som kunde tänka sig att ge ett "gruppköpspris" på STM:en. Jag har ju redan handlat men hjälper gärna till om så önskas. Blir intresset seriöst bör köpet i så fall verifieras med Swedie (forumregler).

Ledsen om svaret blev långt, men jag ville beskriva detta lite mer utförligt då det ändå är en hyggligt kostsam investering.

Sammanfattningsvis är suget efter en -09 675 eller en RC-8/Blade lika med noll efter denna vecka. Jag är bara så himla nöjd med min 675:a just nu!

Hur gick de m kopplingen nu då, funka de fint lr var de någe som du var missnöjd över?? hur blev hojen, skillnader från vanliga??
Har starka funderingar på att införskaffa en sådan under vintern till min!

MVH
//JOhan

En annan fördel får Du om Du kortar kedjan en eller ett par länkar för att få fram bakhjulet i svingen så mycket som möjligt. Hojen får kortare hjulbas och kommer som en bonus att bli mer lättsvängd enligt "vanligtvis välunderrättad källa". Blir en av mina vintermoddar.

Har beställt men inte fått dreven än. Återkommer med resultat.
Min förhoppning är att det ska bli lite lättare att få upp den på tvåan utan att koppla:D
 
Last edited:

ninan

Medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Runt Mantorp
Hoj
Daytona 675
Kan bara hålla med dig

Det var trevligt att träffas in real life så att säga. Kan bara hålla med dig om att Kemorakörningen var det bästa på länge.

Jag fick tillbaka självförtroendet efter kraschen på sviestad efter någon dags körning och fick också prova min "nya" version 2 av grållen ordentligt på bana(fick den gamla inlöst av f-bolaget).

Nu måste jag skaffa stompgrips då jag kasar omkring och får blåmärken när jag håller emot. Lat som jag är har ni några inköpsställen att rekommendera?

Utsikten från boendet var toppen och jag fick faktiskt en bild på våra hojar i kraschkåpor i en paus:yoparty
 

Bifogat

  • daytonor.jpg
    daytonor.jpg
    207.3 KB · Visningar: 8,325
  • finland juli 2008 017 (Large).jpg
    finland juli 2008 017 (Large).jpg
    197.7 KB · Visningar: 135
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...fick också prova min "nya" version 2 av grållen ordentligt på bana(fick den gamla inlöst av f-bolaget).

Nu måste jag skaffa stompgrips då jag kasar omkring och får blåmärken när jag håller emot. Lat som jag är har ni några inköpsställen att rekommendera?

Utsikten från boendet var toppen och jag fick faktiskt en bild på våra hojar i kraschkåpor i en paus:yoparty

Tjena Ninan - där var bilden jag bommade att ta:tummenupp . Dina kåpor och IXIL-piporna var det många som uppskattade! Inklusive undertecknad.

Stompsen är en favoritmodd, jag kommer inte ihåg var jag köpte mina men http://www.blocket.se/vi/13674435.htm?ca=1_11_s&last=1 är ju ett bra alternativ - 399:- inkl frakt verkar svårslaget.

Det var nog bra att köra så pass länge, det syntes på körningen de sista dagarna att demonerna jagats på flykten!

Ser fram emot att träffas igen! Hälsa Tiias.
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Köpte direkt från GSG Klicka här:tummenupp

Inga problem att borra, är bara en liten bit som behöver öppnas upp.
Skall revidera mina åsikter lite efter min sista marksyning, Kopplings och generatorpucken ger ett visst skydd,inte fullt. Gled helt enligt skolboken utan att hojen hoppade eller studsade och ändå rev det hål i motorblocket.

Så om man vill ha lite skydd för motorn så köp det här eller liknande.Det skall jag göra iaf :näsblod
 

Knugis

Best of two worlds; R3 or V4?
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 '07 SBK, 1/3 R1 '07 REC Räser
Skall revidera mina åsikter lite efter min sista marksyning, Kopplings och generatorpucken ger ett visst skydd,inte fullt. Gled helt enligt skolboken utan att hojen hoppade eller studsade och ändå rev det hål i motorblocket.

Så om man vill ha lite skydd för motorn så köp det här eller liknande.Det skall jag göra iaf :näsblod

Ajdå, tråkigt att höra :(

För styva bultar till motorskyddet?
För korta puckar till generatorkåpan och kopplingskåpan?

Kanske bud på kraschkåp-set och de kåpskydden ist...måste ju kunna våga ladda på lite :yoparty
 

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Laxå
Hoj
675-Race!
Skall revidera mina åsikter lite efter min sista marksyning, Kopplings och generatorpucken ger ett visst skydd,inte fullt. Gled helt enligt skolboken utan att hojen hoppade eller studsade och ändå rev det hål i motorblocket.

Så om man vill ha lite skydd för motorn så köp det här eller liknande.Det skall jag göra iaf :näsblod



ajajajdå de var inte så bra!, ja la upp bilder på hur ja löste de m kopplingskåpan, några sidor innan denna, funkar fint (hoppas ja iaf!)
har även funderat på en sådan motorkåpa, är ju bra att ha ifall olyckan är framme!

hoppas att de gick bra m dig iaf! de är bara att skruva o få ihop de o på de igen!:tummenupp


//Johan:yoparty
 

ninan

Medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Runt Mantorp
Hoj
Daytona 675
kåpor

Så om man vill ha lite skydd för motorn så köp det här eller liknande.Det skall jag göra iaf :näsblod

Jag kör ju med dessa kåpor som ni vet. Jag "lowsidade" och gled ganska långt på asfalten, slog runt i sandfållan och slog sönder varenda kåpa + instrument mm vilket gjorde att mitt försäkringsbolag löste in min gamla 675 och jag har köpt en ny grålle(version 2). Kåporna + krashpucken gjorde verkligen sitt jobb fram till den blöta sandfållan. Inte ett märke på orginalmetallkåporna.

Jag behöll dock t-3 kåporna men fick nya på försäkringen och dessa har lite ny design med engelska flaggan (det var på en SMC kurs jag kraschade så försäkringen gällde).

Ett tips till er som köper dessa kåpor är att slipa av dem inuti med sandpapper innan ni monterar så ni inte får repor på org.kåporna av de vassa plastgraderna som finns inåt. Det gjorde i alla fall jag.

T-3 kraschpucken som gled i backen klarade sig jättebra och en fördel till är att man inte behöver göra några hål i någon kåpa med dessa puckar.
 

Bifogat

  • t3krasch.jpg
    t3krasch.jpg
    122.9 KB · Visningar: 119
  • t3ny.jpg
    t3ny.jpg
    77.7 KB · Visningar: 136

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra råd med slipningen, Ninan. Ville bara nämna GBRacings alternativ som brukar finnas på e-bay: GB-Racing

Limadeckels i kolfiber är ju lite billigare men... EDIT - 132 € levererat hem till dörren blev deras pris.
Generator
Motor
Koppling
 
Last edited:

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Jaha, nu kommer det att brinna till på lönekontot igen....fast...man kanske...skulle...betälla en 09:a istället :D


Men allvarligt talat, så känns det som att T3 varianten är ett smidigare alternativ. Då den skruvas dit, och de andra verkar limmas?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jaha, nu kommer det att brinna till på lönekontot igen....fast...man kanske...skulle...betälla en 09:a istället :D

Men allvarligt talat, så känns det som att T3 varianten är ett smidigare alternativ. Då den skruvas dit, och de andra verkar limmas?

Och börja med moddningen igen?:D . Ditt lönekonto kommer att tacka Dig:yoparty . Yupp - jag frågade på ett komplett set från Limadeckel, nackdelen är ju om man limmar över någon kåpskruv - då ska ju eländet bort vid service. Jag observerade inte att T3 skruvas fast - då är det helt klart ett smakligare alternativ. Det finns lite klagomål på limningen på 675.net om jag minns rätt... EDIT - GB:s prylar verkar skruvas precis som T3:s!

Jag behåller gula faran tills vidare, tack vare WP:n och slirkopplingen! Jag är nöjd med framgaffeln än så länge - i annat fall kanske ett par gaffelben från -09 dyker upp hos någon skrot eller på e-bay...?

Ett litet råd om Ni behåller era gamla hojar är att verkligen fundera på att byta till en klenare bakfjäder. Jag väger 90-95 kg med utrustning, åker med en 11 kg fjäder på WP:n och är lite sugen på en 10 kg. Original sitter en 12.4 kg monterad:näsblod . Därför är den lite stötig för de flesta och det kan vara svårt att få till hänget bak. Det är en rätt enkel operation att byta själv och fjädrar finns att köpa både i Sverige såväl som på internet.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top