Triumph Daytona 955i - tråden

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Hej alla glada Triumphfreaks!
Dax för att ge sig ut och leka snart...
Håller på och polerar fälgar för fullt, herregud, vilket slit!
Jag undrar om någon har ett bakdrev på 45-47 kuggar, bättre beg att sälja?
Eller byta, jag har ett kanonfint 42 kuggars.
Tänkte som få lite mer nakendrevning på min.
Annars, om någon vet var jag kan hitta till rätt pris vore det bra.

Tackåhej!
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
jesseboy skrev:
2103901 Hej alla glada Triumphfreaks!
Dax för att ge sig ut och leka snart...
Håller på och polerar fälgar för fullt, herregud, vilket slit!
Jag undrar om någon har ett bakdrev på 45-47 kuggar, bättre beg att sälja?
Eller byta, jag har ett kanonfint 42 kuggars.
Tänkte som få lite mer nakendrevning på min.
Annars, om någon vet var jag kan hitta till rätt pris vore det bra.

Tackåhej!

Prova Addemoto
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Försäkring?

Detta lär ju vara en bra tråd att fråga i!
Vad kostar en 955:a att försäkra för er här? (ja jag har använt sökfunktionen).
Sökte på IF och fann att den är alldels för skitdyr för mig:gnissla .
På bilsport & mc var det inte SÅ skitdyrt men då stod där: daytona 900. Är det 955:an som åsyftas eller finns en 900 oxå? :va
 

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Ort
uppsala
Hoj
daytona
jag pröjsar 526 spänn i mån trafikförs. ja det finns en 900 också, modell äldre.
 

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Uppsala Salabackar
Hoj
Honda Africa Twin -93
Citetar mig själv för att ev få svar på en gammal fråga som har blivit aktuell på nytt. Till en början här på säsongen hade jag inga problem alls med hojen, men nu med ca en vecka kvar till besiktning så börjar den strula och bete sig som beskrivet nedan :( Det känns som att felet sitter i själva tändningen då man ibland måste hålla nyckeln i ett speciellt läge för att få igång den, glapp?

Alla tips är välkommna!

Jezqio skrev:
1973201
Har en liten fråga angående elen, vid ungefär 4-5 tillfällen i sommras så hände det nada när jag vred om tändningen, fick vrida av och på ett antal ggr innan det gick att starta hojen. Senare på säsongen så hade jag också problemet att belysningen inte gick igång när jag startade hojen utan jag fick stänga av helt och starta upp igen innan det började lysa... ganska irriterande...

Det har pratats om tändrelät tidigare i tråden, bör det räcka med att bytta denna?
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Jezqio skrev:
2104743 Citetar mig själv för att ev få svar på en gammal fråga som har blivit aktuell på nytt. Till en början här på säsongen hade jag inga problem alls med hojen, men nu med ca en vecka kvar till besiktning så börjar den strula och bete sig som beskrivet nedan :( Det känns som att felet sitter i själva tändningen då man ibland måste hålla nyckeln i ett speciellt läge för att få igång den, glapp?

Alla tips är välkommna!
Tjena!

Reläerna ska ju vara skitkassa enl. uppgift och när dessa börjar strula brukar man i regel byta allihop...
Kostar runt en 1000:- för "original"...

Kör på det, annars kan du ju ha glapp i tänningslåset (vild gissning)???
 

zchnigel

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 955i -02
Svajig 955i

Hej där ute i vårsverige.

Har ett litet problem! Min Triumph Daytona 955i -02 svajar(Voblar, självsvänger) vid högre hastigheter, nu är det inte mycket utan bara lite grann. Testade vid hastighet 200km/h och då märker man att den liksom svajar lite grann, känns ostabil. Man ser det även när man ligger bakom cykeln och studerar den. Då svajar cykeln likt

Någon som har samma problem?

En anna sak är att när man drar på full gas så och sedan drar ner gasen lite så märker man att man får mer respons från motorn. Typ vid 90% gaspådrag så blir det mer effekt än vid 100%. Kan det vara att den behövs mappas om eller? En liten fundering är om den får för mycket soppa...

Tacksam för lite funderingar och svar...
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
zchnigel skrev:
2112861 Hej där ute i vårsverige.
Min Triumph Daytona 955i -02 svajar
Någon som har samma problem?

En anna sak är att när man drar på full gas så och sedan drar ner gasen lite så märker man att man får mer respons från motorn. Typ vid 90% gaspådrag så blir det mer effekt än vid 100%. Kan det vara att den behövs mappas om eller? En liten fundering är om den får för mycket soppa...

Tacksam för lite funderingar och svar...

Låter lite konstigt det där med din första fråga... Har ingen aning?!

Andra frågan KAN ju vara för att spjällen sitter/har hamnat fel.

På din andra fråga kan jag nog bara svara att jag tror att det är för att du inte har nån turbo :hihi
Skämt å sido... Du kan ju åka in och kolla luftgivare etc. och om mappningen KAN ha gått åt skogen, men det låter lite konstigt. Den ramlar ju lixom inte ur boxen som en lös skruv, då skulle det bero på att något annat är knasigt...

När jag skulle starta min för några sommrar sen tyckte jag den lät lite konstigt, och efter att ha plockat isär avgassystemet finner jag i min förvåning inproppade kastanjer i avgasröret... Ungjävlar :mad:
 
Last edited:

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Kawa er6 -06
Tjenna!
Har precis ställt på hojen, bytt olja och allt det där.
Det luriga nu är lufttrycken i däcken, hittar inte boken.

Så; Vad ska det vara för ringtryck i en Daytona t595a?

Tack på förhand!
//simpa

edit: På tyska läste jag mig till 2,5 fram, 2,9 bak.
 
Last edited:

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Har också lite frågor till er som kan betydligt mer än vad jag kan.

Är växellådorna generellt svårjobbade på daytonan.

Tycker ibland att jag har svårt att få i växlarna. Dock inte så att jag misstänker att lådan är kass men lite svårjobbad helt enkelt.

sedan har jag lite mysko vibrationer från motorn när jag drar på men enligt gerts i ängelholm är detta fullt normalt. Dock är detta inget vobbel eller att den drar åt något håll

Hade varit kul att veta vad ni tror.

Allmänt när man pratar med Gerts eller yamaha center så skall det vara lite vibrationer från daytonan för just att den är 3 cylindrig? Och att lådan är lite svårjobbad.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Lådan är inte japansk och en aning klånkigare. Särskilt på modeller äldre än 2002. Vanesak i mitt tycke.


Vibrationer har inget att göra med att den är 3-cylindrig att göra, tvärt om. En 3 cyl motor med 120 graders vevtappförskjutning är helt balancerad :)

Vad är det för typ av vibrationer du känner? Är de mer skak eller fina vibrationer som gör att fingrar/fötter domnar?

Min 955i speed triple tycker jag är helt vibrationsfri - annat var det med min gamla 650 stånka. :näsblod
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
xyx skrev:
2132926 Lådan är inte japansk och en aning klånkigare. Särskilt på modeller äldre än 2002. Vanesak i mitt tycke.


Vibrationer har inget att göra med att den är 3-cylindrig att göra, tvärt om. En 3 cyl motor med 120 graders vevtappförskjutning är helt balancerad :)

Vad är det för typ av vibrationer du känner? Är de mer skak eller fina vibrationer som gör att fingrar/fötter domnar?

Min 955i speed triple tycker jag är helt vibrationsfri - annat var det med min gamla 650 stånka. :näsblod

okej tack det första svarar definitivt på min fråga för ja det är klånkigt.

Skak kan jag inte placera det som.....

fina vibrationer är det och när jag kör idag så kan jag väl beskriva det som

1an drar jämt och fint hela vägen

2an drar jämt och fint hela vägen

3an kan kännas mellan 80-90 kommer det fina vibrationer som sedan upphör

4an-5an kommer det fina vibrationer mellan 100-110 som upphör

6an är lite seg på låga hastigheter men det är ju normalt med denna hoj hehe.

har lite ryckigt när jag drar på i 3an också i samma hastigheter 80-90 men fortfarande det är inte obehagligt vill mest bara höra efter.

andy
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Vibrationer i däcken som inte är korrekt balanserade skulle vara min gissning.
Är det på vissa varvtal eller i vissa hastigheter vibrationerna uppstår?

Varvtal: Balansaxeln kan vara felmonterad/borttagen, vilket kan ge vibrationer.
Hastighet(oberoende av växel): Felbalanserade däck å fälgar.
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Totte skrev:
2134818 Vibrationer i däcken som inte är korrekt balanserade skulle vara min gissning.
Är det på vissa varvtal eller i vissa hastigheter vibrationerna uppstår?

Varvtal: Balansaxeln kan vara felmonterad/borttagen, vilket kan ge vibrationer.
Hastighet(oberoende av växel): Felbalanserade däck å fälgar.

hmm nja

nya däck och nybalancerade fälgar blev det för en månad sedan

balansaxeln?

felmonterad/borttagen?

andreas
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Cebeärr600 skrev:
2135563 hmm nja

nya däck och nybalancerade fälgar blev det för en månad sedan

balansaxeln?

felmonterad/borttagen?

andreas
Kan felet inte ha uppstått för en månad sedan?
Eller har det alltid funnits där?

Balansaxeln sitter inne i motorn framför veven. Den gör att vibrationer vid vissa varvtal försvinner. Trimmas hojen, byter man ofta kolvar/stakar och då balanserar man veven, vilket innebär att man ofta tar bort axeln.

Frågan kvarstår; vid vissa varv eller hastigheter?
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Totte skrev:
2135678 Kan felet inte ha uppstått för en månad sedan?
Eller har det alltid funnits där?

Balansaxeln sitter inne i motorn framför veven. Den gör att vibrationer vid vissa varvtal försvinner. Trimmas hojen, byter man ofta kolvar/stakar och då balanserar man veven, vilket innebär att man ofta tar bort axeln.

Frågan kvarstår; vid vissa varv eller hastigheter?

svårt att säga

men vid vissa hastigheter
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top