Lt Jake skrev:
Har ST en bättre bakbroms, och kan jag byta till den? Min är nämligen helt värdelös, det enda jag inte gillar med hojen. /J.
ST bakbromsen är designad till touringaakare som älskar att använda bakbromsen istället för frambromsen som sportaakarna. Därför har den faatt större skiva som genererar större hävarm kraft, dvs mera broms med samma pedaltryck. Dock skall man veta att baade ST och Dayt/S3 levereras med rostfria skivor plus en extra rostskydd yta som gör att bromsen funkar skit. Ser dock bra ut i butik innan den säljs. Om man kör naagra hundra km och bromsar med bakbromsen hela tiden saa gaar ytan bort och bromsen blir acceptabel paa bägge hojar. Dock är ST fortfarande bättre.
Du kan göra följande:
Byta till gjutjärn skiva som faar ytrost. Gjutjärn har mycket större friktion än rostfri järn saa man bromsar bättre. Gjutjärn faar ful ytrost, men bromsar bättre.
Byta till ST 250mm rostfri skiva. Passar rakt av, men bromsoken maaste flyttas 15mm ut fraan centrum. Därför ska du ocksaa ha ST bromsok-haallaren. Bromsoket sitter nedanför eller för ovanför hjulcentrum pa hojarna saa man ska se upp med längden paa bromsslangen. Om du inte hittar ST bakbroms paa skroten nära dig, och du blir desperat, saa kan du skicka mig en email om en vecka när jag är hemma. Jag har en ST bakbroms.
Du kan ocksaa byta bakbromsens huvudcylinder till mindre diameter, som ger större tryck per kvadratmeter bromsvätska. Kawa ZXR600-900 passar med bultavstaand och liknande. Dock har naagra nyare Kawa huvudcylindrar gängade haal. Daa ska antingen slipa bort gängorna, eller hitta boltar som passar och droppa muttrarna bakom (sparar 30 gramm eller saa). Bör finnas massor ZXR paa skroten. Annars har jag en ZXR bromscylinder liggande. (Jag behöver inte stark bakbroms daa jag inte turistaaker med pasagerare paa hala underlag.)
Kris955